Bilanț de sfârșit de an Nicolae Tivilichi, director general al CN APM - „Avem toate șansele să redeschidem linia Constanța - Istanbul“
Bilanț de sfârșit de an: Nicolae Tivilichi, director general al CN APM - „Avem toate șansele să redeschidem
07 Dec, 2017 00:00
ZIUA de Constanta
3492
Marime text
Nicolae Tivilichi a prezentat, ieri, în cadrul unei conferințe de presă, bilanțul de activitate al Companiei Naționale Administrația Porturilor Maritime Constanța (CN APMC). Potrivit acestuia, 2017 a fost un an bun pentru companie. „Din punct de vedere financiar, veniturile sunt peste cele prognozate, în creștere cu 9% față de cele din anul 2017 și 7% față de cele din anul 2016“, a declarat Nicolae Tivilichi. Mai mult, directorul general al CN APM Constanța a prezentat și obiectivele pe care compania și le-a propus pentru următorii ani.
Printre proiectele implementate de CN APM Constanța se numără: executarea cadastrului portuar, aferent teritoriilor porturilor Constanța și Tomis, executarea lucrărilor de dragaj de întreținere în porturile maritime, modernizarea și sistematizarea accesului în port pe la Poarta 1, reparații la clădirea administrativă rădăcina mol III, reabilitarea rețelelor electrice, asfaltări și amenajare marcaje parcări, mărirea drumului între Poarta 10 bis și Poarta 10 la patru benzi.
În ceea ce privește proiectele de viitor, Nicolae Tivilichi a vorbit despre extinderea la patru benzi a drumului dintre Poarta 7 și joncțiunea obiectivului „Pod rutier la km 0+540 a Canalului Dunăre-Marea Neagră“, extinderea la patru benzi a drumului de circulație existent între Poarta 10 bis și Poarta 10, modernizarea infrastructurii portuare prin asigurarea creșterii adâncimilor șenalelor și bazinelor și a siguranței navigației în Portul Constanța, implementarea unei dane specializate într-o zonă cu adâncimi mari - dana 80, construcția molului III al Portului Constanța, dar și înființarea unui terminal RoRo pentru autoturisme.
„Această hartă cadastrală ne va permite să oferim terenuri dotate cu toate utilitățile necesare: apă, energie, gaze etc. în zonele fără deschidere la mare. Investițiile de aici vor atrage, de asemenea, marfă, dar vor dezvolta și piața locurilor de muncă“, a mai spus directorul CN APM Constanța. Până la această dată a fost finalizat primul obiectiv „Rețeaua geodezică de sprijin” în valoare de 120.000 de lei, fără TVA.
Compania Națională Administrația Porturilor Maritime SA Constanța a atribuit, prin procedură de licitație deschisă, derulată în Sistemul Electronic de Achiziții Publice, contractul privind dragajul de întreținere în bazinele și șenalele porturilor Constanța și Midia, firmei Impresa Di Costruzioni ING. E. Mantovani S.P.A. În prezent, volumul prevăzut pentru a fi dragat este de 492.000 mc, din care s-au dragat 373.852 mc, reprezentând 76% din total.
Lucrările de modernizare și sistematizare vor reconfigura zona de intrare în port, vizând fluidizarea circulației rutiere și pietonale. După implementarea proiectului se va realiza un tranzit mai rapid al zonei de acces port - oraș, care va veni în sprijinul lucrătorilor portuari. Modernizarea și sistematizarea accesului în port pe la Poarta 1 fac parte din proiectul CIVITAS Portis, proiect european în care CN APM este partener.
Astfel, CN APM SA Constanța continuă seria investițiilor atât în domeniul asigurării calității utilităților, cât și în ceea ce privește eficiența energetică, prin utilizarea corpurilor de iluminat economice, în locul celor clasice, mari consumatoare de energie și poluante, dar și a amenajărilor specifice protecției mediului în danele operative. CN APM SA Constanța va continua lucrările pentru realizarea iluminatului public în portul Constanța Sud, până la danele 100 - 103.
S-au făcut lucrări de decopertare a zonelor afectate de traficul greu și de condițiile dificile din sezonul rece, s-a reparat covorul asfaltic, s-au făcut lucrări de reparații la drumurile de acces și platformele betonate. Nu în ultimul rând, s-au refăcut și realizat noi marcaje rutiere la trama stradală, precum și trasarea noilor spații de parcare folosite de mașinile de transport mărfuri, solicitate în special în perioada campaniei agricole, când se realizează exportul de cereale.
Patru benzi între Poarta 10 bis și Poarta 10
Un alt proiect constă în extinderea la patru benzi a drumului de circulație existent între Poarta 10 bis și Poarta 10. Atât varianta ocolitoare a municipiului Constanța, cât și podul rutier peste Canalul Dunăre - Marea Neagră asigură accesul spre zona de sud a Portului Constanța pe patru benzi de circulație, până la Poarta 10 bis, dar din acest punct de control și pază, până în zona Porții 10 și spre terminale, accesul se realizează pe drumul actual, care are o lungime de cca 1.000 m și numai două benzi de circulație, câte una pe sens.
Odată cu extinderea și modernizarea acestui drum, se va avea în vedere și proiectarea unei intersecții la nivel de tip giratoriu în zona Poarta 10, care să satisfacă un trafic semnificativ de vehicule lungi cu remorci sau semiremorci și să asigure totodată un grad de confort și siguranță pentru circulația acestor vehicule. Valoarea estimată este de 247.808,00 de lei.
Construcția molului III al Portului Constanța
Pe termen scurt, este necesară realizarea de noi terminale pentru a acoperi cererea prognozată de terminale și de dane și crearea unor spații noi pentru depozitare cu dotări specializate. Ca urmare, se vor realiza un studiu de fezabilitate și aplicația de finanțare în vederea obținerii fondurilor europene în cadrul POIM 2014 - 2020, necesare realizării obiectivului de investiție „Realizarea lucrărilor de infrastructură în vederea dezvoltării de terminale specializate în Portul Constanța Sud – MOL III S“.
Prin realizarea tuturor acestor investiții, Compania Națională Administrația Porturilor Maritime SA Constanța își propune să crească atractivitatea Portului Constanța în comparație cu celelalte porturi din bazinul Mării Negre.
Printre proiectele implementate de CN APM Constanța se numără: executarea cadastrului portuar, aferent teritoriilor porturilor Constanța și Tomis, executarea lucrărilor de dragaj de întreținere în porturile maritime, modernizarea și sistematizarea accesului în port pe la Poarta 1, reparații la clădirea administrativă rădăcina mol III, reabilitarea rețelelor electrice, asfaltări și amenajare marcaje parcări, mărirea drumului între Poarta 10 bis și Poarta 10 la patru benzi.
În ceea ce privește proiectele de viitor, Nicolae Tivilichi a vorbit despre extinderea la patru benzi a drumului dintre Poarta 7 și joncțiunea obiectivului „Pod rutier la km 0+540 a Canalului Dunăre-Marea Neagră“, extinderea la patru benzi a drumului de circulație existent între Poarta 10 bis și Poarta 10, modernizarea infrastructurii portuare prin asigurarea creșterii adâncimilor șenalelor și bazinelor și a siguranței navigației în Portul Constanța, implementarea unei dane specializate într-o zonă cu adâncimi mari - dana 80, construcția molului III al Portului Constanța, dar și înființarea unui terminal RoRo pentru autoturisme.
„Vom avea linia Constanța-Istanbul“
Directorul general al CN APMC, Nicolae Tivilichi, a vorbit și despre proiectele privind dezvoltarea Portului Constanța. „Consider că este un început pozitiv. A fost un an bun. A fost demarat un nou mod de lucru cu operatorii portuari. Au fost deblocate investițiile private din port. De asemenea, au fost demarate lucrări atât de importante pentru Portul Constanța! Punem accentul pe dezvoltarea insulei artificiale, dar și a Molului 3. Portul Constanța este numărul unu în lume în ceea ce privește exportul de cereale. Considerăm însă că Portul Constanța trebuie să aibă o valoare deosebită în domeniul energiei, al petrolului și al gazului. De aceea, în perioada imediat următoare, în Portul Agigea va fi ridicat un terminal petrolier pentru motorină. O altă direcție de dezvoltare a Portului Constanța o văd în dezvoltarea transportului RoRo. Avem toate șansele să redeschidem linia Constanța-Istanbul, ceea ce ar fi un mare câștig pentru Portul Constanța. Ne-am propus să creștem atractivitatea Portului Constanța“, a ținut să precizeze directorul general al CN APM, Nicolae Tivilichi.Hartă topografică digitală
Proiectul „Cadastru portuar aferent teritoriilor porturilor Constanța și Tomis“ constă în realizarea unei hărți ce nu a mai fost făcută în porturile maritime. Serviciile de cadastru portuar corespunzătoare teritoriilor porturilor Constanța și Tomis constau în realizarea unei rețele geodezice de sprijin, a unei hărți topografice digitale, a cadastrului teritoriului și în realizarea GIS pe cele două porturi - platforma minimală INSPIRE. Valoarea contractului este de 790.000 de lei.„Această hartă cadastrală ne va permite să oferim terenuri dotate cu toate utilitățile necesare: apă, energie, gaze etc. în zonele fără deschidere la mare. Investițiile de aici vor atrage, de asemenea, marfă, dar vor dezvolta și piața locurilor de muncă“, a mai spus directorul CN APM Constanța. Până la această dată a fost finalizat primul obiectiv „Rețeaua geodezică de sprijin” în valoare de 120.000 de lei, fără TVA.
Lucrări de dragaj în porturile maritime
În luna iulie 2017, după zece ani, au demarat lucrările de dragaj de întreținere în porturile maritime românești, în vederea aducerii la cota corespunzătoare a adâncimilor pe zonele propuse din porturile Constanța și Midia și pentru a crește siguranța în arealul portuar. Dragajul de întreținere este realizat din fonduri proprii, valoarea contractului fiind de 10,9 milioane lei, plus TVA. Dragajul de întreținere presupune păstrarea adâncimii și, mai ales, a canalelor navigabile de intrare și ieșire din porturile maritime românești, astfel încât navele să poată intra și ieși din acvatoriul portuar fără probleme.Compania Națională Administrația Porturilor Maritime SA Constanța a atribuit, prin procedură de licitație deschisă, derulată în Sistemul Electronic de Achiziții Publice, contractul privind dragajul de întreținere în bazinele și șenalele porturilor Constanța și Midia, firmei Impresa Di Costruzioni ING. E. Mantovani S.P.A. În prezent, volumul prevăzut pentru a fi dragat este de 492.000 mc, din care s-au dragat 373.852 mc, reprezentând 76% din total.
Modernizarea și sistematizarea accesului în port pe la Poarta 1
CIVITAS Portis este un alt proiect european foarte important, demarat în portul Constanța, prin care CN APM SA Constanța împreună cu Primăria Constanța au făcut un prim pas pentru modernizarea și sistematizarea accesului în Portul Constanța, pe la Poarta 1. Construirea unui nou acces în Port va conduce la descongestionarea traficului rutier între port și oraș, va crește numărul benzilor de circulație, sensul giratoriu va dispărea, iar sensurile de intrare și ieșire vor fi clar delimitate. Aici va fi construită o clădire modernă, în care se vor asigura spațiile necesare autorităților cu atribuții de control al intrării și ieșirii din port. Astfel vom avea un nou acces în portul Constanța care va face ca acesta să aibă o poartă la nivel european. Este o investiție de circa 800.000 de euro, iar finalizarea este programată pentru luna mai anul 2018.Lucrările de modernizare și sistematizare vor reconfigura zona de intrare în port, vizând fluidizarea circulației rutiere și pietonale. După implementarea proiectului se va realiza un tranzit mai rapid al zonei de acces port - oraș, care va veni în sprijinul lucrătorilor portuari. Modernizarea și sistematizarea accesului în port pe la Poarta 1 fac parte din proiectul CIVITAS Portis, proiect european în care CN APM este partener.
Rețelele electrice, reabilitate
CN APM SA Constanța a finalizat proiectul de investiții „Rețele electrice de forță și iluminat în zona fluvio-maritimă, danele 97 – 99“, rețele amplasate la terminalul de barje, din apropiere de poarta de acces nr. 7 a portului Constanța Sud. Lucrarea a fost realizată cu fonduri proprii, cu forțe proprii și constă în modernizarea și extinderea instalațiilor electrice de forță, precum și în realizarea unei rețele electrice de iluminat nocturn, cu o lungime de 720 m, valoarea investiției fiind de aproximativ 2.000.000 de lei.Astfel, CN APM SA Constanța continuă seria investițiilor atât în domeniul asigurării calității utilităților, cât și în ceea ce privește eficiența energetică, prin utilizarea corpurilor de iluminat economice, în locul celor clasice, mari consumatoare de energie și poluante, dar și a amenajărilor specifice protecției mediului în danele operative. CN APM SA Constanța va continua lucrările pentru realizarea iluminatului public în portul Constanța Sud, până la danele 100 - 103.
Reparații la clădirea administrativă rădăcina Mol III
Clădirea este amplasată în portul Constanța, în zona Poarta 5, a fost construită în anul 1975, parter+3etaje și are funcționalitatea de grup administrativ, asigurând spații pentru diverse instituții cu activitate în zonă. În urma exploatării îndelungate, fără igienizări interioare la infrastructura de birouri în ultimii 15 ani, s-au realizat reparații complexe în toate spațiile și utilitățile imobilului. Valoarea totală a lucrărilor de reparații executate este de 213.549,30 de lei.Autobasculante multifuncționale
Administrației Porturilor Maritime SA Constanța i-au fost livrate, la sfârșitul lunii mai 2017, două autobasculante multifuncționale, în valoare de 1.091.028 de lei, care vor crește eficiența intervențiilor în diverse situații. Aceste autovehicule multifuncționale vor fi folosite pe întreg parcursul anului pentru executarea lucrărilor de reparații și întreținere la infrastructura portuară, lucrări realizate cu forțe proprii de CN APM SA Constanța. Noile achiziții vor veni în sprijinul activității din cadrul sucursalelor Energetică și Servicii Portuare, în caz de intervenții asupra infrastructurii rețelelor de distribuție energie electrică și apă-canalizare. Cele două autobasculante vor interveni pentru îndepărtarea zăpezii de pe drumurile publice din porturile maritime Constanța și Midia.Asfaltări și amenajare marcaje parcări
În anul 2017, CN APM SA Constanța a realizat lucrări de întreținere a tramei rutiere în Portul Constanța, în zona de nord și în zona de sud.S-au făcut lucrări de decopertare a zonelor afectate de traficul greu și de condițiile dificile din sezonul rece, s-a reparat covorul asfaltic, s-au făcut lucrări de reparații la drumurile de acces și platformele betonate. Nu în ultimul rând, s-au refăcut și realizat noi marcaje rutiere la trama stradală, precum și trasarea noilor spații de parcare folosite de mașinile de transport mărfuri, solicitate în special în perioada campaniei agricole, când se realizează exportul de cereale.
Planurile companiei
Unul dintre proiectele care urmează să fie implementate constă în extinderea la patru benzi a drumului dintre Poarta 7 și joncțiunea obiectivului „Pod rutier la km 0+540 a Canalului Dunăre-Marea Neagră“ cu drumul care realizează legătura între Poarta 9 și Poarta 8 spre zona de Nord a Portului. Proiectul „Pod Rutier la km 0+540 al Canalului Dunăre - Marea Neagră și lucrări aferente infrastructurii rutiere și de acces în Portul Constanța” a asigurat o legătură rutieră directă pentru traficul greu ce vine spre port dinspre Autostrada (A2-A4), cu zonele de nord și de sud ale Portului Constanța. Astfel, s-a atins scopul principal, de evitare a tranzitării traficului greu ce are ca destinație Portul Constanța, prin orașul Constanța și localitățile riverane, Lazu - Agigea. Prin extinderea drumului la patru benzi de circulație, se va fluidiza traficul și se vor soluționa toate conflictele de circulație, inclusiv trecerea peste liniile de cale ferată existente, prin realizarea unui pasaj denivelat. Valoarea estimată a acestei documentații este de 1.599.488,00 de lei.Patru benzi între Poarta 10 bis și Poarta 10
Un alt proiect constă în extinderea la patru benzi a drumului de circulație existent între Poarta 10 bis și Poarta 10. Atât varianta ocolitoare a municipiului Constanța, cât și podul rutier peste Canalul Dunăre - Marea Neagră asigură accesul spre zona de sud a Portului Constanța pe patru benzi de circulație, până la Poarta 10 bis, dar din acest punct de control și pază, până în zona Porții 10 și spre terminale, accesul se realizează pe drumul actual, care are o lungime de cca 1.000 m și numai două benzi de circulație, câte una pe sens.
Odată cu extinderea și modernizarea acestui drum, se va avea în vedere și proiectarea unei intersecții la nivel de tip giratoriu în zona Poarta 10, care să satisfacă un trafic semnificativ de vehicule lungi cu remorci sau semiremorci și să asigure totodată un grad de confort și siguranță pentru circulația acestor vehicule. Valoarea estimată este de 247.808,00 de lei.
Amortizori la dana 79
CN APM SA are în derulare o procedură de achiziție pentru schimbarea sistemului de amortizori de chei cu unii adecvați modului de operare și de acostare a navelor în siguranță la dană. Soluția proiectată constă în alegerea unui a 24 de bucăți de amortizori tip arc 1000 H din cauciuc, dispuși pereche pe fiecare celulă a construcției cheiului tip Duc d’Albi, astfel încât corpul navei va intra în contact simultan cu doi amortizori pe pilă, pentru o absorbție mai bună a energiei cinetice și pentru a asigura protecția corpului navei la acostare și protecția paramentului vertical al cheului. Documentația pentru această achiziție urmează a fi publicată în SEAP.Proiecte finanțate din fonduri europene
Proiectul de investiții „Modernizarea infrastructurii portuare prin asigurarea creșterii adâncimilor șenalelor și bazinelor și a siguranței navigației în Portul Constanța“ cuprinde următoarele etape: lucrări de dragaj pentru aducerea la cota proiectată a bazinelor și șenalelor din Portul Constanța; adâncirea bazinului portului de lucru și a șenalului de acces către acesta din Portul Constanța Sud, inclusiv lucrări de protecție a cheiurilor. Obiectivul de investiții a obținut avizele de la Ministerul Transporturilor și de la Consiliul Interministerial. Dragajul de investiție este un proiect în valoare de 40 de milioane de euro, care va aduce adâncimile la dană la cotele proiectate.Dană specializată într-o zonă cu adâncimi mari
Proiectul „Implementarea unei dane specializate într-o zonă cu adâncimi mari - Dana 80“ este finanțat din fonduri europene și constă în construirea unei dane specializate, de 18 m adâncime. Implementarea unei dane specializate într-o zonă cu adâncimi mari (dana 80) este prevăzută în Master Planul Portului Constanța și în Master Planul General de Transporturi pentru România, aprobate de Ministerul Transporturilor.Construcția molului III al Portului Constanța
Pe termen scurt, este necesară realizarea de noi terminale pentru a acoperi cererea prognozată de terminale și de dane și crearea unor spații noi pentru depozitare cu dotări specializate. Ca urmare, se vor realiza un studiu de fezabilitate și aplicația de finanțare în vederea obținerii fondurilor europene în cadrul POIM 2014 - 2020, necesare realizării obiectivului de investiție „Realizarea lucrărilor de infrastructură în vederea dezvoltării de terminale specializate în Portul Constanța Sud – MOL III S“.
Terminal RoRo pentru autoturisme
Lucrările de infrastructură pentru dezvoltarea unor terminale specializate în Portul Constanța Sud - MOL III S includ un terminal RoRo și pentru autoturisme. Dacă situația o cere, vor fi luate în considerare utilizări alternative ale infrastructurii: terminal combinat RoRo și mărfuri generale sau mărfuri agricole în vrac; terminal pentru containere combinat; centru logistic, cu sau fără terminal de containere. Obiectivul este inclus în Master Planul Portului Constanța și în Master Planul General de Transport al României: Investiții pe termen scurt (2014 - 2020).Prin realizarea tuturor acestor investiții, Compania Națională Administrația Porturilor Maritime SA Constanța își propune să crească atractivitatea Portului Constanța în comparație cu celelalte porturi din bazinul Mării Negre.
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp
Comentarii
- Vasile 07 Dec, 2017 06:22 Investiția de la Poarta 1 are un ritm de melc bolnav.Inceputa cu tam-tam,pomenită acum la bilanț de sfârșit de an nu are nici măcar fundația terminată,azi 2-3 oameni,mâine nimeni.Categoric nu va fi gata la termen,de calitate nici vorba.Cand se declara câștigătorul la licitația privind realizare cheu si stație tratare ape uzate ținuta acum 5-6 luni sau nu se mai face?In rest parole-parole.