Fondul Documentar Dobrogea de ieri și de azi
BIBLIOTECA VIRTUALĂ
Ziua Constanta
18:56 22 11 2024 Citeste un ziar liber! Deschide BIBLIOTECA VIRTUALĂ

Lungmetrajul "Europolis", în regia lui Cornel Gheorghiță, a primit Mențiunea specială a Juriului la Montréal

ro

13 Sep, 2010 15:55 2202 Marime text
cornel-gheorghita_premiu-montreal.jpg13 septembrie 2010

"Europolis", lungmetrajul de debut al regizorului Cornel Gheorghiță, a primit Mențiunea specială a Juriului pentru lungmetraj de debut în cadrul festivalului internațional de la Montréal, "Festival des Films du Monde", festival internațional de categorie A ce s-a încheiat zilele trecute. Produs și regizat de Cornel Gheorghiță, "Europolis"este o co-producție România-Franța ce îi are în rolurile principale pe Adriana Trandafir și Áron Dimény.

Dupa proiecția de la Montreal, majoritatea discuțiilor inițiate de spectatori au fost despre magie, mit și obiceiurile precreștine în tradiția românească, așa cum apar ele și în "Europolis". Regizorul a povestit spectatorilor despre tradițiile ancestrale românești, pe care adesea sunt construite horror-urile sau thriller-urile cinematografului de azi: "Foarte mulți oameni, mai ales în satele izloate din Carpați, sau de la Dunăre, practică și astăzi obiceiuri precreștine. Nici biserica creștină, nici comunismul nu au reușit să împiedice practica acestor datini foarte vechi. Dacă ele se perpetuă și astăzi, după atâtea secole, cred că ele au o dimensiune profundă, metaistorică."

"« Europolis » este un eastern balcanic - încântat de universul fantastic al prozei lui Mircea Eliade", spune Cornel Gheorghiță. În micul port al Sulinei soseşte o telegramă din Franţa: Luca, pe care toată lumea îl ştia îngropat de mai bine de 50 de ani în cimitirul de la marginea oraşului, tocmai a murit. Sora lui, Magdalena (interpretată de Adriana Trandafir), însoţită de fiul ei, Nae (jucat de Áron Dimény), trebuie să plece în Franţa pentru a lua în primire «moştenirea». Ajunşi la celălalt capăt al continentului, pe malul Atlanticului, cei doi îl întâlnesc pe șamanul Ata, prietenul cel bun a lui Luca, care le dezvăluie ultima dorință a acestuia înainte să moară. Moartea lui Luca le marchează drumul de întoarcere mai mult decât Magdalena și Nae și-ar fi putut închipui. «În această tranziție instabilă, sufletul întâlnește îngerii, vămile văzduhului, diavolii, îngerii păzitori", spune regizorul.

"Filmul ne încântă cu o narațiune vizuală originală, în același timp paradoxal clasică. El atinge o profundă umanitate conducând spectatorul cu subtilitate într-o lume magică, unică, proprie filmului ", declară Marie-Catherine Marchetti, membră a juriului, adaugând că Mențiunea specială a fost "creată" de juriu pentru a recompensa originalitatea acestui film umanist.

"Contrar « modei » de astăzi a cinematografului de autor, (hiper)realist, « Europolis » nu-și propune o imitare a realității, în nici un caz", spune regizorul. "Realitatea constituie doar un punct de plecare către o incursiune imaginativă a sufletului omenesc care, după sfârșitul vieții sale pe pământ, se-ndreaptă către Judecata de Apoi - așa cum o regăsim în tradiția noastră", adaugă el.

Sicriul în formă de măgar în care personajul Luca este adus din Franța a generat, la un moment dat, controversă în rândul spectatorilor. "În nordul României, la Săpânța, există un cimitir înscris în patrimoniul Unesco, unde un artist popular, Stan Ioan Pătraș, a inscripționat pe crucile din cimitir, cu umor și ironie, imagini și câteva cuvinte despre defunctul care zace în groapă. Sicriul din film este inspirat dintr-un obicei din Ghana ce a apărut prin anii 1950, unde un oarecare Ata Owoo a avut ideia să facă altfel de sicrie decât cele cu care suntem obisnuiți. Așa cum și artistul popular din Săpânța a făcut-o la noi pe cruci", povestește Cornel Gheorghița. Totodată, sicriul în formă de măgar a fost ales dintr-un motiv practic. "Narco-traficanții din America de Sud folosesc deseori termenul de «măgar» sau «asin» pentru a-i desemna pe cei care trec drogurile cu avionul ascunzând marfa în stomac, fie ei oameni, șerpi sau alte animale. În film este vorba de transportul unei «comori». Pe de altă parte, măgarul este un animal curat și eu aveam nevoie de un suflet în film, de un suflet curat. Desigur ne putem duce și cu gândul la măgărița lui Balaam, cea care «vede» îngerul înaintea stăpânului ei, înaintea omului. Este, cred, curățenia sufletului ce-i permite să vadă mesagerul Domnului, puritate sufletească ce accentuează simțurile cunoașterii", spune regizorul.

Juriul Zénith-ului pentru debut alcelei de-a 34-a ediții a festivalului a fost format din Christian Gaines (SUA),Marie-Catherine Marchetti (Franța) șiIvan Trujillo (Mexic).Alături de Mențiunea specială a Juriului pentru debut, acordată lui Cornel Gheorghiță, Zenith-ul de Aur pentru lungmetraj de debut a fost acordat filmului "Amore Liquido", de Marco Luca Cattaneo (Italia). "Contre-Mouvement", de Andrey Stempkovsky (Rusia), a primitZénith-ul de Argint, iar "Le Sentiment De La Chair", de Roberto Garzelli (Franța), pe cel de bronz.

Regizor, producător, scenarist, Cornel Gheorghiță este, de 20 de ani, profesor la ESAV (Ecole Supérieure d'Audiovisuel - Universitatea Toulouse II), iar din 2001, la ESMA (Ecole Supérieure des Métiers Artistiques), în Toulouse. Printre filmele semnate de el până acum se numără documentarele "Fanfaron Fanfaron", "Mascarade" și scurtmetrajele "Epava", "Ziua începe noaptea", "Luna Pork", "Say Joe" etc.

"Europolis" a primit premiul HBO/TIFF 2005 pentru cel mai bun scenariu de lungmetraj, fiind și printre scenariile premiate în 2008, la Paris, la Festivalul European de Film Independent (ECU). Din distribuție mai fac parte Elena Popa, Dorin Andone, Joseph Otteno, Petrică Nicolae, Adina Cartianu, Ionela Nedelea.

Oco-producţieGheorghiță srl (România), Cinepay & TaraFilms (Franța) şi susţinut de Centrul Naţional al Cinematografiei, Eurimages, Societatea Română de Radiodifuziune, Région Midi-Pyrénées, Région Poitou-Charentes, Dépt. de la Charente Maritime, ESAV Toulouse (Franța), "Europolis"pornește de la scenariul scris de Cornel Gheorghiţă, Adina Dulcu și Loïc Balarac, imagineafiind semnată de Ovidiu Mărginean. Filmul va intra în circuitul cinematografelor din ţară în noiembrie 2010.

Fondat în 1977, "Festival des Films du Monde" de la Montréal este unul dintre cele mai cunsocute și apreciate festivaluri de film, FIAPF (Federația Internațională a Asociațiilor Producătorilor de Film) recunoscându-l ca singurul festival de categorie A din America de Nord, alături de Cannes, Berlin sau Veneția. Ideea care stă la baza organizării acestui festival este independența, atât a festivalului ca instituție, cât și a filmelor și a autorilor promovați aici. Cu o selecție de filme din peste 70 de țări, Montréal, care anul acesta a avut loc în perioada 26 august-6 septembrie, este unul dintre cele mai importante evenimente cinematografice din America de Nord ce susțin filmul de autor. Pentru multe nume importante din istoria cinematografului independent, cum ar fi Jean-Jacques Beineix, Alexander Payne, Andrzej Zulawski sau Xavier Beauvois, festivalul a însemnat un loc de lansare. Pentru alții, ca Jiri Menzel, Jim Sheridan, Carlos Saura, Raul Ruiz, Montréal a însemnat confirmarea.

Urmareste-ne pe Google News
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp

Ti-a placut articolul?

Comentarii