Document de urbanism pentru reabilitarea Teatrului de Operă și Balet Oleg Danovski Constanța
Document de urbanism pentru reabilitarea Teatrului de Operă și Balet Oleg Danovski Constanța
18 Nov, 2021 00:00
ZIUA de Constanta
2047
Marime text
- A fost emis documentul pentru reabilitarea și dotarea Teatrului Național de Operă și Balet Oleg Danovksi Constanța
Primăria municipiului Constanța a emis un certificat de urbanism pentru primarul Vergil Chițac care dorește reabilitarea Teatrului de Operă și Balet Oleg Danovski Constanța.
Mai exact, prin CU 3573 din data de 17 noiembrie, edilul a primit documentul pentru reabilitarea și dotarea Teatrului Național de Operă și Balet Oleg Danovksi Constanța. Documentul este valabil 24 de luni.
Despre Oleg Danovski
Născut pe 9 februarie 1917, în Vosnesensk, Ucraina, cel ce avea să devină peste ani „Sfinxul Slav” - ilustru balerin, coregraf și regizor familiarizat cu toate marile scene ale lumii – a marcat definitiv școala românească de dans, fiind fondatorul primului teatru de balet din țară.
Oleg Danovski rămâne o legendă, un geniu creator care a îmbogățit patrimoniul cultural al orașului de la malul mării.
Plecat de-acasă încă de la 14 ani, Oleg Danovski se angaja ca balerin, la Teatrul Cărăbuș din București, apoi la Compania de revistă Alhambra, unde devenea prim dansator și ulterior maestru de balet. În 1943, era angajat de Opera Română, unde a urma să fie și director artistic al baletului, montând spectacole memorabile.
După o activitate remarcabilă ca balerin și coregraf în capitală, unde înființează, în 1949, Academia de Balet, Oleg Danovski poposește în Constanța, în anul 1978, unde directorul de atunci al Teatrului de revistă Fantasio, Aurel Manolache, îi propune o colaborare. Astfel se înființează „Ansamblul de balet clasic și contemporan” - constituit inițial din tineri absolvenți ai liceelor de coregrafie din București și Cluj – care avea să se transforme, în 1990, în Teatrul de Balet Oleg Danovski (TBOD) – o instituție desființată în 1996, odată cu nefericita „reorganizare prin absorbție” a instituțiilor de spectacol constănțene.
În orice caz, Ansamblul alcătuit de maestru în cadrul Teatrului Fantasio a fost prima filă din istoria bogată a baletului modern, născut la Constanța. Primul spectacol montat, „Chopiniana”, a fost urmat de succese răsunătoare cu „Lacul lebedelor”, „Frumoasa din pădurea adormită”, „Spărgătorul de nuci”, „Cenușăreasa”, „Giselle” sau „Rapsodia de Enescu”. Renumele balerinilor români a depășit rapid granițele țării, iar turneul anual în Germania al Teatrului de Balet din Constanța a ajuns o tradiție care continuă și astăzi.
Ultimul spectacol al maestrului, creat cu puțin înainte de dispariție, în 1996, a fost „Crăiasa zăpezilor”, pe care Oleg Danovski l-a montat în doar două săptămâni, presimțindu-și sfârșitul aproape.
În 2012, scriitoarea Doina Jela a publicat monografia Oleg Danovski – omul, artistul, legenda, o carte-document care realizează portretul complex al coregrafului și omului Oleg Danovski, cel care a vegheat baletul Operei Române vreme de aproape 40 de ani (1941-1977), a înființat aproape din nimic la Constanța unul dintre cele mai performante ansambluri de balet din Europa (1978-1996), și s-a impus pe scenele marilor teatre ale lumii, stând cu demnitate alături de adevărați monştri sacri ai dansului.
PRECIZĂRI:
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice deschise.
Tags: Vergil Chitac
Urmareste-ne pe Google News
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp
Comentarii