Curtea de Conturi, audit financiar la nivelul Ministerului Transporturilor. Au fost vizate și instituțiile subordonate din județul Constanța (DOCUMENT)
Curtea de Conturi, audit financiar la nivelul Ministerului Transporturilor. Au fost vizate și instituțiile subordonate
22 Jan, 2025 08:18
ZIUA de Constanta
328
Marime text
INTRO:
Raportul de audit financiar asupra situațiilor financiare consolidate ale Ministerului Transporturilor și Infrastructurii la data de 31.12.2023 a fost publicat pe pagina web a Curții de Conturi a României în 15 ianuarie a.c., vezi secțiunea „documente”.
Situațiile financiare supuse auditului Curții de Conturi au fost încheiate de către Ministerul Transporturilor și Infrastructurii (MTI) au fost aprobate de către ministrul transporturilor și infrastructurii, în calitate de ordonator principal de credite, și depuse la Ministerul Finanțelor sub nr. 523334/29.02.2024.
Situațiile financiare ale MTI au inclus pe lângă informațiile financiare individuale ale ordonatorului principal de credite și informațiile financiare ale celor 29 de entități subordonate, cu personalitate juridică, respectiv:
Instituții publice finanțate integral de la bugetul de stat
1. Centrul Naţional de Calificare şi Instruire Feroviară – CENAFER
2. Autoritatea pentru Reformă Feroviară – ARF
Instituții publice care se finanţează din venituri proprii prin sistemul de asigurări sociale de sănătate
1. Spitalul Clinic Căi Ferate nr. 1 Witting Bucureşti
2. Spitalul Clinic Căi Ferate nr. 2 Bucureşti
3. Spitalul Clinic Căi Ferate Iaşi
4. Spitalul Clinic Căi Ferate Cluj-Napoca
5. Spitalul Clinic Căi Ferate Timişoara
6. Spitalul General Căi Ferate Ploieşti
7. Spitalul General Căi Ferate Galați
8. Spitalul Clinic Căi Ferate Constanţa
9. Spitalul General Căi Ferate Braşov
10. Spitalul General Căi Ferate Paşcani
11. Spitalul General Căi Ferate Simeria
12. Spitalul Clinic Căi Ferate Oradea
13. Spitalul Clinic Căi Ferate Craiova
14. Spitalul Clinic Căi Ferate Sibiu
15. Spitalul General Căi Ferate Drobeta-Turnu Severin
Instituții publice care se finanţează din venituri proprii şi din subvenţii de la bugetul de stat:
1. Clubul Sportiv "Rapid" Bucureşti
2. Agenţia Română de Salvare a Vieţii Omeneşti pe Mare - Constanţa - ARSVOM
3. Şcoala Superioară de Aviaţie Civilă București
4. Aeroclubul României
Instituții publice finanțate integral din venituri proprii, surse atrase, donații și sponsorizări:
1. Centrul Român pentru Pregătirea şi Perfecţionarea Personalului din Transporturi Navale -CERONAV Constanța
2. Autoritatea Navală Română
3. Autoritatea Feroviară Română - AFER
4. Autoritatea Rutieră Română - ARR
5. Autoritatea de Investigaţii şi Analiză pentru Siguranţa Aviaţiei Civile - AIAS
6. Inspectoratul de Stat pentru Controlul în Transportul Rutier - ISCTR
7. Agenţia de Investigare Feroviară Română – AGIFER
8. Autoritatea de Siguranță Feroviară Română – ASFR
OPINIA CU REZERVE
În opinia Curții de Conturi, cu excepția efectelor aspectelor descrise în secțiunea Baza pentru opinia curezerve din Raportul de audit, situațiile financiare consolidate prezintă, sub toate aspectele semnificative, o imagine reală și fidelă, în conformitate cu cadrul general de raportare financiară aplicabilă.
Baza pentru opinia cu rezerve
Ca urmare a auditului efectuat asupra situațiilor financiare centralizate raportate de MTI pentru anul 2023, au fost constatate erori cu influențe semnificative, dar nu generalizate asupra situațiilor financiare, precum și erori semnificative calitativ, după cum urmează:
C1. Activele necurente au fost diminuate cu suma de 540.403.462 lei
Majorarea cu suma de 27.710 lei a valorii activelor necurente reflectate în bilanțul contabil la 31.12.2023 la CERONAV ca urmare a neefectuării reevaluării activelor necurente,nerespectării valorii de intrare a mijloacelor fixe, înregistrării eronate a unor cheltuieli cu amortizarea pentru bunuri cu valori sub 2.500 lei achiziționate după intrarea în vigoare a HG nr. 276/20132.
În timpul misiunii de audit, abaterea a fost remediată parțial prin înregistrarea în evidența contabilă a obiectelor de inventar de natura mijloacelor fixe a căror valoare se situează sub valoarea minimă de intrare a mijloacelor fixe stabilită în conformitate cu prevederile legale. (…)
Urmare a neînregistrării în valoarea activelor a lucrărilor efectuate la podul rutier la km 0+540 al Canalului Dunăre Marea Neagră și lucrărilor aferente infrastructurii rutiere de acces în Portul Constanța (abatere identificată în anul financiar 2021, necorectată și preluată în anul financiar 2023).
C2. Activele curente au fost diminuate cu suma de 2.481.139 lei
Diminuarea cu suma de 831.087 lei a drepturilor de creanță rămase de încasat la finele anului 2023 și neînregistrarea veniturilor aferente acestora la ISCTR, venituri rezultate din contribuţia de 5% din cuantumul tarifelor încasate pentru serviciile specifice prestate de către Regia Autonomă „Registrul Auto Român” către terţi.Suma a fost înregistrată în evidența contabilă a ISCTR și a fost încasată în timpul misiunii de audit.
Diminuarea cu suma de 36.000 lei a drepturilor de creanță ca urmare a neînregistrării în evidența contabilă a ISCTR a unui număr de 18 Procese verbale de contravenție emise în luna decembrie 20236. Abaterea s-a produs în contextul neconducerii evidenței contabile conform principiilor contabilității pe bază de angajamente și neconcordanței datelor din evidenta contabilă cu datele din evidența operativă (Sistemul Informatic Integrat- SII) în ceea ce privește veniturile ISCTR obținute în anul 2023 din Procese verbale de contravenție emise în baza prevederilor O.G. nr. 26/2011 privind înfiinţarea Inspectoratului de Stat pentru Controlul în Transportul Rutier, cu modificările și completările ulterioare.
Diminuarea cu suma de 1.614.052,17 lei a creanțelor ARF de încasat de la Transferoviar Călători, cu termen scadent 31.01.2023.
C3. Datoriile au fost diminuate cu suma de 188.691.381 lei
1. Neîndeplinirea obligației autorității contractante (MTI) de a stabili costurile şi veniturile eligibile pentru serviciul de transport public cu metroul.
G. Bună guvernanță
Au fost identificate unele slăbiciuni în proiectarea și funcționarea sistemul de control intern, în unitățile din subordinea MTI - 14 entități au sisteme conforme, 12 entități au sisteme parțial conforme și 4 entități au sisteme de control parțial conforme limitate, se mai arată în sinteza raportului de audit financiar.
La nivelul MTI nu au fost respectate în totalitate prevederilor legale privind numirea membrilor CA și a Directorilor generali la unele întreprinderi publice aflate sub autoritatea/monitorizarea ministerului. Ca urmare a monitorizării ineficiente și nedispunerii măsurilor legale privind inițierea/declanșarea procedurilor de selecție în concordanță cu dispozițiile OUG nr. 109/20011 privind guvernanța corporativă a întreprinderilor publice, conducerea acestora a fost asigurată preponderent de administratori și directori generali numiți provizoriu.
La data auditului, nu a fost implementată măsura I.5. din Decizia III/7/12.08.2021: „Analiza cauzelor care au determinat neimplementarea dispozițiilor OUG nr. 109/2011 privind selectarea și numirea membrilor consiliilor de administrație și directorilor la întreprinderile publice aflate în subordine, în coordonare, sub autoritate ori în portofoliu, și luarea măsurilor necesare și adecvate pentru inițializarea și finalizarea procedurilor de evaluare și selecție a acestora, cu respectarea termenelor legale stabilite de OUG nr. 109/2011”.
În consecință, procedura de selecție a membrilor consiliilor de administrație nu a fost finalizată la următoarele întreprinderi publice cu importanță semnificativă pentru economia națională:
- Compania Națională „Administrația Porturilor Maritime” SA Constanța;
- Compania Națională „Administrația Porturilor Dunării Maritime” SA;
- Societatea „Telecomunicații CFR” SA;
- Regia Autonomă „Administrația Canalului Navigabil Bega” Timiș;
- Compania Națională Administrația Canalelor Navigabile S.A.;
- ROFERSPED S.A.
Măsurile/recomandările neimplementate ale căror influențe au fost preluate în anul financiar 2023, potrivit planului de măsuri nr. 8111/05.03.2024 prezentat de entitate și rapoartelor de follow-up încheiate în anul 2024, sunt următoarele:
- măsura I.1. a) și b) dispusă prin Decizia nr. III/3/22.02.2023 – „I.1. a) Înregistrarea în evidența contabilă a ministerului a valorii bunurilor din domeniul public al statului rezultate în urma lucrărilor la podul rutier al Canalului Dunăre Marea Neagră (km 0+540) și lucrări aferente infrastructurii rutiere de acces în Portul Constanța, în conformitate cu prevederile legale. b) Actualizarea Anexei 16 la H.G. nr. 1705/2006 privind Inventarul centralizat al bunurilor din domeniul public al statului cu valoarea bunurilor din domeniul public al statului rezultate în urma lucrărilor la podul rutier al Canalului Dunăre Marea Neagră (km 0+540) și lucrări aferente infrastructurii rutiere de acces în Portul Constanța, în conformitate cu prevederile legale în vigoare.” (…).
Termenul de implementare a erorilor constate este 30.06.2025, potrivit raportului.
Potrivit dispozițiilor art. 64 din Legea nr. 94/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii de Conturi, republicată: nerecuperarea prejudiciilor, ca urmare a nedispunerii şi a neurmăririi de conducerea entităţii a măsurilor transmise de Curtea de Conturi, constituie infracţiune şi se pedepseşte cu închisoare de la 3 luni la un an sau cu amendă.
Dacă fapta prevăzută la alin. (1) a fost săvârşită din culpă, pedeapsa este amenda,se mai arată în hotărîrea Plenului Curții de Conturi nr. 1211/19.12.2024.
Raportul de audit financiar asupra situațiilor financiare consolidate ale Ministerului Transporturilor și Infrastructurii la data de 31.12.2023 a fost publicat pe pagina web a Curții de Conturi a României în 15 ianuarie a.c., poate fi studiat integral în secțiunea „documente”.
PRECIZĂRI:
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice deschise.
Citește și:
Curtea de Conturi, zeci de controale în județul Constanța în prima jumătate a anului 2025. Iată lista instituțiilor vizate
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp
Comentarii