Are GSP experienţă în dezeşuarea navelor? Ce spun reprezentanţii firmei care se ocupă de nava din Portul Midia
Are GSP experienţă în dezeşuarea navelor? Ce spun reprezentanţii firmei care se ocupă de nava din Portul
23 Jan, 2020 00:00
ZIUA de Constanta
3499
Marime text
Pe 14 ianuarie 2020, contractul privind dezeşuarea navei Queen Hind din Portul Midia a fost atribuit către Grup Servicii Petroliere, de către Compania Naţională Administraţia Porturilor Maritime Constanţa, în urma unei licitaţii publice. 35 de zile este termenul asumat de către GSP pentru dezeşuarea şi neutralizarea deşeurilor aflate la bordul navei - peste 14.000 de leşuri de berbeci, fiind practic încărcătura în proporţie de 90%, restul ieşind la suprafaţă la eşuare.
GSP nu a mai efectuat o dezeşuare a unei nave cu o astfel de încărcătură, conform reprezentanţilor instituţiei. Alin Vintilă, purtătorul de cuvânt al firmei câştigătoare, a subliniat pentru cotidianul ZIUA de Constanţa că „nu a mai fost dezeşuată o navă cu o astfel de încărcătură, însă GSP are experienţă în operaţiunile care sunt efectuate în procesul de dezeşuare a navei aflate în Portul Midia”. De altfel, un exemplu concret de intervenţie de salvare de urgenţă este cel din anul 2016, când GSP a intervenit la o navă aflată în derivă, aproape de staţiunea Costineşti.
O navă sub pavilion Panama care se afla în manevrele de intrare în port a plutit, în 2016, pe 29 decembrie, în apele teritoriale româneşti. Potrivit directorului Autorităţii Navale Române de la vremea aceea, Răzvan Trandafir, nava se pregătea să intre în port, însă a rămas fără motorină şi a suferit un blackout. Apelul pentru salvare s-a făcut în jurul orei 17.00, însă intervenţia pentru salvarea navei Basel Express a fost îngreunată de vântul puternic. Către nava care pluteşte în derivă s-au îndreptat două remorchere româneşti, LRS Europa şi GSP King. La acel moment pe nava GSP King se afla la comandă Eduard Troian, care a acţionat cu promptitudine, folosindu-se şi de un grapper reuşind să evite o tragedie.
În Portul Midia, în această perioadă se sudează mai multe piese de nava Queen Hind. „Pe epavă se sudează opt ocheţi de 200 de tone forţă. De aceştia se vor conecta cârligele principale ale macaralei GSP Neptun. Tot pe epavă se sudează zece ocheţi asimetrici de 55 tone forţă. De aceştia se vor conecta cele două vinciuri instalate pe zona pupa a barjei GSP Bigfoot 2, ocheţii făcând parte din sistemul de multiplicare a forţei vinciurilor ce vor roti epava. Tot din sistemul de multiplicare a forţei de rotire fac parte şi cei zece ocheţi simetrici de 60 de tone forţă ce se sudează în zona pupa a punţii barjei GSP BIGFOOT 2”, conform reprezentanţilor GSP.
Potrivit ultimelor informaţii furnizate de către GSP, „prognoza vremii este nefavorabilă plecării macarelei GSP Neptun din Agigea spre Midia. După cum se prezintă situaţia, se estimează plecarea în noaptea zilei de 25 spre 26 ianuarie. După sosirea macaralei la Midia, pregătirea operaţiunii durează de la 12 până la 24 de ore până la începerea efectivă a manevrei de verticalizare. La acest moment, se continuă sudura pieselor pe bordaj. Voi reveni în scurt timp cu detalii tehnice despre aceste piese, cum arată, cât cântăresc şi ce rol au. Totodată, în urma inspecţiei subacvatice făcute, s-a decis reinstalarea acelor paturi metalice, metrese este termenul tehnic, ce vor fi amplasate la o adâncime de circa 9 m în zona pupa a epavei. Operaţiunea este îndeplinită de scafandri cu asistenţă din partea macaralei GSP Granit”.
Amintim că luni, 20 ianuarie 2020, a început operaţiunea de pregătire a corpului epavei Queen Hind, din Portul Midia, pentru verticalizare. Se vor suda pe bordul ei elementele de multiplicare a forţei cu care vor acţiona vinciurile amplasate pe barja GSP Bigfoot 2 şi elementele de prindere pentru macaraua GSP Neptun, după cum au transmis reprezentanţii firmei care se ocupă de ranfluarea navei.
„Operaţiunea de sudură este una complicată, pentru că se efectuează pe bordajul înclinat al epavei. Personalul este asigurat cu centuri şi lucrează în reprize scurte din cauza frigului. Se estimează ca sudura va dura circa trei zile, cu condiţia să nu se înrăutăţească vremea, precipitaţiile mai ales pot afecta lucrarea. La încheierea operaţiunii se vor testa sudurile cu procedeu NDT pentru a se confirma rezistenţa prinderilor înainte de aplicarea forţelor de rotire şi ridicare”, au mai punctat reprezentanţii societăţii.
Amintim că, pe 14 ianuarie, Compania Naţională Administraţia Porturilor Maritime SA Constanţa a semnat cu Grup Servicii Petroliere contractul privind serviciile de dezeşuare şi ranfluare a navei Queen Hind şi scoaterea şi neutralizarea încărcăturii din interiorul navei.
Valoarea contractului este de 19.150.000 lei, durata acestuia fiind de 35 zile de la semnare. Durata contractului va putea fi prelungită doar dacă operaţiunile nu pot fi realizate din cauza condiţiilor meteorologice nefavorabile sau restricţiilor impuse de Căpitănie sau alte autorităţi relevante, transmite CN APM SA.
Procedura de selecţie a început pe 31 decembrie 2019, Compania Naţională Administraţia Porturilor Maritime SA Constanţa invitând nouă companii din ţară şi străinătate, trei dintre ele depunând oferte.
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp
Comentarii