Aleși locali găsiți în incompatibilitate și conflict de interese de ANI
Aleși locali găsiți în incompatibilitate și conflict de interese de ANI
18 Dec, 2024 12:28
ZIUA de Constanta
189
Marime text
Agenția Națională de Integritate a constatat conflictul de interese de natură administrativă, starea de incompatibilitate sau a sesizat organele de urmărire penală în cazul a 4 aleși locali.
Mai exact este vorba despre MOREGA COSTEL COSMIN,Primar al Municipiului Motru, Județul Gorj găsit în CONFLICT DE INTERESE ADMINISTRATIV ȘI SESIZARE PARCHET.
În exercitarea atribuțiilor de primar, a semnat în anul 2022 o Autorizație de construire solicitată de soția acestuia pentru un teren aflat în proprietatea comună a acestora. Totodată, în anul 2024 a semnat o Autorizație de construire solicitată de o societate care a cumpărat un teren de la persoana evaluată și de la soția acestuia, în baza unui avans și sub condiție rezolutorie ca restul sumei să fie plătită ulterior eliberării autorizației de construire dar nu mai târziu de o dată certă.
Astfel, persoana evaluată a încălcat prevederile art. 70, art. 71 și art. 76, alin. (1) din Legea nr. 161/2003 coroborate cu prevederile art. 228, alin. (1), lit. a) și e) din O.U.G. nr. 57/2019.
Totodată, Agenția Națională de Integritate a sesizat Parchetul de pe lângă Înalta Curte de Casație și Justiție cu privire la existența indiciilor referitoare la săvârșirea de către COSTEL COSMIN MOREGA a infracțiunii de folosire a funcției pentru favorizarea unor persoane prevăzută de art. 301 din Codul Penal. Astfel, prin semnarea autorizațiilor de construire, persoana evaluată a îndeplinit un act prin care s-a obținut un folos patrimonial atât pentru sine cât și pentru soția acestuia.
Al doilea ales local aflat în atenția ANI este STRÎMBU FLORIN, fost Consilier local în cadrul C.L. al Com. Rădăuți – Prut, Jud. Botoșani găsit în CONFLICT DE INTERESE ADMINISTRATIV
Conform ANI, în perioada exercitării mandatului de consilier local 2020 – 2024, deși avea un interes personal în problema supusă dezbaterilor, a participat la data de 31 martie 2021 la deliberarea și adoptarea unor Hotărâri ale C.L. al Com. Rădăuți. În baza acestora, persoana evaluată (în calitate de concesionar) a încheiat la data de 14 mai 2021 cu Primăria comunei Rădăuți – Prut (în calitate de concedent), un contract de concesiune privind o suprafață de teren aflată în domeniul privat al comunei Rădăuți – Prut.
Astfel, persoana evaluată a încălcat prevederile art. 70 și art. 71 din Legea 161/2003 și prevederile art. 228, alin. (1) și (2) din O.U.G. nr. 57/2019.
Al treilea ales local aflat în atenția ANI este FUGARU ION, fost Consilier local în cadrul C.L. al orașului Târgu Cărbunești, Jud. Gorj găsit în INCOMPATIBILITATE
Conform ANI, s-a aflat în stare de incompatibilitate în perioada exercitării mandatului de consilier local 2020 – 2024, întrucât, societatea comercială la care fiul acestuia deține funcții și calități a încheiat contracte de furnizare produse cu Primăria orașului Târgu Cărbunești și cu Spitalul Orășenesc de Urgență Târgu Cărbunești (unitate spitalicească aflată în subordinea Primăriei orașului Târgu Cărbunești).
Astfel, persoana evaluată a încălcat prevederile art. 90 alin. (1) și (2) din Legea 161/2003.
Nu în ultimul rând, DEACONESCU MARIAN – VIOREL, fost Consilier local în cadrul C.L. al Com. Fărcaș, Jud. Dolj a fost găsit în CONFLICT DE INTERESE ADMINISTRATIV
Confrom ANI, în perioada exercitării mandatului de consilier local 2020 – 2024, a participat la adoptarea Hotărârii C.L. din data de 23 decembrie 2021 privind aprobarea înființării unui post contractual de execuție în aparatul de specialitate al primarului, precum și a Organigramei și a Statului de funcții. Urmare a adoptării Hotărârii, a exercitat în perioada 10 ianuarie 2022 – 26 septembrie 2024, funcția contractuală de execuție în aparatul de specialitate al primarului.
Astfel, persoana evaluată a încălcat prevederile art. 70 și art. 77 din Legea nr. 161/2003, coroborate cu prevederile art. 228 alin. (1), alin. (2) și alin. (3) din O.U.G nr. 57/2019.
Persoanele evaluate au fost informate despre declanșarea procedurii de evaluare, elementele identificate, precum și drepturile de care beneficiază – de a fi asistate sau reprezentate de un avocat și de a prezenta date sau informații pe care le consideră necesare, personal ori prin transmiterea unui punct de vedere scris. STRÎMBU FLORIN și FUGARU ION nu au depus la dosarul de evaluare un punct de vedere, în exercitarea dreptului la apărare.
Persoanele menționate au încălcat următoarele prevederi legale:
70 din Legea nr. 161/2003, potrivit căruia „Prin conflict de interese se înțelege situația în care persoana ce exercită o demnitate publică sau o funcție publică are un interes personal de natură patrimonială, care ar putea influența îndeplinirea cu obiectivitate a atribuțiilor care îi revin potrivit Constituției și altor acte normative.”
71 din Legea nr. 161/2003, potrivit căruia „Principiile care stau la baza prevenirii conflictului de interese în exercitarea demnităților publice și funcțiilor publice sunt: imparțialitatea, integritatea, transparența deciziei și supremația interesului public.”
76, alin. (1) din Legea nr. 161/2003, potrivit căruia „Primarii și viceprimarii, primarul general și viceprimarii municipiului București sunt obligați să nu emită un act administrativ sau să nu încheie un act juridic ori să nu emită o dispoziție, în exercitarea funcției, care produce un folos material pentru sine, pentru soțul său ori rudele sale de gradul I.”
77 din Legea nr. 161/2003, potrivit căruia „Conflictele de interese pentru președinții și vicepreședinții consiliilor județene sau consilierii locali și județeni sunt prevăzute în art. 46 din Legea administrației publice locale nr. 215/2001, cu modificările și completările ulterioare.”
90 alin. (1) și (2) din Legea 161/2003, potrivit căruia „Consilierii locali și consilierii județeni care au funcția de președinte, vicepreședinte, director general, director, manager, administrator, membru al consiliului de administrație sau cenzor ori alte funcții de conducere, precum și calitatea de acționar sau asociat la societățile comerciale cu capital privat sau cu capital majoritar de stat ori cu capital al unei unități administrativ-teritoriale nu pot încheia contracte comerciale de prestări de servicii, de executare de lucrări, de furnizare de produse sau contracte de asociere cu autoritățile administrației publice locale din care fac parte, cu instituțiile sau regiile autonome de interes local aflate în subordinea ori sub autoritatea consiliului local sau județean respectiv ori cu societățile comerciale înființate de consiliile locale sau consiliile județene respective. Prevederile alin. (1) se aplică și în cazul în care funcțiile sau calitățile respective sunt deținute de soțul sau rudele de gradul I ale alesului local.”
228, alin. (1), lit. a) și lit. e) și alin. (2) și (3) din O.U.G. nr. 57/2019, potrivit căruia „Regimul general aplicabil conflictului de interese pentru aleșii locali. (1) Alesul local aflat în conflict de interese în condițiile prevăzute de cartea I titlul IV din Legea nr. 161/2003, cu modificările și completările ulterioare, are obligația să se abțină de la emiterea sau participarea la emiterea ori adoptarea actului administrativ, de la încheierea sau participarea la încheierea actului juridic respectiv, care ar putea produce un folos material pentru sine sau pentru: a) soț, soție sau rude ori afini până la gradul al II-lea inclusiv; e) orice persoană fizică sau juridică, alta decât autoritatea din care face parte, care a făcut o plată către acesta sau a efectuat orice fel de cheltuieli ale acestuia; lit. f) Alesul local aflat în conflict de interese în condițiile prevăzute de cartea I titlul IVdin Legea nr. 161/2003, cu modificările și completările ulterioare, are obligația să se abțină de la emiterea sau participarea la emiterea ori adoptarea actului administrativ, de la încheierea sau participarea la încheierea actului juridic respectiv, care ar putea produce un folos material pentru sine sau pentru: […] asociație sau fundație din care face parte; (2) În exercitarea funcției, consilierul local sau consilierul județean aflat în una dintre situațiile prevăzute la alin. (1) are obligația să anunțe la începutul ședinței consiliului local, respectiv a consiliului județean interesul personal pe care îl are la adoptarea hotărârii respective, anunț care se consemnează în mod obligatoriu în procesul-verbal al ședinței. e) orice persoană fizică sau juridică, alta decât autoritatea din care face parte, care a făcut o plată către acesta sau a efectuat orice fel de cheltuieli ale acestuia. (3) Ulterior anunțării interesului personal, consilierul local sau județean nu mai este luat în calcul pentru cvorumul necesar adoptării hotărârii consiliului cu privire la care acesta și-a anunțat interesul și nu are drept de vot la adoptarea hotărâri”.
„Fapta persoanei cu privire la care s-a constatat (…) încălcarea obligațiilor legale privind conflictul de interese ori starea de incompatibilitate constituie abatere disciplinară și se sancționează potrivit reglementării aplicabile demnității, funcției sau activității respective (…)”.
„Persoana (…) față de care s-a constatat existența conflictului de interese ori starea de incompatibilitate este decăzută din dreptul de a mai exercita o funcție sau o demnitate publică (…) pe o perioadă de 3 ani de la data eliberării, destituirii din funcția ori demnitatea publică respectivă sau a încetării de drept a mandatului. Dacă persoana a ocupat o funcție eligibilă, nu mai poate ocupa aceeași funcție pe o perioadă de 3 ani de la încetarea mandatului”.
Agenția Națională de Integritate își exercită atribuțiile cu respectarea principiilor legalității, confidențialității, imparțialității, independenței operaționale, celerității, bunei administrări, precum și al dreptului la apărare.
Citește și:
Clotilde Armand pierde definitiv procesul cu ANI!
Mai exact este vorba despre MOREGA COSTEL COSMIN,Primar al Municipiului Motru, Județul Gorj găsit în CONFLICT DE INTERESE ADMINISTRATIV ȘI SESIZARE PARCHET.
În exercitarea atribuțiilor de primar, a semnat în anul 2022 o Autorizație de construire solicitată de soția acestuia pentru un teren aflat în proprietatea comună a acestora. Totodată, în anul 2024 a semnat o Autorizație de construire solicitată de o societate care a cumpărat un teren de la persoana evaluată și de la soția acestuia, în baza unui avans și sub condiție rezolutorie ca restul sumei să fie plătită ulterior eliberării autorizației de construire dar nu mai târziu de o dată certă.
Astfel, persoana evaluată a încălcat prevederile art. 70, art. 71 și art. 76, alin. (1) din Legea nr. 161/2003 coroborate cu prevederile art. 228, alin. (1), lit. a) și e) din O.U.G. nr. 57/2019.
Totodată, Agenția Națională de Integritate a sesizat Parchetul de pe lângă Înalta Curte de Casație și Justiție cu privire la existența indiciilor referitoare la săvârșirea de către COSTEL COSMIN MOREGA a infracțiunii de folosire a funcției pentru favorizarea unor persoane prevăzută de art. 301 din Codul Penal. Astfel, prin semnarea autorizațiilor de construire, persoana evaluată a îndeplinit un act prin care s-a obținut un folos patrimonial atât pentru sine cât și pentru soția acestuia.
Al doilea ales local aflat în atenția ANI este STRÎMBU FLORIN, fost Consilier local în cadrul C.L. al Com. Rădăuți – Prut, Jud. Botoșani găsit în CONFLICT DE INTERESE ADMINISTRATIV
Conform ANI, în perioada exercitării mandatului de consilier local 2020 – 2024, deși avea un interes personal în problema supusă dezbaterilor, a participat la data de 31 martie 2021 la deliberarea și adoptarea unor Hotărâri ale C.L. al Com. Rădăuți. În baza acestora, persoana evaluată (în calitate de concesionar) a încheiat la data de 14 mai 2021 cu Primăria comunei Rădăuți – Prut (în calitate de concedent), un contract de concesiune privind o suprafață de teren aflată în domeniul privat al comunei Rădăuți – Prut.
Astfel, persoana evaluată a încălcat prevederile art. 70 și art. 71 din Legea 161/2003 și prevederile art. 228, alin. (1) și (2) din O.U.G. nr. 57/2019.
Al treilea ales local aflat în atenția ANI este FUGARU ION, fost Consilier local în cadrul C.L. al orașului Târgu Cărbunești, Jud. Gorj găsit în INCOMPATIBILITATE
Conform ANI, s-a aflat în stare de incompatibilitate în perioada exercitării mandatului de consilier local 2020 – 2024, întrucât, societatea comercială la care fiul acestuia deține funcții și calități a încheiat contracte de furnizare produse cu Primăria orașului Târgu Cărbunești și cu Spitalul Orășenesc de Urgență Târgu Cărbunești (unitate spitalicească aflată în subordinea Primăriei orașului Târgu Cărbunești).
Astfel, persoana evaluată a încălcat prevederile art. 90 alin. (1) și (2) din Legea 161/2003.
Nu în ultimul rând, DEACONESCU MARIAN – VIOREL, fost Consilier local în cadrul C.L. al Com. Fărcaș, Jud. Dolj a fost găsit în CONFLICT DE INTERESE ADMINISTRATIV
Confrom ANI, în perioada exercitării mandatului de consilier local 2020 – 2024, a participat la adoptarea Hotărârii C.L. din data de 23 decembrie 2021 privind aprobarea înființării unui post contractual de execuție în aparatul de specialitate al primarului, precum și a Organigramei și a Statului de funcții. Urmare a adoptării Hotărârii, a exercitat în perioada 10 ianuarie 2022 – 26 septembrie 2024, funcția contractuală de execuție în aparatul de specialitate al primarului.
Astfel, persoana evaluată a încălcat prevederile art. 70 și art. 77 din Legea nr. 161/2003, coroborate cu prevederile art. 228 alin. (1), alin. (2) și alin. (3) din O.U.G nr. 57/2019.
Persoanele evaluate au fost informate despre declanșarea procedurii de evaluare, elementele identificate, precum și drepturile de care beneficiază – de a fi asistate sau reprezentate de un avocat și de a prezenta date sau informații pe care le consideră necesare, personal ori prin transmiterea unui punct de vedere scris. STRÎMBU FLORIN și FUGARU ION nu au depus la dosarul de evaluare un punct de vedere, în exercitarea dreptului la apărare.
Persoanele menționate au încălcat următoarele prevederi legale:
70 din Legea nr. 161/2003, potrivit căruia „Prin conflict de interese se înțelege situația în care persoana ce exercită o demnitate publică sau o funcție publică are un interes personal de natură patrimonială, care ar putea influența îndeplinirea cu obiectivitate a atribuțiilor care îi revin potrivit Constituției și altor acte normative.”
71 din Legea nr. 161/2003, potrivit căruia „Principiile care stau la baza prevenirii conflictului de interese în exercitarea demnităților publice și funcțiilor publice sunt: imparțialitatea, integritatea, transparența deciziei și supremația interesului public.”
76, alin. (1) din Legea nr. 161/2003, potrivit căruia „Primarii și viceprimarii, primarul general și viceprimarii municipiului București sunt obligați să nu emită un act administrativ sau să nu încheie un act juridic ori să nu emită o dispoziție, în exercitarea funcției, care produce un folos material pentru sine, pentru soțul său ori rudele sale de gradul I.”
77 din Legea nr. 161/2003, potrivit căruia „Conflictele de interese pentru președinții și vicepreședinții consiliilor județene sau consilierii locali și județeni sunt prevăzute în art. 46 din Legea administrației publice locale nr. 215/2001, cu modificările și completările ulterioare.”
90 alin. (1) și (2) din Legea 161/2003, potrivit căruia „Consilierii locali și consilierii județeni care au funcția de președinte, vicepreședinte, director general, director, manager, administrator, membru al consiliului de administrație sau cenzor ori alte funcții de conducere, precum și calitatea de acționar sau asociat la societățile comerciale cu capital privat sau cu capital majoritar de stat ori cu capital al unei unități administrativ-teritoriale nu pot încheia contracte comerciale de prestări de servicii, de executare de lucrări, de furnizare de produse sau contracte de asociere cu autoritățile administrației publice locale din care fac parte, cu instituțiile sau regiile autonome de interes local aflate în subordinea ori sub autoritatea consiliului local sau județean respectiv ori cu societățile comerciale înființate de consiliile locale sau consiliile județene respective. Prevederile alin. (1) se aplică și în cazul în care funcțiile sau calitățile respective sunt deținute de soțul sau rudele de gradul I ale alesului local.”
228, alin. (1), lit. a) și lit. e) și alin. (2) și (3) din O.U.G. nr. 57/2019, potrivit căruia „Regimul general aplicabil conflictului de interese pentru aleșii locali. (1) Alesul local aflat în conflict de interese în condițiile prevăzute de cartea I titlul IV din Legea nr. 161/2003, cu modificările și completările ulterioare, are obligația să se abțină de la emiterea sau participarea la emiterea ori adoptarea actului administrativ, de la încheierea sau participarea la încheierea actului juridic respectiv, care ar putea produce un folos material pentru sine sau pentru: a) soț, soție sau rude ori afini până la gradul al II-lea inclusiv; e) orice persoană fizică sau juridică, alta decât autoritatea din care face parte, care a făcut o plată către acesta sau a efectuat orice fel de cheltuieli ale acestuia; lit. f) Alesul local aflat în conflict de interese în condițiile prevăzute de cartea I titlul IVdin Legea nr. 161/2003, cu modificările și completările ulterioare, are obligația să se abțină de la emiterea sau participarea la emiterea ori adoptarea actului administrativ, de la încheierea sau participarea la încheierea actului juridic respectiv, care ar putea produce un folos material pentru sine sau pentru: […] asociație sau fundație din care face parte; (2) În exercitarea funcției, consilierul local sau consilierul județean aflat în una dintre situațiile prevăzute la alin. (1) are obligația să anunțe la începutul ședinței consiliului local, respectiv a consiliului județean interesul personal pe care îl are la adoptarea hotărârii respective, anunț care se consemnează în mod obligatoriu în procesul-verbal al ședinței. e) orice persoană fizică sau juridică, alta decât autoritatea din care face parte, care a făcut o plată către acesta sau a efectuat orice fel de cheltuieli ale acestuia. (3) Ulterior anunțării interesului personal, consilierul local sau județean nu mai este luat în calcul pentru cvorumul necesar adoptării hotărârii consiliului cu privire la care acesta și-a anunțat interesul și nu are drept de vot la adoptarea hotărâri”.
„Fapta persoanei cu privire la care s-a constatat (…) încălcarea obligațiilor legale privind conflictul de interese ori starea de incompatibilitate constituie abatere disciplinară și se sancționează potrivit reglementării aplicabile demnității, funcției sau activității respective (…)”.
„Persoana (…) față de care s-a constatat existența conflictului de interese ori starea de incompatibilitate este decăzută din dreptul de a mai exercita o funcție sau o demnitate publică (…) pe o perioadă de 3 ani de la data eliberării, destituirii din funcția ori demnitatea publică respectivă sau a încetării de drept a mandatului. Dacă persoana a ocupat o funcție eligibilă, nu mai poate ocupa aceeași funcție pe o perioadă de 3 ani de la încetarea mandatului”.
Agenția Națională de Integritate își exercită atribuțiile cu respectarea principiilor legalității, confidențialității, imparțialității, independenței operaționale, celerității, bunei administrări, precum și al dreptului la apărare.
Citește și:
Clotilde Armand pierde definitiv procesul cu ANI!
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp
Comentarii