Drepturile tale Ce conține un dosar de daună auto
Drepturile tale: Ce conține un dosar de daună autoAi mașina avariată într-un accident? Actele necesare pentru un dosar de daună
În contextul traficului rutier intens, accidentele auto reprezintă o realitate cotidiană cu care mulți conducători auto se confruntă. Cunoașterea procedurii de întocmire a unui dosar de daună și a documentelor necesare este necesară pentru protejarea drepturilor părților implicate și obținerea despăgubirilor cuvenite în eventualitatea producerii unui astfel de eveniment rutier.
Principalul act normativ care reglementează domeniul asigurărilor auto obligatorii de răspundere civilă (RCA) în România este Legea nr. 132/2017 privind asigurarea obligatorie de răspundere civilă auto pentru prejudicii produse terților prin accidente de vehicule și tramvaie. Această lege stabilește principiile generale, drepturile și obligațiile părților implicate într-un accident rutier, precum și procedura de despăgubire, oferind astfel cadrul legal necesar pentru soluționarea dosarelor de daună, scrie Legal Badger.
Pentru deschiderea unui dosar de daună, este necesar un set minim de documente care include cartea de identitate sau buletinul de identitate al persoanei păgubite, permisul de conducere al persoanei păgubite care se afla la volan în momentul producerii evenimentului, certificatul de înmatriculare al autovehiculului păgubit și polița RCA a acestuia. De asemenea, sunt necesare o copie sau fotografie a poliței RCA a autovehiculului responsabil de producerea evenimentului, precum și o copie sau fotografie a buletinului și permisului de conducere al șoferului vinovat de producerea evenimentului.
Un document util în acest proces este Formularul de Constatare Amiabilă de Accident, reglementată de Norma 20/2017 privind asigurările auto din România, care trebuie să fie completat și semnat de ambii conducători auto implicați, sau orice alte documente emise de autoritățile competente care să ateste cauzele și circumstanțele producerii evenimentului, precum și culpa persoanei responsabile. În anumite situații specifice, pot fi necesare și documente suplimentare, cum ar fi o împuternicire de la societate în cazul în care autovehiculul este proprietatea unei persoane juridice, o procură în situația în care proprietarul nu se poate prezenta personal la constatare, sau o împuternicire de la societatea de leasing dacă autovehiculul este în proprietatea unei astfel de entități.
Conform art. 14 alin. (1) din Legea nr. 132/2017, asigurătorul RCA are obligația de a stabili și acorda despăgubirile în cuantum egal cu întinderea prejudiciului, până la limita maximă de răspundere prevăzută în polița de asigurare. Pentru a iniția acest proces, partea prejudiciată trebuie să înainteze o cerere de despăgubire către asigurătorul RCA al părții vinovate, acesta din urmă având la dispoziție un termen de 30 de zile pentru a răspunde solicitării.
În acest interval de timp, asigurătorul RCA este obligat, în conformitate cu art. 21 alin. (1) din Legea nr. 132/2017, să adopte una din următoarele măsuri: să formuleze o ofertă de despăgubire justificată, transmisă în scris cu confirmare de primire, în cazul în care se dovedește răspunderea asiguratului și prejudiciul a fost cuantificat, sau să notifice în scris, cu confirmare de primire, motivele pentru care nu a aprobat, în totalitate sau parțial, pretențiile de despăgubire.
Valoarea reparației se stabilește fie prin utilizarea sistemelor de evaluare specializate, fie prin documente emise în condițiile legii de unitățile reparatoare auto, care își pot utiliza propria valoare a orei de manoperă afișată. Este important de menționat că legislația nu acordă prioritate unui mod de evaluare în detrimentul celuilalt, lăsând astfel posibilitatea părților implicate să aleagă metoda cea mai potrivită situației specifice.
În cazul în care părțile nu pot ajunge la un acord privind modul de calcul al despăgubirii, litigiul poate fi soluționat prin mecanisme alternative de soluționare a disputelor, cum ar fi SAL-FIN, entitatea de soluționare alternativă a litigiilor în domeniul financiar non-bancar, sau mediere. În ultimă instanță, dacă niciuna dintre aceste metode nu conduce la o soluție satisfăcătoare, persoana se poate adresa instanței de judecată pentru repararea prejudiciului.
Odată ce oferta de despăgubire a fost acceptată în scris de către partea prejudiciată, asigurătorul RCA are obligația de a efectua plata despăgubirii în termen de 10 zile, conform art. 21 alin. (4) din Legea nr. 132/2017. Acest termen legal asigură o soluționare promptă a dosarului de daună și permite părții prejudiciate să obțină rapid despăgubirea necesară pentru repararea prejudiciului suferit.
În situațiile în care asigurătorul RCA are suspiciuni întemeiate cu privire la circumstanțele producerii accidentului, acesta are dreptul de a desfășura investigații suplimentare. În acest caz, asigurătorul trebuie să comunice în scris asiguratului și păgubitului, în termen de 5 zile lucrătoare de la deschiderea dosarului de daună, intenția sa de a efectua astfel de investigații. Rezultatul motivat al acestor investigații trebuie comunicat în termen de 3 zile lucrătoare de la finalizarea lor, fără a depăși însă termenul general de 30 de zile de la înaintarea cererii de despăgubire.
În eventualitatea în care partea prejudiciată este nemulțumită de modul de soluționare a dosarului de daună, aceasta are la dispoziție mai multe căi de acțiune. Persoana în cauză poate adresa o reclamație direct societății de asigurare, care are obligația legală de a avea stabilite proceduri de soluționare a reclamațiilor. O altă opțiune este adresarea unei reclamații către Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF), care va analiza și soluționa reclamația conform prevederilor legale în vigoare.
Citește și
Accident rutier în Constanța, în fața Școlii Nr 27 (FOTO+VIDEO)
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp