80 de ani de la scufundarea puitorului de mine Carol I. A executat și curse de pasageri între Constanța și Istanbul
80 de ani de la scufundarea puitorului de mine Carol I. A executat și curse de pasageri între Constanța și
11 Oct, 2021 00:00
ZIUA de Constanta
1469
Marime text
- Vaporul de pasageri Regele Carol I a fost construit la Glasgow, Anglia, în anii 1897-1898, și a ajuns în țară la 28 iunie 1898, intrând în compunerea flotei Serviciului Maritim Român. Nava Regele Carol I a fost botezată la Constanța, împreună cu nava Principesa Maria, în prezența Regelui Carol I. Nava transporta regulat pasageri pe rutele maritime Constanța-Istanbul și Constanța-Pireu, conform wikipedia.org.
- După intrarea României în primul război mondial, Regele Carol I a fost pus la dispoziția marinei imperiale ruse din Marea Neagră.
- Până la începutul primului război mondial Regele Carol I a deservit linia Constanța-Constantinopol-Dardanele-Smirna-Pireu-Alexandria.
80 de ani de la scufundarea puitorului de mine Carol I, fost vapor de pasageri. Nava transporta regulat pasageri pe rutele maritime Constanța-Istanbul și Constanța-Pireu, conform wikipedia.org
După încheierea primului război mondial, SMR Regele Carol I a reluat rutele de pasageri Constanța-Varna-Istanbul-Salonic, iar după începutul celui de-al doilea război mondial și intrarea Italiei în război, doar ruta Constanța-Istanbul.
În 1941, necesitatea României de protejare a litoralului cu baraje de mine și numărul redus de puitoare de mine aflate în dotarea Marinei Române, a dus la rechiziționarea navei SMR Regele Carol I și transformarea sa în puitor de mine, puntea principală permițând această operație.
Au fost montate două tunuri de 120 mm, 4 tunuri antiaeriene de 37 mm, instalații de lansat mine antisubmarin, instalații de lansat și aruncat grenade antisubmarine și două nave antiparavan antimine.
Capacitatea de încărcare era de aproximativ 200 de mine.
În perioada 16-19 iunie 1941, NMS Regele Carol I a executat un baraj de mine în largul litoralului românesc, între Capul Midia și Tuzla, alături de NMS Amiral Murgescu. Barajele din fața orașului Constanța și-au arătat eficiența pe 26 iunie 1941, provocând scufundarea distrugătorului sovietic Moscova și avarierea crucișătorului Vorosilov.
Pe 6 octombrie 1941, sub comanda locotenent-comandorului Florian Popescu, Regele Carol I a executat o acțiune de minare antisubmarin în partea de sud a barajului Midia-Tuzla, alături de puitoarele de mine NMS Amiral Murgescu și NMS Dacia în cadrul „Operațiunii Varna”.
Pe 9 octombrie 1941, Regele Carol I a minat zona sud-vest de capul Caliacra.
La 10 octombrie 1941, orele 11:50, după ce părăsise portul Varna cu o nouă încărcătură de mine, NMS Regele Carol I a lovit o mină la două mile marine distanță de farul Galata Burnu, după care s-a scufundat în 13 minute.
Sursa text + foto: wikipedia.org
Citește și
Forțele Navale Române
Puitorul „Viceamiral Constantin Bălescu” a încheiat escala de refacere a capacității de luptă din portul militar Taranto
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp
Comentarii