Constanta va avea port liber
Constanta va avea port liber
15 Mar, 2003 00:00
ZIUA de Constanta
867
Marime text
Dupa cinci ani de vise
Privilegii pentru toate firmele cu sediul in Portul Constanta * Se impun anumite modificari esentiale ale legislatiei privind statutul de port liber * Taxele vamale sunt ca si inexistente * Primele confruntari pentru suprematie vor fi sustinute de firmele de paza care vor supraveghea portile de acces in port
Staff-ul Companiei Nationale Administratia Porturilor Maritime Constanta s-a intalnit, ieri, cu reprezentanti ai Directiei Regionale Vamale Constanta, operatori portuari si agenti maritimi, in vederea stabilirii strategiei dupa ce Portul Constanta va deveni port liber. Incepand cu 1 aprilie, acest statut de porto-franco sau, mai pe intelesul tuturor, port liber, va fi atribuit Portului Constanta. Acest statut privilegiat este rezultatul multor sacrificii, in principal, de natura financiara facute de catre CNAPMC. In primul rand, din punctul de vedere al legislatiei internationale, crearea zonei de port liber avea ca principala conditie izolarea perimetrului portuar cu o imprejmuire asemanatoare fasiei de frontiera, dar cu acelasi regim restrictiv ca cel al frontierei de stat. Astfel, CNAPMC a reusit sa implementeze un program de imprejmuire a perimetrului portului cu gard special, care, ca lungime, a ajuns sa fie cel mai lung gard imprejmuitor din Romania. Ieri, la sediul CNAPMC, seful serviciului de supraveghere vamala, Marius Fainarea, a expus detalii privind functionarea ca port liber a Portului Constanta. Concluziile trase in urma discutiilor au fost clare, principala problema care a ramas nerezolvata referindu-se la modificarile ce trebuie aduse cadrului legislativ care reglementeaza statutul de port liber. Operatorii portuari au stabilit deja o comisie in cadrul careia vor studia in profunzime legislatia legata de statutul de port liber si vor delimita problemele care se pot perfecta pe parcurs. Ministerul Finantelor Publice va fi solicitat pentru a acorda facilitati tranzactiilor intre agentii economici romani de pe teritoriul portului. Regimul deseurilor a fost unul din aspectele cel mai frecvent abordate. Legislatia romaneasca interzice importarea deseurilor pe teritoriul portului, dar, cu toate acestea, in terminalele portuare s-a semnalat existenta unor importante cantitati de marfa expirata care poate fi considerata deseu. Pentru rezolvarea situatiei deseurilor se va solicita modificarea conditiilor de obtinere a avizului de mediu, in vederea introducerii si distrugerii acestora in tara. Unul dintre avantajele majore oferite de statutul de porto-franco este legat de taxele vamale. Spre exemplu, o societate cu sediul in port, care importa marfa in valoare de 40 de milioane de Euro, va fi scutita de taxe vamale de aproximativ 8 milioane de Euro. Astfel, toti agentii economici din port nu vor mai plati taxe vamale pentru marfa importata, deoarece nu o vor scoate de pe teritoriul portului si nu o vor introduce in tara, conform noului statut. Totodata, pentru toate marfurile aflate in tranzit prin Portul Constanta formalitatile vamale vor fi mult simplificate. Avantajele oferite de noul statut pe care Portul Constanta il va avea de la 1 aprilie atrag deja multi agenti economici dornici sa profite de aceste facilitati. Pentru inceput, prima "batalie" pentru suprematie va fi sustinuta de firmele de paza care si-au depus deja ofertele in vederea obtinerii contractului de supraveghere a portilor de acces in Portul Constanta.Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp
Comentarii