Fondul Documentar Dobrogea de ieri și de azi
BIBLIOTECA VIRTUALĂ
Ziua Constanta
//
20:02 19 12 2024 Citeste un ziar liber! Deschide BIBLIOTECA VIRTUALĂ

Concurs național de prevenire a violenței în mediul școlar „Ia ATITUDINE, spune STOP VIOLENȚEI!”

ro

06 Aug, 2023 12:25 1093 Marime text
Foto: Poliția RomânăPoliția Română, prin Direcția Siguranță Școlară, și Ministerul Educației au organizat și au desfășurat concursul național de prevenire a violenței în mediul școlar „Ia ATITUDINE, spune STOP VIOLENȚEI!”.
 
Potrivit unui comunicat al Poliției Române, activitățile de implementare a concursului au fost susținute la nivel național, în perioada martie - iunie 2023, atât în mediul urban, cât și rural, de către profesori/diriginți/consilieri școlari, cu sprijinul polițiștilor din cadrul birourilor pentru siguranță școlară și al structurilor de ordine publică, având ca beneficiari elevi din ciclurile educaționale primar, gimnazial și liceal.
 
Acestea au constat în prezentarea și înțelegerea noțiunilor de violență școlară, respectiv de bullying, precum și a consecințelor negative pe care aceste fenomene le au asupra dezvoltării psihologice a elevilor și asupra climatului educațional.
 
De asemenea, s-a urmărit formarea și dezvoltarea la elevi a comportamentului nonviolent, a spiritului civic, a deprinderilor de participare la viața unei societăți lipsite de manifestări violente.
 

„Scopul concursului a fost creșterea gradului de conștientizare a fenomenului de violență școlară și a consecințelor negative ale acestor fenomenelor de tip bullying în incinta și în zona adiacentă unităților de învățământ preuniversitar, prin organizarea și derularea de activități educative ce au avut ca obiectiv formarea și dezvoltarea la elevi a comportamentelor prosociale și a abilităților psiho-emoționale necesare prevenirii delincvenței juvenile în mediul școlar.
 
La nivelul Direcției Siguranță Școlară, cu sprijinul Ministerului Educației, au fost elaborate scenarii didactice, însoțite de materiale auxiliare. Acestea au fost transmise la nivel teritorial pentru a fi utilizate în susținerea activităților preventive la clasă.
 
Programa concursului a vizat participarea elevilor claselor II – XI la sesiuni educativ – preventive, respectiv la grupuri de dezvoltare personală, activități menite să mențină și să amplifice climatul educațional pozitiv, prin conștientizarea efectelor negative produse de fenomenul violenței școlare și să susțină performanțele educaționale ale elevilor“ 0- au mai precizta reprezentanții Poliției Române.

 
Concursul „Ia ATITUDINE, spune STOP VIOLENȚEI!” a fost unul de creație, iar abilitățile dobândite de către elevi s-au concretizat în realizarea unor materiale reprezentative pentru cele trei niveluri educaționale.
 
Pentru fiecare ciclu educațional au existat probe specifice diferite, adaptate nivelului de vârstă:

-        clasele ciclului primar au realizat un material educativ sub formă de poveste;
-        clasele ciclului gimnazial au realizat un material de tip hartă mentală pe tema „Elementele necesare elevilor pentru a ajuta la prevenirea cazurilor de violență școlară și bullying/cyberbullying”;
-        elevii claselor de liceu au elaborat un material scris în format digital având ca temă „Constituirea unui Regulament de asigurare și menținere a unui climat educațional pozitiv și nonviolent”.
 
Proba de concurs a valorificat cultivarea empatiei ca metodă nonviolentă de gestionare și soluționare a conflictelor, nivelul de creativitate, asimilarea conceptelor prezentate în cadrul sesiunilor educativ – preventive și capacitatea elevilor de a le generaliza și adapta în viața de elev, respectiv contribuția adusă în menținerea și amplificarea climatului educațional pozitiv.
 
Concursul s-a desfășurat în patru etape:
-        la nivel de clasă;
-        la nivel de unitate de învățământ;

-        la nivel județean;
-        la nivel național.
 
Evaluarea probelor a fost realizată de o comisie, formată la nivelul unității de învățământ, din trei cadre didactice, pe baza baremului specificat.
 
Activitățile educative și de informare premergătoare concursului au avut un impact pozitiv atât în cazul elevilor, cât și al cadrelor didactice, înregistrându-se următoarele rezultate:
-        24.126 de elevi participanți (7.695 de la ciclul educațional primar, 9.826 de la ciclul gimnazial și 6.605 de la ciclul educațional liceal), dintre care 18.088 din mediul urban și 6.038 din mediul rural;
-        457 de activități de informare și prevenire (296 în mediul urban și 161 în mediul rural);
-        689 de parteneri implicați;
-        1.260 de cadre didactice implicate și 18 elevi din cadrul Consiliului Național al Elevilor;
-        489 de unități de învățământ în care s-au desfășurat activități (278 în mediul urban și 211 în mediul rural).
 
Activitățile instructiv-educative premergătoare concursului au avut un impact pozitiv atât în cazul elevilor, cât și al cadrelor didactice.
 
La nivel național, au fost premiați elevii ale căror lucrări au fost desemnate pentru ocuparea primelor trei locuri, de la nivelul fiecărui ciclu educațional.
 
În acest sens, Ministerul Educației a anunțat câștigătorii primei ediții a concursului, postând lista câștigătorilor din cadrul celor trei cicluri educaționale (primar, gimnazial și liceal) și prezentând, de asemenea, cadrul, condițiile desfășurării concursului, respectiv obiectivele competiției, precum familiarizarea cu noțiunile de violență, conștientizarea urmărilor pe care manifestările violente le au asupra dezvoltării psihologice a elevilor și dezvoltarea comportamentelor nonviolente.
 
Urmareste-ne pe Google News
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp

Ti-a placut articolul?

Comentarii