Abateri descoperite de Camera de Conturi Constanța la Deleni. S-a constatat majorarea nelegală a indemnizației primarului
Abateri descoperite de Camera de Conturi Constanța la Deleni. S-a constatat majorarea nelegală a indemnizației
22 Apr, 2022 00:00
ZIUA de Constanta
1821
Marime text
- Controlul s-a efectuat în perioada 27 septembrie 2021 – 29 octombrie 2021 și între 02.08.2021-31.08.2021
- Printre abateri, se numără faptul că s-au acordat majorări salariale personalului care prestează activitate în proiecte finanțate din fonduri și salariilor de bază pentru funcționari publice din cadrul UATC Deleni, cu depășirea nivelului indemnizației lunare a funcției de viceprimar. Abaterea este de 348.000 lei.
Curtea de Conturi a României a publicat raportul sintezei privind controalele efectuate pentru anul fiscal 2020. Verificările au fost făcute pe parcursul anului 2021, așa cum reiese din raport. De altfel, în ediția de astăzi, vom reda detalii din raport cu privire la verificările efectuate la UAT comuna Deleni și la Serviciul Administrativ Local Deleni SRL.
La UAT comuna Deleni, controlul s-a efectuat în peruioada 27 septembrie 2021 – 29 octombrie 2021 și între 02.08.2021-31.08.2021. Acțiunile efectuate au purtat următoarele denumiri:
a) „Audit financiar asupra conturilor anuale de execuție bugetară ale Unității Administrativ Teritoriale a Comunei”
b) „Controlul legalității contractării sau garantării, precum și a utilizării și rambursării finanțărilor rambursabile la nivelul unităților administrativ-teritoriale”.
La primul control, denumit „Audit financiar”, s-au determinat prejudicii de 436.000 lei. La elaborarea și fundamentarea proiectului de buget propriu, precum și autorizarea, legalitatea și necesitatea modificărilor aduse prevederilor inițiale ale bugetelor publice, nu s-a efectutat inventarierea masei impozabile.
Nu s-a înregistrat în balanță de verificare extracontabilă a conturilor 8061 – „Credite deschise de repartizat” și 8062 – „Credite deschise pentru cheltuieli proprii”.
La nivelul entității nu există aprobată procedura proprie privind efectuarea de inspecții fiscale cu scopul verificării legalității și conformității declarațiilor fiscale, corectitudinii și exactității îndeplinirii obligațiilor în legătură cu stabilirea obligațiilor fiscale de către contribuabil, respectării prevederilor legislației fiscale și contabile, verificarea sau stabilirea, după caz, a bazelor de impozitare și a situațiilor de fapt aferente, stabilirea diferențelor de obligații fiscale principale, în conformitate cu prevederile Legii privind Codul de procedură fiscal.
Mai mult, nu au fost impuse construcțiile noi de pe raza comunei Deleni, pentru care s-au eliberat în anul 2020 autorizații de construcție și s-au încheiat procese-verbale de recepție finală. Totodată, entitatea nu a procedat la calculul, încasarea și virarea sumelor, rezultate din aplicarea timbrului arhitecturii, către Ordinul Arhitecților din România, în conformitate cu prevederile legale, însumând valoarea de 1.000 lei.
Nu au fost respectate prevederile legale privind efectuarea inventarierii patrimonului. Cu privire la plățile efectuate pentru activitatea de întreținere și reparații echipamente IT și găzduire, administrare și mentenanță site web, există o abatere de 14.000 lei.
S-a constat majorarea nelegală a indemnizației primarului și viceprimarului pentru implementarea proiectelor finanțate din fonduri europene nerambursabile, cu suma de 74.000 lei.
Totodată, s-au acordat majorări salariale personalului care prestează activitate în proiecte finanțate din fonduri și salariilor de bază pentru funcționari publice din cadrul UATC Deleni, cu depășirea nivelului indemnizației lunare a funcției de viceprimar. Abatarea este de 348.000 lei.
Au fost luate unele măsuri privind remedierea abaterilor constatate în sensul că:
- ordonatorul de credite a emis dispoziție, prin care s-a constituit o comisie și s-a dispus efectuarea inventarierii materiei impozabile;
- s-a efectuat corectarea abaterilor financiar-contabile menționate, prin evidențierea creditelor deschise cu scopul de a fi repartizate instituțiilor subordonate și prin evidențierea creditelor deschise de la buget;
- prin dispoziție, Primarul Comunei aprobă Procedura operațională P.O.33 privind Inspecția Fiscală, respectiv desfășurarea activităților de inspecție fiscală asupra contribuabililor persoane fizice și juridice, perioada desfășurării inspecției fiscale și componența comisiei de inspecție fiscală, cu nominalizarea membrilor acesteia;
- au fost emise decizii de impunere pentru construcțiile noi finalizate și neimpuse, s-a calculat valoarea totală a timbrului arhitecturii nepercepută și nevirată în perioada 2020-până în octombrie 2021, au fost transmise către titularii autorizațiilor de construire notificări prin care li se aduce la cunoștință obligativitatea plății taxei de timbru, precum și valoarea acesteia și s-a realizat încasarea taxei de timbru de la 2 dintre aceștia.
Opinia de audit / Concluzii
Abaterile constatate s-au produs pe fondul lipsei exercitării controlului intern managerial și din cauza neaplicării corespunzătoare a prevederilor legale atât în ceea ce privește modul de stabilire, evidențiere și urmărire a încasării veniturilor bugetului general consolidat, în cuantumul și la termenele prevăzute de lege, cât și în ceea ce privește angajarea, lichidarea, ordonanțarea și plata cheltuielilor bugetare, conform bugetului de venituri și cheltuieli aprobat, cu anumite deficiențe în respectarea principiului bunei gestiuni financiare. În vederea exprimării opiniei de audit s-au avut în vedere abaterile identificate cât și:
• influențele abaterilor constatate asupra veniturilor și a cheltuielilor din contul de execuție;
• influențele abaterilor constatate în urma verificărilor efectuate pentru perioadele anterioare, asupra bilanțului contabil al exercițiului financiar supus auditării, având în vedere că deficiențele constatate în perioadele precedente se propagă/influențează datele raportate sau care ar fi trebuit să fie raportate prin situațiile financiare ale exercițiului financiar care fac obiectul auditului financiar;
• influențele abaterilor asupra unor date raportate prin alte formulare care alcătuiesc situațiile financiare.
Prin urmare, s-a formulat o OPINIE CONTRARĂ, având în vedere natura abaterilor și a erorilor, contextul în care acestea s-au produs, faptul că valoarea abaterilor prezentate mai sus, în sumă totală de 437 mii lei, care se situează peste pragul de semnificație stabilit, în sumă de 165 mii lei, și în conformitate cu prevederile 349 lit. b) și c) din Regulamentul privind organizarea și desfășurarea activităților specifice Curții de Conturi, precum și valorificarea actelor rezultate din aceste activități, aprobat prin Hotărârea Plenului Curții de Conturi a României nr.155/2014. În opinia echipei de audit, datorită efectelor denaturărilor semnalate și prezentate în paragraful de mai sus, situațiile financiare în ansamblul lor, nu prezintă fidel performanța financiară a U.A.T.C. Deleni la data de 31.12.2020, și celorlalte informații referitoare la activitatea desfășurată în perioada auditată.
Măsurile dispuse și recomandările formulate de Camera de Conturi Pentru remedierea abaterilor identificate s-a emis decizie pentru înlăturarea conform prevederilor art. 43 lit. c) din Legea nr. 94/1992, republicată a neregulilor în activitatea financiar-contabilă controlată, respectiv pentru ca ordonatorul de credite al U.A.T.C. Deleni să dispună măsuri astfel:
- stabilirea unui program de inspecție fiscală în vederea clarificării statutului bunurilor impozabile;
- stabilirea unui calendar privind colectarea debitelor restante, în vederea prevenirii creșterii acestora;
- inventarierea corespunzătoare a creanțelor fiscale în vederea identificării sumelor reale reprezentând impozite și taxe datorate de către contribuabili;
- reverificarea tuturor debitorilor, analizarea în ședința consiliului local și luarea măsurilor legale ce se impun;
- efectuarea cu periodicitate, cel puțin trimestrială, a unor punctaje de conciliere între evidența contabilă și cea fiscală cu privire la creanțele fiscale înregistrate și încasate;
- stabilirea întinderii prejudiciului rezultat din plata nelegală, în perioada 01.01.2019 – 30.08.2021, pentru servicii neefectuate de întreținere și reparații echipamente IT și administrare site web, și luarea măsurilor de recuperare a acestuia în termenul legal de prescripție;
- stabilirea întinderii prejudiciului și recuperarea acestuia, în termenul legal de prescripție, creat prin acordarea nelegală a unei majorări a indemnizației primarului și viceprimarului pentru implementarea proiectelor finanțate din fonduri europene nerambursabile, peste cota prevăzută de lege.
- stabilirea întinderii prejudiciului și recuperarea acestuia, în termenul legal de prescripție, creat prin acordarea de venituri salariale care depășesc nivelul stabilit pentru funcția de viceprimar.
Al doilea audit, denumit „Audit de conformitate”, s-au făcut alte constatări. Legat de utilizarea instrumentelor de datorie publică, s-a identificat următoarele: „Neutilizarea sumelor primite in baza Convenției de împrumut încheiată cu Ministerul Finanțelor Publice în temeiul prevederilor Ordonanței Guvernului pentru reglementarea unor măsuri fiscal-bugetare, care la data de 31.12.2020 sunt în sumă de 1.826 mii lei și pentru care se plătește o rată de dobândă de 5,59% . Astfel, împrumutul în suma de 4.200.000 lei a fost încasat în totalitate la data de 19.12.2018, iar suma utilizată până la 31.12.2020 este de 2.374 mii lei, din care în anul 2019 - 1.733 mii lei și în anul 2020 – 641 mii lei. La data de 31.12.2020 a rămas neutilizată suma de 1.826 mii lei. Din verificarea modului de utilizare a sumelor primite în baza Convenției de împrumut încheiată cu Ministerul Finanțelor Publice, s-a constatat că suma împrumutată a fost primită de la Ministerul Finanțelor Publice la data de 19.12.2018 în totalitate, respectiv 4.200 mii lei, din care până la data de 31.12.2020 a fost utilizată suma de 2.374 mii lei, iar la data de 31.12.2020 a rămas neutilizată suma de 1.826 mii lei, sumă neutilizată nici la data verificării- august 2021, sumă pentru care se plătesc din bugetul primăriei dobânzi”.
Deși în bugetele de venituri și cheltuieli aprobate anual au fost incluse și sumele din împrumutul de la MFP, cheltuielile finanțate din împrumutul contractat de U.A.T.C. Deleni nu au fost reflectate distinct în bugetul împrumuturilor interne al acestuia după aprobarea contractării împrumutului, prin rectificare bugetară locală, în condițiile legii.
Cu privire la contractarea sau garantarea instrumentelor de datorie publică locală, la data de 31.12.2020, totalul sumelor de restituit /justificat de către U.A.T.C. Deleni sunt în sumă de 8.656 mii lei, în condițiile în care veniturile proprii realizate sunt în sumă de 2.532 mii lei, existând un mare risc pentru entitatea verificată privind intrarea în insolvență/faliment, întrucât: - la data de 31.12.2020 (și nici la data verificării – august 2021) pentru suma de 4.200 mii lei primită de la AFIR în anul 2014 cu titlu de avans nu au fost depuse documente pentru justificarea acesteia – sumă care se va achita cu prioritate potrivit acordului de garantare (care este pentru suma de 4.620 mii lei), - pentru împrumutul solicitat în anul 2018 de la MFP în sumă de 4.200 mii lei și pentru care nu a fost constituit acord de garantare – UATC Deleni datorează suma de 4.456 mii lei, - iar plățile restante sunt în sumă de 2.291 mii lei, chiar dacă potrivit raportărilor Primăriei acestea sunt sub 90 zile. - 5 Chiar dacă în Lege, la CAP. VI - Criza financiară și insolvența unităților administrativ-teritoriale - se prevede că -,, neachitarea obligațiilor de plată, lichide și exigibile, mai vechi de 90 de zile și care depășesc 15% din cheltuielile prevăzute în bugetul general al unității administrativ-teritoriale respective, cu excepția celor aflate în litigiu comercial;”- presupune Criza financiară, iar potrivit raportărilor acesteia datoriile sunt sub 90 zile nu peste, este totuși, necesar să fie analizată situația financiară a U.A.T.C. Deleni”.
Cu privire la inventarierea patrimoniului entității, acesta nu a fost inventariat pentru anii 2019 și 2020, astfel că nu au fost identificate elementele faptice ale elementelor de activ și pasiv și a celorlalte bunuri și valori aflate în gestiunea și administrarea entității, inclusiv a activelor în curs de execuție/a bunurilor /activelor rezultate din creditele interne utilizate: - întrucât nu s-a efectuat inventarierea patrimoniului pe anii 2019 și 2020, nu s-a efectuat nici inventarierea imobilizărilor corporale în curs de execuție și a celor de natura dotărilor achiziționate și recepționate, aparținând U.A.T.C. DELENI conform prevederilor legislației în vigoare; -cu privire la activele fixe în curs de execuție – ca urmare a neefectuării operațiunii de inventariere nu s-a identificat că o parte din activele fixe înregistrare în contul 231- investiții în curs – aferente dotărilor deși erau recepționate nu au fost înregistrate în conturile de active fixe; -cu privire la evidența analitică pe obiective - în sensul că nu s-a menționat pentru fiecare obiectiv în parte denumirea acestuia și valoarea determinată potrivit stadiului de execuție, pe baza valorii din documentația existentă (devize), precum și în funcție de volumul lucrărilor realizate la data inventarierii, contul 231 Investiții în curs fiind organizat pe furnizori și nu pe obiective, - o parte din serviciile de consultanță au fost inregistrate în cheltuielile curente și nu în valoarea investițiilor în curs – de exemplu plățile efectuate până în anul 2018 - deși totalul plăților sunt în sumă de 584 mii lei, în contul 231 este reflectată numai suma de 65 mii lei plătită din sursa C- împrumuturi.
Concluzii
Față de constatările prezentate în Raportul de control, în temeiul pct. 86 din Regulamentul privind organizarea și desfășurarea activităților specifice Curții de Conturi, precum și valorificarea actelor rezultate din aceste activități aprobat prin Hotărârea Plenului Curții de Conturi nr. 155/29.05.2014, echipa de control a formulat o concluzie generală ADVERSĂ, întrucât gradul de răspândire a cazurilor de neconformitate (erorilor/abaterilor) este ridicat (generalizat), respectiv în urma acțiunii de control, auditorul public extern a constatat faptul că modul de utilizare, precum și de contractare, rambursare și raportare al finanțărilor rambursabile în perioada 2019-2020 la Unitatea Administrativ Teritorială Comuna Deleni nu este în concordanță, sub toate aspectele semnificative, cu reglementările în domeniu, respectiv cu scopul, obiectivele și atribuțiile prevăzute în actele normative prin care sunt reglementate și nu se respectă, sub toate aspectele semnificative, principiile legalității, regularității, economicității, eficienței și eficacității; iar gradul de răspândire în activitatea entității verificate a cazurilor de neconformitate a obiectivelor specifice cu criteriile de audit este ridicat.
Măsurile dispuse și recomandările formulate de Camera de Conturi
Pentru remedierea abaterilor identificate s-a emis Decizie pentru înlăturarea conform prevederilor art. 43 lit. c) din Legea nr. 94/1992, republicată a neregulilor în activitatea financiar-contabilă controlată, respectiv pentru ca UATC Deleni să dispună măsuri cu privire la:
-analiza cauzelor pentru care nu au fost utilizate sumele din împrumut și dispunerea de măsuri în consecință,
-analiza necesității contractului de împrumut pentru care se plătesc dobânzi iar acesta este nefolosit;
- recuperarea sumelor plătite cu titlu de dobânzi de la persoanele vinovate;
-prezentarea în cadrul Consiliului Local, pentru a fi reflectate în bugetul împrumuturilor interne al U.A.T.C. Deleni după aprobarea contractării împrumuturilor, prin rectificare bugetară locală, în condițiile legii, a cheltuielilor finanțate din împrumuturile contractate de UAT;
-prezentarea și analiza situației financiare a U.A.T.C. Deleni, a datoriilor acesteia generate de contractul de împrumut cu MFP, de avansul primit de la AFIR, precum și de datoriile către furnizori și dispunerea de măsuri în consecință, inclusiv analiza necesității contractului de împrumut pentru care se plătesc dobânzi iar acesta este nefolosit;
- respectarea graficelor de rambursare privind ratele scadente și dobânzile aferente Convenției de împrumut încheiată cu Ministerul Finanțelor Publice în temeiul prevederilor legale pentru reglementarea unor măsuri fiscal-bugetare;
-analiza cauzelor plății de dobânzi suplimentare și dispunerea de măsuri în consecință, inclusiv recuperarea prejudiciului creat de la eventualele persoane vinovate; -publicarea de către U.A.T.C. Deleni pe pagina proprie de internet a informațiilor prevăzute de lege cu privire la datoria publică pentru a se respecta criteriile de transparență în raport cu comunitatea, referitor la datoria publică locală a U.A.T.C. Deleni.
-efectuarea raportărilor către Ministerul Finanțelor Publice a informațiilor referitoare la împrumuturi pe perioada utilizării și rambursării împrumutului contractat, respectiv raportarea la Ministerul Finanțelor Publice a datelor privind datoria publică locală, lunar, în termen de 15 zile de la sfârșitul perioadei de raportare, în baza prevederilor legale.
-efectuarea inventarierii bunurilor aparținând domeniului public și privat al statului și al unităților administrativ-teritoriale, aflate în administrarea entității verificate, inclusiv a activelor în curs de execuție/a bunurilor/activelor rezultate din creditele interne utilizate, respectiv:
-inventarierea imobilizărilor corporale în curs de execuție și a celor de natura dotărilor achiziționate și recepționate, aparținând U.A.T.C. DELENI conform prevederilor legislației în vigoare 7 -activele fixe înregistrare în contul 231- Investiții în curs – aferente dotărilor să fie înregistrate în conturile de active fixe;
-organizarea evidenței analitice pe obiective - menționarea pentru fiecare obiectiv în parte a denumirii acestuia și valorii determinată potrivit stadiului de execuție, pe baza valorii din documentația existentă (devize), precum și în funcție de volumul lucrărilor realizate la data inventarierii,
-organizarea contului 231 Investiții în curs pe obiective, și includerea tuturor chetuielilor efectuate inclusiv serviciile de consultanță care au fost înregistrate în cheltuieli curente și nu în valoarea investițiilor în curs
Contactat telefonic, primarul comunei Deleni a spus că majoritatea abaterilor au fost rezolvate, iar un punct de vedere mai amplu va oferi după sărbătorile pascale.
La Serviciul Administrativ Local Deleni SRL, auditul denumit „Controlul situației, evoluției și modul de administrare a patrimoniului public și privat al UAT de către RA de interes local și SC cu capital integral sau majoritar al UAT” a avut loc între 2 și 24 septembrie 2021.
Prin Încheierea nr.732/20.11.2018, judecătorul sindic a dispus deschiderea procedurii simplificate a falimentului împotriva debitoarei SAL Deleni SRL și a desemnat ca lichidator judiciar pe DĂSCĂLESCU&CO SPRL, cu atribuțiile prevăzute la art. 64 din Legea nr. 85/25.06.2014 privind procedurile de prevenire a insolvenței și de insolvență, respectiv și conducerea activității debitoarei (art. 64 lit. b). Entitatea nu are întocmit un buget de venituri și cheltuieli, datorită faptului că este în faliment și nu are acestă obligație.
Au fost identificate, totuși, abateri. Nu există înregistrat debitul de 146.000 lei, care reprezintă venituri de încasat de la clienți (din livrare de apă), care face obiectul deciziei emisă de Camera de Conturi Constanța. Evidența creanțelor SAL Deleni SRL –în faliment, nu cuprinde debitul persoane, care a făcut obiectul dosarului, deschis la Judecătoria Medgidia, fiind vorba de o abatere de 45.000 lei.
Măsurile luate operativ de conducerea entității auditate pentru înlăturarea deficiențelor constatate
- cu notă contabilă a fost înregistrat debitul de 146 mii lei în evidența contabilă;
- prin notă contabilă, a fost înregistrată suma de 45 mii lei din contul 5311 în contul 461;
- conducerea entității desemnate ca lichidator judiciar al SAL Deleni SRL, a dispus măsuri operative pentru remiterea abaterii, în sensul că s-a efectuat analiza și corelarea datelor din evidența contabilă cu cea fiscală.
Deoarece entitatea care asigură conducerea activității debitoarei-SAL Deleni SRL- În faliment, a dispus măsuri operative și a remediat deficiențele constatate în totalitate, nu au fost emise recomandări.
PRECIZĂRI:
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice deschise.
Citește și:
Două UAT-uri din județul Constanța au primit bani de la MDLPA pentru decontarea investițiilor derulate prin Programul Național de Dezvoltare Locală
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp
Comentarii