Azi incepe „Casa Verde"
Azi incepe „Casa Verde"
Programul „Casa Verde", anunţat încă din toamna anului trecut şi amânat în
mai multe rânduri, începe astăzi. Statul, prin Administraţia Fondului pentru
Mediu (AFM), alocă pentru acest program, pentru anul 2009, un buget de 310
milioane de lei, bani eşalonaţi pe două etape, ne informează „Adevărul". Pentru
proiectele din prima sesiune - 15 - 31 iulie - alocarea financiară este de 150
de milioane de lei, iar pentru cea de-a doua - 1 - 15 septembrie - suma este de
160 de milioane de lei.
Blocurile „ceauşiste" au prioritate
Conform ghidului de finanţare, sumele neutilizate în prima sesiune se
reportează pentru cea de-a doua. Finanţarea nerambursabilă suportată de AFM va
fi de maximum 80% din valoarea fiecărui proiect. Potrivit ministrului Mediului,
Nicolae Nemirschi, beneficiarii programului vor fi cu prioritate instituţiile
publice, şcolile, spitalele, căminele de bătrâni şi asociaţiile de proprietari.
„Programul este destinat persoanelor fizice care locuiesc în blocurile
ceauşiste, şi nu celor care locuiesc pe Valea Prahovei. Aceştia să se descurce
singuri", declara Nemirschi înainte de publicarea condiţiilor de finanţare.
Singurele instituţii care pot depune proiectele sunt primăriile. Pentru
participarea persoanelor fizice în program, acestea trebuie să facă parte
dintr-o asociaţie de proprietari, care să se adreseze administraţiei locale.
„Asociaţiile de proprietari pot să apeleze la acest program, dar prin primării.
Primăriile sunt cele care depun solicitările de finanţare", ne-a explicat
preşedintele AFM, Vlad Marcoci. Tot la nivelul administraţiei locale se va
decide care sunt proiectele prioritare, ce vor fi trimise la AFM. „Primăriile
sunt aproape de aceşti beneficiari, le realizează proiectele şi le urmăresc. Tot
ce înseamnă proceduri, organizare de licitaţii, urmărire de lucrări, punere în
funcţiune, verificare ulterioară cade în sarcina administraţiei publice
locale", spune Marcoci.
Finanţarea proiectelor ce vizează instituţii
publice se va face de la AFM şi de la bugetul local. În cazul asociaţiilor de
proprietari, finanţarea va avea trei surse - AFM şi bugetul local, la
care se adaugă contribuţia asociaţiei. Cuantumul acesteia din urmă va fi
stabilit tot la nivelul administraţiei locale. Orice primărie poate solicita,
în cadrul aceleiaşi cereri de finanţare, fonduri pentru mai multe instituţii
sau blocuri ale asociaţiilor de proprietari.
Ghidul de finanţare prevede însă limite maxime de finanţare, astfel încât
oraşele mari să nu fie avantajate în detrimentul celor mai mici. Fiecare
localitate cu peste 100.000 de locuitori va putea lua subvenţii totale de cel
mult 4 milioane de lei. Oraşele cu 50.000 până la 100.000 de locuitori vor
putea beneficia de subvenţii de maximum 3 milioane de lei.
Cele cu 20.000 - 50.000 de locuitori pot accesa cel mult 2 milioane de lei, iar cele cu 3.000 - 20.000 de locuitori, maximum 1 milion de lei. Localităţile cu mai puţin de 3.000 de persoane vor putea cere subvenţii totale de cel mult 500.000 de lei.
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp