Comisarul european pentru Transporturi, Adina Vălean „Nu sunt la curent cu existenţa unor lucrări de întreţinere a drumurilor afectate de camioanele ucrainene”
Comisarul european pentru Transporturi, Adina Vălean: „Nu sunt la curent cu existenţa unor lucrări de întreţinere- Comisarul european pentru Transporturi, Adina Vălean, spune că nu este la curent cu existenţa unor lucrări de întreţinere a drumurilor afectate de camioanele ucrainene în România,
Comisarul european pentru Transporturi, Adina Vălean, spune că nu este la curent cu existenţa unor lucrări de întreţinere a drumurilor afectate de camioanele ucrainene în România, dar a recunoscut că infrastructura este „foarte stresată de acest trafic greu pe drumuri care nu sunt neapărat pregătite sau optime pentru acest tip de transport" şi că o soluţie ar fi ca o mare parte din acest trafic să se mute pe calea ferată, conform Agerpres.
„Nu sunt la curent cu existenţa unor lucrări de întreţinere a drumurilor afectate de camioanele ucrainene. Este probabil un fapt că infrastructura noastră este foarte stresată de acest trafic greu pe drumuri care nu sunt neapărat pregătite sau optime pentru acest tip de transport, care nu sunt neapărat în coridoarele de transport, ca să aibă anumite specificaţii tehnice. E o realitate. Este aceeaşi situaţie şi în Moldova, Polonia şi toată regiunea", a declarat Vălean în cadrul unei întâlniri pe care a avut-o marţi cu jurnalişti români în Parlamentul European la Strasbourg.
„Dacă există proiecte care pot fi finanţate de către Comisia Europeană sau parteneri pentru îmbunătăţirea infrastructurii necesare acum, ele vor fi bine primite", a spus Vălean, precizând că "nevoile de infrastructură au uşă deschisă la Bruxelles şi la partenerii internaţionali".
„Ceea ce încercăm noi să facem (...) este să vedem dacă şi piaţa va reacţiona pozitiv în această direcţie, adică operatorii, pentru că nu e aşa simplu. Nu poţi da o lege prin care să le spui operatorilor: nu mai mergeţi aşa, mergeţi invers. (O soluţie) ar fi să mutăm majoritatea acestui trafic pe feroviar. De aceea se investeşte mult în conexiunea pe feroviar. Moldova repară nişte bucăţi ca să putem să accesăm dinspre Odesa, prin Moldova, către Galaţi, pe calea ferată, majoritatea traficului Galaţi-Brăila. Între Galaţi şi Constanţa, dacă se pune totul la punct, atunci nu mai e nevoie să vedem cozile de camioane în faţa portului Constanţa. Sunt mai multe metode prin care am putea şi să investim în feroviar, ca să ne dezvoltăm şi noi pentru viitoarele conexiuni comerciale, dar şi să de-stresăm infrastructura rutieră. Dacă ceva se va strica, când să repari, dacă sunt cozi de camioane pe un drum? Dacă mai şi închizi drumul să repari.... nu ştiu, nu înţeleg prea bine", a afirmat comisarul european.
„Comisia Europeană nu decontează facturi. Trebuie să fi existat un proiect, să fie o descriere, o explicaţie tehnică în urmă ş.a.m.d. Există o flexibilitate, care a fost comunicată ca atare, pentru că dacă a fost nevoie ca un stat membru să facă nişte investiţii, s-a spus: faceţi investiţiile şi după aceea banii pot veni din coeziune sau din altceva, dar în orice caz sunt nişte reguli stricte în baza cărora se acordă banii. Nu cunosc în particular un astfel de proiect" din partea României, a precizat Adina Vălean.
În schimb, „ştiu, de exemplu, că România a avansat lucrările la calea ferată de acces în portul Constanţa şi ulterior banii aceştia practic i-a putut trage din fondurile de coeziune, dar a fost un proiect iniţial", a explicat ea.
„România este şi ea Uniunea Europeană, este şi ea Comisia Europeană, nu trebuie ca altcineva să-i compenseze, e parte din tot (...) Nu facem neapărat o favoare cuiva anume. Pentru că, dacă vă gândiţi, trecerea mărfurilor prin România, în orice context ar fi, că e pe Dunăre, că e prin porturi, că foloseşte infrastructura României, se face contra taxe, aşa cum se face peste tot. Nu e nimic gratis, ca să spun aşa. Până la urmă, sunt operatori care folosesc un anume tip de infrastructură, nu e ajutor umanitar", a mai declarat comisarul european pentru Transporturi.
Adina Vălean a mai precizat că nu poate comenta ce decizie va lua Comisia Europeană în privinţa restricţiilor legate de cereale în ţările vecine cu Ucraina, inclusiv România, care expiră la 15 septembrie, pentru că nu este portofoliul său.
„Ce ştiu este că ne aşteptăm la o noua producţie de cereale a Ucrainei de 56 de milioane de tone, care va coincide cu un an de producţie foarte bun pentru ţările din Uniunea Europeană producătoare. Şi ce pot să afirm este că există o dorinţă şi un acord general de a nu aduce în conflict aceste două surse de cereale, pentru a evita orice tip de tensiune. Deci, pentru noi provocarea este cum vom reuşi ca toate acestea să coexiste în acelaşi timp pe coridoarele de transport fără a crea tensiuni în piaţă", a spus ea.
„Sigur că ne pregătim pentru acest lucru, cu tot felul de proiecte, de aceea sunt şi în întâlniri legate de Constanţa. Se pune problema formalizării unui coridor verde de transport numai pentru cerealele în tranzit care implică Ucraina, Moldova şi România, astfel încât ele să fie sigilate la origine şi verificate vamal în Galaţi, de exemplu. Dar numai pentru cele care sunt în tranzit. Sunt, sigur, mai multe discuţii, sunt mai multe ţări implicate (...). Dau astfel de exemple pentru că soluţii există, şi atunci este cel mai bine să evităm orice tensiune de natură politică legată de piaţă şi să încercăm să rezolvăm prin alte mijloace", a adăugat Adina Vălean.
Citește și:
LIVE VIDEO+TEXT: Ministrul Transporturilor și Infrastructurii, Sorin Grindeanu și Comisarul European pentru Transporturi, Adina Vălean, declarații la Constanța (GALERIE FOTO+VIDEO)
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp