Fondul Documentar Dobrogea de ieri și de azi
BIBLIOTECA VIRTUALĂ
Ziua Constanta
//
19:34 22 12 2024 Citeste un ziar liber! Deschide BIBLIOTECA VIRTUALĂ

Audit Curtea de Conturi Situații atipice la Satul de Vacanță din Constanța și Tabăra de Copii Năvodari

ro

16 Feb, 2023 11:31 1712 Marime text

Curtea de Conturi a României a realizat, în perioada 04.04.2022 - 27.05.2022, șase acțiuni de flash-audit la unități administrativ-teritoriale din zona litoralului, respectiv UATM Constanța, UATM Mangalia, UATO Eforie, UATO Năvodari, UATC Costinești și UATC Limanu.

Au fost identificate neconformități legate de:

  • faptul că, în anul 2021, pe Litoralul Mării Negre, o importantă parte din activitatea comercială s-a desfășurat în afara cadrului legal, cu consecințe în nerealizarea unui comerț la standarde ridicate, în ocuparea domeniului public în mod abuziv, în desfășurarea de activități comerciale fără respectarea limitelor de zgomot față de vecinătățile locuibile, în desfășurarea de activități economice fără deținerea de autorizații/acorduri emise de autoritățile de reglementare, în afectarea veniturilor bugetului local cu valoarea veniturilor nestabilite;
  • modul de implementare și respectare a prevederilor Regulamentelor privind desfășurarea de activități pe litoralul românesc de către operatorii economici, întrucât, deși contextul de desfășurare a activităților economice este același, Regulamentele diferă de la o entitate la alta, unele dintre acestea (UATM Constanța și UATC Costinești) conțin clauze care exced prevederilor legale;
  • modul de efectuare a controalelor pentru reducerea sau eliminarea riscurilor de desfășurare a activităților în afara cadrului legal de către operatorii economici, deoarece, cu toate că în anul 2021 au fost aplicate 1.400 sancțiuni cu amenzi, doar în 417 cazuri (30%) a fost și suspendată activitatea operatorilor economici

 

Când a avut loc auditul?

 
În temeiul prevederilor Legii nr. 94/1992 privind organizarea și funcționarea Curții de Conturi, republicată, Camera de Conturi a Județului Constanța a efectuat 6 acțiuni de flash audit, în perioada 04.04.2022 - 17.05.2022, la UATM Constanța, UATM Mangalia, UATO Eforie, UATC Limanu și UATC Costinești, iar în perioada 04.04.2022 - 27.05.2022 la UATO Năvodari. Auditul Camerei de Conturi Constanța a avut drept punct de plecare acțiunea de documentare, realizată la 4 unități administrativ teritoriale la finele anului 2021, efectuată asupra legalității și regularității desfășurării activităților autorizabile pe litoral, ce a scos în evidență necesitatea aprofundării acțiunii de documentare prin efectuarea unor verificări de către structura abilitată a Curții de Conturi a României.
 
În concordanță cu mandatul său, Camera de Conturi Constanța s-a concentrat asupra elementelor cu un impact potențial asupra bugetului unităților administrativ teritoriale auditate și, prin urmare, a propus modificări legislative și ale regulamentelor interne.


Tabăra pentru copii Năvodari

 
O situație aparte o reprezintă agenții economici care își desfășoară activitatea comercială în Tabăra pentru copii Năvodari.
 
Faptul că, pe de o parte, terenul și clădirile sunt în administrarea unei societăți comerciale (526.909 mp, teren și 290 de clădiri) iar, pe de altă parte, operatorii economici dețin diferite forme de contracte pentru terenul/clădirile unde își desfășoară activitatea, generează situația incertă a dovedirii deținerii legale a imobilelor aferente punctelor de lucru din zonă.
 
În conformitate cu prevederile din Regulament, aceștia nu pot primi acordul autorității locale pentru desfășurarea activităților comerciale.
 
Cu privire la situația regăsită în zona Taberei Năvodari, unul din agenții economici intervievați a precizat:

„Consider necesar să existe rectificări ale Regulamentului Năvodari în vederea autorizării agenților economici. Consider necesară o discuție/întrevedere cu administrația și vin cu o propunere în vederea autorizări amplasamentelor (containere, food truck). Mai jos găsiți și o explicație înainte de a propune o cale accesibila pentru toți. Anul trecut am depus inclusiv la Urbanism Năvodari documentele pentru amplasament de container pe teren închiriat de la societatea comercială, și a fost respins pe motivul cunoscut că Tabăra este a Primăriei și nu a acesteia. Cunoscând situația cu toții, de la administrație și până la agenții economici, situația Taberei Năvodari este certă. Respectiva societate comercială a câștigat dreptul de folosință a tuturor terenurilor Taberei și a clădirilor, în schimb nu au ajuns la un consens cu Primăria Năvodari pentru a face intabularea acestora. Există o hotărâre judecătorească care certifică/atestă acest drept al societății comerciale. Având toate aceste date, propun să avem discuții cu administrația pentru a stabili reguli de funcționare în zona de Tabăra Năvodari. Și anume, să respectăm anumite criterii ale amplasamentelor – de exemplu containere. Să respecte agenții economici anumite dimensiuni ale amplasamentelor, sa avem un număr de 1-2 culori pe care le putem utiliza la aceste amplasamente, inclusiv sa amenajăm în zona acestora terase verzi (copăcei, flori, statui), pentru a îmbunătăți vizual zona de Tabără și implicit, a stațiunii”.

Satul de Vacanță

 
O situație similară celei din Tabăra pentru copii Năvodari, mai-sus descrisă, o reprezintă și agenții economici care își desfășoară activitatea comercială în Satul de Vacanță.

 
În cazul acestora, în anul 2021 nu s-au mai vizat actele administrative deja deținute și nici nu au mai fost eliberate acte administrative noi.
 
Toată suprafața de teren pe care se află Satul de Vacanță este proprietate privată a Municipiului Constanța. În acest sens, operatorii economici au fost notificați de autoritate pentru ca aceștia să opteze pentru cumpărarea terenului sau pentru o formă de închiriere/superficie.
 
Ulterior, autoritatea publică locală a solicitat înscrisuri din care să rezulte deținerea reală a terenului – contracte de superficie, închiriere, etc. Până la acest moment, operatorii economici nu au prezentat documente în acest sens. Începând cu anul 2022, autoritatea locală a luat decizia vizării actelor administrative pentru activitățile de cazare și alimentație publică ce se desfășoară în activele construite și intabulate, iar pentru terase, operatorii trebuie să plătească solidar taxa de autorizare și taxa de ocupare temporară a locurilor publice, prevăzută în anexa la HCL privind stabilirea impozitelor și taxelor locale, lucru neacceptat de operatori.
 
Unii dintre aceștia au acționat în acest sens UAT în instanță, invocând acordul de intabulare eliberat în trecut (anterior anului 2011) de Direcția Patrimoniu privind intabularea gratuită a dreptului de folosință asupra terenului.
 

Aceste aspecte prezentate pot conduce la:

- posibilitatea desfășurării de activități comerciale în spații improprii comerțului, fără autorizație de construcție sau fără dovada deținerii legale a acestora;
- posibilitatea desfășurării de activități comerciale fără deținerea unui contract de salubrizare, situație în care sarcina (și costul) ridicării deșeurilor menajere revine administrației publice;
- posibilitatea comercializării de produse în spații improprii, fără avize DSP sau DSVSA, punându-se astfel în pericol sănătatea consumatorilor;
- desfășurarea de activități comerciale fără aviz ISU, ceea ce ar putea conduce la producerea de incendii care, din cauza aglomerației specifice sezonului estival, ar putea avea consecințe grave;
- având în vedere că Satul de Vacanță reprezintă o zonă emblematică pentru Constanța, prin numărul mare de turiști atrași anual și diversitatea activităților desfășurate, persistența acestei situații ar atrage prăbușirea acestei zone reprezentative a orașului.
 
Urmareste-ne pe Google News
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp

Ti-a placut articolul?

Comentarii