Constanţa, într-o cursă contra cronometru pentru a livra cerealele din Ucraina pe pieţele mondiale. Care este situația în port
Constanţa, într-o cursă contra cronometru pentru a livra cerealele din Ucraina pe pieţele mondiale. Care este
13 May, 2022 18:26
ZIUA de Constanta
1618
Marime text
Forţată să intre de urgenţă în acţiunea de blocare a porturilor ucrainene de către Rusia, România este într-o cursă contra cronometru pentru a livra cerealele din Ucraina pe pieţele mondiale înainte ca următoarea recoltă să provoace blocaje, transmite Reuters.
Ucraina, al patrulea mare exportator mondial de cereale, a fost forţată de invazia rusească să îşi redirecţioneze livrările de cereale pe calea ferată via graniţele de vest cu Polonia, Slovacia sau România, sau prin intermediul barjelor prin micile porturi de la Dunăre. Însă Ucraina trebuie să mute 20 de milioane de tone de cereale înainte de următoarea recoltă, care este la mai puţin de trei luni, pentru a evita blocajele şi o criză alimentară globală.
Comisarul european al Transporturilor, Adina Vălean, a apreciat că este vorba de o provocare gigantică şi joi, 12 mai, a anunţat că Executivul comunitar va colabora cu guvernele statelor membre UE pentru a pune la punct noi rute de transport pentru cerealele din Ucraina.
Situația din Portul Constanța
Amploarea acestei provocări este evidentă în portul Constanţa, unde doar 1% din ţinta UE, adică aproximativ 240.000 de tone de cereale din Ucraina au reuşit să treacă până acum, a declarat directorul Companiei Naţionale Administraţia Porturilor Maritime (CNAPM) Constanţa, Florin Goidea.
Operatorul portuar Comvex a reuşit să încarce aproximativ 180.000 de tone de cereale din Ucraina la bordul a patru nave, printre care se numără şi nava cargo Nordic bc Munich care zilele trecute tocmai a încărcat 33.000 de tone de porumb ce au ca destinaţie Egiptul.
"Suntem în măsură să intermediem aceste bunuri graţie unor mari eforturi. Însă aceste eforturi sunt insuficiente pentru a gestiona peste noapte astfel de volume importante. În mod clar este nevoie de mai multe echipamente", a declarat preşedintele Comvex, Viorel Panait.
Anul trecut, portul Constanţa a expediat o cantitate record de 25,2 milioane de tone de cereale din România, Serbia, Ungaria şi Austria.
Viorel Panait a estimat că operatorii din portul Constanţa, graţie unor noi investiţii promise în infrastructură, ar putea gestiona o cantitate cu 20% mai mare faţă de volumele de anul trecut, adică un plus de aproximativ cinci milioane de tone. Viorel Panait a mai spus că sprijinul Guvernului sau al UE ar putea ajuta operatorii să investească în echipamente costisitoare de care este nevoie pentru a putea intermedia cerealele din Ucraina, precum macarale, echipamente de încărcare şi descărcare a trenurilor şi utilaje pentru materiile prime pe care portul Constanţa nu le intermediază de obicei.
Comvex operează cel mai rapid terminal de încărcare a cerealelor din Europa, capabil să proceseze până la 70.000 de tone de cereale pe zi. La începutul acestei săptămâni, operatorul a ajuns la un ritm de 10 vagoane de tren descărcate într-o oră. În luna iunie va adăuga o a doua linie pentru barje, ceea ce îi va dubla capacitatea pentru barje, a spus Panait.
Tot luna trecută, Comvex a expediat aproximativ 160.000 de tone de minereu de fier din Ucraina prin intermediul terminalului de minereuri. În luna mai a semnat un contract separat cu un producător ucrainean pentru a putea expedia până la 180.000 de tone de minereu de fier pe lună.
Care sunt obstacolele
Unul din principalele obstacole care stau în calea preluării cerealelor din Ucraina sunt problemele la infrastructura care conectează portul Constanţa. La începutul anului aproximativ 700 de vagoane de marfă ruginite erau blocate pe şine iar reabilitarea şinelor de cale ferată era blocată.
Între timp, operatorul feroviar deţinut de statul român a ridicat jumătate din vagoanele scoase din serviciu.
În luna iunie, operatorul va reabilita 35 de linii de cale ferată din portul Constanţa, graţie unei investiţii de 200 de milioane de lei, a anunţat ministrul Transporturilor. De asemenea, România lucrează la reabilitarea unor căi ferate care fac legătura între teritoriul Ucrainei şi porturile româneşti de la Dunăre.
Constanţa va utiliza fondurile de la UE pentru un proiect de dragare care va creşte adâncimea danelor şi intenţionează să majoreze capacitatea de operarea prin adăugare a 17 noi dane pe termen lung. Directorul Florin Goidea spune că operaţiunile în portul Constanţa au crescut cu 10-11% în acest an, comparativ cu periaoda similară a anului trecut.
Însă capacităţile vor fi extinse la limită începând din luna iulie când în portul Constanţa vor ajunge noile recolte ale clienţilor obişnuiţi. "Fără îndoială că, odată cu noua recoltă, va deveni aglomerat dar asta este situaţia, trebuie să găsim soluţii. Vom face tot ce putem", a spus Florin Goidea.
Sursa Agerpres
Ucraina, al patrulea mare exportator mondial de cereale, a fost forţată de invazia rusească să îşi redirecţioneze livrările de cereale pe calea ferată via graniţele de vest cu Polonia, Slovacia sau România, sau prin intermediul barjelor prin micile porturi de la Dunăre. Însă Ucraina trebuie să mute 20 de milioane de tone de cereale înainte de următoarea recoltă, care este la mai puţin de trei luni, pentru a evita blocajele şi o criză alimentară globală.
Comisarul european al Transporturilor, Adina Vălean, a apreciat că este vorba de o provocare gigantică şi joi, 12 mai, a anunţat că Executivul comunitar va colabora cu guvernele statelor membre UE pentru a pune la punct noi rute de transport pentru cerealele din Ucraina.
Situația din Portul Constanța
Amploarea acestei provocări este evidentă în portul Constanţa, unde doar 1% din ţinta UE, adică aproximativ 240.000 de tone de cereale din Ucraina au reuşit să treacă până acum, a declarat directorul Companiei Naţionale Administraţia Porturilor Maritime (CNAPM) Constanţa, Florin Goidea.
Operatorul portuar Comvex a reuşit să încarce aproximativ 180.000 de tone de cereale din Ucraina la bordul a patru nave, printre care se numără şi nava cargo Nordic bc Munich care zilele trecute tocmai a încărcat 33.000 de tone de porumb ce au ca destinaţie Egiptul.
"Suntem în măsură să intermediem aceste bunuri graţie unor mari eforturi. Însă aceste eforturi sunt insuficiente pentru a gestiona peste noapte astfel de volume importante. În mod clar este nevoie de mai multe echipamente", a declarat preşedintele Comvex, Viorel Panait.
Anul trecut, portul Constanţa a expediat o cantitate record de 25,2 milioane de tone de cereale din România, Serbia, Ungaria şi Austria.
Viorel Panait a estimat că operatorii din portul Constanţa, graţie unor noi investiţii promise în infrastructură, ar putea gestiona o cantitate cu 20% mai mare faţă de volumele de anul trecut, adică un plus de aproximativ cinci milioane de tone. Viorel Panait a mai spus că sprijinul Guvernului sau al UE ar putea ajuta operatorii să investească în echipamente costisitoare de care este nevoie pentru a putea intermedia cerealele din Ucraina, precum macarale, echipamente de încărcare şi descărcare a trenurilor şi utilaje pentru materiile prime pe care portul Constanţa nu le intermediază de obicei.
Comvex operează cel mai rapid terminal de încărcare a cerealelor din Europa, capabil să proceseze până la 70.000 de tone de cereale pe zi. La începutul acestei săptămâni, operatorul a ajuns la un ritm de 10 vagoane de tren descărcate într-o oră. În luna iunie va adăuga o a doua linie pentru barje, ceea ce îi va dubla capacitatea pentru barje, a spus Panait.
Tot luna trecută, Comvex a expediat aproximativ 160.000 de tone de minereu de fier din Ucraina prin intermediul terminalului de minereuri. În luna mai a semnat un contract separat cu un producător ucrainean pentru a putea expedia până la 180.000 de tone de minereu de fier pe lună.
Care sunt obstacolele
Unul din principalele obstacole care stau în calea preluării cerealelor din Ucraina sunt problemele la infrastructura care conectează portul Constanţa. La începutul anului aproximativ 700 de vagoane de marfă ruginite erau blocate pe şine iar reabilitarea şinelor de cale ferată era blocată.
Între timp, operatorul feroviar deţinut de statul român a ridicat jumătate din vagoanele scoase din serviciu.
În luna iunie, operatorul va reabilita 35 de linii de cale ferată din portul Constanţa, graţie unei investiţii de 200 de milioane de lei, a anunţat ministrul Transporturilor. De asemenea, România lucrează la reabilitarea unor căi ferate care fac legătura între teritoriul Ucrainei şi porturile româneşti de la Dunăre.
Constanţa va utiliza fondurile de la UE pentru un proiect de dragare care va creşte adâncimea danelor şi intenţionează să majoreze capacitatea de operarea prin adăugare a 17 noi dane pe termen lung. Directorul Florin Goidea spune că operaţiunile în portul Constanţa au crescut cu 10-11% în acest an, comparativ cu periaoda similară a anului trecut.
Însă capacităţile vor fi extinse la limită începând din luna iulie când în portul Constanţa vor ajunge noile recolte ale clienţilor obişnuiţi. "Fără îndoială că, odată cu noua recoltă, va deveni aglomerat dar asta este situaţia, trebuie să găsim soluţii. Vom face tot ce putem", a spus Florin Goidea.
Sursa Agerpres
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp
Comentarii