Comisia Europeană anchetează ajutorul dat de România companiei Blue Air, care a intrat în insolvență
Comisia Europeană anchetează ajutorul dat de România companiei Blue Air, care a intrat în insolvență
17 Apr, 2023 16:36
ZIUA de Constanta
1259
Marime text
Comisia Europeană a inițiat o investigație pentru constata dacă România a respectat normele UE referitoare la ajutoarele de stat atunci când a luat anumite măsuri de sprijin în favoarea companiei Blue Air, a cărei licență de operare a fost ridicată, conform antena3.ro.
Un comunicat al Comisiei, publicat pe site-ul acestei instituții, arată că Blue Air se confrunta cu dificultăți financiare încă din 2019.
"Începând din martie 2020, la fel ca alte societăți din sectorul aviației, (Blue Air) a fost grav afectată de pandemia de coronavirus, iar din noiembrie 2022 a încetat să funcționeze, deoarece autoritățile române i-au suspendat temporar licența de operare, din cauza situației financiare", arată sursa citată.
În august 2020, Comisia a aprobat două măsuri în favoarea Blue Air:
"În aprilie 2021, România a comunicat pentru prima dată Comisiei un plan de restructurare a Blue Air pentru perioada august 2020 - septembrie 2025. Planul, actualizat de mai multe ori, include o prelungire a garanției aferente împrumutului pentru salvare la șase ani (perioadă în care sunt incluse cele șase luni inițiale ale ajutorului de salvare), făcând astfel posibilă rambursarea ajutorului până în 2026.
Planul prevede măsuri de restructurare și preconizează o finanțare privată. În noiembrie 2022, statul român a rambursat împrumutul și a preluat o participație de 75 % în societatea Blue Air", se arată în comunicatul Comisiei Europene.
Instituția citată menționează că, în acestă etapă, este preocupată de faptul că planul de restructurare și măsurile de ajutor puse în aplicare pentru a sprijini acest plan nu ar fi conforme cu normele UE privind ajutoarele de stat, în special cu Orientările privind ajutoarele pentru salvare și restructurare.
Comisia va efectua o investigație detaliată pentru a stabili dacă preocupările sale inițiale sunt confirmate.
Comisia va examina, în special, dacă:
Un comunicat al Comisiei, publicat pe site-ul acestei instituții, arată că Blue Air se confrunta cu dificultăți financiare încă din 2019.
"Începând din martie 2020, la fel ca alte societăți din sectorul aviației, (Blue Air) a fost grav afectată de pandemia de coronavirus, iar din noiembrie 2022 a încetat să funcționeze, deoarece autoritățile române i-au suspendat temporar licența de operare, din cauza situației financiare", arată sursa citată.
În august 2020, Comisia a aprobat două măsuri în favoarea Blue Air:
- o garanție publică în valoare de aproximativ 28 de milioane EUR sau 137 de milioane RON, pentru a compensa daunele suferite în contextul pandemiei de coronavirus și al restricțiilor de călătorie vizând limitarea răspândirii virusului;
- o garanție publică de aproximativ 34 de milioane EUR sau aproximativ 164 de milioane RON, aferentă unui împrumut de salvare, destinat să acopere parțial nevoile de lichidități ale Blue Air în următoarele șase luni.
"În aprilie 2021, România a comunicat pentru prima dată Comisiei un plan de restructurare a Blue Air pentru perioada august 2020 - septembrie 2025. Planul, actualizat de mai multe ori, include o prelungire a garanției aferente împrumutului pentru salvare la șase ani (perioadă în care sunt incluse cele șase luni inițiale ale ajutorului de salvare), făcând astfel posibilă rambursarea ajutorului până în 2026.
Planul prevede măsuri de restructurare și preconizează o finanțare privată. În noiembrie 2022, statul român a rambursat împrumutul și a preluat o participație de 75 % în societatea Blue Air", se arată în comunicatul Comisiei Europene.
Instituția citată menționează că, în acestă etapă, este preocupată de faptul că planul de restructurare și măsurile de ajutor puse în aplicare pentru a sprijini acest plan nu ar fi conforme cu normele UE privind ajutoarele de stat, în special cu Orientările privind ajutoarele pentru salvare și restructurare.
Comisia va efectua o investigație detaliată pentru a stabili dacă preocupările sale inițiale sunt confirmate.
Comisia va examina, în special, dacă:
- planul de restructurare poate restabili viabilitatea pe termen lung a Blue Air fără ajutor de stat suplimentar sau continuu;
- contribuția proprie a Blue Air sau contribuțiile de pe piață la costurile de restructurare sunt reale, efective, suficiente și nu implică acordarea de ajutor, astfel încât să se asigure faptul că ajutorul de restructurare este proporțional;
- există măsuri adecvate pentru a se limita denaturările concurenței create de ajutorul de restructurare pe piața internă a serviciilor de transport aerian.
"Inițierea unei investigații aprofundate oferă României și părților terțe interesate, inclusiv beneficiarului ajutorului, posibilitatea de a prezenta observații. Faptul că a fost inițiată o investigație nu anticipează, în niciun, caz rezultatul acesteia", precizează Comisia Europeană.
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp
Comentarii