Călătorie de 100 de ani prin România. Opriri şi în Constanţa. Fotografii vechi, mini-documentare şi un film
Călătorie de 100 de ani prin România. Opriri şi în Constanţa. Fotografii vechi, mini-documentare şi un film
05 Nov, 2018 00:00
ZIUA de Constanta
2778
Marime text
Folosind hărţi vechi de o sută de ani, profesionişti în cinematografie, artă fotografică, design digital, literatură, alături de istorici şi documentarişti, au pornit într-o călătorie prin România de astăzi.
O carte veche, primul album despre România publicat vreodată, a fost editată la Leipzig, de F. A. Brockhaus, şi îi este dedicată Majestăţii Sale Regelui Carol al II-lea al României: „România. Natură. Clădiri. Viaţă populară”. Găsit într-o bibliotecă o sută de ani mai târziu, vechiul album a inspirat o echipă de creaţie, care a pornit chiar de la gândurile adunate într-o notiţă introductivă semnată de autor, fotograful german Kurt Hielscher: „Am fost invitat de Guvernul român să călătoresc ca oaspete în România şi să alcătuiesc o carte asemănătoare celor despre Germania, Spania, Italia sau Ţările Nordice. În ajunul călătoriei mele, un scriitor cunoscut m-a întrebat cu mirare: „De ce să pierzi timpul tău scump cu lucrarea aceasta?” Mulţi trebuie să aibă aceeaşi părere. Ce puţin se ştie despre această ţară! Pe mine, însă, tema mă ispitea. Poate că aparatul meu va şti să descopere frumuseţi ascunse. Totuşi, din când în când aveam îndoieli. Sufletul acestei ţări mi se va deschide oare?”.
O sută de ani mai târziu, dorim să ştim încă şi mai multe despre România, despre schimbarea ei şi, mai ales, despre imaginarul schimbării. Cum s-au transformat, până astăzi, vreme de o sută de ani, locurile şi comunităţile care l-au inspirat cândva pe Hielscher?
Kurt Hielscher a călătorit 2.500 de kilometri printr-o ţară în vreme de reconstrucţie, după ce războiul se dezlănţuise „ca o furtună cotropitoare asupra omenirii”. „Pe urma lui”, spune Octavian Goga în prefaţa pe care a scris-o pentru vechiul album, „continentul, transformat dintr-o casă mortuară într-o casă de sănătate, se sbuciuma copleşit de teorii şi formule, fără să-şi găsească locul”.
„O călătorie de 100 de ani”, proiect iniţiat de „Fundaţia Domeniul Otetelişanu”, este o cercetare, din perspectiva multiplelor limbaje de expresie contemporane, care porneşte de la fabulosul drum parcurs de fotograful german Kurt Hielscher prin România aflată în reconstrucţie după Primul Război Mondial. Cercetarea de demult a dat Europei unul dintre cele mai preţioase albume ale timpului, considerat de cronicarii vremii cea mai frumoasă şi mai elegantă carte tipărită în Europa până atunci. Păstrând plăcerea de vânător evocată de Hielscher cu o sută de ani în urmă, trei echipe de filmare şi-au propus să înţeleagă importanţa contemporană a acestui album. Artişti din diverse domenii şi-au luat ca reper această călătorie pentru a evalua, într-un limbaj actual, România de astăzi. Urmând această hartă, documentarea se realizează în toate regiunile României, în Sudul Basarabiei (Ucraina), Cadrilater (Bulgaria) şi în Republica Moldova.
Printre cei porniţi pe urmele lui Hielscher se numără regizorul Igor Cobileanski, unul dintre cei mai premiaţi cineaşti care gândesc şi creează în România. Regizorul de origine basarabeană Igor Cobileanski are până acum 74 de selecţii în diversele categorii ale celor mai importante festivaluri de film, scurtmetraj sau documentar ale lumii. Cu 74 de selecţii în festivaluri internaţionale de prestigiu şi 16 premii în palmares, Igor Cobileanski este autorul a 18 filme, printre care şi serialul „Umbre”, o producţie HBO. Face parte din echipă şi Cristian Gugu, autorul unei serii remarcabile de documentare, printre care Georgrafie Naţională (2003) sau „Brâncuşi în eternitate” - o producţie prezentată în numeroase festivaluri şi competiţii cinematografice -, sau remarcabile documentare despre personalităţi emblematice ale României, cum al fi Constantin Brâncuşi sau Regina Maria.
S-a alăturat şi Lucian Dobrovicescu, istoric, regizor de film şi documentarist. Lucian este absolvent al Academiei de Teatru şi Film Bucureşti. A fost asistent de regie pentru filme precum „Restul e tăcere”, un mare succes al lui Nae Caranfil, sau „Coborâm la prima”, în regia lui Tedy Necula. În calitate de istoric, a colaborat cu revista Historia pentru o serie de documentare despre cel de-al Doilea Război Mondial, şi a realizat emisiunea radiofonică „În vreme de război”.
Cineaştii care au pornit în această călătorie vor croi 50 de mini-documentare despre tot atâtea dintre locurile fotografiate de Hielscher. Filmuleţele vor fi disponibile publicului pe situl www.100deani.ro şi vor fi promovate pe reţelele de socializare. „Până în decembrie, vom avea un film documentar de 80 de minute, care să prezinte întreaga călătorie de acum”, au menţionat aceştia.
Portul Constanţa, Adamclisi sau Medgidia, printre obiective
Portul de petrol din Constanţa se numără, de asemenea, printre popasurile lui Kurt Hielscher: în apropierea silozurilor, a cheiurilor principale şi a debarcaderului comercial, acest port avea, la data vizitei lui Hielscher, un imens parc de rezervoare, care puteau cuprinde circa 200.000 de tone. Monumentul de la Adamclisi, aflat la 40 de km de Medgidia sau statuia lui Ovidiu de la Constanţa se află, de asemenea, în seria fotografiilor incluse de Kurt Hielscher în albumul „România. Natură. Clădiri. Viaţă populară”, publicat în 1933, cu o prefaţă de Octavian Goga.
O carte veche, primul album despre România publicat vreodată, a fost editată la Leipzig, de F. A. Brockhaus, şi îi este dedicată Majestăţii Sale Regelui Carol al II-lea al României: „România. Natură. Clădiri. Viaţă populară”. Găsit într-o bibliotecă o sută de ani mai târziu, vechiul album a inspirat o echipă de creaţie, care a pornit chiar de la gândurile adunate într-o notiţă introductivă semnată de autor, fotograful german Kurt Hielscher: „Am fost invitat de Guvernul român să călătoresc ca oaspete în România şi să alcătuiesc o carte asemănătoare celor despre Germania, Spania, Italia sau Ţările Nordice. În ajunul călătoriei mele, un scriitor cunoscut m-a întrebat cu mirare: „De ce să pierzi timpul tău scump cu lucrarea aceasta?” Mulţi trebuie să aibă aceeaşi părere. Ce puţin se ştie despre această ţară! Pe mine, însă, tema mă ispitea. Poate că aparatul meu va şti să descopere frumuseţi ascunse. Totuşi, din când în când aveam îndoieli. Sufletul acestei ţări mi se va deschide oare?”.
O sută de ani mai târziu, dorim să ştim încă şi mai multe despre România, despre schimbarea ei şi, mai ales, despre imaginarul schimbării. Cum s-au transformat, până astăzi, vreme de o sută de ani, locurile şi comunităţile care l-au inspirat cândva pe Hielscher?
Kurt Hielscher a călătorit 2.500 de kilometri printr-o ţară în vreme de reconstrucţie, după ce războiul se dezlănţuise „ca o furtună cotropitoare asupra omenirii”. „Pe urma lui”, spune Octavian Goga în prefaţa pe care a scris-o pentru vechiul album, „continentul, transformat dintr-o casă mortuară într-o casă de sănătate, se sbuciuma copleşit de teorii şi formule, fără să-şi găsească locul”.
„O călătorie de 100 de ani”, proiect iniţiat de „Fundaţia Domeniul Otetelişanu”, este o cercetare, din perspectiva multiplelor limbaje de expresie contemporane, care porneşte de la fabulosul drum parcurs de fotograful german Kurt Hielscher prin România aflată în reconstrucţie după Primul Război Mondial. Cercetarea de demult a dat Europei unul dintre cele mai preţioase albume ale timpului, considerat de cronicarii vremii cea mai frumoasă şi mai elegantă carte tipărită în Europa până atunci. Păstrând plăcerea de vânător evocată de Hielscher cu o sută de ani în urmă, trei echipe de filmare şi-au propus să înţeleagă importanţa contemporană a acestui album. Artişti din diverse domenii şi-au luat ca reper această călătorie pentru a evalua, într-un limbaj actual, România de astăzi. Urmând această hartă, documentarea se realizează în toate regiunile României, în Sudul Basarabiei (Ucraina), Cadrilater (Bulgaria) şi în Republica Moldova.
„Căutăm o comoară! Oferim recompense!“
O suită de mini-documentare vor anunţa reţele de cercetare, deschise oricui doreşte să ni se alăture în această aventură, contribuind cu idei, informaţii, fotografii vechi sau filmări actuale. Iniţiatorii caută o comoară şi oferă recompense oricui are indicii! Fundaţia „Domeniul Otetelişanu” solicită documente, informaţii, fotografii vechi, filmări sau orice alte elemente care să contribuie la conturarea acestui puzzle, oricui doreşte şi poate contribui la această amplă cercetare.Printre cei porniţi pe urmele lui Hielscher se numără regizorul Igor Cobileanski, unul dintre cei mai premiaţi cineaşti care gândesc şi creează în România. Regizorul de origine basarabeană Igor Cobileanski are până acum 74 de selecţii în diversele categorii ale celor mai importante festivaluri de film, scurtmetraj sau documentar ale lumii. Cu 74 de selecţii în festivaluri internaţionale de prestigiu şi 16 premii în palmares, Igor Cobileanski este autorul a 18 filme, printre care şi serialul „Umbre”, o producţie HBO. Face parte din echipă şi Cristian Gugu, autorul unei serii remarcabile de documentare, printre care Georgrafie Naţională (2003) sau „Brâncuşi în eternitate” - o producţie prezentată în numeroase festivaluri şi competiţii cinematografice -, sau remarcabile documentare despre personalităţi emblematice ale României, cum al fi Constantin Brâncuşi sau Regina Maria.
S-a alăturat şi Lucian Dobrovicescu, istoric, regizor de film şi documentarist. Lucian este absolvent al Academiei de Teatru şi Film Bucureşti. A fost asistent de regie pentru filme precum „Restul e tăcere”, un mare succes al lui Nae Caranfil, sau „Coborâm la prima”, în regia lui Tedy Necula. În calitate de istoric, a colaborat cu revista Historia pentru o serie de documentare despre cel de-al Doilea Război Mondial, şi a realizat emisiunea radiofonică „În vreme de război”.
În ce constă proiectul
Proiectul doreşte să pună trecutul şi prezentul faţă în faţă. Cum arată locurile fotografiate de Kurt Hielscher acum? Cele mai interesante fotografii vor fi adunate într-un album, care doreşte să pună în oglindă trecutul cu prezentul, fotografiile făcute de Hielscher şi cele realizate acum. „Îl vom tipări cu drag, în condiţii excepţionale, în 2.000 de exemplare. Dorim să trimitem acest album, ca pe o vedere de altădată, tuturor instituţiilor şi organizaţiilor care susţin sau promovează actul cultural în România”, au spus organizatorii.Cineaştii care au pornit în această călătorie vor croi 50 de mini-documentare despre tot atâtea dintre locurile fotografiate de Hielscher. Filmuleţele vor fi disponibile publicului pe situl www.100deani.ro şi vor fi promovate pe reţelele de socializare. „Până în decembrie, vom avea un film documentar de 80 de minute, care să prezinte întreaga călătorie de acum”, au menţionat aceştia.
Portul Constanţa, Adamclisi sau Medgidia, printre obiective
Portul de petrol din Constanţa se numără, de asemenea, printre popasurile lui Kurt Hielscher: în apropierea silozurilor, a cheiurilor principale şi a debarcaderului comercial, acest port avea, la data vizitei lui Hielscher, un imens parc de rezervoare, care puteau cuprinde circa 200.000 de tone. Monumentul de la Adamclisi, aflat la 40 de km de Medgidia sau statuia lui Ovidiu de la Constanţa se află, de asemenea, în seria fotografiilor incluse de Kurt Hielscher în albumul „România. Natură. Clădiri. Viaţă populară”, publicat în 1933, cu o prefaţă de Octavian Goga.
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp
Comentarii