Banii de la Guvern împart primarii între norocoşi şi oropsiţi Disperare şi nervi întinşi la maximum în prima şedinţă ACoR Constanţa
Banii de la Guvern împart primarii între norocoşi şi oropsiţi: Disperare şi nervi întinşi la maximum în
23 Jan, 2015 00:00
ZIUA de Constanta
4093
Marime text
Prima şedinţă de lucru a Consiliului Director al filialei judeţene Constanţa a Asociaţiei Comunelor din România (ACor) s-a desfăşurat, ieri, la Biblioteca Judeţeană „I.N. Roman”. Întâlnirea primarilor a avut loc imediat după încheierea primei şedinţe ordinare a Adunării Generale a Asociaţiei din cadrul Asociaţiei de Dezvoltare Intercomunitară „Dobrogea“ (ADI Dobrogea). Deşi tema principală de discuţie trebuia să suscite interesul tuturor, din spusele unor primari, ei au aflat de întâlnire chiar ieri, când au fost rugaţi să participe la aceasta după finalizarea şedinţei AGA a ADI „Dobrogea“. La masa discuţiilor însă, primarii prezenţi şi-au spus marele of: alocările bugetare ale Guvernului pe anul 2015. Mărul discordiei - repartizarea pe localităţi a sumelor minime corespunzătoare bugetului pe anul acesta - i-a adus pe şefii administraţiilor publice locale în pragul disperării. Aceştia spun că, în felul în care se prezintă sumele alocate pentru anul în curs, abia dacă vor putea să asigure salariile angajaţilor, şi asta doar până în luna septembrie. Cei mai mulţi dintre gospodarii-şefi prezenţi au spus că nu a fost corectă măsura Executivului de a repartiza bugetul pe 2015 luând ca bază de calcul bugetul încasat de fiecare unitate administrativ-teritorială în anul 2013.
Primul care s-a declarat nemulţumit de alocările bugetare a fost primarul comunei Peştera, Valentin Vrabie, care a arătat că, în anul în care Guvernul a impus măsuri drastice de austeritate - 2010, bugetul comunei pe care o conduce era cu mult peste cel de acum. „În perioada când înjuram şi condamnam guvernul Boc, în 2010, comuna Peştera avea un buget de 309.506 lei, bani de la Guvern, alocaţi prin cotele de echilibru trimestriale. În 2015, an în care vedem că bugetul ţării este pe creştere, comuna Peştera trebuie să se descurce şi să trăiască din 49.680 de lei. Cotele defalcate ajungeau, în 2010, la 1.188.017 lei, iar în 2015, la 538.000 de lei. Cum vă explicaţi această anomalie?!?“, a spus şeful autorităţii publice locale de la Peştera. La rândul său, primarul comunei Cobadin, Cristian Telehoi, a declarat că este aproape în pragul disperării: „Nu ne ajung banii pentru salariile personalului, nu ne ajunge bugetul acesta nici măcar cât să ne asigurăm minima funcţionare în acest an. Cobadin este o comună foarte mare, avem cinci şcoli, sute de kilometri de drumuri. Este strigător la cer!“
Şi primarul comunei Albeşti spune că această manieră de calcul al sumelor repartizate este nedreaptă: „Accidental, pot spune, în 2013, am încasat mai mulţi bani pentru că au fost câţiva investitori din domeniul eolian care au adus un plus de capital bugetului comunei. Dar acum nu ne mai bazăm pe acei bani şi asta pentru că tot Guvernul ni i-a tăiat!“. Opinia sa a fost împărtăşită de toţi primarii care au beneficiat de venituri din domeniul eolian şi care actualmente nu mai încasează decât o infimă parte din sumele pe care le-ar fi putut încasa dacă Executivul nu ar fi schimbat legea.
Primarul comunei Castelu, Nicolae Anghel, a opinat că toate comunele din România ar trebui să beneficieze de acele 1,5 milioane promise şi amintite de ministrul Finanţelor, Darius Vâlcov, „iar restul veniturilor să le vină în completare. Fiecare trebuie să se descurce. Până la urmă, un primar adevărat este cel care ştie cum să atragă fonduri şi investitori, nu cei care aşteptau luna ca să le vină banii de la Consiliul Judeţean“.
La întâlnirea cu primarii a participat şi directorul Trezoreriei Constanţa, Laurenţiu Mateizer, care a precizat că, anul acesta, şi sumele aflate la dispoziţia Consiliului Judeţean au fost diminuate considerabil. „La nivelul CJC a rămas doar 15% din bugetul anterior care să fie pus la dispoziţie“, a afirmat şeful Trezoreriei.
Preşedinta ACoR filiala Constanţa, Mariana Gâju, a declarat, la finalul şedinţei: „Cele mai multe comentarii nemulţumitoare au fost cele privind repartizarea bugetului, a cotelor defalcate de echilibrare pe anul 2015, având în vedere că se ţine cont în continuare de clasificarea comunelor, a oraşelor şi municipiilor, lucru incorect, pentru că toţi locuitorii, fie că trăiesc la ţară, fie că trăiesc la oraş, au dreptul la aceleaşi condiţii. Totodată am stabilit să trimitem comunicările către MDRAP şi către Ministerul de Finanţe, de returnare a cel puţin 25% din impozitul colectat pe venitul de pe terenurile agricol şi de pe autorizaţiile de construire, care acum sunt colectate la nivel central. Acest lucru nu este corect, banii trebuie să rămână la bugetul local, doar aşa reuşim să nu stăm cu mâna întinsă cerşind la ministere.“ „Plafonul de salarii repartizat nu este suficient decât până în luna septembrie. Aceşti bani care ni s-au dat s-au raportat la un buget din 2013, atunci când aceste sume au fost încasate ocazional, nu permanent. De exemplu, o primărie a avut de scos la vânzare terenuri pentru construcţii. Este justificabil ca acel UAT să aibă atunci o creştere majoră, creştere care nu mai este valabilă în anul 2015“, a adăugat şefa ACoR Constanţa.
Cât despre cum consideră primarii că ar trebui să fie repartizat bugetul pe 2015, primarul comunei Cumpăna, economist Mariana Gâju, susţine că „ar trebui să se orienteze spre localităţile unde primarii încearcă să implementeze proiecte cu fonduri europene sau guvernamentale. Nu acolo unde stau fără să mişte nimic şi aşteaptă să le dea onor minister, sau onor Guvern“, a afirmat preşedintele ACoR Filiala Constanţa.
De precizat că, în perioada 16-18 februarie, va avea loc la Bucureşti reuniunea generală a tuturor filialelor ACoR. La eveniment sunt aşteptaţi să participe inclusiv ministrul Dezvoltării Regionale şi Administraţiei Publice, Liviu Dragnea, şi cel al Finanţelor, Darius Vâlcov, cărora primarii le vor expune probleme cu care se confruntă.
Primul care s-a declarat nemulţumit de alocările bugetare a fost primarul comunei Peştera, Valentin Vrabie, care a arătat că, în anul în care Guvernul a impus măsuri drastice de austeritate - 2010, bugetul comunei pe care o conduce era cu mult peste cel de acum. „În perioada când înjuram şi condamnam guvernul Boc, în 2010, comuna Peştera avea un buget de 309.506 lei, bani de la Guvern, alocaţi prin cotele de echilibru trimestriale. În 2015, an în care vedem că bugetul ţării este pe creştere, comuna Peştera trebuie să se descurce şi să trăiască din 49.680 de lei. Cotele defalcate ajungeau, în 2010, la 1.188.017 lei, iar în 2015, la 538.000 de lei. Cum vă explicaţi această anomalie?!?“, a spus şeful autorităţii publice locale de la Peştera. La rândul său, primarul comunei Cobadin, Cristian Telehoi, a declarat că este aproape în pragul disperării: „Nu ne ajung banii pentru salariile personalului, nu ne ajunge bugetul acesta nici măcar cât să ne asigurăm minima funcţionare în acest an. Cobadin este o comună foarte mare, avem cinci şcoli, sute de kilometri de drumuri. Este strigător la cer!“
Şi primarul comunei Albeşti spune că această manieră de calcul al sumelor repartizate este nedreaptă: „Accidental, pot spune, în 2013, am încasat mai mulţi bani pentru că au fost câţiva investitori din domeniul eolian care au adus un plus de capital bugetului comunei. Dar acum nu ne mai bazăm pe acei bani şi asta pentru că tot Guvernul ni i-a tăiat!“. Opinia sa a fost împărtăşită de toţi primarii care au beneficiat de venituri din domeniul eolian şi care actualmente nu mai încasează decât o infimă parte din sumele pe care le-ar fi putut încasa dacă Executivul nu ar fi schimbat legea.
Primarul comunei Castelu, Nicolae Anghel, a opinat că toate comunele din România ar trebui să beneficieze de acele 1,5 milioane promise şi amintite de ministrul Finanţelor, Darius Vâlcov, „iar restul veniturilor să le vină în completare. Fiecare trebuie să se descurce. Până la urmă, un primar adevărat este cel care ştie cum să atragă fonduri şi investitori, nu cei care aşteptau luna ca să le vină banii de la Consiliul Judeţean“.
La întâlnirea cu primarii a participat şi directorul Trezoreriei Constanţa, Laurenţiu Mateizer, care a precizat că, anul acesta, şi sumele aflate la dispoziţia Consiliului Judeţean au fost diminuate considerabil. „La nivelul CJC a rămas doar 15% din bugetul anterior care să fie pus la dispoziţie“, a afirmat şeful Trezoreriei.
Preşedinta ACoR filiala Constanţa, Mariana Gâju, a declarat, la finalul şedinţei: „Cele mai multe comentarii nemulţumitoare au fost cele privind repartizarea bugetului, a cotelor defalcate de echilibrare pe anul 2015, având în vedere că se ţine cont în continuare de clasificarea comunelor, a oraşelor şi municipiilor, lucru incorect, pentru că toţi locuitorii, fie că trăiesc la ţară, fie că trăiesc la oraş, au dreptul la aceleaşi condiţii. Totodată am stabilit să trimitem comunicările către MDRAP şi către Ministerul de Finanţe, de returnare a cel puţin 25% din impozitul colectat pe venitul de pe terenurile agricol şi de pe autorizaţiile de construire, care acum sunt colectate la nivel central. Acest lucru nu este corect, banii trebuie să rămână la bugetul local, doar aşa reuşim să nu stăm cu mâna întinsă cerşind la ministere.“ „Plafonul de salarii repartizat nu este suficient decât până în luna septembrie. Aceşti bani care ni s-au dat s-au raportat la un buget din 2013, atunci când aceste sume au fost încasate ocazional, nu permanent. De exemplu, o primărie a avut de scos la vânzare terenuri pentru construcţii. Este justificabil ca acel UAT să aibă atunci o creştere majoră, creştere care nu mai este valabilă în anul 2015“, a adăugat şefa ACoR Constanţa.
Cât despre cum consideră primarii că ar trebui să fie repartizat bugetul pe 2015, primarul comunei Cumpăna, economist Mariana Gâju, susţine că „ar trebui să se orienteze spre localităţile unde primarii încearcă să implementeze proiecte cu fonduri europene sau guvernamentale. Nu acolo unde stau fără să mişte nimic şi aşteaptă să le dea onor minister, sau onor Guvern“, a afirmat preşedintele ACoR Filiala Constanţa.
De precizat că, în perioada 16-18 februarie, va avea loc la Bucureşti reuniunea generală a tuturor filialelor ACoR. La eveniment sunt aşteptaţi să participe inclusiv ministrul Dezvoltării Regionale şi Administraţiei Publice, Liviu Dragnea, şi cel al Finanţelor, Darius Vâlcov, cărora primarii le vor expune probleme cu care se confruntă.
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp
Comentarii