Cel mai mare volum de mărfuri operat în portul Constanța, înregistrat în 2023
Cel mai mare volum de mărfuri operat în portul Constanța, înregistrat în 2023
10 Jan, 2024 10:43
ZIUA de Constanta
1157
Marime text
Traficul total de mărfuri în porturile maritime românești a înregistrat, în anul 2023, conform datelor operative la acest moment, peste 92,5 milioane tone, o creștere de 22,5% față de 75,5 milioane tone în 2022, reprezentând o performanță istorică a portului Constanța.
Potrivoit CNAPM Constanța, traficul maritim a crescut cu 18% față de 2022, la valoarea de 71 milioane tone, iar cel fluvial a crescut cu 40% față de anul anterior, ajungând la 22 milioane tone.
Cerealele s-au menținut în topul creșterilor de trafic, cu peste 50%, depășind 36 milioane tone în 2023, față de 2022 când s-au înregistrat 24 milioane tone.
Creșteri semnificative de trafic se mai regăsesc în cazul următoarelor grupe de mărfuri: semințe uleioase, minereuri de fier, deșeuri de fier și oțel, produse petroliere, articole diverse, îngrășăminte.
Pe relația Ucraina, traficul total de mărfuri a fost de 25 milioane tone în 2023. Cerealele ucrainene care au tranzitat portul Constanța au reprezentat peste 14 milioane tone.
În ultimii ani, cantitățile de mărfuri care au trecut prin portul Constanța au bătut record după record, trendul fiind susținut prin investiții în infrastructură, pentru a veni în sprijinul agenților economici din port și pentru a le oferi condiții de atragere a traficului de mărfuri.
Investiții în derulare și în pregătire în valoare de 756,13 milioane euro în Portul Constanța
Compania Națională Administrația Porturilor Maritime SA a investit continuu în portul Constanța, dar în ultima perioadă, în noul context geopolitic, al războiului din Ucraina, rolul portului a fost mai important ca niciodată, iar rutele de transport s-au reconfigurat, fiind necesar să se reanalizeze prioritățile și să fie adaptat planul de investiții.
Dacă în 6 ani, între 2016 și august 2022, sub managementul a cinci directori generali, CN APM SA Constanța a reușit să atragă investiții din fonduri europene de numai 42 milioane euro, a fost necesar să se accelereze atragerea de fonduri europene și direcționarea acestora în proiecte necesare, strategice pentru noile fluxuri de mărfuri și pentru noul rol pe care portul Constanța îl are pentru Uniunea Europeană.
Eforturile CN APM SA de a atrage fonduri europene au fost sprijinite continuu de Ministerul Transporturilor și Infrastructurii, în special de domnul ministru Sorin Mihai Grindeanu, fiind înțeleasă pe deplin importanța Portului Constanța în regiune.
În anul 2023, s-au finalizat din fonduri europene în valoare de 27,72 milioane euro:
- Extinderea la 4 benzi de circulație a drumului existent dintre Poarta 10 bis – Poarta 10, cu o valoare de 12,69 mil. euro (cu TVA). S-au realizat un drum cu 4 benzi de circulație cu o lungime de 982 metri, în incinta portului, un sens giratoriu adaptat la un trafic semnificativ de vehicule lungi cu remorci sau semiremorci și două bretele de acces ce reprezintă punctul de conexiune pe fiecare sens de circulație de acces intrare sau ieșire pe la Poarta 10 bis.
- Modernizarea infrastructurii și protecția mediului în Portul Constanța – PROTECT, cu o valoare de 15,03 milioane euro, a dus la prelungirea în aliniament a unui cheu de acostare, cu o lungime de 130 metri și crearea unei platforme cu o suprafață de 4.370 metri pătrați, pentru echiparea cu diverse utilități necesare proceselor tehnologice specifice navelor tehnice. S-au amplasat echipamente și utilități pe platforma nou creată, inclusiv o nouă instalație de tratare a apelor uzate colectate de la nave, în scopul separării și tratării acestora. A fost îmbunătățit accesul maritim în Portul Constanța prin înnoirea și modernizarea sistemului de semnalizare aferent bazinelor portuare și a șenalului navigabil și a fost achiziționată o navă tanc autopropulsat 500 TDW multifuncțională, pentru colectarea deșeurilor de la nave.
În 2024, se vor finaliza 3 proiecte importante, finanțate cu fonduri europene prin Programul Operațional Infrastructura Mare, a căror valoare depășește 43 milioane euro:
1. Extinderea la patru benzi a drumului dintre Poarta 7 și joncțiunea obiectivului “Pod rutier la km 0+540 a Canalului Dunăre – Marea Neagră” cu drumul care realizează legătura între Poarta 9 și Poarta 8 spre zona de nord a Portului Constanța (valoare estimată – 50 mil. euro);
2. Master Plan de infrastructură rutieră - Reabilitarea, modernizarea și extinderea infrastructurii rutiere (drumuri, pasaje, inclusiv pod rutier peste Canalul de legătură) și de acces în Portul Constanța și zona Midia (valoare estimată 122,6 milioane euro);
3. Modernizarea infrastructurii de distribuție a energiei electrice în Portul Constanța – Etapa a II-a (valoare estimată 95 milioane euro);
4. Extinderea și modernizarea infrastructurii de apă și a sistemului de canalizare – Etapa I (valoare estimată 28 milioane euro);
5. Dragaje de investiții în Portul Constanța (zonele Constanța, Midia și Mangalia) - inclusiv lărgirea gurii de acces Midia (cu o valoare de 180,5 milioane euro).
Sunt în stadiu avansat de pregătire, proiecte în valoare totală de 218 milioane euro (fără TVA):
1. Dezvoltarea capacității feroviare în Sectorul fluvio-maritim al Portului Constanța – Etapa II (valoare estimată 20,0 milioane euro)
2. Realizare cheuri în Portul Constanța – zona Midia, inclusiv umpluturi în spatele construcțiilor de acostare și sistematizarea teritoriului (valoare estimată lucrări: 162 milioane euro – etapa I)
3. Realizarea unui parc fotovoltaic (valoare estimată 11,3 milioane euro)
4. Parcare securizată cu facilități de staționare, în vecinătatea accesului din A4 (valoare estimată 18 milioane euro)
5. Realizare cheu între Dana 8 și postul de acostare și sistematizare teritoriu aferent (valoare estimată 6,7 milioane euro).
Citește și:
C.N. Administrația Porturilor Maritime S.A. Constanța a obținut o autorizație de construcție. Ce prevede documentul
Potrivoit CNAPM Constanța, traficul maritim a crescut cu 18% față de 2022, la valoarea de 71 milioane tone, iar cel fluvial a crescut cu 40% față de anul anterior, ajungând la 22 milioane tone.
Cerealele s-au menținut în topul creșterilor de trafic, cu peste 50%, depășind 36 milioane tone în 2023, față de 2022 când s-au înregistrat 24 milioane tone.
Creșteri semnificative de trafic se mai regăsesc în cazul următoarelor grupe de mărfuri: semințe uleioase, minereuri de fier, deșeuri de fier și oțel, produse petroliere, articole diverse, îngrășăminte.
Pe relația Ucraina, traficul total de mărfuri a fost de 25 milioane tone în 2023. Cerealele ucrainene care au tranzitat portul Constanța au reprezentat peste 14 milioane tone.
În ultimii ani, cantitățile de mărfuri care au trecut prin portul Constanța au bătut record după record, trendul fiind susținut prin investiții în infrastructură, pentru a veni în sprijinul agenților economici din port și pentru a le oferi condiții de atragere a traficului de mărfuri.
Investiții în derulare și în pregătire în valoare de 756,13 milioane euro în Portul Constanța
Compania Națională Administrația Porturilor Maritime SA a investit continuu în portul Constanța, dar în ultima perioadă, în noul context geopolitic, al războiului din Ucraina, rolul portului a fost mai important ca niciodată, iar rutele de transport s-au reconfigurat, fiind necesar să se reanalizeze prioritățile și să fie adaptat planul de investiții.
Dacă în 6 ani, între 2016 și august 2022, sub managementul a cinci directori generali, CN APM SA Constanța a reușit să atragă investiții din fonduri europene de numai 42 milioane euro, a fost necesar să se accelereze atragerea de fonduri europene și direcționarea acestora în proiecte necesare, strategice pentru noile fluxuri de mărfuri și pentru noul rol pe care portul Constanța îl are pentru Uniunea Europeană.
Eforturile CN APM SA de a atrage fonduri europene au fost sprijinite continuu de Ministerul Transporturilor și Infrastructurii, în special de domnul ministru Sorin Mihai Grindeanu, fiind înțeleasă pe deplin importanța Portului Constanța în regiune.
În anul 2023, s-au finalizat din fonduri europene în valoare de 27,72 milioane euro:
- Extinderea la 4 benzi de circulație a drumului existent dintre Poarta 10 bis – Poarta 10, cu o valoare de 12,69 mil. euro (cu TVA). S-au realizat un drum cu 4 benzi de circulație cu o lungime de 982 metri, în incinta portului, un sens giratoriu adaptat la un trafic semnificativ de vehicule lungi cu remorci sau semiremorci și două bretele de acces ce reprezintă punctul de conexiune pe fiecare sens de circulație de acces intrare sau ieșire pe la Poarta 10 bis.
- Modernizarea infrastructurii și protecția mediului în Portul Constanța – PROTECT, cu o valoare de 15,03 milioane euro, a dus la prelungirea în aliniament a unui cheu de acostare, cu o lungime de 130 metri și crearea unei platforme cu o suprafață de 4.370 metri pătrați, pentru echiparea cu diverse utilități necesare proceselor tehnologice specifice navelor tehnice. S-au amplasat echipamente și utilități pe platforma nou creată, inclusiv o nouă instalație de tratare a apelor uzate colectate de la nave, în scopul separării și tratării acestora. A fost îmbunătățit accesul maritim în Portul Constanța prin înnoirea și modernizarea sistemului de semnalizare aferent bazinelor portuare și a șenalului navigabil și a fost achiziționată o navă tanc autopropulsat 500 TDW multifuncțională, pentru colectarea deșeurilor de la nave.
În 2024, se vor finaliza 3 proiecte importante, finanțate cu fonduri europene prin Programul Operațional Infrastructura Mare, a căror valoare depășește 43 milioane euro:
- Modernizarea infrastructurii de distribuție a energiei electrice în Portul Constanța (23 milioane euro)
- Extinderea cheurilor danelor 10 și 12 din zona Midia, inclusiv consolidări în spatele cheurilor (16,93 milioane euro)
- Drum și parcare în zona cheului fluvio-maritim al Portului Constanța (3,26 milioane euro).
- Prin CEF Transport, este în derulare proiectul pentru Asigurarea condițiilor electrice de racordare la cheu a navelor în Portul Constanța (regim Cold Ironing) – E-COLD, în valoare de 18,8 milioane euro.
1. Extinderea la patru benzi a drumului dintre Poarta 7 și joncțiunea obiectivului “Pod rutier la km 0+540 a Canalului Dunăre – Marea Neagră” cu drumul care realizează legătura între Poarta 9 și Poarta 8 spre zona de nord a Portului Constanța (valoare estimată – 50 mil. euro);
2. Master Plan de infrastructură rutieră - Reabilitarea, modernizarea și extinderea infrastructurii rutiere (drumuri, pasaje, inclusiv pod rutier peste Canalul de legătură) și de acces în Portul Constanța și zona Midia (valoare estimată 122,6 milioane euro);
3. Modernizarea infrastructurii de distribuție a energiei electrice în Portul Constanța – Etapa a II-a (valoare estimată 95 milioane euro);
4. Extinderea și modernizarea infrastructurii de apă și a sistemului de canalizare – Etapa I (valoare estimată 28 milioane euro);
5. Dragaje de investiții în Portul Constanța (zonele Constanța, Midia și Mangalia) - inclusiv lărgirea gurii de acces Midia (cu o valoare de 180,5 milioane euro).
Sunt în stadiu avansat de pregătire, proiecte în valoare totală de 218 milioane euro (fără TVA):
1. Dezvoltarea capacității feroviare în Sectorul fluvio-maritim al Portului Constanța – Etapa II (valoare estimată 20,0 milioane euro)
2. Realizare cheuri în Portul Constanța – zona Midia, inclusiv umpluturi în spatele construcțiilor de acostare și sistematizarea teritoriului (valoare estimată lucrări: 162 milioane euro – etapa I)
3. Realizarea unui parc fotovoltaic (valoare estimată 11,3 milioane euro)
4. Parcare securizată cu facilități de staționare, în vecinătatea accesului din A4 (valoare estimată 18 milioane euro)
5. Realizare cheu între Dana 8 și postul de acostare și sistematizare teritoriu aferent (valoare estimată 6,7 milioane euro).
Citește și:
C.N. Administrația Porturilor Maritime S.A. Constanța a obținut o autorizație de construcție. Ce prevede documentul
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp
Comentarii