Amendă-record în Portul Constanţa! Consiliul Concurenţei a amendat cu 5 milioane de euro CN APMC şi alte şase companii!
Amendă-record în Portul Constanţa! Consiliul Concurenţei a amendat cu 5 milioane de euro CN APMC şi alte şase
06 Sep, 2016 00:00
ZIUA de Constanta
6695
Marime text
Consiliul Concurenţei a amendat cu 22.317.212 de lei (4.959.380 de euro) şapte companii de pe piaţa serviciilor de pilotaj şi remorcaj de manevră a navelor maritime. Printre cele şapte companii se numără şi Compania Naţională „Administraţia Porturilor Maritime“ SA Constanţa (CN APMC), dar şi Canal Sea Services SRL, Black Sea Pilots SRL, Maritime Pilot SRL, Black Sea Services SRL, Compania de Remorcare Maritimă Coremar SA şi Logistic Remo Services SRL. Investigaţia a fost declanşată în luna noiembrie a anului 2012, pe piaţa serviciilor de pilotaj şi remorcaj de manevră a navelor maritime în porturile care se află în administrarea CN APMC.
Consiliul Concurenţei a constatat existenţa unor înţelegeri şi a abuzului de poziţie dominantă, care au dus la eliminarea concurenţei în porturile Constanţa, Midia şi Mangalia. Acest lucru a condus la blocarea intrării pe piaţă a altor operatori.
În anul 2012, CN APM a încheiat contracte cu trei operatori independenţi: Canal Sea Services, Black Sea Pilots şi Maritime Pilot. Aceşti trei operatori s-au înţeles între ei să excludă orice formă de concurenţă, atât din partea altor companii, cât şi între ei. „Practic, s-au înţeles să-şi coordoneze activitatea prin intermediul unui pilot-şef şi să folosească în comun pilotinele. Mai mult, exista o clauză de penalizare care prevedea ca operatorul care iese din înţelegere să plătească 5 milioane de euro”, se arată în comunicatul transmis de Consiliul Concurenţei.
În consecinţă, cele trei companii au fost amendate cu 2.371.346 de lei, mai precis: Canal Sea Services SRL - 1.567.117 lei, Black Sea Pilots SRL - 406.158 de lei, iar Maritime Pilot SRL - 398.071 de lei.
În continuare, serviciile de remorcaj sunt asigurate de CN APM, astfel, s-au încheiat contracte cu Logistic Remo Services, companie înfiinţată în acest scop de trei operatori: Canal Sea Services, Black Sea Services şi Coremar.
Printr-o altă înţelegere, cele trei companii s-au asigurat că sunt singurele care vor furniza servicii de remorcaj. Prin înţelegerea încheiată, Canal Sea Services, Black Sea Services şi Coremar s-au asigurat că niciuna dintre ele nu va ieşi din asociere, în caz contrar, o companie care ar fi optat pentru această acţiune fiind obligată să plătească despăgubiri de 10.000.000 de euro către celelalte două.
Aşadar, Consiliul Concurenţei a sancţionat cele patru companii cu 8.025.480 de lei, astfel: Canal Sea Services SRL - 1.942.904 lei, Black Sea Services SRL - 1.175.543 de lei,Compania de Remorcare Maritimă Coremar SA - 1.336.665 de lei, iar Logistic Remo Services SRL - 3.570.368 de lei.
În comunicat se mai arată faptul că, deşi CN APM a încredinţat serviciile de pilotaj unor operatori privaţi, compania facturează aceste servicii, dar nu prestează în mod direct nicio activitate. Din sumele încasate, CN APM îşi reţine 25%, împărţind restul în mod egal operatorilor, indiferent de numărul de manevre executate de fiecare.
Prin urmare, Consiliul Concurenţei a sancţionat Compania Naţională „Administraţia Porturilor Maritime” SA Constanţa cu o amendă în valoare de 11.922.385 de lei (2.649.419 euro) pentru abuz de poziţie dominantă pe piaţa serviciilor de pilotaj maritim.
De asemenea, autoritatea portuară, CN APM, a impus condiţii mai restrictive decât cele prevăzute de lege pentru obţinerea autorizaţiei. De exemplu, numărul minim de remorchere stabilit de către CN APM este mai mare decât numărul minim impus prin lege. În acest mod, autoritatea portuară a restricţionat concurenţa, creând o barieră la intrarea pe piaţa serviciilor de remorcaj.
Cine se află în spatele firmelor amendate de Consiliul Concurenţei?
Black Sea Pilots SRL a fost înfiinţată în anul 2004 şi are sediul social în municipiul Constanţa, Incinta Port, Dana 0. Capitalul social subscris, de 1.000 de lei, integral vărsat, este compus din 100 de părţi sociale. Asociat Persoană Juridică este SC Black Sea Services SRL, cu 51% din capitalul social, reprezentată de Gabriel Ciocan. Asociaţi Persoane Fizice sunt: Lucian Lupescu, cu 6% din capitalul social, George-Dan Olteanu, cu 6% din capitalul social, Ion Nedelcu, cu 3% din capitalul social, Ion Burada, cu 6% din capitalul social, Sorin Sotir Culeţu, cu 5% din capitalul social, Marius Constantin Nichiforescu, cu 3% din capitalul social, Ion Enache, cu 3% din capitalul social, Cezar Laurenţiu Popescu, cu 3% din capitalul social, Paul Stelian Ioan, cu 3% din capitalul social, Adrian Dimitriu, cu 3% din capitalul social, Mihai Ciote, cu 3% din capitalul social, Ion Bică, cu 3% din capitalul social, şi Horea-Dan Radu, cu 2% din capitalul social. Administratorul firmei, care desfăşoară activităţi de servicii anexe transportului pe apă, este Gabriel Ciocan. Compania a fost amendată cu 406.158 de lei.
Black Sea Services SRL are sediul social în municipiul Constanţa, clădirea administrativă Romtrans, Incinta Port, Dana 15. Societatea înregistrată în anul 2001 are un capital social subscris de 20.000 de lei, integral vărsat, compus din 2.000 de părţi sociale. Firma este controlată de Adrian Iancu, ce deţine 15 % din capitalul social, Sorin Sotir Culeţu, cu 35% din capitalul social, şi Gabriel Ciocan, cu 50% din capitalul social. Administratorul firmei, care desfăşoară activităţi de servicii anexe transportului pe apă, este Sorin Sotir Culeţu. Compania a fost amendată cu 1.175.543 de lei.
Înfiinţată în 1994, Canal Sea Services SRL are sediul social în municipiul Constanţa, Incinta Port, clădire Cămin Poarta 2. Capitalul social subscris, de 210 lei, integral vărsat, este compus din 21 de părţi sociale. Societatea este controlată de Raluca Ştefania Vasilescu, cu 23,81% din capitalul social, Mihaela Fulea, cu 23,81% din capitalul social, Marius Mihalache, cu 14,285% din capitalul social, Mihai Mihalache, cu 23,81% din capitalul social, şi Mariea Balasescu, cu 14,285% din capitalul social. Administratorii firmei, care desfăşoară activităţi de servicii anexe transportului pe apă, sunt Raluca Ştefania Vasilescu şi Mihaela Fulea. Compania a primit o amendă de 1.567.117 lei.
Compania de Remorcare Maritimă Coremar SA are sediul în municipiul Constanţa, incinta Port, clădirea Căi Navigabile/Dana Tehnică. Capitalul social subscris, de 6.500.110 lei, integral vărsat, este compus din 65.001.100 de acţiuni. Firma este controlată de Mihai Dede, cu 0,0033845581% din capitalul social, Niculai Brânzoi, cu 0,0033845581% din capitalul social, Stila Stavrositu, cu 0,0033845581% din capitalul social, Asociaţi Listă, cu 39,9899078631% din capitalul social, şi Listă Acţionari Persoane Fizice, cu 59,9999384626% din capitalul social. Persoane Împuternicite sunt Iancu Adrian Stavrositu - director general, Laurenţiu Mironescu - director, Niculai Brânzoi - director, Marius-Sorin Trandafir - membru în CA şi Iancu Cuşu - membru în CA.
Coremar SA desfăşoară activităţi de servicii anexe transportului pe apă. Conform ordonanţei şi anexelor din data de 16.10.2014 emise de Ministerul Public, Parchetul de pe lângă Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie Bucureşti, DIICOT - Structura centrală, formulate în dosarul 394/D/P/2014, s-a dispus extinderea sechestrului asigurător aplicat anterior, precum şi înfiinţarea unui nou sechestru asupra altor acţiuni/părţi sociale deţinute de Cătălin Constantin Chelu. Compania a fost amendată cu 1.336.665 de lei.
Compania Naţională Administraţia Porturilor Maritime SA Constanţa a fost înfiinţată în anul 1998, având sediul social în municipiul Constanţa, incinta Port, Gara Maritimă. Capitalul social subscris, de 132.906.430 de lei, integral vărsat, este compus din 13.290.643 de acţiuni. Acţionari Persoane Juridice sunt Ministerul Transporturilor, cu 80% din capitalul social, şi Fondul Proprietatea, cu 20% din capitalul social. Persoane împuternicite sunt Adrian Cighi, Ioana Cristina Cuc, Constantin Mihuţ Crăciun, Liviu Ionuţ Moşteanu, Viorel-Ion Olea, Marcela Mariana Frigioiu, Valeriu Nicolae Ionescu, Flavia Cristina Teodosiu, Lucian Băluţ şi Tudor Baltă. CN APM SA Constanţa, care desfăşoară activităţi de servicii anexe transportului pe apă, a fost amendată cu 11.922.385 de lei.
Logistic Remo Services SRL a luat fiinţă în 2011 şi are sediul social în municipiul Constanţa, incinta Port Constanţa, clădirea Căi Navigabile. Capitalul social subscris, de 3.000 de lei, integral vărsat, este compus din 30 de părţi sociale. Asociaţi Persoane Juridice sunt SC Canal SEA Services SRL, cu 33,3333333333% din capitalul social, SC Black SEA Services SRL, cu 33,3333333333% din capitalul social, şi SC Compania de Remorcare Maritimă Coremar SA, cu 33,34% din capitalul social. Persoane Împuternicite ale societăţii, care desfăşoară activităţi de servicii anexe transportului pe apă, sunt Raluca Ştefania Vasilescu, Gabriel Ciocan şi Mihai Dede. Amenda primită de companie este de 3.570.368 de lei.
Cu sediul în municipiul Constanţa, incinta Port, clădire Cămin Poarta 2, Maritime Pilot SRL a fost înfiinţată în 2008. Capitalul social subscris, de 200 de lei, integral vărsat, este compus din 20 de părţi sociale. Societatea este deţinută de asociatul persoană juridică Asociaţia Piloţilor Maritimi din România Euxin Pilot. Persoane împuternicite sunt Gheorghe Apetroaei, Florian Maxim şi Sergiu Floca. Firma desfăşoară activităţi de servicii anexe transportului pe apă. Amenda primită de companie este de 398.071 de lei.
Consiliul Concurenţei a constatat existenţa unor înţelegeri şi a abuzului de poziţie dominantă, care au dus la eliminarea concurenţei în porturile Constanţa, Midia şi Mangalia. Acest lucru a condus la blocarea intrării pe piaţă a altor operatori.
În anul 2012, CN APM a încheiat contracte cu trei operatori independenţi: Canal Sea Services, Black Sea Pilots şi Maritime Pilot. Aceşti trei operatori s-au înţeles între ei să excludă orice formă de concurenţă, atât din partea altor companii, cât şi între ei. „Practic, s-au înţeles să-şi coordoneze activitatea prin intermediul unui pilot-şef şi să folosească în comun pilotinele. Mai mult, exista o clauză de penalizare care prevedea ca operatorul care iese din înţelegere să plătească 5 milioane de euro”, se arată în comunicatul transmis de Consiliul Concurenţei.
În consecinţă, cele trei companii au fost amendate cu 2.371.346 de lei, mai precis: Canal Sea Services SRL - 1.567.117 lei, Black Sea Pilots SRL - 406.158 de lei, iar Maritime Pilot SRL - 398.071 de lei.
În continuare, serviciile de remorcaj sunt asigurate de CN APM, astfel, s-au încheiat contracte cu Logistic Remo Services, companie înfiinţată în acest scop de trei operatori: Canal Sea Services, Black Sea Services şi Coremar.
Printr-o altă înţelegere, cele trei companii s-au asigurat că sunt singurele care vor furniza servicii de remorcaj. Prin înţelegerea încheiată, Canal Sea Services, Black Sea Services şi Coremar s-au asigurat că niciuna dintre ele nu va ieşi din asociere, în caz contrar, o companie care ar fi optat pentru această acţiune fiind obligată să plătească despăgubiri de 10.000.000 de euro către celelalte două.
Aşadar, Consiliul Concurenţei a sancţionat cele patru companii cu 8.025.480 de lei, astfel: Canal Sea Services SRL - 1.942.904 lei, Black Sea Services SRL - 1.175.543 de lei,Compania de Remorcare Maritimă Coremar SA - 1.336.665 de lei, iar Logistic Remo Services SRL - 3.570.368 de lei.
În comunicat se mai arată faptul că, deşi CN APM a încredinţat serviciile de pilotaj unor operatori privaţi, compania facturează aceste servicii, dar nu prestează în mod direct nicio activitate. Din sumele încasate, CN APM îşi reţine 25%, împărţind restul în mod egal operatorilor, indiferent de numărul de manevre executate de fiecare.
Prin urmare, Consiliul Concurenţei a sancţionat Compania Naţională „Administraţia Porturilor Maritime” SA Constanţa cu o amendă în valoare de 11.922.385 de lei (2.649.419 euro) pentru abuz de poziţie dominantă pe piaţa serviciilor de pilotaj maritim.
De asemenea, autoritatea portuară, CN APM, a impus condiţii mai restrictive decât cele prevăzute de lege pentru obţinerea autorizaţiei. De exemplu, numărul minim de remorchere stabilit de către CN APM este mai mare decât numărul minim impus prin lege. În acest mod, autoritatea portuară a restricţionat concurenţa, creând o barieră la intrarea pe piaţa serviciilor de remorcaj.
Cine se află în spatele firmelor amendate de Consiliul Concurenţei?
Black Sea Pilots SRL a fost înfiinţată în anul 2004 şi are sediul social în municipiul Constanţa, Incinta Port, Dana 0. Capitalul social subscris, de 1.000 de lei, integral vărsat, este compus din 100 de părţi sociale. Asociat Persoană Juridică este SC Black Sea Services SRL, cu 51% din capitalul social, reprezentată de Gabriel Ciocan. Asociaţi Persoane Fizice sunt: Lucian Lupescu, cu 6% din capitalul social, George-Dan Olteanu, cu 6% din capitalul social, Ion Nedelcu, cu 3% din capitalul social, Ion Burada, cu 6% din capitalul social, Sorin Sotir Culeţu, cu 5% din capitalul social, Marius Constantin Nichiforescu, cu 3% din capitalul social, Ion Enache, cu 3% din capitalul social, Cezar Laurenţiu Popescu, cu 3% din capitalul social, Paul Stelian Ioan, cu 3% din capitalul social, Adrian Dimitriu, cu 3% din capitalul social, Mihai Ciote, cu 3% din capitalul social, Ion Bică, cu 3% din capitalul social, şi Horea-Dan Radu, cu 2% din capitalul social. Administratorul firmei, care desfăşoară activităţi de servicii anexe transportului pe apă, este Gabriel Ciocan. Compania a fost amendată cu 406.158 de lei.
Black Sea Services SRL are sediul social în municipiul Constanţa, clădirea administrativă Romtrans, Incinta Port, Dana 15. Societatea înregistrată în anul 2001 are un capital social subscris de 20.000 de lei, integral vărsat, compus din 2.000 de părţi sociale. Firma este controlată de Adrian Iancu, ce deţine 15 % din capitalul social, Sorin Sotir Culeţu, cu 35% din capitalul social, şi Gabriel Ciocan, cu 50% din capitalul social. Administratorul firmei, care desfăşoară activităţi de servicii anexe transportului pe apă, este Sorin Sotir Culeţu. Compania a fost amendată cu 1.175.543 de lei.
Înfiinţată în 1994, Canal Sea Services SRL are sediul social în municipiul Constanţa, Incinta Port, clădire Cămin Poarta 2. Capitalul social subscris, de 210 lei, integral vărsat, este compus din 21 de părţi sociale. Societatea este controlată de Raluca Ştefania Vasilescu, cu 23,81% din capitalul social, Mihaela Fulea, cu 23,81% din capitalul social, Marius Mihalache, cu 14,285% din capitalul social, Mihai Mihalache, cu 23,81% din capitalul social, şi Mariea Balasescu, cu 14,285% din capitalul social. Administratorii firmei, care desfăşoară activităţi de servicii anexe transportului pe apă, sunt Raluca Ştefania Vasilescu şi Mihaela Fulea. Compania a primit o amendă de 1.567.117 lei.
Compania de Remorcare Maritimă Coremar SA are sediul în municipiul Constanţa, incinta Port, clădirea Căi Navigabile/Dana Tehnică. Capitalul social subscris, de 6.500.110 lei, integral vărsat, este compus din 65.001.100 de acţiuni. Firma este controlată de Mihai Dede, cu 0,0033845581% din capitalul social, Niculai Brânzoi, cu 0,0033845581% din capitalul social, Stila Stavrositu, cu 0,0033845581% din capitalul social, Asociaţi Listă, cu 39,9899078631% din capitalul social, şi Listă Acţionari Persoane Fizice, cu 59,9999384626% din capitalul social. Persoane Împuternicite sunt Iancu Adrian Stavrositu - director general, Laurenţiu Mironescu - director, Niculai Brânzoi - director, Marius-Sorin Trandafir - membru în CA şi Iancu Cuşu - membru în CA.
Coremar SA desfăşoară activităţi de servicii anexe transportului pe apă. Conform ordonanţei şi anexelor din data de 16.10.2014 emise de Ministerul Public, Parchetul de pe lângă Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie Bucureşti, DIICOT - Structura centrală, formulate în dosarul 394/D/P/2014, s-a dispus extinderea sechestrului asigurător aplicat anterior, precum şi înfiinţarea unui nou sechestru asupra altor acţiuni/părţi sociale deţinute de Cătălin Constantin Chelu. Compania a fost amendată cu 1.336.665 de lei.
Compania Naţională Administraţia Porturilor Maritime SA Constanţa a fost înfiinţată în anul 1998, având sediul social în municipiul Constanţa, incinta Port, Gara Maritimă. Capitalul social subscris, de 132.906.430 de lei, integral vărsat, este compus din 13.290.643 de acţiuni. Acţionari Persoane Juridice sunt Ministerul Transporturilor, cu 80% din capitalul social, şi Fondul Proprietatea, cu 20% din capitalul social. Persoane împuternicite sunt Adrian Cighi, Ioana Cristina Cuc, Constantin Mihuţ Crăciun, Liviu Ionuţ Moşteanu, Viorel-Ion Olea, Marcela Mariana Frigioiu, Valeriu Nicolae Ionescu, Flavia Cristina Teodosiu, Lucian Băluţ şi Tudor Baltă. CN APM SA Constanţa, care desfăşoară activităţi de servicii anexe transportului pe apă, a fost amendată cu 11.922.385 de lei.
Logistic Remo Services SRL a luat fiinţă în 2011 şi are sediul social în municipiul Constanţa, incinta Port Constanţa, clădirea Căi Navigabile. Capitalul social subscris, de 3.000 de lei, integral vărsat, este compus din 30 de părţi sociale. Asociaţi Persoane Juridice sunt SC Canal SEA Services SRL, cu 33,3333333333% din capitalul social, SC Black SEA Services SRL, cu 33,3333333333% din capitalul social, şi SC Compania de Remorcare Maritimă Coremar SA, cu 33,34% din capitalul social. Persoane Împuternicite ale societăţii, care desfăşoară activităţi de servicii anexe transportului pe apă, sunt Raluca Ştefania Vasilescu, Gabriel Ciocan şi Mihai Dede. Amenda primită de companie este de 3.570.368 de lei.
Cu sediul în municipiul Constanţa, incinta Port, clădire Cămin Poarta 2, Maritime Pilot SRL a fost înfiinţată în 2008. Capitalul social subscris, de 200 de lei, integral vărsat, este compus din 20 de părţi sociale. Societatea este deţinută de asociatul persoană juridică Asociaţia Piloţilor Maritimi din România Euxin Pilot. Persoane împuternicite sunt Gheorghe Apetroaei, Florian Maxim şi Sergiu Floca. Firma desfăşoară activităţi de servicii anexe transportului pe apă. Amenda primită de companie este de 398.071 de lei.
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp
Comentarii