DP World Constanța dezvoltă cel mai important terminal RORO de la Marea Neagră. Va lega Europa de restul Globului
DP World Constanța dezvoltă cel mai important terminal RORO de la Marea Neagră. Va lega Europa de restul Globului
17 Nov, 2022 00:00
ZIUA de Constanta
3877
Marime text
- DP World Constanța investește într-un terminal RORO și un terminal cargo, care se va desfășura pe o suprafață de 16 hectare
- De altfel, investiția a început acum 6 luni, lucrările fiind în plină desfășurare, iar termenul de finalizare este decembrie 2023
- Cu peste 20.000 de trenuri de transport containere procesate până acum, DP World este un lider în domeniul operării și logisticii transporturilor containerizate în România
- La capacitate maximă, terminalul DP World din Constanța poate procesa 1.000.000 de containere/an.
- DP World va dota terminalul și cu primul scanner de tip drive through din România, cu capacitate de scanare de până la 70 de unități/oră față de 4 unități/oră capacitatea celui existent la ora actuală, aflat în operațiunea autorității vamale.
Portul Constanța este unul dintre cele mai importante porturi europene, poziția sa strategică fiind una de maximă importanță pentru conexiunea Europei de restul lumii. DP World Constanța, o companie bazată pe profesionalism, inovație și muncă asigură, investește, în prezent, sume formidabile pentru dezvoltarea unui terminal RORO și a unui terminal cargo în Portul Constanța.
Odată cu dezvoltarea acestui terminal există premisele ca el să evolueze într-un hub al transportului RORO în Marea Neagră prin dezvoltarea unor rute către Turcia, în primă fază și Georgia într-o a 2-a fază. Miercuri, 16 noiembrie 2022, DP World a organizat o conferință de presă prin care a anunțat acest nou început în dezvoltarea portului, prin investiția realizată.
„Bine ați venit in terminalul DP World! Ceva interesant este că avem un proiect de dezvoltare majoră în terminalul nostru, implicit în Portul Constanța și ne-am gândit că la 6 luni de la începerea lucrărilor să vă dăm un update cu ce s-a întâmplat și ce am făcut și ce ne propunem să facem. Vorbim în special de proiectul de extindere al terminalului DP World, o extindere de 16 hectare, care ne va da șansa să creștem capacitatea de operare a terminalului, a Portului Constanța, nu doar prin scalabilitate, dar și prin introducerea unor servicii noi.
Aparte din cele 16 hectare, vor fi dedicate unui terminal RORO. Acest terminal RORO va deserve fluxuri de mărfuri care vor veni din Turcia, traversând Marea Neagră, dar și din Georgia. Aceste fluxuri de mărfuri se vor opri nu doar în România și țările vecine nouă, dar ajung și în Austria, Germania, deci în centrul Europei și dincolo de centrul Europei. Pentru prima oară în istoria noastră modernă de operare în Portul Constanța, acest port este situate pe două fluxuri majore ale comerțului. Avem fluxul care vine pe coridor maritime din Asia – din Oceanul Pacific, traversează Oceanul Indian, Coreea și China, ajunge în Mediterană, în Marea Neagră – flux traditional, avem nave săptămânale, care vin de acolo din far east, dar, mai nou, observăm că sunt fluxuri de mărfuri care vin, tot din China, dar vin pe coridorul pe care noi îl denumim Coridorul Mătăsii – coridorul de mijloc ”, a spus Cosmin Cârstea, CEO DP World.
„Alternativa propusă de noi este una mai rapidă”
În acest moment, DP World este liderul terminalelor de containere din Marea Neagră, fiind responsabil pentru transferul unor volume importante de containere care circulă în Europa Centrală și de Est. În medie, DP World gestionează în medie 1 milion de TEU-uri anual, cu actuala tehnologie, iar acest lucru pote să se dezvolte și mai mult odată cu investițiile realizată.
Totodată, este important să punem accent pe dezvoltarea rutei de transport Trans-Caspică care leagă China și Asia Centrală de Europa folosind Marea Neagră. Odată cu prelungirea contractului de închiriere pe o perioadă lungă, DP World a putut atrage resursele financiare necesare pentru o serie de investiții consistente, inclusiv granturi europene. Terminalul RORO și terminalul de project cargo care se dezvoltă în paralel sunt primele dintre aceste investiții. Valoarea acestei investiții este de aproximativ 75 milioane de dolari. Lucrările de construcții au început în luna mai a acestui an și se vor finaliza anul viitor.
„Avem deja sute de containere care s-au descărcat deja și s-au încărcat, pentru că vorbim de fluxuri de import și export pentru spațiul European. Acest lucru ne onorează pe noi, în Portul Constanța, pentru că încă o dată se afirmă staututul nostru de poartă de intrare a Europei, poarta de Est a Europei, prin care fluxurile noastre ajung în Europa sau pleacă din Europa. Acest terminal RORO este un terminal care va deserve fluxuri din Turcia și Georgia, pentru Europa pentru că am constatat că Turcia furnizează foarte mult pentru Europa, sub diverse repere: fructe, legume și ne dăm seama că coridorul tradițional de transporturi de mărfuri în Europa se face pe rutier, ne dăm seama că acele zeci de kilometric de cozi de la granița cu Turcia nu aduc un deserviciu importatorilor sau exportatorilor. Alternativa propusă de noi este una mai rapidă, pentru că din Turcia navele vor face opt ore, operarea se va face la noi în câteva ore, iar manifestul va fi gata când nava pleacă din Turcia. Autoritățile vor avea timp să analizeze dinainte și să dea drumul la analiza de risc.
Odată ce mărfurile încărcate în terminal vor fi scanate folosind un scanner ultrainteligent, pe care ni-l dorim să îl avem gata odată cu începerea operării la RORO, o tehnologie care este folosită în Rotterdam, pe model american, este un scanner drive through, exact cum trecem noi podul la Fetești și plătim taxa. Informația va ajunge în mâna autorităților. Practic, în câteva minute de la descărcarea navei de pe vapor, autoritățile vor avea informațiile necesare pentru a lua decizia în ceea ce privește controlul fizic, analiza de risc. Înseamnă că vom fi un port mai eficient, un terminal mai eficient. În momentul descărcării mărfii, informația care este furnizată de scanner ajungând la autorități, se poate vorbi de eliberarea mărfii în doar câteva ore.
Ne propunem ca acest scanner să ne ajute să eliberăm mărfurile de la vapor până la ieșirea din port în doar câteva ore, maxim șase ore. Ideal ar fi în patru ore. Ce înseamnă RORO? Înseamnă roll on – roll off. Este un mod de operare, prin care mărfurile sunt încărcate în semiremorci sau camioane, iar camioanele se încarcă în vapor, practic, pe roți. Lucrul ăsta îl facem mai rapid și mai ieftin din punct de vedere al clientului, pentru că nu mai este necesară închirierea unei macarale. În momentul în care se descarcă, se va scana, iar acele semiremorci, camioane pleacă în țară pe feroviar sau rutier, folosind A4 sau A2”, a adăugat CEO DP World Constanța.
De la portar la CEO
Cosmin Cârstea este un director de 46 de ani care investește cu suflet și cap în DP Wolrd pentru a readuce Portul Constanța la gloria care o merită. A pornit activitatea profesională având funcția de portar în Portul Constanța, iar pasiunea sa și devotamentul l-a purtat în fruntea unei companii de mare renume – DP World, unde insuflă aceleași valori cu care se ghidează celor 500 de angajați ai companiei.
„Ce propunem noi, propunem ca semiremorcele să fie încărcate pe tren. Putem beneifica transportând mărfurile încărcate de aici în Constanța, până în inima Europei, pe un coridor feroviar electrificat. Este un serviciu mult mai verde. De aici până în partea cealaltă a Europei se poate merge pe feroviar, evident electrificat, mai puțin zonele de manevere, de aici până în gară – manevrele se fac cu locomotive Diesel.
Ce s-a întâmplat până acum din perspectiva RORO? Avem câteva vapoare venite din Turcia cu mărfuri RORO. Experiența m-a învățat că au fost mărfuri care au ieșit din Portul Constanța în două zile. Două zile este mult prea mult! Aceste două zile pe care noi le-am identificat în ultimii doi ani, în testele pe care le-am făcut, au fost așa luate ca un exemplu pe care l-am pus pe masă pentru că am făcut un grup de lucru cu toate autoritățile din Portul Constanța, stabilindu-ne o temă. Dacă dezvoltăm un terminal RORO dedicat, mărfurile o să iasă între 3 și 6 ore, pentru a fi competitivi la nivel european. Autoritățile au fost deschise, am creionat terminalul împreună cu autoritățile. Fluxurile de mărfuri, traficul, procesul, totul a fost discutat cu autoritățile care au drept de control și responsabilități în supravegherea și urmărirea mărfurilor. Avem un design care este aprobat, este în construcție”, a mai spus Cosmin Cârstea.
Cifre despre terminale:
- suprafață - 7 ha. RORO și 4,4 ha terminal project cargo
- dană dedicată RORO de 400 ml cu adâncime de -16m
- dană dedicată terminal project cargo de 400 ml cu adâncime de -16m
- clădire de birouri cu spații dedicate autorităților de control
Potențialul operational
Capacitate:
- Capacitate terminal: 400 de sloturi de parcare camioane (200 intrare si 200 iesire)
- Volume anuale: 45,000 unitati in prima faza – pana la 80,000 de unitati pe an in faza 2
75 milioane de euro
„30% din lucrări sunt făcute până în momentul de față și sperăm noi ca până în decembrie 2023, întreaga lucrare va fi recepționată. Investiția va depăși 75 milioane de euro – vorbim de toate lucrările. Banii vin din surse proprii, avem și norocul de a prinde un program de fonduri europene. Pe lângă bugetul nostru mai avem și niște bani europeni – sunt 45 de milioane de euro, diferența este susținută de noi. Suma finală o să o vedem când se va încheia recepția. Este bine că se întâmplă lucrurile astea în Portul Constanța, este un proiect unic, fără precedent, cu tehnologie, cu fluxuri noi, cu scanner, cu nave noi care ne dorim să vină zilnic, fluxuri care nu au mai fost în Portul Constanța, în mod regulat, de foarte, foarte multă vreme.
La momentul de față, suntem o echipă de 500 de oameni. Vom mai face angajări, pentru terminalul RORO vorbim de 30 de locuri de muncă, dar vor mai fi și alte angajări. Credem că vom ajunge și la 50”, a mai spus Cosmin Cârstea, de la DP World Constanța.
Declarațiile în format complet pot fi vizionate în clipul video de mai jos:
Citește și:
LIVE VIDEO-TEXT DP World anunță una dintre cele mai esențiale investiții în Portul Constanța (GALERIE FOTO +VIDEO)
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp
Comentarii