Fondul Documentar Dobrogea de ieri și de azi
BIBLIOTECA VIRTUALĂ
Ziua Constanta
//
04:42 22 12 2024 Citeste un ziar liber! Deschide BIBLIOTECA VIRTUALĂ

Curtea de Conturi a publicat raportul de audit privind atribuirea, și executarea contractelor finanțate din bugetul de stat la Ceronav Constanța. Deficiențe constatate! (DOCUMENT)

ro

28 Sep, 2024 16:23 2796 Marime text
  • Vulnerabilități ale sistemului de control intern managerial cu privire la condițiile de delegare ale personalului Ceronav Constanța
  • Termenele de implementare pentru deficiențele constatate este 31.12.2024
  • Reprezentanții legali ai Ceronav Constanța, sunt de acord cu constatările, concluziile și recomandările prezentate de echipa de audit, se arată în raport, vezi „documente”
 

INTRO:

Curtea de Conturi a publicat pe pagina de web, Raportul de audit de conformitate privind regularitatea și corectitudinea atribuirii, urmăririi și executării contractelor finanțate din bugetul de stat pentru cheltuieli de capital la Centrul Român pentru Pregătirea și Perfecționarea Personalului din Transporturi Navale – CERONAV Constanța.
Raportul a fost aprobat prin Hotărârea Plenului Curții de Conturi nr.678 din 23.07.2024.


Rezumat executiv și concluzia auditului

Misiunea de audit de conformitate a fost efectuată de către Curtea de Conturi a României, prin Camera de Conturi Constanța și este o misiune de raportare directă cu un nivel de asigurare rezonabilă.

Subiectul auditului îl reprezintă respectarea prevederilor legale cu privire la atribuirea, urmărirea și executarea angajamentelor legale concretizate în plăți aferente cheltuielilor de capital, recepția, evidențierea și utilizarea obiectivelor de investiții, în perioada 2022 – 2023, la CERONAV Constanța.
Pe baza activității de audit întreprinse, inspectorii de la Camera de Conturi Constanța au constatat că în perioada 2022 – 2023, subiectul auditat nu este conform, sub toate aspectele semnificative (în conformitate cu normele legale incidente, aspectele de neconformitate fiind prezentate la pct. 5), iar neconformitatea este generalizată, fiind exprimată o Concluzie contrară.

Pentru obiectivele de investiții finanțate în perioada 2022 - 2023, entitatea auditată a efectuat plăți pentru cheltuieli de capital în sumă totală de 44.150.490 lei, din care, în anul 2022 suma de 16.788.077 lei, și în anul 2023, suma de 27.362.413 lei, reprezentând șapte obiective de investiții concretizate în: contracte de achiziție publică pentru lucrări de investiții, achiziție terenuri; studii de fezabilitate și prefezabilitate; dotări independente (reprezentând mașini, echipamente și mijloace de transport, mobilier, aparatură birotică și alte active corporale); diferite softuri și licențe informatice.

Pentru realizarea obiectivelor de investiții au fost decontate atât situațiile de plată la contractele de lucrări, cât și servicii de dirigenție, sănătate și securitate în muncă pe șantiere, încheiate de entitate, la care s-au adăugat plățile cu cotele obligatorii datorate Inspectoratului de Stat în Construcții și alte taxe și impozite.
Obiectivul auditului a fost obținerea unei asigurări rezonabile cu privire la faptul că atribuirea, urmărirea și execuția lucrărilor de investiții, precum și recepția și înregistrarea în evidența contabilă a obiectivelor de investiții realizate, sunt în conformitate cu legislația, normele și reglementările relevante în vigoare la momentul derulării obiectivelor de investiții.

Misiunea de audit s-a desfășurat în perioada 04.03.2024 - 19.04.2024.


Constatări și recomandări

Nerespectarea prevederilor legale la atribuirea contractului de lucrări la un obiectiv de investiții, având drept consecință rezilierea contractului pentru un obiectiv de investiții, același birou de proiectare a întocmit atât studiul de fezabilitate (SF) cât și proiectul tehnic (PT), fără a lua în considerare toate riscurile pe care le implică scăderea nivelului Dunării, caz în care, lucrarea nu a fost executată, contractul fiind reziliat, deși CERONAV Constanța a efectuat cheltuieli cu proiectele tehnice, studiul geotehnic și avizele necesare.



Cauza: Disfuncționalități în exercitarea controlului intern cu privire la respectarea prevederilor legale care reglementează achizițiile publice, precum și superficialitate în certificarea în privința realității, regularității și legalității.
Consecința: S-a reziliat contractul de lucrări după mai multe solicitări de prelungire a execuției, motivând o altă tehnologie decât cea din SF și PT cu justificarea faptului că debitul Dunării este scăzut.
Recomandare: Analizarea și efectuarea unei cercetări administrative pentru a stabili cauzele care au determinat efectuarea de cheltuieli pentru începerea lucrării de investiții și neexecutarea acesteia și luarea măsurilor în consecință.
 

Nerespectarea principiului transparenței în cazul unei achiziții directe

Cauza: Disfuncționalități în exercitarea controlului intern în domeniul achizițiilor publice, cu privire la respectarea principiilor în domeniu.
Consecința: Încălcarea principiului transparenței în achizițiile publice, principiu ce garantează utilizarea eficientă și legală a resurselor financiare ale entității.
Recomandare: Inițierea unei proceduri pentru achizițiile directe, cu specificarea tuturor reglementărilor aplicabile acestui tip de achiziții, prevăzute atât în legile specifice, cât și în normele de aplicare ale acestora.



Contractarea serviciilor de supervizare lucrări în baza prevederilor HG nr. 1/2018, precum și a serviciilor de securitate și sănătate pe șantiere, în baza HG nr. 300/2006, în lipsa estimării valorii de achiziție.

Cauza: Disfuncționalități în exercitarea controlului intern în domeniul achizițiilor publice, la estimarea valorii de contract.
Consecința: Există riscul supraestimării valorii de contract în condițiile în care devizul general al proiectului tehnic nu are distinct, cheltuieli de supervizare și cheltuieli pentru servicii de securitate și sănătate pe șantiere.

Recomandare: Inițierea unei proceduri pentru achizițiile directe, care să cuprindă cerințele prevăzute la capitolul 4 din Norme metodologice la Legea nr. 98/2016, cu privire la estimarea valorii.



Aprobarea majorării duratei de execuție cu 4 luni, pentru un obiectiv de investiții, cu nerespectarea clauzelor contractuale, având drept consecințe, majorarea valorii de contract prin ajustările de preț.

Cauza: Disfuncționalități în exercitarea controlului intern cu privire la modificarea condițiilor contractuale la contractele de achiziții publice.
Consecința: Prelungirea duratei de execuție fără temei, a condus la calcularea, facturarea și decontarea de ajustări de preț majorate, având în vedere că valoarea Indicelui de Consum în Construcții -ICC a fost în creștere în perioada de prelungire.

Recomandări:
- Calcularea de penalități de întârziere pentru perioadele de prelungire nejustificate și peste cele trei luni prevăzute în contract;
- Verificarea legalității modificărilor aduse clauzelor contractuale de prelungire a duratelor de execuție, pentru toate contractele aflate în derulare la CERONAV Constanța și luarea măsurilor în consecință.


Nerespectarea prevederile Procedurii operaționale (PO) 73 - art.10 de întocmire a contractelor de achiziție publică, cu privire la clauza privind utilitățile pentru organizarea de șantier, respectiv necalcularea și refacturarea consumului de energie electrică către constructor, într-un contract de lucrări.

Cauza: Disfuncționalități în exercitarea controlului intern cu privire la respectarea prevederilor din procedura operațională nr.73/2018, revizuită care reglementează clauzele contractuale ale contractelor de lucrări cu privire la decontarea utilităților pentru organizarea de șantier.
Consecința: Nu s-a facturat și recuperat de la constructor, costul energiei electrice consumate, care este o obligație a acestuia, în lipsa unei reglementări bilaterale cu privire la montarea unui contor.

Recomandări:
- Calcularea, facturarea și recuperarea de la constructor a contravalorii energiei electrice consumate pentru organizare de șantier la obiectivul de investiții pentru care CERONAV Constanța nu a facturat costul energiei electrice;
- Revizuirea tuturor contractelor de achiziție publică de lucrări în ce privește obligația constructorului de decontare a consumului de utilități, conform clauzelor din PO 73, inclusiv implementarea acesteia.



Efectuarea de cheltuieli peste cele rezultate din actualizarea prețurilor aferente, în două contracte aflate în derulare: ajustarea de preț într-un contract în baza OG nr.15/2021 și într-un contract în baza HG nr.1/2018.

Cauza: Disfuncționalități în exercitarea controlului intern cu privire la respectarea prevederilor ce privesc calculul, facturarea și decontarea ajustărilor de preț pentru obiectivele de investiții.
Consecința: Au fost încălcate prevederile legale de calcul privind ajustările preț, respectiv,
OG nr.15/2021 și HG 1/2018, fiind decontate ajustări de preț peste valoarea datorată.

Recomandări:
- Recuperarea sumelor decontate peste valoarea datorată de la constructorii celor două obiective de investiții, inclusiv accesorii calculate până la data plății, potrivit art.73(1) din Legea nr. 500/2002, legea finanțelor publice;
- Revizuirea modului de calcul al ajustărilor de preț conform prevederilor OG nr.15/2021 OUG nr.47/2022, respectiv HG nr.1/2018, pentru toate contractele aflate în derulare la entitate.



Calcularea eronată de penalități de întârziere pentru depășirea duratei contractuale din contractul nr. 184/28.09.2020 – „Extindere și modernizare clădire Pescarilor”.

Cauza: Disfuncționalități în exercitarea controlului intern cu privire la respectarea prevederilor privind calculul penalităților de întârziere datorate de constructor pentru nerespectarea prevederilor contractuale.
Consecința: Au fost încălcate prevederile legale și contractuale privind calculul penalităților de întârziere-OG nr.13/2011, fiind calculate și facturate penalități de întârziere sub valoarea datorată.

Recomandări formulate:
- Recuperarea penalităților de întârziere calculate sub valoarea datorată, de la constructor, baza de calcul necuprinzând și ajustările de preț;
- Actualizarea PO 73/2018 referitor la clauza contractuală de calcul penalități de întârziere, în concordanță cu prevederile OG nr.13/2011, astfel încât toate contractele se vor pune de acord cu PO 73/2018;
- Revizuirea modului de calcul al penalităților la toate contractele aflate în derulare la CERONAV Constanța.



Efectuarea de cheltuieli cu dotările la un obiectiv de investiții, peste valoarea din oferta financiară și peste valoarea de cheltuieli diverse și neprevăzute din Devizul general actualizat.

Cauza: Disfuncționalități în exercitarea controlului intern cu privire la suplimentarea cheltuielilor cu dotările prin Dispoziție de șantier.
Consecința: Au fost depășite cheltuielile din propunerea financiară și din devizul general al proiectului tehnic fără nicio justificare legală, prin Dispoziție de șantier.

Recomandări formulate:
- Efectuarea unei cercetări administrative cu privire la majorarea cheltuielilor cu dotările atât cu privire la necesitatea, oportunitatea cât și existența acestora și luarea de măsuri în consecință;
- Verificarea încadrării cheltuielilor efective cu cele din oferta financiară și din devizul general al proiectului tehnic, inclusiv, suplimentarea cheltuielilor din total cheltuieli diverse și neprevăzute.

 

Alte aspecte / Bună guvernanță

Au fost identificate erori cauzate de faptul că entitatea verificată a asigurat parțial funcționalitatea sistemului de control intern managerial, după cum urmează:
Vulnerabilități ale sistemului de control intern managerial cu privire la condițiile de delegare ale personalului CERONAV CONSTANȚA.
Din verificarea documentelor justificative aferente ordinelor de deplasare aprobate și decontate personalului entității în anul 2023, au fost identificate următoarele aspecte:

- aprobarea ordinelor de deplasare s-a făcut în proporție de 80%, de către alte persoane decât directorul general sau înlocuitorul acestuia, respectiv, directorul economic, șeful biroului contabilitate bugete și directorul comercial;

- aprobarea unor deplasări dese sau de lungă durată între 2-6 zile în proporție de 90%, fără justificarea deplasărilor, în lipsa unui Raport de activitate;
- aprobarea deplasărilor decontate cu autoturism proprietate personală pentru personalul de conducere, la Subunitatea Galați și la MTI, deși acesta deține mașini de serviciu cu cotă de carburant alocată lunar;

- decontarea de cheltuieli de deplasare în zilele de sâmbătă și duminică, lipsa de documente justificative pentru deplasarea unui salariat în calitate de șofer, cu autoturism proprietate personală, pentru un număr mare de zile;

- lipsa tuturor documentelor justificative pentru deplasările la Subunitatea Galați, care să justifice ceritudinea efectuării acestora, respectiv, taxă pod Giurgeni sau taxă trecere Bac Galați/Brăila.


Recomandări formulate:
- Constituirea unei comisii pentru cercetare administrativă, cu privire la realitatea tuturor deplasărilor efectuate la Subunitatea Galați, inclusiv deplasarea cu mașina personală a personalului de conducere ce deține mașină de serviciu și are alocată lunar o cotă de carburant și luarea măsurilor care se impun;
- Actualizarea PO nr.70/2018 privind deplasarea și decontarea cheltuielilor în interes de serviciu, cu privire la întocmirea unui raport de activitate după fiecare deplasare și completarea fișelor de post a personalului cu atribuții de supervizare a activității efectuate la Subunitatea Galați.


Vulnerabilități ale sistemului de control intern managerial cu privire la carburanții folosiți în activitatea didactică Comisia numită de directorul general a efectuat un control la Baza Nautică CERONAV Constanța în scopul stabilirii condițiilor de derulare a cursurilor în care sunt implicate ambarcațiunile de salvare, iar în urma concluziilor emise s-a propus modificarea prevederilor PO66 – Utilizarea combustibililor în procesul de instruire10.

Recomandare: Modificarea PO66, prin numirea unei comisii pentru stabilirea consumului mediu/ambarcațiune în funcție de toți factorii determinanți și nu pe baza istoricului și actualizarea programelor analitice cu consumurile medii stabilite de noua comisie.


Punctul de vedere al entității cu privire la constatările auditului și acțiunile întreprinse de aceasta
Reprezentanții legali ai CERONAV Constanța, sunt de acord cu constatările, concluziile și recomandările prezentate de echipa de audit.
 

Responsabilitățile conducerii entității auditate

Conducerea CERONAV Constanța este responsabilă pentru:
- respectarea legilor, regulilor și reglementărilor aplicabile;
- conceperea, implementarea și menținerea sistemului de control intern cu scopul de a preveni sau detecta și corecta orice neconformități semnificative;
- declarațiile conform cărora toate informațiile relevante pentru audit au fost puse la dispoziția echipei de audit.
Termenele de implementare pentru deficiențele constatate este 31.12.2024, se arată în raportul de audit efectuat de Curtea de Conturi a României prin Camera de Conturi Constanța care poate fi studiat integral în secțiunea „documente”.


PRECIZĂRI:
 
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
 
Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice deschise.


Citește și:

Cumpărări directe Constanța CERONAV, contract de aproxiamtiv 23.000 de euro cu o firmă din București. Despre ce este vorba (DOCUMENT)

 
Urmareste-ne pe Google News
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp

Ti-a placut articolul?

Comentarii