Concluziile auditului Curții de Conturi la UAT Eforie, județul Constanța (DOCUMENT)
Concluziile auditului Curții de Conturi la UAT Eforie, județul Constanța (DOCUMENT)
19 Oct, 2024 16:35
ZIUA de Constanta
1403
Marime text
- Misiunea de audit de conformitate efectuată de către Curtea de Conturi a României prin Camera de Conturi Constanța la Unitatea Administrativ Teritorială Oraș (UATO) Eforie a vizat „Regularitatea și corectitudinea modului de utilizare și rambursare a sumelor provenite din finanțări rambursabile la unitățile administrativ teritoriale, beneficiare de instrumente de datorie publică”.
Rezumatul executiv și concluzia de audit
S-a evaluat respectarea prevederilor legale privind utilizarea și rambursarea sumelor provenite din finanțări rambursabile la UATO Eforie, pe baza documentelor și informațiilor puse la dispoziție de entitatea auditată și am obținut o asigurare rezonabilă pentru a exprima o concluzie de audit.
În perioada verificată 2022-2023 entitatea a avut în derulare patru contracte de împrumut, din care trei contracte și-au produs efectele scontate prin trageri și plăți anterior anului 2022 fiind în curs de rambursare a ratelor de capital, dobânzi și comisioane din venituri proprii și un contract de credit din anul 2022 cu trageri și plăți pentru cofinanțarea cheltuielilor eligibile si neeligibile aferente unor proiecte de investiții finanțate din fonduri europene.
Principalele aspecte rezultate din misiunea de audit:
- Nerespectare prevederilor legale privind inventarierea elementelor de natura activelor fixe în curs de execuție finanțate din împrumuturile contractate și datoriilor aferente acestor împrumuturi (pct. 5.1);
- Nerespectarea tuturor prevederilor legale privind modul de organizare si exercitare al sistemului de control intern (pct. 5.2);
- Neutilizarea fondurilor rambursabile în condiții de economicitate, eficiență si eficacitate (pct. 5.3).
Concluzia de audit - cu rezerve
Pe baza procedurilor aplicate și a probelor de audit obținute, cu excepția neconformităților menționate mai sus, subiectul auditat este în conformitate, sub toate aspectele semnificative, cu cadrul legislativ aplicabil.Realizarea obiectivelor entităţii auditate, este influenţată de nivelul veniturilor pe care le încasează în funcţie de numărul persoanelor fizice și juridice de pe teritoriul administrativ al acesteia, modificarea legislatiei, obținerea de finanţări interne sau externe, etc.
Având în vedere tematica acțiunii de control privind “Regularitatea și corectitudinea modului de utilizare și rambursare a sumelor provenite din finanțări rambursabile la unitățile admnistrativ teritoriale, beneficiare de instrumente de datorie publică” la UATO Eforie în perioada 2022-2023, din analiza conturilor de execuție din trezorerie și din documentele justificative anexate acestora, au fost selectate numai datele care răspund obiectivelor de control (utilizarea împrumuturilor, rambursarea împrumuturilor şi plata dobânzilor, comisioanelor şi a costurilor aferente acestora, înregistrarea şi raportarea datoriei publice locale).
Activitatea desfășurată de entitate rezumată la datoria publică locală, în perioada 2022-2023, a fost generată de instrumentele acesteia, respectiv:
- Contract de credit nr.4/31.03.2017 - acordat de EXIMBANK în valoare de maxim 24.724.700 lei pentru refinantarea datoriei publice, în conformitate cu prevederile HCL nr.197/02.12.2016, respectiv pentru refinanțarea soldului creditului echivalent a 5.402.000 EURO, contractat de la ALPHA BANK Romania SA, în baza Contractului de credit la termen nr.2 din 08.03.2013;
- Contract de credit nr.85-ACT/28.12.2017 (acte adiționale nr.1/23.04.2018, nr.2/29.05.2018, nr.3/05.10.2018, nr.4/25.06.2019, nr.5/28.05.2020 si nr.6/15.12.2020) în valoare de 29.004.201,72 lei, acordat de EXIMBANK aprobat prin HCL nr.124/31.07.2017 pentru finanțare unui număr de 4 obiective de investiții publice de interes local;
- Contract de credit nr.127-ACT/25.08.2020 și act adițional nr.1/07.10.2021 în valoare de 7.500.000 lei acordat de EXIMBANK pentru finanțarea investițiilor "Extindere rețea alimentare cu gaze naturale în orașul Eforie";
- Contract de credit nr.120-ACT/19.08.2022 în valoare de 7.500.000 lei acordat de EXIMBANK pentru cofinanțarea cheltuielilor eligibile și neeligibile aferente proiectelor de investiții finanțate din fonduri europene.
Constatări și recomandări
Nerespectarea prevederilor legale privind inventarierea elementelor de natura activelor fixe în curs de execuție finanțate din împrumuturile contractate și respectiv a datoriilor aferente acestor împrumuturi.
În perioada 2022-2023, entitatea a utilizat sume din împrumutul contractat prin contractul de credit nr.120-ACT/19.08.2022, pentru plata unor lucrări aferente realizării unor obiective de investiții dar care nu au fost finalizate pâna la 31.12.2023 astfel că, valoarea lucrarilor executate figurează înregistrată în evidența financiar contabilă în soldul contului 231 ”Active fixe corporale în curs de execuție”. De asemenea, valoarea totală a tragerilor din acest împrumut, care reprezintă valoarea creditului de rambursat, figurează înregistrată în soldul contului 162 “Credite bancare pe termen lung” iar valoarea dobânzilor aferente împrumutului datorate și neplătite în soldul contului 168” Dobânzi aferente împrumuturilor și datoriilor asimilate”.Din verificare modului de respectare a prevederilor pct.2, alin.1 din OMFP 2861/2009 privind inventarierea anuală a imobilizărilor corporale în curs de execuție precum și a datoriilor din împrumuturile contractate, au rezultat următoarele:
• Pentru exercițiul financiar 2022, ordonatorul principal de credite nu a emis dispoziție privind organizarea și desfășurarea procesului inventariere la încheierea exercițiului financiar și în consecința inventarierea soldurilor activelor fixe în curs de execuție și datoriilor aferente împrumuturilor contractate nu a fost efectuată.
• În exercițiul financiar 2023, ordonatorul principal de credite a emis Dispoziția nr.401/22.12.2023 pentru efectuarea inventarierii anuale a patrimoniului UATO Eforie pentru anul 2023 prin care inventarierea activelor fixe în curs de execuție și a datoriilor (inclusiv datoriile din împrumuturi și dobânzi aferente) a fost stabilită în sarcina subcomisiei de inventariere nr.2, care în fapt nu a efectuat inventarierea acestor elemente patrimoniale.
Recomandări: Ordonatorul principal de credite al UATO Eforie a întreprins măsuri pentru remedierea abaterii în sensul că au fost inventariate cu respectarea prevederilor legale care reglementează aceste operațiuni, toate investițiile în curs de execuție finanțate din împrumuturile rambursabile contractate care figurau înregistrate în balanța de verificare întocmită la data de 31.07.2024, motiv pentru care nu se impun alte recomandări.
Nerespectarea tuturor prevederilor legale privind modul de organizare si exercitare al sistemului de control intern.
Din verificarea modului de organizare si exercitare al sistemului de control intern la nivelul entității in perioada auditată s-au constatat următoarele:• Pentru operațiunile privind rambursarea împrumuturilor și cheltuielile cu investițiile finanțate din împrumuturi efectuate în procesul execuției bugetare pentru perioada auditată, nu s-au întocmit propunerile de angajament și angajamentele bugetare individuale pentru fiecare cheltuială, documente prevăzute în anexa 2 din OMFP 1792/2002, întocmindu-se doar ordonanțări de plată a cheltuielilor, nerealizâdu-se astfel faza de angajare a cheltuielilor.
• Parcurgerea fazei de lichidare a cheltuielilor anterior menționate a fost realizată prin vizarea cu “Bun de plată” de catre o persoană angajată a entității dar care nu a fost delegată cu aceste atribuții prin decizie a ordonatorului de credite.
• Operațiunile și documentele justificative supuse vizei CFPP nu sunt consemnate în Lista operațiunilor supuse vizei de control financiar-preventiv propriu, aceasta nefiind întocmită în conformitate cu prevederile OG nr.119/1999.
• Dispozițiile de aprobare a procedurii privind organizarea și conducerea evidenței angajamentelor bugetare și legale cât și dispoziția privind nominalizarea persoanelor care exercită CFPP, nu au mai fost actualizate de la data emiterii lor în condițiile în care în luna iunie 2016 au avut loc alegeri locale, situație în care conducerea entității este asigurată de alte persoane decât cele care dețineau funcții de conducere la data emiterii dispozițiilor.
Recomandare: Având în vedere că deficiențele constatate s-au remediat în timpul misiunii de audit prin emiterea unor dispoziții prin care au fost desemnate persoanele responsabile cu acordarea vizei CFPP și “Bun de plată”, nu se impun alte recomandări.
Neutilizarea fondurilor rambursabile în condiții de economicitate, eficiență si eficacitate.
Din analizarea tuturor documentelor puse la dispoziția echipei de audit, s-a constatat ca în cazul unei investiții finanțate din fonduri europene, cererile de rambursare au fost depuse la finanțator la un interval de până la 55 de zile de la data efectuării plăților aferente și nu la o dată cât mai recentă față de data plății, fapt ce a condus la efectuarea de plăți suplimentare reprezentând dobânzi datorate.În anul 2023 entitatea auditată avea în derulare investiții finanțate din fonduri europene, cofinanțare de 2 %, dintre care menționăm: Contract lucrări nr 86020/25.03.2021: Investiția “ Proiectare și execuție lucrări de construcții montaj aferente obiectivului “ Reabilitare și modernizare Școală Gimnazială nr.1 Eforie Nord construire sală de sport amplasare rezerva incendiu refacere împrejmuire” finanțată prin contractul nr 6603/12.02.2021.
Investiția s-a realizat prin procedura „ Cerere de rambursare”, în acest sens entitatea contractând un împrumut bancar : contract nr 120-ACT/19.08.2022, din care entitatea a efectuat plăți aferente facturilor emise în baza contractului de lucrări mai sus menționat.
Ulterior efectuării plăților respective, entitatea a depus pentru fiecare factură plătită din creditul bancar, cereri de rambursare din contractul de finanțare menționat mai sus, iar cu banii încasați a stins obligațiile aferente tragerilor din contractul de credit pentru fiecare factură plătită.
În concluzie, urmare faptului că entitatea nu a depus cererile de rambursare la o dată cât mai apropiată de data plăților realizate (în condițiile în care imediat după data fiecărei plăți entitatea avea toate documentele necesare pentru depunerea cererilor de rambursare), entitatea a plătit dobânzi mai mari pentru sumele utilizate din creditul bancar prin tragerile realizate.
Recomandare: Având în vedere că deficiența constatată s-a remediat în timpul misiunii de audit prin elaborarea unei proceduri de lucru referitoare la depunerea cererilor de rambursare, nu se impun alte recomandări.
Alte aspecte/bună guvernanță
Aspectele relevante pentru utilizatori care nu modifică concluzia de audit sunt următoarele:Utilizare a sumelor provenite din finanțări rambursabile:
În perioada 2022 – 2023, din cele 4 forme de împrumut aflate în derulare, 3 contracte și-au produs efectele scontate prin trageri și plăți anterior anului 2022, fiind în curs de rambursare doar ratele de capital și dobânzile din venituri propria (contract Eximbank nr.4/31.03.2017, nr.85-ACT/28.12.2017 și nr.127-ACT/25.08.2020).
Contractul de credit nr.120-ACT/19.08.2022, a vizat co-finanțarea unui număr de 5 obiective de investiții pentru realizarea cărora entitatea a obținut finanțare din fonduri externe nerambursabile Program Operațional Regional 2014-2020(contracte de finanțare încheiate cu Ministerul Lucrărilor Publice, Dezvoltării și Administrației- ADR Nord-Est, ADR Sud-Est).
Obiectivele de investiții au fost aprobate în listele de achiziții publice aferente anului în care s-a propus a fi începute. Valoarea obiectivelor de investiții de finanțat din împrumuturile rambursabile aflate în derulare în perioada 2022-2023, au fost aprobate prin hotărâri ale Consiliului Local Eforie.
Pentru efectuarea lucrărilor de investiții, urmare procedurilor de achiziții derulate, au fost încheiate contracte de execuție lucrări, care au fost vizate de către serviciul juridic, directorul economic, persoana responsabila să acorde CFPP și aprobate de către ordonatorul principal de credite. Modificările survenite după încheierea contractelor de achiziție publică (spre ex: extinderea termenului prevăzut în contract, ajustarea prețurilor urmare punerii în aplicare a unor prevederi legislative) au făcut obiectul unor acte adiționale conform prevederilor legale aplicabile.
În perioada analizată, din valoarea totală a împrumutului obținut în baza contractului de credit nr.120-ACT/19.08.2022, au fost efectuate trageri în sumă totală de 6.647.229,24, sumele fiind utilizate în scopul pentru care au fost contractate, respectiv pentru plata serviciilor și a lucrărilor executate pentru cele 5 obiective de investiții, valoarea plăților fiind în sumă de 5.013.122,93 lei în anul 2022 iar în anul 2023 în sumă de 1.634.106,31 lei.
Înregistrarea operațiunilor aferente utilizării fondurilor rambursabile în evidența contabilă a fost efectuată pe baza documentelor justificative în conformitate cu prevederile legale aplicabile (de ex. facturi fiscale care au anexate devize de lucrări efectuate pe fiecare obiectiv de investiții, garanțiile de avans și de bună execuție, justificarea avansurilor acordate).
Pâna la data prezentului raport obiectivele de investiții finanțate din împrumuturile contractate nu au fost finalizate integral și în consecință nu au fost recepționate, acestea figurând înregistrate în evidența contabilă în contul 231”Active fixe în curs de execuție”.
Rambursare creditelor/instrumentelor datoriei publice locale și plata dobânzilor, a comisioanelor și a costurilor aferente acestora
În perioada auditată, rambursarea împrumuturilor a fost efectuată conform acordurilor încheiate, din veniturile proprii ale unității administrativ-teritoriale împrumutate, astfel că situația serviciului datoriei publice locale la data de 31.12.2023 se prezintă astfel:Până la data de 31.12.2023, din valoarea totală a tragerilor efectuate în sumă de 67.747.559,50 lei entitatea a efectuat rambursări ale ratelor de capital aferente celor 4 împrumuturi, în sumă totala de 26.118.263,84 lei, plata dobânzilor a înregistrat valoarea cumulată de 11.066.009,84 lei și nu au fost efectuate plăți comisioane. Astfel, pentru cele 4 împrumuturi contractate în perioada 2017-2022, existau în sold la 31.12.2023 împrumuturi de rambursat în valoarea totală de 41.629.295,66 lei aferente acestor contracte.
Contravaloarea ratelor scadente aferente împrumuturilor și dobânzilor datorate și achitate au fost prevăzute în bugetele de venituri și cheltuieli întocmite pentru perioada 2022-2023 (Sursa C privind rambursările de credite), aprobate prin hotărîri ale consiliului local(exemplu- HCL nr.18/08.02.2023de aprobare a BVC inițial pe anul 2023, ultima rectificare fiind aprobată prin HCL nr.335/20.12.2023).
Pe perioada utilizării și rambursării împrumuturilor contractate, datele privind datoria publică locală, au fost raportate lunar la Ministerul Finanțelor, în termen de 15 zile de la sfârșitul perioadei de raportare, în conformitate cu prevederilor art. 62 alin. (10) din Legea nr. 273/2006.
Entitatea nu a constituit fond de risc întrucât nu au fost garantate împrumuturi contractate de entități subordonate.
În cadrul misiunii de audit echipa de audit a constatat unele aspecte care, deși nu au contribuit la modificarea concluziei de audit, se recomandă să fie avute în vedere pentru a fi remediate, după cum urmează:
• Actualizarea Regulamentului de organizare și funcționare precum și a Regulamentului de organizare internă al entității în concordanță cu structura organizatorică aprobată de Consiliul Local și conform dispozițiilor legale aplicabile;
• Elaborarea unui plan anual de pregătire profesională, asigurarea condițiilor pentru îmbunătățirea pregătirii profesionale a personalului entității și monitorizarea modului de realizare a planului;
• Revizuirea activităților procedurale, elaborarea, actualizarea și monitorizarea aplicării procedurilor în toate cazurile astfel încât acestea să devină instrumente eficiente de control intern și să asigure reducerea riscului de apariție a erorilor, fraudelor, încălcării legislației precum și riscul de nedetectare a problemelor pe fluxul unui proces sau activități;
• Planificarea, definirea, actualizarea si monitorizarea, la nivelul fiecărui compartiment, a tuturor activităților specifice, a resurselor, persoanelor responsabile și termenelor necesare atingerii obiectivelor specifice ale entității;
• Inventarierea situațiilor generatoare care pot conduce la discontinuități în activitate și întocmirea unui plan de continuitate al activităţilor;
• Analiza dimensionării compartimentului de audit în ceea ce privește numărul de auditori interni, pe baza volumului de activitate, mărimii și complexității entității și a entităților aflate în subordine, ținând cont de atribuțiile și competențele prevăzute în actele de înființare, organizare și funcționare ale entității și având în vedere riscurile asociate activităților desfășurate de entitatea publică.
Punctul de vedere al entității cu privire la constatările auditului și acțiunile întreprinse de aceasta
Conducerea UATO Eforie nu a formulat obiecțiuni față de aspectele consemnate în proiectul de raport de audit, iar cu Adresa nr.24047/30.08.2024 a transmis „Planul de măsuri pentru implementarea recomandărilor”.Fața de abaterile constatate și menționate în prezentul raport de audit, conducerea entității nu avut puncte de vedere divergente, aspect consemnat și în Minuta ședinței de conciliere înregistrată la entitate sub nr.26605/10.09.2024.
Aspecte comunicate entității cu scrisoare la finalul etapei de planificare și pentru care au fost formulate unele sugestii în scrisoarea de la finalizarea etapei de planificare:
• Actualizarea Regulamentului de organizare și funcționare precum și a Regulamentului de organizare internă al entității în concordanță cu structura organizatorică aprobată de Consiliul Local și conform dispozițiilor legale aplicabile;
• Elaborarea unui plan anual de pregătire profesională, asigurarea condițiilor pentru îmbunătățirea pregătirii profesionale a personalului entității și monitorizarea modului de realizare a planului;
• Revizuirea activităților procedurale, elaborarea, actualizarea și monitorizarea aplicării procedurilor în toate cazurile astfel încât acestea să devină instrumente eficiente de control intern și să asigure reducerea riscului de apariție a erorilor, fraudelor, încălcării legislației precum și riscul de nedetectare a problemelor pe fluxul unui proces sau activități;
• Planificarea, definirea, actualizarea si monitorizarea, la nivelul fiecărui compartiment, a tuturor activităților specifice, a resurselor, persoanelor responsabile și termenelor necesare atingerii obiectivelor specifice ale entității;
• Inventarierea situațiilor generatoare care pot conduce la discontinuități în activitate și întocmirea unui plan de continuitate a activităţilor;
• Analiza dimensionării compartimentului de audit în ceea ce privește numărul de auditori interni, pe baza volumului de activitate, mărimii și complexității entității și a entităților aflate în subordine, ținând cont de atribuțiile și competențele prevăzute în actele de înființare, organizare și funcționare ale entității și având în vedere riscurile asociate activităților desfășurate de entitatea publică.
Raportul integral poate fi consultat în secțiunea „documente”.
PRECIZĂRI:
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice deschise.
Citește și:
Sunt verificate documente din perioada 2013 – 2022, la solicitarea Curții de Conturi Misiunea de audit public își extinde verificările la Spitalul de ortopedie SOTRM din Eforie Sud (DOCUMENT)
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp
Comentarii