Drepturile tale Ce program poți avea dacă lucrezi de acasă?
Drepturile tale: Ce program poți avea dacă lucrezi de acasă?
03 Nov, 2024 10:42
ZIUA de Constanta
411
Marime text
Munca la domiciliu a devenit tot mai des întâlnită în multiple domenii de activitate, printre exemple regăsindu-se domeniul IT și joburile de tip „call center”. Mai mult sau mai puțin, cu câteva excepții, toate companiile s-au adaptat pentru a oferi posibilitatea muncii de la domiciliu.
Munca la domiciliu reprezintă acea formă de organizare a muncii prin care salariatul își îndeplinește atribuțiile specifice funcției deținute la domiciliul său. Această modalitate de lucru este necesar să fie specificată în contractul individual de muncă.
În conformitate cu prevederile art. 106 din Codul muncii, contractul individual de muncă la domiciliu este necesar să îndeplinească anumite condiții în privința atât a conținutului, cât și a formei, scrie Legal Badger.
Astfel, „contractul individual de muncă la domiciliu se încheie numai în forma scrisă” şi conţine, în afara elementelor generale prevăzute pentru contractul individual de muncă, următoarele aspecte:
În plus, art. 110 din Codul Muncii prevede următoarele:
„(1) Salariatul cu munca la domiciliu se bucură de toate drepturile recunoscute prin lege și prin contractele colective de muncă aplicabile salariaților al căror loc de muncă este la sediul angajatorului.
(2) Prin contractele colective de muncă și/sau prin contractele individuale de muncă se pot stabili și alte condiții specifice privind munca la domiciliu, în conformitate cu legislația în vigoare.
(3) Salariații cu munca la domiciliu au obligația de a respecta și de a asigura confidențialitatea informațiilor și documentelor utilizate în timpul muncii la domiciliu.”
Termenii „muncă la domiciliu” și „muncă remote” sunt concepte echivalente, diferența constând doar în utilizarea termenului în limba engleză versus cel în limba română. De asemenea, și expresia „work from home” are același înțeles precum cele două sintagme antemenționate. Cu toate acestea, în practica relațiilor de muncă din România, se utilizează cu precădere sintagma „muncă la domiciliu”, aceasta fiind forma consacrată în legislația muncii.
Distincția între munca la domiciliu și telemuncă constă în faptul că telemunca poate fi efectuată din orice locație diferită de sediul angajatorului, nu doar de la domiciliu, și implică în mod obligatoriu utilizarea tehnologiilor informaționale și de comunicare. Mai mult, în cazul telemuncii, programul de lucru este stabilit prin acordul părților, în timp ce în cazul muncii la domiciliu, salariatul are autonomie în stabilirea propriului program de lucru.
În consecință, pe măsură ce înțelesul tradițional al locului de muncă este în continuă transformare, succesul fenomenului muncii la domiciliu depinde de capacitatea noastră de a îmbina prevederile legale cu realitățile practice ale acestei forme de organizare a muncii.
Citește și
Drepturile taleCe este și în ce circumstanțe poate avea loc demisia fără preaviz?
Munca la domiciliu reprezintă acea formă de organizare a muncii prin care salariatul își îndeplinește atribuțiile specifice funcției deținute la domiciliul său. Această modalitate de lucru este necesar să fie specificată în contractul individual de muncă.
Contractul de muncă la domiciliu
Astfel, „contractul individual de muncă la domiciliu se încheie numai în forma scrisă” şi conţine, în afara elementelor generale prevăzute pentru contractul individual de muncă, următoarele aspecte:
- precizarea expresă ca salariatul lucrează la domiciliu;
- programul în cadrul căruia angajatorul este în drept să controleze activitatea salariatului sau şi modalitatea concretă de realizare a controlului;
- obligaţia angajatorului de a asigura transportul la şi de la domiciliul salariatului, după caz, al materiilor prime şi materialelor pe care le utilizează în activitate, precum şi al produselor finite pe care le realizează.
În plus, art. 110 din Codul Muncii prevede următoarele:
„(1) Salariatul cu munca la domiciliu se bucură de toate drepturile recunoscute prin lege și prin contractele colective de muncă aplicabile salariaților al căror loc de muncă este la sediul angajatorului.
(2) Prin contractele colective de muncă și/sau prin contractele individuale de muncă se pot stabili și alte condiții specifice privind munca la domiciliu, în conformitate cu legislația în vigoare.
(3) Salariații cu munca la domiciliu au obligația de a respecta și de a asigura confidențialitatea informațiilor și documentelor utilizate în timpul muncii la domiciliu.”
Există diferențe între munca la domiciliu și munca „remote”?
Termenii „muncă la domiciliu” și „muncă remote” sunt concepte echivalente, diferența constând doar în utilizarea termenului în limba engleză versus cel în limba română. De asemenea, și expresia „work from home” are același înțeles precum cele două sintagme antemenționate. Cu toate acestea, în practica relațiilor de muncă din România, se utilizează cu precădere sintagma „muncă la domiciliu”, aceasta fiind forma consacrată în legislația muncii.
Diferența dintre munca de acasă și telemuncă
Distincția între munca la domiciliu și telemuncă constă în faptul că telemunca poate fi efectuată din orice locație diferită de sediul angajatorului, nu doar de la domiciliu, și implică în mod obligatoriu utilizarea tehnologiilor informaționale și de comunicare. Mai mult, în cazul telemuncii, programul de lucru este stabilit prin acordul părților, în timp ce în cazul muncii la domiciliu, salariatul are autonomie în stabilirea propriului program de lucru.
În consecință, pe măsură ce înțelesul tradițional al locului de muncă este în continuă transformare, succesul fenomenului muncii la domiciliu depinde de capacitatea noastră de a îmbina prevederile legale cu realitățile practice ale acestei forme de organizare a muncii.
Citește și
Drepturile taleCe este și în ce circumstanțe poate avea loc demisia fără preaviz?
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp
Comentarii