Fondul Documentar Dobrogea de ieri și de azi
BIBLIOTECA VIRTUALĂ
Ziua Constanta
20:15 22 11 2024 Citeste un ziar liber! Deschide BIBLIOTECA VIRTUALĂ

Curtea de Conturi „dinamitează“ Primăria Constanţa Mii de constănţeni ar putea fi nevoiți să returneze banii pe subvenţiile la căldură (document)

ro

03 Feb, 2016 00:00 9102 Marime text


Curtea de Conturi a României a făcut publice concluziile controalelor efectuate pe parcursului anului 2015 la instituţiile publice, controale care au vizat activitatea acestora din 2014. Printre instituţiile verificate de auditorii Curţii de Conturi se numără şi Primăria municipiului Constanţa. În ultimul an (întreg) în care instituţia s-a aflat sub bagheta directă a lui Radu Mazăre, auditorii au constatat prejudicii de peste 12,5 milioane de lei, bani care vor trebui recuperaţi, în conformitate cu recomandările Curţii de Conturi.
 
Cea mai mare sumă - 9.777.000 de lei (peste două milioane de euro) - reprezintă o abatere în materie de calitatea gestiunii economico-financiare. Bani care vor trebui recuperaţi din buzunarele constănţenilor. DA, al constănţenilor care au beneficiat de subvenţie pentru încălzirea locuinţelor.
 
Mai precis, auditorii Curţii de Conturi au constatat că au existat „consumatori vulnerabili care au deţinut bunuri sau au realizat venituri aflate pe lista bunurilor ce conduc la excluderea acordării ajutorului financiar pentru încălzirea locuinţei, beneficiind astfel, fără respectarea prevederilor legale, în perioada noiembrie 2012 - decembrie 2014, de ajutor de încălzire a locuinţei“, după cum se arată în sinteza raportului Curţii de Conturi. Abaterile constatate se ridică la 9.777.000 de lei, bani care vor trebui recuperaţi.
 

„Pentru abaterile identificate, s-au formulat recomandări cu privire la respectarea prevederilor legale privind încasarea veniturilor, efectuarea cheltuielilor, organizarea evidenţei contabile şi a sistemelor de control intern. Pentru abaterile care nu au fost remediate în timpul verificării, directorul Camerei de Conturi Constanţa a emis o decizie prin care s-a dispus luarea măsurilor legale de către conducătorul entităţii, pentru remedierea deficienţelor constatate, urmărirea şi încasarea veniturilor, stabilirea mărimii şi întinderii prejudiciilor şi recuperarea lor“, se arată în aceeaşi decizie.

 
Este vorba de diferenţele datorate de aceste persoane pentru lunile de iarnă din perioada noiembrie 2012 - decembrie 2014. Aşadar, sumele care i-au uşurat atunci pe români de povara plăţii la întreţinere a unui preţ prea mare al gigacaloriei vor trebui să fie returnate de aceştia municipalităţii.
 
Partea neplăcută este că „beneficiarii“ acestui ajutor s-au bucurat că au plătit mai puţin la întreţinere, dar acum ar putea fi nevoiți să returneze toţi banii deodată. De asemenea, o altă abatere, de doar 1.000 de lei, dar din aceeaşi sferă, se referă la nestabilirea, neurmărirea şi neîncasarea la bugetul local a taxei de habitat în cazul unor persoane care au beneficiat de ajutor de încălzire.
 
Facem precizarea că am încercat să obţinem un punct de vedere cu privire la cele evidenţiate în sinteza raportului Curţii de Conturi de la viceprimarul cu atribuţii de primar al Constanţei, Decebal Făgădău, dar acesta nu a răspuns apelurilor sau mesajelor noastre. Dacă o va face, vom publica răspunsul său ulterior.

Ce alte nereguli a depistat Curtea de Conturi la Primăria Constanţa?

  • „Soldul total al plăţilor restante din anexa «30b - Plăţi restante» la situaţiile financiare încheiate la 31.12.2014 este în mod eronat mai mare cu 648 mii lei decât suma înregistrată în contul de execuţie a cheltuielilor bugetare; diferenţa o reprezintă cheltuieli cu utilităţi ale unităţilor de învăţământ din subordinea UATM Constanţa, raportate în anexa «30b», dar neînregistrate în contul de execuţie la angajamente legale de plătit“ - valoarea abaterii sau a prejudiciului - 648.000 de lei. 
  • „Nestabilirea, neurmărirea şi neîncasarea la bugetul local a taxei pe teren în cazul unor asociaţii în participaţiune“ - 14.000 de lei. S-a constatat că un titular al unui contract de închiriere a Portului Turistic Tomis a subînchiriat, la rândul sau, terasele amplasate în Portul Turistic Tomis, pentru desfăşurarea unor activităţi economice (baruri, restaurante), dar nu este impozitat pentru întreaga suprafaţă a construcţiilor edificate“ - abaterea ajunge la 56.000 de lei. 
  • „În cazul agentului economic contractat pentru efectuarea serviciilor de ecarisaj, UATM Constanţa a dat prestatorului în folosinţă gratuită adăpostul pentru câinii fără stăpân şi clinica veterinară. Din analiza bazei de date gestionate de SPIT Constanţa, s-a constatat că prestatorul respectiv nu plăteşte taxa pe clădirile şi pe terenul în care îşi desfăşoară activitatea economică“ - în acest caz, auditorii au stabilit un prejudiciu de 23.000 de lei. 
  • „Taxa de acces la depozitul de deşeuri inerte nu este stabilită la un nivel corespunzător care să asigure acoperirea cheltuielilor cu serviciile pentru care a fost înfiinţată această taxă“ - prejudiciu de 299.000 de lei. 
  • „Nerealizarea de venituri la bugetul local reprezentând contribuţia de 30% din venitul net lunar pe persoană în limita contravalorii meselor, datorată de unii beneficiari ai serviciilor cantinelor de ajutor social“ - abatere de 343.000 de lei. 
  • „La Cantina de Ajutor Social Palazu - instituţie din subordinea UATM Constanţa - s-a constatat că unele persoane au obţinut venituri mai mari de 123,60 de lei/luna (limita maximă prevăzuta în HCLM nr. 477/2002) şi nu ar fi trebuit să beneficieze în anul 2013 de ajutor social sub formă de masă la Cantina de Ajutor Social Palazu“ - o abatere de 705.000 de lei. 
  • „Acordarea nejustificată a unor pachete cu alimente către persoane care nu întruneau condiţiile de «persoane defavorizate», de unde a rezultat o abatere de 1.000 de lei
  • „Cheltuieli de salubrizare decontate nelegal pentru aleile din parcul Casei de Cultură şi pentru aleile parcului Primăriei, în condiţiile în care pe aceste suprafeţe au fost efectuate lucrări de întreţinere spaţii verzi de către alţi prestatori de servicii. Cheltuieli decontate nelegal pentru servicii de pază platforme şi lucrări de reparaţii platforme în lipsa documentelor justificative pentru necesitatea şi realitatea serviciilor prestate. Cheltuieli decontate nelegal în condiţiile în care coşurile stradale au fost predate concesionarului şi intră sub incidenţa contractului cu alt prestator, fiind bunuri de retur utilizate de concesionar în derularea concesiunii“ - abatere de 1.272.000 de lei. 
  • „Angajarea, lichidarea, ordonanţarea şi plata de cheltuieli nelegale cu titlu de lucrări de întreţinere spaţii verzi, urmare a înscrierii în situaţiile de lucrări a unor suprafeţe eronate“ - suma constatată ca fiind o abatere: 344.000 de lei. 
De asemenea, reprezentanţii Curţii de Conturi au constat şi că „entitatea a contractat servicii de curăţare a statuilor amplasate pe domeniul public al UATM Constanţa în valoare totală de 149.720 de lei. Firma prestatoare a încheiat la rândul său un acord de colaborare cu Filiala Constanţa a Uniunii Artiştilor Plastici din România şi, în baza acestui acord, s-a constatat că UATM Constanţa a plătit nejustificat cea mai mare parte din valoarea contractului pentru drepturi de autor (suma de 140.286 de lei) şi comision de 5% din dreptul de autor (suma de 7.014 lei).
 
Obiectul contractului s-a încadrat în categoria unor servicii din sfera salubrităţii executate asupra unor sculpturi de for public, aşa încât se constată nejustificată plata dreptului de autor şi a comisioanelor ce decurg din acesta, deoarece serviciile prestate nu au presupus producerea unei opere de artă care să intre sub incidenţa Legii nr. 8/1996 privind drepturile de autor şi nici nu au fost încheiate cu o persoană fizică autorizată în acest scop“.

 

„S-a constatat că entitatea a angajat servicii de reparare jardiniere şi elemente sportive amplasate în parcuri şi pe terenurile de sport ale unor unităţi de învăţământ, pentru care a plătit o sumă justificată prin supraestimarea cantităţilor de materiale, manoperă şi transport, în condiţiile în care, în urma verificării unor instituţii de învăţământ, s-a constatat că lucrările nu au fost executate“, a fost o altă constatare a auditorilor Curţii de Conturi, care au stabilit că ar fi vorba despre un prejudiciu de 58.000 de lei.

 
Foarte interesant este că auditorii au sesizat că „UATM Constanţa a plătit nelegal lucrări de reparare şi colare pentru un număr de 34 de panouri informative amplasate pe domeniul public al municipiului Constanţa“, reprezentând un prejudiciu de 43.000 de lei, în accepţiunea Curţii de Conturi.
 
Suma de 3.000 de lei ar fi fost alocată necorespunzător pentru „Servicii ale cabinetelor de avocatură contractate de entitate pentru cantităţi de dosare prezente şi viitoare («noi sau în curs»), şi nu prin prezentarea explicită a dosarelor în care este implicată entitatea, precum şi a motivelor pentru care acestea trebuie instrumentate de către diverse cabinete de avocatură, astfel încât aceste situaţii să se înscrie în ceea ce înseamnă cazuri «temeinic justificate», conform cerinţelor OUG nr. 26/2012“, se arată în raportul Curţii de Conturi.
 
19.600 de lei ar reprezenta o „plată nelegală efectuată de entitate către un agent economic neacreditat de Ministerul Culturii - Institutul Naţional al Patrimoniului, pentru realizarea replicii unei sculpturi a cărei documentaţie de specialitate nu a fost întocmită înainte de realizarea lucrării şi, ca atare, nici nu a fost avizată de către Comisia Naţională pentru Monumente de For Public“.
 

„Virarea eronată a cotei de 0,1% şi 0,7% către Inspectoratul de Stat în Construcţii, pentru proiecte cuprinse în programul Ministerului Dezvoltării Regionale şi Administraţiei Publice privind dezvoltarea de obiective de interes local“, reprezintă o altă abatere de 17.000 de lei sesizată de auditorii Curţii de Conturi.

 
Nu în ultimul rând, Curtea de Conturi a sesizat că „UATM Constanţa deţine calitatea de acţionar unic, cu o pondere de 100% în capitalul social a trei societăţi comerciale, deşi, conform prevederilor Legii 31/1990, avea dreptul să fie acţionar unic numai la o societate comercială“, lucru semnalat cu o abatere financiară de 456.000 de lei.
 

Poate cea mai interesantă sesizare a auditorilor Curţii de Conturi, care însă nu constituie o abatere financiară, este aceea că „la nivelul municipiului Constanţa nu există o strategie sau un plan de acţiune privind conservarea şi dezvoltarea reţelei de spaţii verzi şi niciun registru al spaţiilor verzi“. Astfel, în absenţa acestui registru, spaţiile verzi vor putea fi în continuare „măcelărite“ de blocurile ridicate, parcă, din ce în ce mai des pe puţinele petice de verdeaţă.
 
În secţiunea „Documente“, puteţi vizualiza sinteza raportului Curţii de Conturi.
Urmareste-ne pe Google News
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp

Ti-a placut articolul?

Comentarii

  • Baba Novac 19 Feb, 2019 11:52 Unora dointre noi ni se cer acesti bani inapoi complet speculativ, fara a se tine cont de lege in totalitatea ei! In normele metodologice de aplicare a leii se spune asa: - deținerea a cel puțin unuia dintre bunurile menționate mai jos conduce la excluderea acordării ajutorului pentru încălzirea locuinței. "Autoturism/autoturisme și/sau motocicletă/motociclete cu o vechime mai mică de 10 ani cu excepția celor adaptate pentru persoanele cu handicap sau destinate transportului acestora sau persoanelor dependente precum și pentru uzul persoanelor aflate în zone greu accesibile" Domnilor aici este buba si nu este nici o greseala! Curtea de Conturi si primarul speculeaza un drept al persoanelor cu handicap, fie ca au autoturismul modificat, fie ca acel autoturism este destinat transportului acestora fara a vea nevoie de nici o modificare, cum de altfel scrie si in conditiile de excludere sau permitere a acordarii ajutorului de caldura. Persoanele cu handicap cu autoturisme mai noi de 10 ani au primit ajutoare, iar primarul, in mod abuziv cere acesti bani inapoi! Ei sunt singurii cu autoturisme mai noi de 10 ani care au primit aceste ajutoare, dar retineti total justificat. Acum primarul ce face, trimite somatii in care scrie ca trebuie sa returnezi banii pe motiv ca ai avut in acel moment un autoturism mai nou de 10 ani, dar tace malc si nu pomeneste nimic de partea de text care spune: "cu excepția celor adaptate pentru persoanele cu handicap sau destinate transportului acestora " Acum parca se vede in alta lumina aceasta falsa problema cu vechimea autoturismelor. De unde sa ia bani? De la cei cu dizabilitati, calcandu-le in picioare un drept stabilit prin lege si normele metodologice de aplicare a legii unde scrie negru pe alb! Sa se pregateasca de un val de procese pe care le va pierde si o data cu ele plata onorariilor avocatilor, din banii constantenilor, evident!
  • Costea 03 Feb, 2016 15:43 Domnule Făgădău ,puteți sa raspundeți la telefonul redacției ca este mai simplu, decât sa raspundeți la telefonul DNA-ului.Eu mă intreb cum se justifica costurile din campusul Henri Coanda,că oameni care stau la mâna statului si care nu vor sa munceasca ,au masini la usa,nu platesc impozitul pe cladiri,apa și curent electric mai mult de pomana,si toate astea pentru ca Mazare(si dumneavoastra viceprimar nu ați stiut ce face primarul ?) a cautat sa-si mai rotunjesca contul in banca, facand asemenea binefacere.Mai sunt persoane care stau acasa ,sunt tineri dar nu vor sa munceasca si iau ajutor social si le subventionati caldura cu 90%,iar banii ii cheltuie pe bautura si tigari.Pe aștia cine-i controleaza?Si câți sunt in orasul asta care fenteaza statul.Vad ca la cartierul așa zișilor amarăți, se mai consrtuiesc cateva module ca tot nu au țiganii unde sta.Toate acestea pe ce cheltuiala se face?Nu avem bani de asfaltat strazi,dar pentru module si carele alegorice facute de Mazare sau gasit bani.Daca voiți sa le faceți bine acestei mase de votare,macar ii gaseați un spațiu in Palas Vest la ieșire din Constanta,dar nu in centrul Constantei!
  • maria 03 Feb, 2016 09:12 Angajari masive la Clubul Nautic din Slatina - http://posturi.gov.ro/post/functii-c-ontractuale-21-posturi-clubul-sportiv-municipal-slatina-judetul-olt/