ANCOM Exercițiu de testare a capacității platformelor de a aborda comportamentul manipulator în perioada alegerilor
ANCOM: Exercițiu de testare a capacității platformelor de a aborda comportamentul manipulator în perioada alegerilor
03 Mar, 2025 16:20
ZIUA de Constanta
163
Marime text

Astăzi, 3 martie 2025, Autoritatea Națională pentru Administrare și Reglementare în Comunicații (ANCOM), în calitate de coordonator al serviciilor digitale în România, a organizat la Palatul Victoria o masă rotundă pe tema aplicării Regulamentului privind serviciile digitale (DSA) în contextul alegerilor prezidențiale programate în mai 2025.
Evenimentul a reunit reprezentanți ai autorităților naționale, ai Comisiei Europene, ai marilor platforme online și ai societății civile, se arată într-un comunicat de presă al instituției.
Discuțiile s-au concentrat asupra obligațiilor platformelor online foarte mari și motoarelor de căutare online foarte mari (VLOP/VLOSE), conform Regulamentului privind serviciile digitale, în perioada premergătoare și în timpul alegerilor. De asemenea, au fost abordate subiecte precum măsurile pe care VLOP/VLOSE ar trebui să le ia atunci când și dacă apare o încălcare a DSA în legătură cu alegerile din mai 2025.
Participanții au abordat aspecte specifice precum măsurile de atenuare preconizate sau deja puse în aplicare de către VLOP/VLOSE, în conformitate cu recomandările incluse în Orientările Comisiei Europene privind atenuarea riscurilor sistemice pentru procesele electorale.
Au fost analizate și canalele de raportare disponibile
Potrivit sursei citate, au fost analizate și canalele de raportare disponibile atât pentru autoritățile naționale competente, cât și pentru actorii non-statali (precum ONG-urile sau reprezentanți ai mediului academic) care să le permită să sesizeze eventuale aspecte problematice care ar putea perturba procesul electoral, echipele de moderare alocate de platforme, timpul de răspuns la sesizările primite, resursele (atât umane, cât și tehnologice) alocate în timpul alegerilor, modalitățile de identificare a comportamentelor neautentice, programele de verificare a faptelor pentru România utilizate de platforme, accesul la datele platformelor de către ONG-uri, mecanismul de răspuns rapid (RRS), identificarea și combaterea dezinformării electorale, limitările și restricțiile privind anunțurile politice (cu accent pe plăți neetice pentru conținut politic drept reclamă comercială), modalitățile de identificare și combatere a campaniilor coordonate de dezinformare, formate standardizate de raportare etc.
Regulamentul privind serviciile digitale urmărește să asigure un mediu online sigur, previzibil și de încredere. Acesta conține norme pentru tratarea conținutului ilegal, protejând în același timp libertatea de exprimare și de informare online.
În plus, obligă platformele online și motoarele de căutare foarte mari (VLOP/VLOSE) să analizeze, evalueze și, acolo unde este posibil, să atenueze riscurile sistemice care decurg din serviciile lor. Acestea pot include, de exemplu, riscuri la adresa drepturilor fundamentale generate de diseminarea de conținut ilegal sau riscuri la adresa proceselor electorale, a mai punctat sursa citată.
Orientările privind atenuarea riscurilor sistemice pentru procesele electorale se adresează furnizorilor de platforme online foarte mari
Orientările privind atenuarea riscurilor sistemice pentru procesele electorale se adresează furnizorilor de platforme online foarte mari (VLOP) și de motoare de căutare online foarte mari (VLOSE), deoarece serviciile lor prezintă riscul de a avea efecte negative reale sau previzibile asupra proceselor electorale care sunt cauzate de proiectarea, funcționarea și utilizarea serviciilor respective. Platformele online foarte mari și motoarele de căutare online foarte mari se află sub directa supraveghere a Comisiei Europene.
La discuții au luat parte reprezentanți ai Guvernului României, reprezentanți ai Comisiei Europene, ai Autorității Electorale Permanente, Consiliului Național al Audiovizualului, Directoratului Național de Securitate Cibernetică, Ministerului Afacerilor Interne și ai Ministerului Afacerilor Externe, reprezentanți ai marilor platforme online, respectiv TikTok, Google, Meta și X și reprezentanţi ai societății civile, respectiv Salvați Copiii România, Institutul Național pentru Studierea Holocaustului din România "Elie Wiesel", Expert Forum, Active Watch, Funky Citizens, Asociației pentru Tehnologie și Internet și ai SNSPA. Masa rotundă a fost moderată de George Buhnici.
Testarea capacităților
În data de 27 martie 2025, ANCOM va organiza un exercițiu destinat testării capacității entităților implicate în procesul electoral și, în special, a platformelor de a aborda comportamentul manipulator care ar putea apărea în perioada alegerilor, în special diferitele tactici, tehnici și proceduri de manipulare.
ANCOM în calitate de Coordonator al serviciilor digitale (DSC)
Rolul Autorității este de a asigura respectarea Regulamentului privind serviciile digitale și de a elabora legislația secundară. ANCOM monitorizează respectarea de către platformele online a obligațiilor legate de gestionarea raportărilor privind conținutul ilegal. DSC colaborează cu alte autorități naționale relevante pentru a implementa măsurile necesare și a aplica sancțiuni atunci când este cazul. De asemenea, coordonează activitățile la nivel național și furnizează rapoarte Comisiei Europene, contribuind la schimbul de informații și bune practici în cadrul rețelei europene a coordonatorilor digitali. Un alt aspect esențial al activității DSC este participarea la inițiative și task-force-uri dedicate protejării proceselor democratice, asigurând astfel un mediu digital mai sigur și transparent.
Important!
ANCOM nu poate să se pronunțe asupra legalității sau ilegalității unui conținut publicat ce nu intră în sfera sa de competență. Autoritățile sau instituțiile publice care au atribuții cu privire la supravegherea unui anumit sector sau domeniu de activitate, denumite autorități relevante, au posibilitatea de a emite ordine împotriva conținutului ilegal sau ordine de furnizare informații, în acord cu art. 9 și 10 din Regulamentul privind servicii digitale.
Ordinele pot fi emise și de către autoritățile judiciare în cadrul acțiunilor, activităților ori procedurilor desfășurate de acestea potrivit competențelor legale conferite.
Altfel spus, autoritățile care au competențe în mediul offline într-un anumit domeniu, au aceleași competențe și în mediul online. Ca atare, autoritățile pot lua măsuri împotriva conținutului ilegal în mediul online în funcție de domeniul pe care îl gestionează.
Citește și:
Alegeri Prezidențiale 2025Cât timp mai au la dispoziție candidații pentru a-si depune candidaturile. Iată când vom afla cine sunt prezidențiabilii
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp
Comentarii