„Bravuri cu care s-a arătat în bătălie de la începutul războiului“ Astăzi se împlinesc 81 de ani de la înființarea Subsecretariatului de Stat al Marinei
„Bravuri cu care s-a arătat în bătălie de la începutul războiului“: Astăzi se împlinesc 81 de ani de
16 Oct, 2021 00:00
ZIUA de Constanta
1507
Marime text
- La data de 16 octombrie în anul 1940, în timpul celui de-al Doilea Război Mondial, în România a fost publicat Decretul Lege nr. 3488.
- La finele domniei Regelui Carol al II-lea, Marina Militară Română era consacrată drept unul dintre cele trei elemente ale apărării naționale.
- Pe 10 februarie 1944, Marina Română a fost citată „prin Ordin de zi pe Națiune și Armată, cu toate unitățile ei navale, aeriene și terestre de la fluviu și de la mare pentru: - bravuri cu care s-a arătat în bătălie de la începutul războiului în contra unui inamic superior numericește și de temut prin felul lui de a lupta“.
Moment de sărbătoare pentru Marina Română! Astăzi, 16 octombrie 2021, se împlinesc 81 de ani de la înființarea Subsecretariatului de Stat al Marinei.
Astfel, la data de 16 octombrie în anul 1940, în timpul celui de-al Doilea Război Mondial, în România a fost publicat Decretul Lege nr. 3488.
Documentul prevedea desființarea Ministerului Aerului și Marinei și erau înființate subsecretariatele de Stat ale Armatei de Uscat, al Aerului și Marinei și al Înzestrării și Administrației Armatei.
Trebuie precizat că, în cel de-al Doilea Război Mondial, Marina Română a avut un rol important în apărarea teritoriului dobrogean și asigurarea țărmului împotriva invaziilor de pe Marea Neagră.
Pentru a ne face o imagine asupra importanței pe care o avea Marina Română, amintim că, potrivit istoricului Forțelor Navale Române, la finele domniei Regelui Carol al II-lea, Marina Militară Română era consacrată drept unul dintre cele trei elemente ale apărării naționale.
După înființarea Subsecretariatului de Stat al Marinei, în compunerea organică a acestuia intrau Marina Regală și Marina Comercială, cu toate direcțiile speciale și administrațiile comerciale pendinte, conform istoricului publicat de Forțele Navale Române. Acestea includeau Serviciul Maritim Român, Navigația Fluvială Română, Direcția Marinei Civile, dar și altele.
Comandamentul Marinei Regale
Se arată în istoricul Forțelor Navale Române că, prin noua Ordine de bătaie, la 1 martie 1941 Comandamentul Marinei Regale avea următoarea încadrare:
- Viceamiral Roșca Eugeniu - comandant;
- Comandor Bălan Iacob - șef de Stat Major;
- Locotenent-comandor D. Condeescu - șef Serviciu A.M.T.;
- Locotenent-comandor Harting Gheorghe - șeful Secției a III-a;
- Căpitan Trandafirescu Eugeniu - șeful Secției a IV-a;
- Căpitan Bălineanu Nicolae - șeful Secției I;
- Căpitan Popescu Ioan - Secția I;
- Căpitan Răceanu Ioan - șeful Secției a II-a;
- Căpitan Mosor Nicolae - Secția a II-a;
- Căpitan Mocanu Gheorghe - Secția a II-a;
- Căpitan Sârbu Gheorghe - șeful Serviciului Transmisiuni;
- Locotenent-colonel Stănescu - șeful Serviciului Sanitar;
- Maior Chiriacescu - șeful Serviciului Intendență;
- Căpitan G. Corcan Mihai - șeful Serviciului Geniu;
- Sublocotenent Calea V. - șef Serviciu Tehnic;
- Locotenent (r) Calavrezu - șeful Direcției Legături.
În continuare, în privința încadrării Statului Major al Marinei din Marele Stat Major era următoarea:
- Comandor Macellariu Horia - șef de Stat Major Marină;
- Comandor Cosăceanu Ștefan - șef Secție Transporturi pe Apă;
- Locotenent-comandor Petrovici Mișu;
- Locotenent-comandor Petrescu Ioan;
- Locotenent-comandor Economu Ioan;
- Locotenent-comandor Roșescu Gheorghe;
- Locotenent-comandor Antonescu Nicolae.
Lucrări de modernizare pentru toate navele din dotare
La aproximativ șase luni de la momentul înființarii Subsecretariatului de Stat al Marinei, pe data de 12 martie 1941, prin Ordinul Comandamentului Marinei Regale nr. 663, a luat ființă Comandamentul Artileriei de Coastă.
Potrivit specialiștilor în istoria Marinei Române, în paralel, structura de conducere a Marinei a susținut și planificat efectuarea unor lucrări de modernizare la aproape toate navele din dotare prin sporirea capacității lor de foc, acum fiind construite de tânăra industrie navală românească, cu subansamble provenite din Germania și Olanda, și submarinele ,,Marsuinul“ și ,,Rechinul“ și șase vedete tip ,,Power“.
Conform sursei citate, la intrarea României în cel de-al doilea Război Mondial , la 22 iunie 1941 - prin hotărârea generalului Ion Antonescu, în calitatea sa de președinte al Consiliului de Miniștri, pentru eliberarea teritoriilor ocupate în vara anului 1940 de către Uniunea Sovietică (Basarabia, Bucovina de Nord și Ținutul Herța) -, Marina de Război și Marina Comercială au făcut dovada unei excelente colaborări, concretizată în ridicarea capacității de apărare a României pe mare, riscând orice sacrificiu pentru reînfăptuirea unității naționale.
La data de 10 februarie 1944, Marina Română a fost citată „prin Ordin de zi pe Națiune și Armată, cu toate unitățile ei navale, aeriene și terestre de la fluviu și de la mare pentru: - bravuri cu care s-a arătat în bătălie de la începutul războiului în contra unui inamic superior numericește și de temut prin felul lui de a lupta; -spiritul ofensiv și priceperea cu care a păstrat totdeauna inițiativa, suplinind inferioritatea cantitativă prin înalte calități morale și profesionale, în toate misiunile ce i-au fost încredințate. Conducătorul Statului, mareșalul Ion Antonescu“.
Sursa foto: Forțele Navale Române
Citește și:
Se împlinesc 104 ani de la aruncarea în aer a podului de la Fetești
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp
Comentarii