ABADL Strategie privind închirierea sectoarelor de plajă/exploatarea sectoarelor de plaja în anul 2023
ABADL: Strategie privind închirierea sectoarelor de plajă/exploatarea sectoarelor de plaja în anul 2023
27 Oct, 2022 12:49
ZIUA de Constanta
3011
Marime text
În cadrul Colegiului Prefectural care a avut loc pe data de 27 octombrie 2022, Hristu Uzun, directorul Apelor Române Constanța, a prezentat o stragegie privind închirierea sectoarelor de plajă pentru anul 2023.
La data prezentei, cadrul legal aplicabil închirierii plajei Mării Negre aflate în administrarea Administrației Naționale „Apele Române” prin Administrația Bazinală de Apă Dobrogea Litoral este reprezentat de Codul Administrativ, Ordonanța de urgență a Guvernului nr.19/2006 privind utilizarea plajei Mării Negre și controlul activităților desfășurate pe plajă, cu modificările și completările ulterioare și Hotărârea Guvernului nr. 183/2020 privind aprobarea închirierii unor bunuri imobile proprietate publică a statului, aflate în administrarea Administraţiei Naţionale "Apele Române", cu modificările și completările ulterioare.
Potrivit prevederilor art. 1 din Hotărârea Guvernului nr. 183/2020 privind aprobarea închirierii unor bunuri imobile proprietate publică a statului, aflate în administrarea Administraţiei Naţionale "Apele Române", Administraţia Naţionala "Apele Române" este abilitată să închirieze imobile sau părți din acestea, disponibile, aflate în administrarea sa și în proprietatea publică a statului.
Încetarea unui contract de închiriere (din orice motiv) este urmată de promovarea proiectului de act normativ în vederea completării Anexei 1 la Hotărârea Guvernului nr. 183/2020 privind aprobarea închirierii unor bunuri imobile proprietate publică a statului, aflate în administrarea Administraţiei Naţionale "Apele Române”. Organizarea licitației publice în vederea atribuirii contractului poate avea loc numai după completarea corespunzătoare a Hotărârea Guvernului nr. 183/2020 privind aprobarea închirierii unor bunuri imobile proprietate publică a statului, aflate în administrarea Administraţiei Naţionale "Apele Române”.
În concret, intrarea în vigoare a Codului Administrativ a avut ca și consecință o scadere dramatică a veniturilor percepute din închirieri la nivelul tuturor instituțiilor din România.
Pe raza UAT Constanta au fost eliberate 80 de sectoare de plaja – din care in statiunea Mamaia - 73 ( 67 contracte incetate prin ajungere la termen, 3 contracte reziliate si 3 contracte prin incetare acord parti) si 7 contracte in Constanta ( toate prin ajungere la termen).
Pe raza UAT Agigea s-a eliberat un sector de plaja prin acordul partilor.
Pe raza UAT Eforie s-au eliberat 18 sectoare de plaja astfel – Eforie Nord: 9 contracte incetate ( prin ajungere la termen), 5 contracte pe Cordonul Eforie Nord –Eforie Sud ( 2 prin ajungere la termen si 3 cu acordul partilor- generate de proiectul de innisipare – Lot 5)
Pe raza UAT Mangalia s-au eliberat 12 sectoare de plaja astfel –Neptun 3 contracte incetate (reziliere pentru neindeplinirea obligatiilor contractuale), Jupiter 5 contracte ( prin ajungere la termen ), Venus 3 contracte ( ajungere la termen) si Mangalia 1 contract ( ajungere la termen).
Pe raza UAT Limanu s-au eliberat 18 sectoare de plaja, toate prin ajungere la termen.
Astfel la sfarsitul acestui an Administratia Bazinala de Apa Dobrogea Litoral va avea un numar de 167 sectoare de plaja libere, in suprafata de aproximativ 566 000 mp ( peste 56 ha ). Totodata, este libera si o suprafata de aproximativ 837.000 mp (peste 83 ha) care a facut obiectul OUG 56/2022 (atribuire directa) .
Contractele incetate in anul 2022 au fost atribuite inainte de intrarea in vigoare a Codului Administrativ, in baza HG nr. 241/2006 si Ordinului nr. 454/2013.
De asemenea, pe raza UAT Costinesti urmeaza sa inceteze un contract de inchiriere inainte de inceperea sezonului estival 2023 (contractul are ca obiect aproximativ 80% din suprafata de plaja aferenta UAT Costinesti).
Calendarul organizarii licitatiei DUPA inscrierea in Anexa 1 la HG 183/2020 a sectoarelor de plaja:
Precizam ca de la momentul intrarii in vigoare a HG nr. 183/2020 pana la data prezentei, actualizarea Anexei 1 s-a realizat cu dificultate, deoarece orice modificare a actului normativ implica propuneri de la toate administratiile bazinale de apa.
Perioada lunga de timp necesara efectuarii tuturor demersurilor pentru organizarea unei noi licitatii pentru suprafetele de plaja ramase libere are urmatoarele consecinte:
La data prezentei, cadrul legal aplicabil închirierii plajei Mării Negre aflate în administrarea Administrației Naționale „Apele Române” prin Administrația Bazinală de Apă Dobrogea Litoral este reprezentat de Codul Administrativ, Ordonanța de urgență a Guvernului nr.19/2006 privind utilizarea plajei Mării Negre și controlul activităților desfășurate pe plajă, cu modificările și completările ulterioare și Hotărârea Guvernului nr. 183/2020 privind aprobarea închirierii unor bunuri imobile proprietate publică a statului, aflate în administrarea Administraţiei Naţionale "Apele Române", cu modificările și completările ulterioare.
Potrivit prevederilor art. 1 din Hotărârea Guvernului nr. 183/2020 privind aprobarea închirierii unor bunuri imobile proprietate publică a statului, aflate în administrarea Administraţiei Naţionale "Apele Române", Administraţia Naţionala "Apele Române" este abilitată să închirieze imobile sau părți din acestea, disponibile, aflate în administrarea sa și în proprietatea publică a statului.
Încetarea unui contract de închiriere (din orice motiv) este urmată de promovarea proiectului de act normativ în vederea completării Anexei 1 la Hotărârea Guvernului nr. 183/2020 privind aprobarea închirierii unor bunuri imobile proprietate publică a statului, aflate în administrarea Administraţiei Naţionale "Apele Române”. Organizarea licitației publice în vederea atribuirii contractului poate avea loc numai după completarea corespunzătoare a Hotărârea Guvernului nr. 183/2020 privind aprobarea închirierii unor bunuri imobile proprietate publică a statului, aflate în administrarea Administraţiei Naţionale "Apele Române”.
În concret, intrarea în vigoare a Codului Administrativ a avut ca și consecință o scadere dramatică a veniturilor percepute din închirieri la nivelul tuturor instituțiilor din România.
Pe raza UAT Constanta au fost eliberate 80 de sectoare de plaja – din care in statiunea Mamaia - 73 ( 67 contracte incetate prin ajungere la termen, 3 contracte reziliate si 3 contracte prin incetare acord parti) si 7 contracte in Constanta ( toate prin ajungere la termen).
Pe raza UAT Agigea s-a eliberat un sector de plaja prin acordul partilor.
Pe raza UAT Eforie s-au eliberat 18 sectoare de plaja astfel – Eforie Nord: 9 contracte incetate ( prin ajungere la termen), 5 contracte pe Cordonul Eforie Nord –Eforie Sud ( 2 prin ajungere la termen si 3 cu acordul partilor- generate de proiectul de innisipare – Lot 5)
Pe raza UAT Mangalia s-au eliberat 12 sectoare de plaja astfel –Neptun 3 contracte incetate (reziliere pentru neindeplinirea obligatiilor contractuale), Jupiter 5 contracte ( prin ajungere la termen ), Venus 3 contracte ( ajungere la termen) si Mangalia 1 contract ( ajungere la termen).
Pe raza UAT Limanu s-au eliberat 18 sectoare de plaja, toate prin ajungere la termen.
Astfel la sfarsitul acestui an Administratia Bazinala de Apa Dobrogea Litoral va avea un numar de 167 sectoare de plaja libere, in suprafata de aproximativ 566 000 mp ( peste 56 ha ). Totodata, este libera si o suprafata de aproximativ 837.000 mp (peste 83 ha) care a facut obiectul OUG 56/2022 (atribuire directa) .
Contractele incetate in anul 2022 au fost atribuite inainte de intrarea in vigoare a Codului Administrativ, in baza HG nr. 241/2006 si Ordinului nr. 454/2013.
De asemenea, pe raza UAT Costinesti urmeaza sa inceteze un contract de inchiriere inainte de inceperea sezonului estival 2023 (contractul are ca obiect aproximativ 80% din suprafata de plaja aferenta UAT Costinesti).
Calendarul organizarii licitatiei DUPA inscrierea in Anexa 1 la HG 183/2020 a sectoarelor de plaja:
Nr. crt | Etapa | Numar zile |
1 | Intocmirea referatului de oportunitate si a documentatiei de atribuire individuala pentru fiecare sector de plaja – caiet de sarcini, fisa de date, contract cadru , formulare si modele de documente | 30 zile calendaristice pentru toate sectoarele de plaja ramase libere |
2 | Aprobarea in Comitetul de directie ABADL a documentatiei de atribuire individuala pentru fiecare sector de plaja | 15 zile calendaristice |
3 | Publicare in Monitorul Oficial, Partea VI , cotidian national, cotidian local si site pentru fiecare sector de plaja- cu cel putin 20 de zile calendaristice inainte de depunerea ofertelor. | 20 zile calendaristice |
4 | Dupa depunerea ofertelor, Comisia de evaluare numita prin Ordin de Ministru procedeaza la analizarea, evaluarea, intocmirea diferitelor procese verbale conform cerintelor Codului Administrativ, solicitari clarificari ( daca este cazul)si desemnarea ofertei castigatoare. Precizam ca pentru sectoarele de plaja mai atractive (la licitatiile organizate in temeiul HG nr. 241/2006) au fost depuse mai mult de 10 oferte. |
2-4 zile lucratoare pentru fiecare sector de plaja |
5 | Incheierea contractului Dupa comunicarea ofertei castigatoare contractul se poate incheia dupa implinirea unui termen de 20 zile calendaristice |
20 zile calendaristice |
Precizam ca de la momentul intrarii in vigoare a HG nr. 183/2020 pana la data prezentei, actualizarea Anexei 1 s-a realizat cu dificultate, deoarece orice modificare a actului normativ implica propuneri de la toate administratiile bazinale de apa.
Perioada lunga de timp necesara efectuarii tuturor demersurilor pentru organizarea unei noi licitatii pentru suprafetele de plaja ramase libere are urmatoarele consecinte:
- Pentru Statul Roman- reducerea veniturilor prin neincasarea cotei de 50% din sumele percepute din inchiriere;
- Pentru ANAR-ABADL:
- reducerea veniturilor prin neincasarea cotei de 50% din sumele percepute din inchiriere;
- cresterea cheltuielilor (reprezentand costuri cu igienizarea/intretinerea suprafetelor libere);
- Pentru operatorii economici care desfasoara activitati turistice in zona (hotelieri etc)-imposibilitatea organizarii corespunzatoare a activitatilor specifice sezonului estival;
- Pentru turistii care viziteaza litoralul romanesc: disconfort, datorat lipsei dotarilor specifice plajei (beach-bar, sezlonguri).
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp
Comentarii