Fondul Documentar Dobrogea de ieri și de azi
BIBLIOTECA VIRTUALĂ
Ziua Constanta
//
22:21 03 03 2025 Citeste un ziar liber! Deschide BIBLIOTECA VIRTUALĂ

Drepturile tale Unde poți face plângere împotriva unui medic?

ro

03 Mar, 2025 16:46 221 Marime text
Situațiile în care un pacient se simte nedreptățit de un act medical nu sunt rare. Fie că este vorba despre o eroare profesională, un comportament inadecvat sau chiar despre un posibil caz de malpraxis, pacientul are dreptul să solicite tragerea la răspundere a medicului. Există mai multe opțiuni prin care poate fi formulată o astfel de sesizare, iar una dintre principalele instituții competente să analizeze astfel de cazuri este Colegiul Medicilor din România (CMR).

Cum se depune o plângere?

Potrivit art. 19 din Regulamentului din 2021 privind desfăşurarea anchetei disciplinare la nivelul colegiilor teritoriale şi, respectiv, al Colegiului Medicilor din România, publicat în Monitorul Oficial  nr. 123/2022, orice sesizare privind conduita unui medic trebuie adresată colegiului teritorial de care acesta aparține. Acesta are competența de a analiza faptele invocate de persoana vătămată și de a decide asupra unei eventuale sancțiuni disciplinare. Plângerea poate fi formulată de orice persoană interesată, fie că este vorba despre pacientul afectat, despre familia acestuia sau despre orice altă persoană care poate dovedi un interes legitim.
Conform art. 21 alin. (4) din Regulamentul antemenționat, plângerea poate fi depusă:
  • Personal la sediul colegiului teritorial;
  • Printr-un reprezentant cu împuternicire specială;
  • Prin servicii poștale sau curierat, doar în original;
  • Plângerile trimise prin e-mail nesemnate electronic, fax sau fotocopii nu sunt acceptate.
Conform art. 21 din același act normativ, plângerea trebuie să conțină următoarele elemente:
  • Numele, prenumele, domiciliul și calitatea petentului;
  • Identificarea medicului împotriva căruia se face plângerea(nume, prenume, loc de muncă);
  • Descrierea faptelor reclamate, inclusiv data producerii acestora;
  • Prejudiciul fizic şi moral creat pacientului;
  • Solicitările petentului pe care doreşte să le supună analizei şi judecăţii;
  • Semnătura petentului, olograf sau electronic.
În cazul în care petentul nu poate indica numele şi prenumele medicului împotriva căruia îşi îndreaptă plângerea, dar face dovada demersurilor în acest sens, colegiul teritorial va solicita unităţilor sanitare în care medicul îşi desfăşoară activitatea informaţiile necesare identificării acestuia.
Plângerea este analizată inițial de Biroul Consiliului Teritorial, care poate decide:
  1. Declanșarea anchetei disciplinare
  2. Nedeclanșarea anchetei – în cazul în care plângerea nu este de competenţa organelor colegiale  sau atunci când plângerea nu conţine elementele necesare soluţionării, dar numai după ce i se va pune în vedere petentului completarea plângerii cu elementele concrete care lipsesc.
Dacă se decide declanșarea cercetării disciplinare, dosarul este trimis Comisiei de jurisdicție profesională teritorială, unde se analizează probele și se stabilesc eventuale audieri, expertize sau consultarea unei comisii de specialitate, potrivit art. 26 din Regulament, scrie Legal Badger.

Prin urmare, comisia de disciplină, în urma efectuării anchetei disciplinare, poate decide:
  • Respingerea plângerii, dacă nu sunt întrunite condițiile unei abateri disciplinare;
  • Admiterea plângerii și aplicarea uneia dintre sancțiunile prevăzute de lege.
Așadar, formularea unei plângeri împotriva unui medic implică respectarea unor pași procedurali. Legislația asigură cadrul necesar pentru ca orice pacient să poată sesiza eventualele nereguli. Ca atare, orice persoană afectată poate obține o analiză obiectivă a situației reclamate și, dacă este cazul, tragerea la răspundere a medicului vinovat.

Citește și

Shaormeria „La Geam”, din Tomis III, a revenit cu un look proaspăt
 
Urmareste-ne pe Google News
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp

Ti-a placut articolul?

Comentarii