Fondul Documentar Dobrogea de ieri și de azi
BIBLIOTECA VIRTUALĂ
Ziua Constanta
23:14 16 11 2024 Citeste un ziar liber! Deschide BIBLIOTECA VIRTUALĂ

Corpul de control al prim-ministrului Propuneri pentru Strategia Națională Anticorupție 2021-2025

ro

04 Jun, 2021 18:46 1625 Marime text

 
  • Propunerile CCPM pentru Strategia Națională Anticorupție 2021-2025.

În data de 10 mai 2021 secretarul de stat Silviu-Gabriel Barbu a participat la reuniunea Platformei de cooperare a administrației publice centrale organizată la sediul Ministerului Justiției.

În urma discuțiilor purtate în cadrul acestei reuniuni cu privire la conținutul viitoarei Strategii Naționale Anticorupție 2021-2025, Corpul de control al prim-ministrului a formulat propuneri pentru acest document strategic.

Propuneri cu privire la conținutul Strategiei Naționale Anticorupție 2021-2025

a. Cu privire la denumirea documentului strategic, propunerea CCPM este de a se intitula „Strategia Națională de Integritate 2021-2025”.

b. Întărirea rolului de coordonare metodologică a Corpului de control al primministrului în domeniul controlului administrativ desfășurat la nivelul administrației publice centrale, rol ce decurge inclusiv din prevederile art. 107, 116 și 117 din Constituția României.

În sensul celor afirmate mai sus, CCP a formulat următoarele completări/observații/propuneri:

1) La capitolul C.2.1. Măsurile de transparență instituțională și de prevenire a corupției pct. VII Interdicții după încheierea angajării în cadrul instituțiilor publice (pantouflage), să fie menționate prevederile OUG nr. 87/2020 privind organizarea şi funcţionarea Corpului de control al prim-ministrului, precum şi pentru instituirea unor măsuri de îmbunătăţire a activităţii acestuia (art. 7 alin.3);


La capitolul D.1. Arhitectura instituțională de prevenire şi combatere a fenomenului corupției, adăugarea în cadrul categoriei instituțiilor publice a căror activitate se încadrează în sfera luptei împotriva corupției și activitatea Corpului de control al prim-ministrului.

4) La capitolul D.2. Limite de acțiune ce afectează capacitatea națională de prevenire și combatere a corupției, completarea limitei descrise la pct. 3 cu următoarea formulare: „Necesitatea consolidării structurilor de prevenire la nivelul instituțiilor publice, precum și a celor de control intern şi audit, alături de specializarea analizei de riscuri instituționale, inclusiv prin întărirea rolului de coordonare metodologică a Corpului de 2 control al prim-ministrului în domeniul controlului administrativ desfășurat la nivelul administrației publice”.

5) În cadrul obiectivului specific 3.2. - Creșterea integrității, reducerea vulnerabilităților și a riscurilor de corupție în sistemul național de educație, adăugarea unui punct suplimentar, și anume: „Implicarea tuturor instituțiilor/autorităților/organismelor neguvernamentale (inclusiv din sistemul academic și educațional) cu atribuții în combaterea fenomenului corupției și instituirea unor programe obligatorii de pregătire profesională a personalului din cadrul autorităților şi instituțiilor publice de la nivel central și local.”

6) În cadrul Obiectivului general nr. 4 – Consolidarea performanței de combatere a corupției prin mijloace penale și administrative, introducerea obiectivului specific 4.4. - Întărirea rolului de coordonare metodologică a Corpului de control al prim-ministrului în domeniul controlului administrativ desfășurat la nivelul administrației publice centrale care să cuprindă:


i. Reglementarea funcției de coordonare metodologică a structurilor cu atribuții de control din cadrul ministerelor și autorităților din administrația publică centrală, cu respectarea independenței operaționale a acestora, în vederea creării unui standard de calitate în control, aplicabil la nivelul întregului aparat guvernamental.

ii. Consolidarea capacității structurilor de control administrativ din administrația publică centrală de a identifica riscurile și vulnerabilitățile instituționale, implicit pe cele ce vizează aspecte de integritate.

iii. Organizarea unor sesiuni de pregătire și perfecționare a personalului cu atribuții de control.

iv. Dezvoltarea unui mecanism de cooperare între structurile de control administrativ în vederea desfășurării unor acțiuni de control pluridisciplinare.

v. Stabilirea unui algoritm pentru organizarea structurilor de control administrativ din cadrul aparatului guvernamental, precum și o listă orientativă cu specializările profesionale obligatorii pentru recrutarea personalului din cadrul acestora;

c. Având în vedere faptul că strategia națională anticorupție este instrumentul de bază prin care se încurajează acordarea de prioritate măsurilor preventive adoptate de către administrația publică, atât la nivel național, cât și la nivel local, considerăm că este necesară continuarea proiectelor concrete de prevenire a corupției din cadrul administrației publice.

Prin urmare, în opinia Corpului de control al prim-ministrului, viitorul document strategic anticorupție trebuie să cuprindă o dezvoltare a demersurilor întreprinse în cadrul Obiectivului general 4 - Creșterea gradului de cunoaștere şi înțelegere a standardelor de integritate de către angajați şi beneficiarii serviciilor publice din SNA 2016-2020, dezvoltare care să vizeze:

- pe de o parte, identificarea tuturor instituțiilor/autorităților/organismelor neguvernamentale (inclusiv din sistemul academic și educațional) cu atribuții în combaterea fenomenului corupției, sub toate formele sale, și instituirea unor programe obligatorii de pregătire profesională a personalului din cadrul autorităților şi instituțiilor publice de la nivel central și local, fie în mod individual de către fiecare astfel de entitate, fie în colaborare, prin intermediul Ministerului Justiției;

- pe de altă parte, extinderea componentei educaționale a luptei împotriva fenomenului corupției prin includerea acesteia în programul național de educație.
Urmareste-ne pe Google News
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp

Ti-a placut articolul?

Comentarii