Ce găsesc turiştii la mare? Epava de la Costineşti - emblema din sudul litoralului
Ce găsesc turiştii la mare?:Epava de la Costineşti - emblema din sudul litoralului
Nava a fost lansată
la apă pe data de 28 mai 1942 sub numele de Empire Strength. Vasul a făcut
parte dintr-o serie uriaşă de nave care au servit guvernul britanic. Cea mai
mare parte a navelor din această serie au fost construite special pentru
Ministerul de Război, însă au existat şi nave primite din partea guvernului
Statelor Unite, precum şi nave capturate de la puterile inamice. Nava are 131,4
metri lungime, 17,4 metri lăţime şi 10,2 metri înălţime. În martie 1946 a fost
cumpărată de Frederick Leyland & Co. Ltd şi a fost redenumită Saxon Star.
După ce a fost transferată de mai multe ori unor companii din Liverpool, a
revenit în 1959 sub patronajul Blue Star Line Ltd., companie administrată tot
de Frederick Leyland & Co. În august 1961 vasul este vândut către D. L.
Street Ltd din Cardiff, pentru suma de 117.000 de lire sterline. Noii
proprietari au redenumit vasul din Saxon Star în Redbrook. După doar patru ani,
în 1965, nava este vândută din nou, de data aceasta către o companie grecească
- Hegif Compania Naviera S.A şi redenumită E. Evangelia. Eşuarea acestui vas
este destul de controversată şi fiecare sursă are povestea ei referitoare la
naufragiu.
Naufragiul - ipoteze şi povestiri
În noaptea de 15 octombrie 1968,
vasul s-a apropiat foarte mult de mal şi carena vasului a atins solul stâncos
din Golful Francezului, în apropierea Costineştiului. În acele vremuri,
Costineşti era un sat de pescari, iar conform spuselor unui localnic care se
afla pe mare la acele ore fatidice, marea era liniştită, dar învăluită de o
ceaţă foarte deasă. Epava este aşezată pe stâncile calcaroase din zona
golfului. Sunt porţiuni în care apa are 2-3 metri adâncime, iar în acea zona de
stânci calcaroase se află şi cea mai mare peşteră subacvatică din România. Una
dintre legendele ţesute în jurul acestei nave spune că vasul a aparţinut
armatorului grec Aristotel Onassis şi ca el s-a înţeles cu căpitanul vasului să
eşueze sau să scufunde vasul, cu intenţia de a încasa banii de asigurare,
pentru că nava mai avea drept de navigaţie doar 2 ani. Dar există şi poveşti în
care se spune că din cauza vizibilităţii reduse pe timpul unei furtuni
echipajul a confundat luminile Costineştiului cu Portul Constanţa şi s-au
apropiat prea mult de mal. Se mai spune că vasul era plin de portocale şi ca
ele au umplut plaja din Costineşti. Alta poveste ţesută în jurul navei este cea
legată de o explozie la bord, care ar fi cauzat găurile uriaşe. Cert este că
epava Evangelia a devenit un simbol al Costineştiului şi va mai rămâne ceva
timp, până ce va fi dezmembrată bucată cu bucată de către localnici şi vândută
la fier vechi.
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp