Calea ferată Constanța-Cernavodă, primul drum feroviar din Dobrogea
Calea ferată Constanța-Cernavodă, primul drum feroviar din Dobrogea
04 Oct, 2022 11:12
ZIUA de Constanta
2048
Marime text
- Astăzi se împlinesc 162 de ani de la inaugurarea căii ferate Constanța-Cernavodă, prima din Dobrogea.
Pe 22 septembrie/4 octombrie 1860 se inaugura cu fast calea ferata Cernavodă-Constanța, prima din Imperiul Otoman.
Este adevărat că ideea construirii căii ferate le-a aparținut englezilor care au și înaintat propunerea către sultanul Abdul Medgid.
După aprobarea proiectului, lucrările au început, sub coordonarea inginerilor englezi, costurile fiind acoperite tot de aceștia.
Evident că aveau un scop bine determinat, căci la acea vreme Regatul Unit intrase într-o criză economică, având nevoie urgentă de grânele din Dobrogea pentru a hrăni populația din Albion.
Lucrările la calea ferată au fost încheiate pe 4 octombrie 1860, „Danube Black Sea Railway and Kustendjie Harbour Co. Ltd” înscriindu-se în termenul impus prin contractul de concesiune.
Britanicii investiseră deja în doi ani și jumătate peste 180.000 de lire sterline pentru linia ferată și o primă tranșă de 65.000 de lire sterline pentru lucrările din portul Kiustenge.
Prima locomotivă a părăsit recent construita gară Kiustenge, cu destinația Bogazchoi (Cernavoda), nu înainte însă de îndeplinirea unui ritual pentru care turcii insistaseră. Au fost sacrificate două oi, sângele fiecărui animal udând câte o șină a căii ferate. Era un sacrificiu de pe urma căruia otomanii sperau să primească bunăvoința lui Allah. Visul englezilor se împlinise parțial: moderna linie putea aduce acum mult doritele grâne valahe la Kiustenge, pentru a fi îmbarcate pe navele DBSR-ului
„Danube Black Sea Railway and Kustendjie Harbour Co. Ltd” a continuat să exploateze calea ferată Constanța - Cernavodă și portul Kustendjie (Constanța) până în 1882, când aceste concesiuni au fost răscumpărate, cu bani grei, de către statul român.
Citește și:
#citeșteDobrogea - Inaugurarea liniei ferate Constanța - Cernavodă, în pericol - Procesul DBSR vs Xenos (1860-1863) Răzgândirea armatorului, șicane și o lungă judecată (II)
#citeșteDobrogea - 159 de ani de la inaugurarea liniei de cale ferată Cernavodă-Constanța, pe care le-o datorăm englezilor
Este adevărat că ideea construirii căii ferate le-a aparținut englezilor care au și înaintat propunerea către sultanul Abdul Medgid.
După aprobarea proiectului, lucrările au început, sub coordonarea inginerilor englezi, costurile fiind acoperite tot de aceștia.
Evident că aveau un scop bine determinat, căci la acea vreme Regatul Unit intrase într-o criză economică, având nevoie urgentă de grânele din Dobrogea pentru a hrăni populația din Albion.
Lucrările la calea ferată au fost încheiate pe 4 octombrie 1860, „Danube Black Sea Railway and Kustendjie Harbour Co. Ltd” înscriindu-se în termenul impus prin contractul de concesiune.
Britanicii investiseră deja în doi ani și jumătate peste 180.000 de lire sterline pentru linia ferată și o primă tranșă de 65.000 de lire sterline pentru lucrările din portul Kiustenge.
Prima locomotivă a părăsit recent construita gară Kiustenge, cu destinația Bogazchoi (Cernavoda), nu înainte însă de îndeplinirea unui ritual pentru care turcii insistaseră. Au fost sacrificate două oi, sângele fiecărui animal udând câte o șină a căii ferate. Era un sacrificiu de pe urma căruia otomanii sperau să primească bunăvoința lui Allah. Visul englezilor se împlinise parțial: moderna linie putea aduce acum mult doritele grâne valahe la Kiustenge, pentru a fi îmbarcate pe navele DBSR-ului
„Danube Black Sea Railway and Kustendjie Harbour Co. Ltd” a continuat să exploateze calea ferată Constanța - Cernavodă și portul Kustendjie (Constanța) până în 1882, când aceste concesiuni au fost răscumpărate, cu bani grei, de către statul român.
Citește și:
#citeșteDobrogea - Inaugurarea liniei ferate Constanța - Cernavodă, în pericol - Procesul DBSR vs Xenos (1860-1863) Răzgândirea armatorului, șicane și o lungă judecată (II)
#citeșteDobrogea - 159 de ani de la inaugurarea liniei de cale ferată Cernavodă-Constanța, pe care le-o datorăm englezilor
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp
Comentarii