Fondul Documentar Dobrogea de ieri și de azi
BIBLIOTECA VIRTUALĂ
Ziua Constanta
01:10 23 11 2024 Citeste un ziar liber! Deschide BIBLIOTECA VIRTUALĂ

Digul de Nord va intra în reparaţii. CN APM Constanţa anunţă ce lucrări vor fi executate şi ce sumă va scoate din conturi (documente)

ro

16 Jul, 2018 00:00 3954 Marime text

Compania Naţională Administraţia Porturilor Maritime SA Constanţa (CN APMC) va scoate din conturi circa 333.000 de lei pentru efectuarea reparaţiilor la Digul de Nord.
 
Mai exact, este vorba despre contractul „Reparaţii la Digul de Nord, Port Constanţa - actualizare proiect“. Ofertele de participare pot fi depuse până pe data de 23.07.2018, ora 15.00, acestea urmând să fie deschise în aceeaşi zi. Cuantumul garanţiei de participare este de 3.330 de lei, iar cuantumul garanţiei de bună execuţie este de 5% din valoarea fără TVA a contractului. De asemenea, ofertanţii vor demonstra că, în ultimii trei ani, au prestat servicii similare cu cele care fac obiectul achiziţiei, în valoare cumulă de cel puţin 300.000 de lei (fără TVA) la nivelul unuia sau al mai multor contracte.
 
Proiectantul va întocmi toate documentaţiile necesare obţinerii avizelor cerute prin certificatul de urbanism, documentaţia tehnică în vederea obţinerii autorizaţiei de construire, caietele de sarcini, proiectul tehnic cu piese scrise şi desenate şi detalii de execuţie pentru execuţia lucrărilor. Documentele puse la dispoziţie de autoritatea contractantă sunt: certificat de urbanism în termen de valabilitate; amplasamente posibile pentru organizarea de şantier, expertiză tehnică din 08.2012, întocmită de SC Iptana SA Bucureşti, documentaţia pentru obţinerea certificatului de urbanism din 02.2014 - DTAC / PT nr. CNM 136/11.2013.

Date din caietul de sarcini 

Lucrările urmează a fi realizate în Portul Constanţa şi constau în reparaţii ale Digului de Nord. Acestea vor dura trei luni. Accesul pe uscat în şantier se face şi prin Portul Constanţa. „Condiţiile meteo deosebite din perioada 24 ianuarie - 15 februarie 2012, cu căderi masive de zăpadă, viscol, temperaturi scăzute şi, în principal furtunile puternice de pe mare din această perioadă au cauzat avarii/deteriorări semnificative întregului dig de adăpostire, dar zona mai puternic afectată este zona pusă în funcţiune cu numele «Digul de Nord», cuprinsă între Poarta 1 bis şi Farul Alb. în aceste condiţii, SC Iptana SA a realizat o expertiză tehnică - «Reparaţii diguri de adăpostire Port Constanţa», în care se precizează că pentru stabilirea soluţiilor de reparaţii şi realizarea efectivă a lucrărilor de reparaţii este necesar să se realizeze studii de teren care includ inspecţii şi măsurători subacvatice, filmări subacvatice şi, eventual, scanarea taluzurilor cu laser multibeam şi care trebuie să stea la baza realizării proiectului tehnic de execuţie.
 
Având în vedere că mecanismul de distrugere a digurilor de tipul celor gravitaţionale acţionează exponenţial, după ce carapacea de stabilopozi a fost distrusă şi valurile atacă direct mantaua din blocuri naturale, apariţia de noi furtuni creează premisa ca zonele afectate ale digurilor să se extindă“, se arată în justificarea realizării proiectului.
 
Toate digurile realizate pentru extinderea Portului Constanţa sunt diguri cu taluz, alcătuite dintr-un nucleu din piatră bruta nesortată, protejat cu mantale din blocuri prefabricate din beton simplu tip stabilopozi. Pe coronament se află în prezent o dală din beton care are atât rol de protecţie a corpului digului, cât şi de drum de circulaţie. Mărimea blocurilor naturale din mantale şi mărimea stabilopozilor depind de adâncimea de fundare a digului, deci, implicit, de mărimea valului de calcul.

Situaţia actuală 

Obiectul prezentei documentaţii îl constituie zona digului de adăpostire din nordul Portului Constanţa, cuprinsă între Poarta 1 şi Farul Alb. Ca mijloace fixe, zona are două numere de inventar: NI 112233445 - denumit Protecţie împotriva valurilor Poarta 1; NI 112233112 - denumit Digul de Nord.
Digurile principale ale portului sunt supuse acţiunii valurilor generate de vânt. Vântul predominant în zona Portului Constanţa acţionează pe direcţia nord-nord est. În ultima perioadă, se constată o creştere a vitezei vântului şi de pe direcţiile est şi sud. În timpul furtunilor, carapacea de protecţie din stabilopozi este supusă unor forţe dinamice foarte mari, care produc degradări ce constau în deplasarea elementelor prefabricate, extragerea materialului mărunt din mantalele de protecţie şi chiar din corpul (nucleul) digului.
 
De multe ori sunt afectate atât „protecţia“ dinspre larg a digurilor, cât şi „protecţia“ dinspre interiorul portului. Protecţia din interior este deteriorată de „jerbele“ de apă care deversează peste dig. Alunecarea (deplasarea) pe taluz a stabilopozilor face ca pe unele zone să rămână „descoperite“ (neprotejate) mantalele de protecţie din blocuri naturale, care sunt antrenate de valuri, lăsând descoperit nucleul digului. Materialul din nucleu (piatra brută nesortată) este foarte uşor „antrenat“ de valuri şi astfel se pot crea breşe (spărturi) în dig. Elementele prefabricate de beton din carapacea de protecţie rezistă la acţiunea valurilor, în special prin greutatea lor, dar şi datorită formei lor geometrice, care asigură legătura între aceste elemente.
 
Ruperea picioarelor stabilopozilor, în special a capetelor acestora, micşorează greutatea elementelor, dar modifică şi forma geometrică, făcându-le vulnerabile la acţiunea valurilor, putând fi antrenate de acestea. Pentru întocmirea documentaţiilor aferente realizării lucrărilor de reparaţii sunt necesare inspecţii atât ale părţii de deasupra apei şi a părţii submerse, cât şi măsurători topo-hidrografice. Lucrările de reparaţii la diguri sunt mult mai dificile decât cele pentru execuţia unui dig nou. Din acest motiv, pentru întocmirea documentaţiilor de reparaţii sunt necesare investigaţii amănunţite.
 


În conformitate cu expertiza tehnică întocmită de SC Iptana SA Bucureşti în anul 2012, au fost constatate următoarele categorii de degradări: alunecări ale carapacei de stabilopozi situate deasupra nivelului apei; sub nivelul apei, panta carapacei este mai lină decât cea proiectată, ceea ce denotă că stabilopozii antrenaţi de valuri au fost deplasaţi spre piciorul taluzului; ruperi ale picioarelor stabilopozilor; dislocări de blocuri din mantalele de protecție, astfel ca sub stabilopozi s-au format caverne; deschideri ale rosturilor dintre tronsoanele dalei coronamentului digului; porţiuni de taluz în care stabilopozii sunt montaţi într-un singur rând. Aceste degradări constatate ca urmare a investigaţiilor şi măsurătorilor din anul 2013 au evoluat constant, până în prezent, astfel încât sunt necesare noi măsurători şi investigaţii pentru actualizarea calitativă şi cantitativă a soluţiilor tehnice de reparaţii.

Ce lucrări vor fi executate 

Prin lucrările de reparaţii se vor reface carapacea de protecţie a digului spre exteriorul portului, deasupra şi sub nivelul apei, până la piciorul taluzului exterior, precum şi berma de susţinere, unde este cazul. Lucrările de reparaţii constau în: completare mantă cu blocuri de piatră; refacerea carapacei cu stabilopozi pe zonele pe care stabilopozii nu au desimea necesară; montarea unor stabilopozi suplimentari pentru îndulcirea taluzului; înlocuirea stabilopozilor rupţi cu unii noi; repararea rosturilor din dalele de coronament.
 
Este important faptul că pentru realizarea lucrărilor propriu-zise este necesar să se efectueze unele operaţiuni complementare. Spre exemplu, înlocuirea unui stabilopod rupt necesită demontarea unor stabilopozi din jurul acestuia pentru a fi eliberat. Stabilopozii buni, demontaţi şi stocați temporar, vor trebui remontaţi după ce stabilopodul rupt a fost înlocuit.

Responsabili de atribuirea contractului 

Persoanele care deţin funcții de decizie din cadrul CN Administraţia Porturilor Maritime SA Constanţa sunt: director general - Dan Nicolae Tivilichi, director general adjunct - Marian Tănase, Patrichi Teodor - director Direcţia Exploatare, Tomescu Ion - director Direcţia Tehnică, director Economic - Daniela Șerban, director coordonator - Ciprian Hanganu, director Direcţia Comercială - Crăciun Mădălin Alexandru, şef Departament Achiziţii Publice - Otilia Ifimov, şef Serviciul Juridic şi Contencios - Tănase Iulian Pepi, şef Sucursala Energetică Port Constanţa - Kiss Laszlo Eduard, şef Sucursala de Servicii Port Constanţa - Petrescu Vicentius, şef Sucursala Nave Tehnice Port Constanţa - Banias Emil Sorin, inginer Moldoveanu Antoniela, inginer Bola Laura Valentina, şef Birou Control Financiar Preventiv - Adina Gamalan, Departament Achiziţii Publice - Erna Silvia Brăileanu, Murgeanu Gabriela, Naftali Daniel-Adrian, Panait Traian, Petrascu Elena, Popeanga Silvia.
 
În secţiunea „Documente“ puteţi consulta anunţul de participare la licitaţie şi caietul de sarcini.

Urmareste-ne pe Google News
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp

Ti-a placut articolul?

Comentarii