Fondul Documentar Dobrogea de ieri și de azi
BIBLIOTECA VIRTUALĂ
Ziua Constanta
//
01:17 24 12 2024 Citeste un ziar liber! Deschide BIBLIOTECA VIRTUALĂ

Clase "mozaic" pentru elevii de la scolilor de meserii

ro

03 Feb, 2003 00:00 1705 Marime text

Masuri pentru revitalizarea invatamantului tehnologic

In aceasta luna au avut loc intalniri intre reprezentantii ISJ si AJOFM pentru redimensionarea planului de scolarizare * S-a decis infiintarea unor clase de tip mozaic in functie de cerintele si specificul local * Motivul care a sta la baza redimensionarii planului scolar este numarul mare de absolventi care nu reusesc sa se angajeze * Anul acesta, s-a aprobat un numar suficient de locuri la licee si scoli profesionale.

Scolile de meserii au fost, in urma cu cativa ani buni, foarte cautate, si multi absolventi de gimnaziu preferau sa se orienteze spre profiluri cerute pe piata muncii. Insa, cum realitatile economice nu mai sunt aceleasi, absolventii unei scoli profesionale sau de ucenici se trezesc de multe ori someri cu diploma in buzunar. Cu toate acestea, asa numitele, "fabrici de someri", nu au fost desfiintate, fiind scolarizati in continuare sute de elevi. Printre cei vinovati pentru asemenea situatii sunt si parintii, care doresc ca odraslele sa invete o meseria, chiar daca aceasta nu mai este ceruta pe piata muncii sau daca copilul nu este atras de profilul respectiv.Reprezentantii Inspectoratul Scolar Judetean Constanta s-au intalnit in cursul acestei luni cu cei ai Agentiei Judetene de Ocuparea a Fortei de Munca in vederea stabilirii noului plan de scolarizare din perspectiva integrarii pe piata muncii. In cadrul acestor intalniri s-au avut in vedere mai multe obiective, printre care amintim eliminarea claselor teoretice din structura grupurilor scolare si inlocuirea acestora cu clase de profil tehnologic. La initiativa inspectoratului scolar s-a decis infiintarea unor clase de tip mozaic in functie de cerintele si specificul local, precum si introducerea a doua noi specializari: desenator tehnic in constructii si tehnician mecatronist, conform nomenclatorului 844/2002 al Ministerului Educatiei si Cercetarii. In cazul claselor mozaic elevii vor fi impartiti in grupe de meserii diferite, dar care au aceleasi notiuni de baza. De exemplu, intr-o clasa fractionata sau mozaic vor fi elevi de la profilurile brutar/patiser/operator pe zaharate. Pe langa acestea au fost introduse in planul de scolarizare, tot la initiativa ISJ, urmatoarele meserii pentru liceu: tehnician in metrologie, tehnician operator de calcul, tehnician in activitatile de posta, in timp ce pentru scoala profesionala vor exista: electronist aparate si echipamente radio-tv, agent hidrotehnic, agent ecolog, lucrator in agroturism, lucrator hotelier, agricultor culturi de camp, padurar, tapiter- plapumar-saltelar. Pentru cei de la scolile de ucenici vor fi scolarizati elevi pentru meseriile tamplar-mobila, piscicultor, pepinierist - altoitor, impletitor nuiele, gradinar, decorator floral, menajera, confectioner tamplarie de aluminiu si mase plastice, camerista hotel. Majoritatea claselor de ucenici pentru meseriile propuse de ISJ sunt in scolile cu clase I-VIII din mediul rural.

Profilul Servicii, cel mai putin cautat

Prin astfel de masuri se are in vedere scoaterea la concurs a locurilor din licee si grupuri scolare pe baza unor date care sa coincida cu realitatea economica si sociala. Motivul care a sta la baza redimensionarii planului scolar este numarul mare de absolventi care nu reusesc sa se angajeze in domeniul respectiv. Inspectoratul scolar a intocmit un raport in ceea ce priveste integrarea absolventilor in munca sau alte forme de invatamant in anul 2002. Astfel, la filiera tehnologica, domeniul constructii, 85% din absolventii de liceu s-au integrat, iar la scolile profesionale si cea de ucenici 91%. Din numarul total de absolventi a liceelor cu profil agricol 80% s-au angajat sau si-au continuat studiile la o facultate de profil, in timp ce la scoala profesionala 83% si la cea de ucenici 91%. Situatie este mult mai grava in cazul scolilor de ucenici industriale doar 29% s-au integrat, iar la scoala profesionala 69%. O situatie asemanatoare se inregistreaza la invatamantul tehnic, profilul Servicii. Aici, s-au integrat doar 58% din absolventii de liceu, 42% din cei de la scolile profesionale si 60% de la scolile de ucenici. Si acest lucru datorita faptului ca multi elevi se orienteaza gresit spre meserii care nu sunt cerute pe piata muncii. De cele mai multe ori, cei care ii sfatuiesc pe copii sa aleaga o anume meserie sunt parintii. Pentru o mai buna consiliere a acestora in scolile generale s-au constituit comisii specializate care sa ofere sprijin parintilor si absolventilor in alegerea unei meserii cu posibilitate redusa de somaj. O masura luata de Ministerul Educatiei si Cercetarii a fost cea de desfiintarea a claselor a IX a seral, pentru a se putea urmari astfel situatia somajului la scolile profesionale. Anul acesta, s-a aprobat un numar suficient de locuri la licee si scoli profesionale. Astfel, in anul scolar 2003/2004 vor exista la scolile profesionale 98 de clase pentru 2940 de elevi si 43 de clase in cadrul scolilor de ucenici pentru 1290 de scolari. Purtatorul de cuvant al Inspectoratului Scolar, Liliana Timofte, a declarat ca locurile aprobate pentru anul viitor sunt suficiente pentru scolarizarea pentru toti absolventii claselor a VIII a din acest an. Conform unei statistice realizate de Inspectoratul Scolar Judetean in Constanta sunt inscrisi la scolile profesionale 6623 de elevi, la cele de ucenici 1711, iar la cele de maistri 148.
Urmareste-ne pe Google News
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp

Ti-a placut articolul?

Comentarii