Fondul Documentar Dobrogea de ieri și de azi
BIBLIOTECA VIRTUALĂ
Ziua Constanta
06:44 30 10 2024 Citeste un ziar liber! Deschide BIBLIOTECA VIRTUALĂ

20 noiembrie 1923 A fost patentat primul semafor de trafic. Semafoarele în peisajul urban

ro

20 Nov, 2021 10:08 1937 Marime text
  • Cel mai amplu semafor din lume nu dirijează nicio intersecție.
  • “Traffic Light Tree” (“Copacul semafor”) este una dintre cele mai cunoscute sculpturi din Londra, creația artistului francez Pierre Vivant.
  • Semaforul cu pricina conține 75 de lumini, controlate de la un computer, toate unite într-un imens copac.
  •  
Nu există oraș mare ale căror intersecții să nu fie dirijate prin semafoare. Semaforul face parte din viaţa noastră în fiecare zi în drum spre birou, casă etc.

Semaforul, așa cum îl știm, cu bune, rele și cele trei culori, a fost patentat la 20 noiembrie 1923 de inventatorul și jurnalistul american Garret Morgan.  


Cuvântul semafor provine de la grecescul „σῆμαφόρος”, care înseamnă „cel care poartă semnele”.


În Europa, semaforul a fost prezent cu mult înainte de apariţia maşinilor, fiind folosit în traficul feroviar, al trăsurilor şi pietonilor.


Cel mai amplu semafor din lume nu dirijează nicio intersecție. “Traffic Light Tree” (“Copacul semafor”) este una dintre cele mai cunoscute sculpturi din Londra, creația artistului francez Pierre Vivant. Semaforul cu pricina conține 75 de lumini, controlate de la un computer, toate unite într-un imens copac.

Acesta a fost instalat pentru prima dată în anul 1998 în cartierul Canary Wharf apoi a fost mutat în decembrie 2011 în rondul de la intersecția Trafalgar Way.


Semafor, semnale de trafic, semafoare sau roboți sunt dispozitive de semnalizare poziționate la intersecțiile rutiere, trecerile de pietoni, și alte locații pentru a controla fluxurile de trafic.


Primul semafor din lume a fost un semnal acționat manual cu gaz, instalat în Londra în decembrie 1868. A explodat la mai puțin de o lună după ce a fost pusă în aplicare, rănindu-și operatorul polițist. Sirrine serios din Chicago a brevetat primul sistem automatizat de control al traficului în 1910. A folosit cuvintele „STOP” și „PROCEED”, deși niciun cuvânt nu a fost iluminat.


Semafoarele urmează un universal cod de culoare care alternează drept de trecere acordat utilizatorilor cu o secvență de lămpi iluminatoare sau LED-uri de trei culori standard:

Verde ușoară


Permite traficului să continue în direcția indicată, dacă este sigur să o facă și dacă există loc pe cealaltă parte a intersecției. Lumina verde a fost în mod tradițional verde (de unde și numele său), deși luminile verzi cu LED-uri moderne sunt turcoaz. 


Roșu ușoară

Interzice continuarea traficului. O indicație roșie intermitentă necesită oprirea traficului și apoi continuarea în condiții de siguranță (echivalentul unui semn de oprire).


Chihlimbar ușoară (de asemenea cunoscut ca si 'portocale ușor 'sau'galben ușoară')


Avertizează că semnalul este pe cale să se schimbe în roșu, unele jurisdicții cerând șoferilor să se oprească dacă este sigur să o facă, iar altele le permit șoferilor să treacă prin intersecție dacă sunt în siguranță. În unele țări europene (cum ar fi Regatul Unit), roșu și chihlimbar sunt afișate împreună, indicând faptul că semnalul este pe cale să se schimbe în verde.


O indicație chihlimbar intermitentă este un semnal de avertizare. În Regatul Unit și Irlanda, o lumină chihlimbar intermitentă este utilizată numai la traversări de pelicani, în locul semnalului roșu-chihlimbar combinat și indică faptul că șoferii pot trece dacă nu sunt pietoni pe trecere, scrie hrvwiki.ro. 


În unele țări, semnalele de trafic vor intra într-un mod intermitent dacă monitorul de conflict detectează o problemă, cum ar fi o eroare care încearcă să afișeze lumini verzi traficului aflat în conflict.


Semnalul poate afișa chihlimbar intermitent pe drumul principal și roșu intermitent pe drumul lateral sau roșu intermitent în toate direcțiile. Operația intermitentă poate fi utilizată și în timpul zilei, când traficul este slab, cum ar fi noaptea târziu.


În Bucureşti, semaforul apare la 29 aprilie 1933 (denumit la acea vreme "cel mai nou aparat de semnalizare") pe Calea Victoriei la intersecţia bulevardelor Academiei şi Elisabeta şi folosea culorile roşu şi verde, care erau operate manual de un poliţist.


În Chișinău primul semafor a fost instalat în anul 1964 la intersecția străzilor Lenin și Gogol (în prezent - bulevardul Ștefan cel Mare și Sfânt și Strada Mitropolit Gavriil Bănulescu-Bodoni).


Actualmente, în capitala Moldovei sunt peste 180 de semafoare.


Sursa foto: Pixabay/  siobhandolezal
 
Urmareste-ne pe Google News
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp

Ti-a placut articolul?

Comentarii