Prof. univ. dr. Eden Mamut Există pericolul unui derapaj dictatorial, care va rupe guvernanţa universităţii de masa comunităţii academice şi a salariaţilor din serviciile administrative, conducând la o decredibilizare totală a universită
Prof. univ. dr. Eden Mamut: Există pericolul unui derapaj dictatorial, care va rupe guvernanţa universităţiiLa data de 15 februarie 2012 a avut loc un nou eveniment din seria deja devenită tradiţională a prezentărilor publice ale domnului Prof. Eden Mamut asupra diferitelor aspecte ale programului managerial Viziunea „Ovidius 2015": Să reinventăm împreună universitatea noastră ca o universitate în serviciul constănţenilor la cele mai înalte standarde internaţionale. Tema aleasă pentru această săptămână a fost legată de eficientizarea aparatului administrativ al universităţii, în vederea punerii în serviciul studenţilor şi al cadrelor didactice. Prezentarea poate fi consultată pe blog la adresa: http://www.ovidius-2015.blogspot.com/.
La prezentare au participat cadre didactice şi reprezentanţi ai serviciilor administrative ale universităţii. Prezentarea s-a axat pe o analiză a aşteptărilor din partea grupurilor de parteneri în activitatea universitară, în raport cu evoluţia mediului socio-economic.
Abordarea propusă de domnul Prof. Eden Mamut în Viziunea „Ovidius 2015" cu privire la eficientizarea aparatului administrativ se bazează pe teoria constructală a mentorului său, Prof. Adrian Bejan. Astfel, sistemul administrativ, în concordanţă cu legea constructală, ar trebui să evolueze astfel încât să ofere un acces cât mai uşor proceselor ce se derulează într-o universitate. Acest principiu a fost detaliat în aspectele concrete şi acţiunile planificate pentru viitorul mandat, constând în procedurarea activităţilor şi implementarea unor mecanisme de îmbunătăţire continuă a serviciilor administrative, cuantificarea cerinţelor impuse de procesele didactice şi de cercetare ştiinţifică sub aspect logistic şi administrativ şi reorganizarea structurilor administrative, punând un accent special asupra creşterii satisfacţiei studenţilor şi a cadrelor didactice. În acelaşi timp, au fost prezentate şi măsurile având ca scop asigurarea unor condiţii de muncă adecvate pentru salariaţii din aparatul administrativ, modalităţile de acţiune pentru o remuneraţie decentă a acestora şi asigurarea unor condiţii pentru perfecţionare şi evoluţie în carieră.
Întrebările adresate de participanţi s-au referit la aspecte organizatorice şi la îndepărtarea unor piedici care intervin din punct de vedere administrativ şi organizatoric. O întrebare specială a fost adresată în legătură cu situaţia creată în urma alegerilor pentru senat şi perspectivele privind colaborarea viitorului rector cu senatul ce va avea structura rezultată în urma alegerilor din 10 februarie. Răspunsul domnului Prof. Eden Mamut a fost următorul:
„Aş dori să abordez această problemă din trei perspective. Prima perspectivă constă în faptul că au existat numeroase indicii cu privire la faptul că structura actuală a senatului a fost impusă printr-o acţiune concertată a unui grup de influenţă coordonat de domnul Prof. Dănuţ Epure. Astfel, analizând lista vehiculată prin universitate la data de 9 februarie cu rezultatele alegerilor publicate de BEC, rezultă că 51 din 54 de membri ai senatului aparţin acestei grupări. Primul lucru care trebuie lămurit pentru a credibiliza în primul rând viitorul senat constă în eliminarea suspiciunilor de fraudă, presiuni şi influenţă şi, din această perspectivă, am adresat, atât în nume personal, cât şi împreună cu domnul Prof. Mihai Gîrţu, petiţii scrise atât Administraţiei Prezidenţiale cât şi MECTS, cu rugămintea de a efectua o anchetă cu rolul de a elimina suspiciunile. Astfel, consider că şedinţa de validare din data de 20 ar trebui să fie amânată până la finalizarea acestei anchete.
A doua perspectivă constă în considerarea alegerilor pentru senat valide şi alegerea unui rector din afara grupului ce controlează senatul. Din această perspectivă, consider că, indiferent de convingerile persoanelor care au fost alese în senat, acestea sunt cadre didactice universitare cu probitate academică şi, din această perspectivă, printr-o informare adecvată, în anumite cazuri, până la discuţii individuale, viitorul rector va avea posibilitatea să-şi prezinte planurile şi să colaboreze pentru binele universităţii.
Cea de a treia perspectivă, în care, alături de un senat controlat de o anumită grupare se alege un viitor rector care provine din sau coordonează gruparea respectivă, consider că această situaţie este inadmisibilă pentru o ţară din Uniunea Europeană, indiferent de depărtarea noastră estică. Într-o astfel de situaţie există pericolul unui derapaj dictatorial, care va rupe guvernanţa universităţii de masa comunităţii academice şi a salariaţilor din serviciile administrative, conducând la o decredibilizare totală a universităţii pe plan naţional şi internaţional."
Cu deosebita consideraţie,
Lavinia Macarov
Asistent de Cercetare
Tel. 0241 545 388
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp