Cinci zile de transport gratuit şi... electric RATC Constanţa testează, până luni, un autobuz electric de sute de mii de euro (galerie foto)
Cinci zile de transport gratuit şi... electric: RATC Constanţa testează, până luni, un autobuz electric de
05 Jun, 2015 00:00
ZIUA de Constanta
3649
Marime text
Începând de ieri, constănţenii au posibilitatea să călătorească gratuit, până pe 8 iunie, inclusiv, cu un autobuz electric ce va fi testat pe mai multe trasee de transport în comun din municipiul Constanţa. Cei care vor călători cu autobuzul electric vor putea ulterior să-şi exprime părerea cu privire la acesta şi să menţioneze dacă le-ar plăcea să aibă un astfel de mijloc de transport în oraş.
Autobuzul electric, lung de 10,5 metri, ce are o autonomie de 250 de kilometri, costă aproximativ 400.000 de euro. Autobuzul a pornit din faţa Gării Constanţa, ieri, la ora 10.00, mergând pe traseul liniei 100 până la ora 16.00, timp în care călătorii au putut vedea cum se mişcă şi cum „toarce“ în mers. „Autobuzul este în probe la Constanţa de pe 4 până pe 8 iunie inclusiv. În această perioadă, RATC a convenit să acorde gratuitate la transportul cu acest autobuz, care, în fiecare zi, va circula pe câte o linie principală. Autobuzul are 66 locuri în picioare şi 20 de scaune şi un post pentru persoane cu handicap, dar este prevăzut şi cu strapontine. După ce va pleca din Constanţa, autobuzul va merge să facă aceeaşi demonstraţie în Bulgaria“, a precizat şeful Serviciului Exploatare din cadrul RATC Constanţa, Marius Brătulescu.
Autobuzul a venit la Constanţa de la Brăila, pe propriile roţi, traseul fiind de aproximativ 200 de kilometri. „Autonomia autovehiculului poate ajunge până la 250 de kilometri în trafic extraurban, în anumite condiţii. În trafic urban, în funcţie de anumite condiţii, ajunge la 120 - 160 de kilometri. Timpul de încărcare variază între şase şi opt ore. Energia se stochează în cinci baterii de tip Litiu+Ion care cântăresc împreună 1.800 de kilograme. Costul energiei electrice consumate pentru încărcarea bateriilor în şase ore este de aproximativ 12 euro. Echivalentul a 12 litri de motorină. Or autobuzele clasice cu care este dotată flota RATC consumă aproximativ 40 de litri de combustibil pe zi“, a explicat Cătălin Dumitrache, inginer-şef în cadrul RATC.
„Autobuzul acesta este produs de o firmă din Cehia -- SOR -, având motor de Skoda. Cel care este în teste la noi în aceste zile are deja o vechime de cinci ani. În România, a ajuns de vreo două luni. Sunt foarte fiabile în exploatare. Nu se strică, pentru că nu are ce să se strice, nu are radiator, nu are ventilator, nu are ulei, cutie de viteză. De aceea, nu produc niciun fel de zgomot. Personal, sunt impresionat de ceea ce văd, iar în materie de maşini chiar sunt greu de impresionat. Marele neajuns al acestor autobuze este preţul. Sunt de 20 de ori mai scumpe decât maşinile pe care le folosim în mod normal. De altfel, niciun oraş din lume nu are până acum o flotă formată din autovehicule electrice tocmai din aceste considerente“, a explicat directorul adjunct al RATC Constanţa, Dumitru Coiciu.
Cât despre posibilitatea ca astfel de autobuze să fie văzute pe străzile Constanţei, adjunctul RATC a precizat că doar Consiliul Local va decide dacă ar merita achiziţionate şi când anume se va întâmpla acest lucru. Cu toate acestea, consideră că, peste şapte - zece ani, pe cel puţin o linie de transport din municipiul Constanţa ar putea fi dotată cu autobuze electrice.
Astăzi, autobuzul va circula pe ruta 2-43, mâine, pe traseul 5-40, poimâine, pe linia 102, iar în ultima zi, pe linia 48.
Autobuzul electric, lung de 10,5 metri, ce are o autonomie de 250 de kilometri, costă aproximativ 400.000 de euro. Autobuzul a pornit din faţa Gării Constanţa, ieri, la ora 10.00, mergând pe traseul liniei 100 până la ora 16.00, timp în care călătorii au putut vedea cum se mişcă şi cum „toarce“ în mers. „Autobuzul este în probe la Constanţa de pe 4 până pe 8 iunie inclusiv. În această perioadă, RATC a convenit să acorde gratuitate la transportul cu acest autobuz, care, în fiecare zi, va circula pe câte o linie principală. Autobuzul are 66 locuri în picioare şi 20 de scaune şi un post pentru persoane cu handicap, dar este prevăzut şi cu strapontine. După ce va pleca din Constanţa, autobuzul va merge să facă aceeaşi demonstraţie în Bulgaria“, a precizat şeful Serviciului Exploatare din cadrul RATC Constanţa, Marius Brătulescu.
Autobuzul a venit la Constanţa de la Brăila, pe propriile roţi, traseul fiind de aproximativ 200 de kilometri. „Autonomia autovehiculului poate ajunge până la 250 de kilometri în trafic extraurban, în anumite condiţii. În trafic urban, în funcţie de anumite condiţii, ajunge la 120 - 160 de kilometri. Timpul de încărcare variază între şase şi opt ore. Energia se stochează în cinci baterii de tip Litiu+Ion care cântăresc împreună 1.800 de kilograme. Costul energiei electrice consumate pentru încărcarea bateriilor în şase ore este de aproximativ 12 euro. Echivalentul a 12 litri de motorină. Or autobuzele clasice cu care este dotată flota RATC consumă aproximativ 40 de litri de combustibil pe zi“, a explicat Cătălin Dumitrache, inginer-şef în cadrul RATC.
„Autobuzul acesta este produs de o firmă din Cehia -- SOR -, având motor de Skoda. Cel care este în teste la noi în aceste zile are deja o vechime de cinci ani. În România, a ajuns de vreo două luni. Sunt foarte fiabile în exploatare. Nu se strică, pentru că nu are ce să se strice, nu are radiator, nu are ventilator, nu are ulei, cutie de viteză. De aceea, nu produc niciun fel de zgomot. Personal, sunt impresionat de ceea ce văd, iar în materie de maşini chiar sunt greu de impresionat. Marele neajuns al acestor autobuze este preţul. Sunt de 20 de ori mai scumpe decât maşinile pe care le folosim în mod normal. De altfel, niciun oraş din lume nu are până acum o flotă formată din autovehicule electrice tocmai din aceste considerente“, a explicat directorul adjunct al RATC Constanţa, Dumitru Coiciu.
Cât despre posibilitatea ca astfel de autobuze să fie văzute pe străzile Constanţei, adjunctul RATC a precizat că doar Consiliul Local va decide dacă ar merita achiziţionate şi când anume se va întâmpla acest lucru. Cu toate acestea, consideră că, peste şapte - zece ani, pe cel puţin o linie de transport din municipiul Constanţa ar putea fi dotată cu autobuze electrice.
Astăzi, autobuzul va circula pe ruta 2-43, mâine, pe traseul 5-40, poimâine, pe linia 102, iar în ultima zi, pe linia 48.
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp
Comentarii
- lucian56 06 Jun, 2015 11:32 Dupa ce si-au batut joc de tot ce inseamna transport electric in Constanta (troleibuze si tramvaie si toata baza materiala), consilierii locali si conducerea RATC vor sa ne puna la plata pentru alte mijloace electrice. Chiar nu va fi nimeni tras la raspundere pentru jaful facut cu toata structura de transport electric?
- Marius 05 Jun, 2015 10:34 Un autobuz mai bun fac chinezii - BYD C9 - autonomie mai mare, baterii care tin mai mult - 320km (iar in 12 ani le scade puterea la 80 la suta) si arata mai bine: http://cleantechnica.com/2015/02/03/byd-c9-first-200-mile-electric-bus-unveiled/ Este important sa se determine durata de viata a bateriilor si costul de inlocuire si sa fie considerate mai multe oferte.