Fondul Documentar Dobrogea de ieri și de azi
BIBLIOTECA VIRTUALĂ
Ziua Constanta
20:13 22 11 2024 Citeste un ziar liber! Deschide BIBLIOTECA VIRTUALĂ

Afacerea "Registrul unic de control", o sursa inepuizabila de bani

ro

26 Aug, 2003 00:00 2104 Marime text

Birocratie sau interese de partid disimulate

Agentii economici au putut achizitiona, pana saptamana trecuta, registrul unic de control, ultima hartie inventata de actuala guvernare pentru insanatosirea mediului de afaceri din Romania. Potrivit motivatiei oficiale, noul registru ar urma sa preintampine abuzurile organelor de control asupra diverselor societati comerciale, care nu pot fi supuse la mai mult de doua controale in decursul unui an. Exceptia care demonteaza motivatia oficiala consta in posibilitatea efectuarii mai multor controale in conditiile in care exista o reclamatie pe adresa unei societati comerciale. Si cum reclamatiile pot fi "fabricate" in Romania aproape in orice circumstante, decurge ca adevarata motivatie a noii reglementari trebuie sa fie alta. Asa cum sunt asezate lucrurile, s-ar parea ca masura Guvernului face parte din arsenalul de fumigene menite sa salveze imaginea patata a institutiilor de control, prea des acuzate in presa, in ultima vreme, cu privire la utilizarea libertatii acordate de lege pentru a aduna banuti la pusculita partidului. Pe de alta parte, insa, masura avantajeaza societatile autorizate sa tipareasca si sa comercializeze documente cu sau fara regim special, astfel incat banuiala ca papetarii sunt hraniti cu directa intentie pare conforma cu realitatea. Daca s-ar incumeta cineva sa faca o evidenta a tuturor hartiilor cu sau fara regim special reglementate de actualul guvern, dimensiunea filiatiilor dintre oamenii puterii si marii papetari ne-ar produce insomnii crunte. Un agent economic care nu este dispus sa dea spaga controlorilor statului si nici sa achite amenzi usturatoare trebuie sa achizitioneze, pe langa facturiere si chitantiere, registre pentru evidenta facturierelor si chitantierelor, pentru notele de intrare-receptie, pentru consumul propriu, pentru iesirea marfurilor, registru jurnal, registru inventar, registru de casa, jurnal vanzari, jurnal cumparari, fise de magazie, registru pentru evidenta salariatilor, monetare, fise pentru deplasare etc., etc.

Afacere pentru papetari

La cat de multe sunt toate aceste registre, a devenit imposibil pentru orice agent economic sa completeze la zi toate rubricile prevazute cu generozitate. Pentru un astfel de deziderat, un patron cu doi angajati ar trebui sa angajeze inca pe atatia oameni, care sa completeze la minut rubricile prevazute in registre. Proportiile se pastreaza la o firma mai mare, care ar trebui sa-si infiinteze, eventual, un departament specializat pentru completarea registrelor.La nivelul judetului Constanta sunt peste 20.000 de societati comerciale inregistrate. Numai la vanzarea registrului pentru evidenta salariatilor papetarii au incasat, per total, suma de 4.000.000.000 lei (patru miliarde). Curios este faptul ca, in ultima perioada, autoritatile par sa ia in calcul faptul ca registrul in cauza nu este chiar atat de eficient pe cat se parea, astfel ca revenirea la mai vechile carti de munca este deja pusa in discutie. In aceste conditii, guvernantii ori sunt saraci cu duhul, ori au interese necurate. Cum majoritatea au studii superioare, stapanesc perfect mijloacele discursive, ba chiar au si simtul umorului, ramane deci ca au interese necurate. De unde insa aceasta afacere cu papetarii? Desi se trece cu vederea, la nivelul intregii tari exista institutii publice care achizitioneaza papetarie de cateva sute de milioane de lei in fiecare luna. Chiar si in conditiile in care papetarii practica adaosuri comerciale de pana la 200%, volumul marfurilor achizitionate este excedentar in raport cu necesitatile de consum. Cu toate acestea, produsele de papetarie se evapora rapid, in cele mai multe cazuri fiind vandute chiar furnizorului de catre angajatii care le sustrag treptat. Intamplarea face ca directorii institutiilor respective, motivati suficient pentru a accepta jaful adaosurilor comerciale mentionate, sa propuna si sa sustina la forurile ierarhice superioare necesitatea introducerii unor noi documente obligatorii, in vederea functionarii propice a activitatii. In sfarsit, conducerea partidului se pare ca are cunostinta de intregul fenomen, pe care are motive temeinice sa-l sustina. In primul rand, unii din marii papetari sunt membri ai partidului, odrasle sau nepoti ai unor membri consacrati. In al doilea rand, aceiasi papetari au servit si vor mai servi partidul in campania electorala, de unde si solicitudinea autoritatilor. Desi este clar ca, fara sustinere economica, un partid nu poate face fata cerintelor unei campanii electorale, actualii guvernanti au intins prea mult cercul compromisurilor. Cea mai grava inconsecventa, care ar putea sa coste partidul lui Nastase pierderea puterii, este aplicarea unor masuri birocratice excesive, acolo unde clientii partidului au de castigat, si a unor masuri de relaxare excesiva, dupa acelasi criteriu pecuniar. Este cazul registrelor care fac obiectul acestui articol, pe de o parte, si al reglementarii eliberarii rambursarilor de TVA cu control ulterior sau a scutirilor temporare de la anumite taxe vamale, pe de alta parte. Din aceasta perspectiva, social-democratii se afla in imposibilitate de a-si justifica masurile aparent contradictorii: ori doresc un control riguros al activitatii economice, ori doresc eliminarea birocratiei.
Urmareste-ne pe Google News
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp

Ti-a placut articolul?

Comentarii