Fondul Documentar Dobrogea de ieri și de azi
BIBLIOTECA VIRTUALĂ
Ziua Constanta
//
22:41 22 12 2024 Citeste un ziar liber! Deschide BIBLIOTECA VIRTUALĂ

Directorul RAJDP Constanța despre situația tensionată din societate (DOCUMENTE)

ro

16 May, 2022 12:11 3753 Marime text
RAJDP ConstanțaÎn noiembrie 2021, Tribunalul Constanța s-a pronunțat, cu privire la dosarul de insolvență al Regiei Autonome Județene de Drumuri și Poduri Constanța, deschis încă din anul 2015. Instanța de judecată dispunea atunci închiderea procedurii insolvenţei debitoarei, anunță Consiliul Județean Constanța.

La jumătate de an de la ieșirea din insolvență, o scrisoare plimbată pe grupuri de whatsapp ale salariaților a ajuns în mass-media.

Câteva zeci de persoane sunt nemulțumite de situația din cadrul Regiei și reclamă managementul defectuos.

Surse politice ne-au declarat că de fapt în interiorul RAJDP este o luptă la nivelul conducerii numite chiar de președintele CJC, Mihai Lupu.

Mai exact între directorul adjunct, Gabriel Răzvan Zagon și directorul general, Aurelian Acsinte.



Cu privire la aceste aspecte, Directorul RAJDP Constanța face precizări importante. 



Oficial de la RAJDP 


Subscrisa Regia Autonoma Județeana de Drumuri și Poduri Constanța RA cu sediul social situat în Constanța, str. Celulozei nr.15A, înregistrată la Registrul Comerțului sub nr. J13/115/1991, CUI RO2749993, reprezentată prin Director General – Acsinte Aurelian,

Vă informăm cu privire la  următoarele aspecte :

Prin adresa transmisă de către salariații R.A.J.D.P. este contestată organigrama aprobată de către Consiliul de Administrație și Consiliul Județean Constanța prin Hotărârea Consiliului nr. 65/23.02.2022. 


Demersuri realizate de către Directorul General anterior primirii informării nr. 6564/10.05.2022:
 
După implementarea organigramei și în urma unei analize amănunțite am constatat necesitatea unei regândiri a acesteia, raportat la nevoile regiei, fapt pentru care am procedat la demararea revizuirii tuturor documentelor de reglementare (ROF, Organigrama, Stat de funcții, Proceduri operaționale) la nivelul regiei, astfel încât acestea să fie corelate atât între ele, cât și cu specificul activității, astfel încât să fie eliminate orice fel de disfuncționalități.

Procesul este în derulare, comisia numită prin decizia nr. 224/07.04.2022, fiind desemnată să actualizeze/întocmească toate procedurile necesare desfășurării activității. Până la sfarșitul lunii MAI 2022 vom prezenta către C.A. propunerea de actualizare a ROF, Organigrama, Stat de functii, urmând ca ulterior aprobării să fie prezentată și Consiliului Județean Constanța.
 
Solicitarea introducerii unei grile de salarizare . 

Demersuri realizate de către Directorul General anterior primirii informării nr. 6564/10.05.2022:
 
La nivelul regiei este in derulare negocierea Contractului Colectiv de Muncă, iar în ședința din data de 05.05.2022, conform PV nr. 2, s-a propus și discutat introducerea grilei de salarizare, negociata in data de 12.05.2022, urmând ca în ședinta din data de 19.05.2022 să fie definitivată propunerea de grilă de salarizare care va fi supusă spre aprobare Consiliului de Administrație.
 
 Afirmațiile cu privire la faptul că ” (...) vremea este frumoasa si statia de asfalt nu este inca pusa in functiune (...) nu se dă drumul documențatiilor de achiziții” de piese materiale si servicii (...)” Acestea nu numai ca sunt nefondate, dar sunt si autoincriminatorii, atâta timp cat activitatea de achiziții în cadrul regiei nu se desfășoara conform unei proceduri care să reglementeze modalitatea și termenul de soluționare a tuturor documentelor parte componentă a dosarului de achiziție. Atat timp cat au fost constituite comisii de specialitate pentru solutionarea problemelor, comisii de punere in functiune a instalatiilor de concasare de la cariere si comisii de elaborare documentatii de atribuire si evaluare a ofertelor pentru achizitii publice pentru bitum, cribluri, forare-derocare, amorsare, filer, motorina, etc, inca din luna ianuarie, iar parte din comisii sau in integralitate sunt chiar cei care au semnat petitia (!?).
Modul de lucru generează mari intarzieri în procesul de achiziție, reluări repetate de proceduri etc. În mod repetat documentațiile nu conțin toate elementele obligatorii în ceea ce privește respectarea prevederilor legale sau conțin date eronate și mai mult decat atât, procedurile sunt contestate.

In ceea ce priveste autovehiculele si utilajele de constructii defecte, unele dintre ele se afla in reparatii, conform rapoartelor cerute si atasate, din anul 2020, 2021, iar cele care se afla in reparatie din martie, aprilie, mai, nu au fost diagnosticate in perioada de iarna ori au fost reparate cu piese ieftine, piese second hand sau piese after market, considerand ca a face o achizitie ca si criteriu de evaluare pretul cel mai mic este cea mai buna varianta. Nu sunt analizate impactele de timp si financiar in starea de repaus ale utilajelor. Exista referate de necesitate din luna ianuarie in privinta pieselor care nu au fost achizitionate nici pana in prezent.

Peste 4,5 milioane de lei au fost cheltuiti pe piese in anul 2021. Nimeni nu a propus o varianta de achizitionare utilaje, avand in vedere sumele cheltuite pentru a le mentine pe cele existente, unele dintre ele fiind exploatate la realizarea canalului Dunare-Marea Neagra. Unele instalatii de cariere dateaza din anul 1967. Sunt utilaje si autovehicule care exista doar pe hartie functionale, in realitate sunt fiare vechi, fara motoare, fara piese. Sunt uzate moral de peste 20 de ani. In astfel de conditii, costul de productie al R.A.J.D.P. Constanta este mai mare cu 30-40% fata de costul de productie din domeniul privat, in astfel de conditii nu exista posibilitatea de a fi performant de a “pasi pe drumul drept si normal spre o organizatie de succes”, dar “persoanele care au habar despre activitatea regiei, cu experienta” ,au identificat in “ultimele 6-7 luni”aceste anomalii.

Toate aceste “evenimente cu consecinte grave asupra activitatii regiei” nu s-au desfasurat in “ultimele 6-7 luni”, s-au desfasurat sub “efortul colectiv si concentrat” al semnatarilor din “mesajul de protest”.
 
Nu putem discuta de “discreditare

profesională“ în condițile în care conducerea regiei solicită doar respectarea legii și îndeplinirea atribuțiilor prevăzute în fișa postului și a actelor de reglementare la nivelul regiei. 
Demersuri realizate de către Directorul General anterior primirii informării nr. 6564/10.05.2022:
 
Introducerea ordinelor de serviciu prin intermediul cărora au fost solicitate în scris: rapoarte de activitate, explicații cu privire la întârzierile înregistrate în procesul de achiziție, evaluarea stării utilajelor în mod real, astfel încât procesul de producție să nu fie afectat;

Emiterea de decizii prin care au fost stabilite comisii în vederea evaluării tuturor procedurilor de achiziții astfel încât programul de lucrari să fie respectat conform termenilor contractuali;

Soluționarea sesizărilor cu privire la desfășurarea activității în condiții optime, în vederea îndeplinirii tuturor obligațiilor cât și a  maximizării profitului;
Note interne; dispoziții.

Fundamentarea posibilitatii de achizitionare de utilaje, autoturisme, autoutilitare si echipamente.

Alcatuirea si demararea comisiilor de disciplina. 

Afirmația “Acest “mesaj” a fost semnat de un numar de 44 salariati, ce au avut curajul de a-si depasi teama fireasca de a vorbi si de a pune pe hartie parte din gandurile, temerile, frustrarile si menultumirile lor, acumulate in timp (va asiguram insa ca numarul lor este mult mai mare) si se doreste un “semnal de alarma tras”,  cu speranta ca lucrurile pot reintra pe un fagas corect.”Aceasta afirmatie este nefondata, deoarece din cei “44” multi au semnat in necunostinta de cauza, necunoscand continutul “semnalului de alarma”, fiind abordati in diferite situatii si ipostaze (pe holuri, la terminarea programului, in curte, in hala, in sala laboratorului, etc) si carora li s-au expus intr-un cuvint sau o fraza, in viteza, diferite motive pentru care sunt pusi sa semneze (“ Marire de salariu!”, “Sa nu intram in faliment!”, “Pentru programul de munca!”, “Pentru birouri!”, etc). Dovada stau declaratiile scrise a celor care s-au regasit pe anexa petitiei. In ceea ce priveste asigurarea “ca numarul lor este mult mai mare”, este la fel de nefondata, deoarece Sindicatul Liberal al RAJDP Constanta a solicitat puncte de vedere scrise, colegilor care nu se regasesc pe lista cu semnaturi anexata petitiei initiate, iar acestia au trimis dezaprobarea, respingerea si dezacordul fata de petitie si “asigur” ca numarul lor este intr-adevar “mult mai mare”. Dovada stau raspunsurile acestora.
 
La fel de nefondata este si “teama fireasca de a vorbi si de a pune pe hartie parte din gandurile, temerile, frustrarile si nemultumirile lor, acumulate in timp”, deoarece prin nota interna nr. 5117, care a fost distribuita catre sefii de compartimente operationale si functionale si de sectii/cariere in data de 12.04.2022, prin care se solicita sa se transmita prin secretariatul Regiei, necesitatile/lipsurile constatate si propunerile in vederea demararii procesului de productie. In data de 20.04.2022 a fost emisa nota interna nr. 5536 prin care au fost informati ca de la data prezentei sa fie transmise in scris refuzul de a indeplini ordinele de serviciu, ca si ideile, opiniile, sesizarile legate de locul de munca, inregistrate prin secretariat. Nu a fost inregistrata nici o adresa cu idei, opinii sau sesizari legate de locul de munca din partea celor care au semnat petita.
 
Afirmațiile  “S-a afirmat ca la R.A.J.D.P nu sunt proceduri. Suntem in masura sa afirmam ca acestea exista. Intrebam: a fost intocmita de catre biroul personal (...) sa se decida promovarea (...) sa se promoveze mai intai persoane din resursa umana existenta?


(...) Au fost ei angajati pe baza de concurs, conform procedurii?”Nu trebuie sa afirmi ca nu sunt proceduri, pentru ca se constata de fapt ca nu sunt proceduri! Procedurile infime care exista sunt de forma, nu sunt aplicabile! Nu sunt proceduri opertionale, functionale, de evaluare! Nu sunt actualizate, nu sunt dimensionate corect si eficienta lor este doar ca exista si ca “e bine sa la avem”! Nu exista un management al docuementelor, informatia este “tinuta sub cheie”, fara a avea acces la documente din partea directoului general. In continuare exista registre de 1 metru patrat in care se noteaza/inregistreaza cu “creionul chimic”.

“Biroul personal” este acelasi ca si cel de dinaintea noii conduceri si al noului director “tanar si inovator”, care este acum condus de o persoana promovata din “resursa umana existenta”. Si nu este singura persoana promovata din “resursa umana existenta”. Noi conducerea “Intrebam:” care este “baza de concurs, conform procedurii?” si mai “Intrebam:” cati din “resursa umana existenta” este angajata “pe baza de concurs, conform procedurii?”. Raspuns: 0 (zero). In lipsa procedurilor, conform art. 13 din Decizia nr. 277 privind infiintarea Regiei autonome judeteana de drumuri si poduri Constanta, “Directorul Regiei autonome judetene de drumuri si poduri conduce activitatea curenta a acesteia. De asemenea angajeaza si concediaza personalul Regiei autonome judetene de drumuri si poduri Constanta.”

Nu exista puncte de vedere scrise din partea Biroului de Resurse Umane in privinta angajarilor, demisiilor, acordurilor intre parti, proceduri, etc.
Sunt total de acord sa existe acea “baza de concurs” si propun ca toata “resursa umana existenta” sa dea concurs! Am solicitat de la inceput aceasta procedura, dar a intarziat sa apara si prin decizia nr. 224/07.04.2022, procesul este in derulare cu ajutorul “specialistilor”.
“Intrebam:” de ce nu au fost intocmite aceste proceduri si “baza de concurs” niciodata pana in prezent? Nu este explicat cum “subsemnatii-profesionisti, cu experienta si cu “7ani de acasa””, “persoane care merita, persoane care au habar despre activitatea regiei, cu experienta, “persoane entuziaste, inteligente, dedicate, dar si persoane care se fac remarcate”, nu au realizat pana in prezent:
  • Proceduri operative, operationale si functionale;
  • Plan de pregatire si introducere in colectiv a salariatului;
  • Plan de instruire periodica;
  • Grila salariala;
  • Analiza dimensiunilor si stabilitatii personalului;
  • Politicii salariale;
  • Programe multianuale;
  • Analize financiare;
  • Audit intern;
  • Criterii de evaluare periodica;
  • Criterii de performanta;
  • Analize cost-beneficiu;
  • Metodologia de management al riscurilor;
  • Proceduri de sistem;
  • Control intern managerial;
  • Strategii de marketing, conditii si politici comerciale;
  • Grafice de referinta, impacte financiare, impacte de timp, etc.


Aceste “persoane care au habar despre activitatea regiei, cu experienta” nu au avut “habar” ca bunurile primite in administrare de la Consiliul Judetean,respectiv bunurile inregistrate in contabilitatea RAJDP se ridica la valoarea de 2.191.319.616,79 lei in timp ce evaluarea acestor bunuri conform raportului de evaluare se ridica la valoarea de 259.898.100lei. Acest lucru s-a perpetuat inca din anul 2007!

Coincidenta face ca aceste “persoane care au habar”, care sunt nu sunt “angajati pe baza de concurs, conform procedurii”, care sunt angajati in baza art. 13 din Decizia 277, in avans de intrarea in insolventa nu au “dorit” sa traga “un semnal de alarma” inaintea intrarii in insolventa, iar in lipsa acestuia au urmat “consecinte grave asupra activitatii regiei”.
Probabil daca aceste “persoane entuziaste, inteligente, dedicate”, care o parte se regasesc pe anexa “mesajului de protest”, ar fi actionat profesionist, puteau “contribui la realizarea obiectivului principal-succesul”, nu insolventa si in continuare riscul falimentului! “Dezamagirea si mai mare.”
 
În concluzie, sunt de acord 100% cu “semnalele de alarma” din “mesajul de protest”, este radiografia perfecta a ceea ce am reusit sa identific si a ceea ce trebuie sa conduc in acest mandat de Director General. Acest “mesaj de protest” este corect, contextul este gresit, deoarece poate fi cu usurinta catalogat ca un raport al Directorului General, sustinut de dovezile existente si evidentiate, masurile impuse, deciziile date, etc. Dar “mesajul de protest” impotriva Directorului General, in persoana mea cu un “comportament irational si incorect de hartuire”, prin care “care acopar de fapt slaba pregatire, propriile slabiciuni si deficiente”,( conform CV si specializari atasate) poate fi considerat instigare la conflict de munca, denigrare si prejudicii de imagine aduse atat R.A.J.D.P. Constanta, Consiliului Judetean Constanta cat si Judetului Constanta, , dar poate fi considerat si  abuziv  numai prin simplu fapt ca suntem in plin proces de negociere a contractului colectiv de munca si conform acestuia, angajatorul nu are dreptul de a demite, iar salariatii nu au dreptul de a protesta.

Este interesant cum aceasta petitie este intocmita dupa ce am inceput implementarea monitorizarii, evaluarii si controlului activitatii si semnata exact de persoanele care fac subiectul unei comisii disciplinare aflate in curs de desfasurare, persoane carora li s-au solicitat rapoarte de activitate, note justificative, solutii, etc.
Subiectele  relatate prin adresa nr. 6564/10.05.2022 nu se susțin, conducerea regiei declanșând deja încă din luna aprilie:
evaluarea  gradului de încărcare  prin solicitarea de rapoarte de activitate.

introducerea ordinelor de serviciu cu termene clare, astfel încât să fie monitorizată activitatea și îndeplinirea sarcinilor trasate.

Demararea procesului de evaluare/actualizare/întocmire a tuturor procedurilor operaționale, astfel încât activitățile la nivelul regiei să fie reglementate în conformitate cu statutul unei entități aflată în circuitul economic și nu în insolvență (toate procedurile sunt intocmite cu referire la procedura insolvenței).
Revizuirea ROF, Organigrama, Stat de funcții, Fișe de post

Introducerea unei grile de salarizare, astfel încât remunerarea să fie proporțională cu pregatirea profesională și atribuțiile, conform fișei postului. 

La data prezentei, în cadrul R.A.J.D.P. Constanța cele mai multe standarde obligatorii nu sunt implementate, iar cele câteva elaborate anterior necesită o revizuire considerabilă. 
În scopul de a debloca situația constatată, prin Decizia Directorului General a fost constituită o nouă Comisie de monitorizare, coordonare și îndrumare metodologică a implementării și/sau dezvoltării sistemului de control intern/managerial. Responsabilii desemnați au sarcina construirii unui sistem de control intern coerent și vor crea și/sau dezvolta acele instrumente de control intern ce permit detinerea unui bun control asupra functionarii regiei în ansamblul ei, precum si a fiecarei activitati/operatiuni in parte. S-au intocmit:


 
In data de 19.04.2022 am informat Consiliul Judetean Constanta cu privire la lipsa acestor standarde. Cele 16 standarde sunt grupate pe 5 domenii, respectiv:
Mediul de control– Standardul 1 - Etica şi integritatea
– Standardul 2 - Atribuţii, funcţii, sarcini
– Standardul 3 - Competenţă, performanţă
– Standardul 4 - Structura organizatorică
 
Performanţe şi managementul riscului– Standardul 5 - Obiective
– Standardul 6 - Planificarea
– Standardul 7 - Monitorizarea performanţelor
– Standardul 8 - Managementul riscului
Activităţi de control– Standardul 9 - Proceduri
– Standardul 10 - Supravegherea
– Standardul 11 - Continuitatea activităţii
Informarea şi comunicarea– Standardul 12 - Informarea şi comunicarea
– Standardul 13 - Gestionarea documentelor
– Standardul 14 - Raportarea contabilă şi financiară
Evaluare şi audit– Standardul 15 - Evaluarea sistemului de control intern managerial
– Standardul 16 - Auditul intern
 
În susținerea celor de mai sus vă înaintăm toate ordinele de serviciu, deciziile, notele interne.

Vă înaintăm deasemena și declaratiile salariaților care susțin că nu au avut cunostință de conținutul întregului document și că au semnat la presiunea persoanelor care au inițiat demersul.
 
In urma verificarii documentelor aferente anului 2021 au fost constatate urmatoarele:
 
  • Neconcordante intre soldurile sintetice si analitice;diferente intre totaluri clase contabile.
  • Diferente intre soldurile cuprinse in clasa 2 si registrul mijloacelor fixe 
  • Diferente constatate intre soldul contului 8038 reprezentand bunurile primite in administrare de la Consiliul Judetean,respectiv bunurile inregistrate in contabilitatea RAJDP in contul 8038 se ridica la valoarea de 2.191.319.616,79 lei in timp ce evaluarea acestor bunuri conform raportului de evaluare se ridica la valoarea de 259.898.100lei.
  • Neconstituirea provizioanelor pentru concediile de odihna neefectuate aferente anilor 2020 si 2021.Conform legii respectiv a Ordinului 1802/2014 daca la finalul unui an ,nu s-au acordat integral concediile de odihna,diferenta trebuie inregistrata pe provizioane,sumele reprezentand concedii de odihna neefectuate recunoscandu-se pe seama provizioanelor.


Situatia concediilor de odihna neefectuate si neiregistrate pe provizioane se prezinta astfel :
 
                                          
 
 
Nu au fost constituite in mod corect ajustarile pentru deprecierea creantelor-clienti respectiv nu au fost constituite ajustarile conform reglementarilor contabile diferenta de inregistrat fiind in valoare de 2.044.120,33 lei.

Nu a fost intocmita executia bugetara aferenta anului 2021 si nici la nivelul anului 2022-trim I
In urma verificarii inventarierii anului 2021,au fost constatate neconcordante intre procesele verbale ale comisiei centrale si procesele verbale ale subcomisiilor de inventariere, de asemenea au fost identificate gestiuni neinventariate in cadrul Pepiniera Medgidia pe motivul ca gestionarul nu mai face parte din personalul RAJDP. Au fost identificate documente fara data .

A fost identificata acordarea tichetelor de masa fara respectarea legislatiei in vigoare.
Nerespectarea legislatiei in ceea ce priveste retinerea popririlor angajatiilor .
Identificarea de plati fara viza CFP ,neexistand refuz scris in ceea ce priveste viza CFP fiind doar refuz verbal din partea reprezentantului imputernicit sa desfasoare aceasta activitate.
Lipsa monitorizarii creantelor, existand dosare castigate in instanta iar sumele nefiind recuperate pana la acest moment. 

                   Masuri vizate pentru perioada urmatoare:
 
Monitorizarea si raportarea lunara a creantelor, astfel incat sa fie asigurat un echilibru intre clienti incasati si furnizori achitati;
  •  
  • Monitorizarea si controlul cheltuielilor.
  • Executia bugetara lunara.
  • Reducerea cheltuielilor; Se va urmari reducerea cheltuielilor generale de administratie, a costurilor de productie, a cheltuielilor aferente materialelor, serviciilor si cele legate de forta de munca;
  • Reactualizarea tuturor procedurilor operationale la nivelul departamentului economic. 
Demersuri avute în vedere de către Directorul General al R.A.J.D.P. în perioada imediat următoare:
 
Propunerea unui plan de management care va fi construit pe trei piloni esențiali, respectiv:
  •  
  • Analiza financiară
  • Analiza organizațională
  • Analiza strategică 

Implementarea strategiei depinde de mai multe activități care să sprijine efortul pe  termen lung și mediu :
· Setarea de obiective specifice (financiare și strategice), care să ghideze procesul de implementare;
· Dezvoltarea capabilităților organizației de a implementa strategia;
· Alocarea de resurse activităților critice pentru atingerea strategiei;
· Motivarea angajaților pentru atingerea obiectivelor;
· Crearea unei culturi organizaționale care să sprijine atingerea strategiei (”cultura mănâncă strategia la micul dejun”);
· Asigurarea sistemelor de informare, comunicare și de operare necesare;
· Instituirea programelor de împărtășire a bunelor practici și de dezvoltare continuă;
· Monitorizarea, evaluarea și luarea de măsuri corective ori de câte ori se impune.
 
 
   Una dintre prioritățile transformării organizaționale este digitalizarea și automatizarea proceselor, dar și colectarea și integrarea feedback-ului clienților/partenerilor:
 
Principalele arii impactate :Financiar, Achiziții, Resurse Umane, Tehnic și Operațional
 
Procese:Planificare bugetară, Procesul de achiziție (de la comandă pana la plată), Administrarea personalului, Evaluarea performanțelor, Execuția și urmărirea contractelor, urmărirea programului de lucrări.
 
Principalele probleme identificate:

• Operarea manuală a datelor  care implică multiple prelucrări, reconcilieri ale datelor în afara bazei de date contabile.
• Utilizarea insuficientă a sistemelor IT și dependența de fluxurile de lucru pe hârtie
• Nu există o singură sursă a datelor, iar acest fapt are ca efect utilizarea ineficientă a resurselor și un proces decizional îngreunat.
• Lipsa unei aplicații IT pentru gestionarea eficientă a activitaților operaționale și a personalului aferent.
• Lipsa omogenitate privind standardele de lucru  
 
Obiective :

· Reducerea timpiloși a erorilor de process.
· Îmbunătățirea productivității prin eliminarea activităților realizate prin prelucrarea manuală a datelor.
· Îmbunatățirea activităților de control și monitorizare.
· Standardizarea proceselor.
· Utilizarea semnăturii electronice.
· Gestionarea centralizată a programului lucrărilor, contractelor.
 
 
În speranța că impreună vom reuși sa ducem la indeplinire toate obiectivele in ceea ce privește R.A.J.D.P Constanța , vă asigur de toata implicarea si deschiderea mea în calitate de Director General., transmte  Aurelian Acsinte. 
 
 
Urmareste-ne pe Google News
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp

Ti-a placut articolul?

Comentarii