Drogheria cu bucluc de la Marvimex
Drogheria cu bucluc de la MarvimexAmbiguitatea legii incurca deciziile Colegiului Farmacistilor
# Ambiguitatea legii duce, de multe ori, la probleme fara solutie * Comisia de avizare din cadrul Colegiului Farmacistilor Constanta s-a trezit "pe cap" cu un caz de aprobare pentru infiintarea unei farmacii care nu se incadra in norme, dar care, pana la urma, a trebuit sa fie acceptata * Doctorul Carmen Onciu, administratorul SC Rofarm, a cerut un aviz de principiu pentru infiintarea unei farmacii in complexul Marvimex, insa, de-a lungul derularii procesului de aprobare au intervenit multiple probleme, pornind de la faptul ca spatiul este inadecvat si ajungand la ambiguitatea locatiei in care se afla farmacia
Unde-i lege nu-i tocmeala, spune un vechi proverb romanesc. In ciuda zicalei, in foarte multe cazuri, prevederile legislative nu ajuta, ba chiar mai mult incurca. Una dintre legile care nu sunt clare este si ordinul 626 modificat cu ordonanta 1899 din 2004, care prevede "foarte clar" ce trebuie sa faca viitorul patron de farmacie si cum sa arate spatiul in care vrea sa deschida unitatea. In actul normativ se arata ca spatiul trebuie sa aiba 50 mp fara grupuri sanitare. De asemenea, se arata cat trebuie sa aiba oficina, biroul, depozitul, receptura si camera de distilat apa, incaperi necesare oricarei drogherii care se vrea serioasa si care ar trebui sa functioneze in parametri normali. Vasile Rizea, seful comisiei de avizare din cadrul Colegiului farmacistilor Constanta ne-a declarat ca legea da toti parametrii, in afara de inaltimea pe care trebuie sa o aiba o incapere in care functioneaza farmacia. Aici este punctul slab al legii. "Toate prevederile legale au considerat ca asta este o regula de bun simt pentru ca nu poti sa intri in 20 de centimetri. O camera normala are cel putin doi metri inaltime. Noi ne-am trezit cu un caz pe cap, in care doctorul Carmen Onciu, administratorul SC Rofarm, ne-a cerut un aviz de principiu pentru infiintarea unei farmacii in complexul Marvimex", ne-a povestit Rizea. Locatia a fost aleasa ideal pentru ca, in centrele comerciale autorizarile se iau mult mai usor, pentru ca asa prevede legea. "Nu ni s-a spus suprafata spatiului pentru ca, pentru a obtine avizul de principiu nu este nevoie de asa ceva, ci numai de cunoasterea amplasamentului".Depozitul din pod"Acest aviz este valabil timp de sase luni, perioada in care patronul trebuie sa pregateasca spatiul, dupa care comisia noastra merge sa verifice daca totul este in regula si daca s-a tinut cont de prevederile legale", mai spune seful comisiei de avizare. De asemenea, acesta a mai precizat ca dupa ce a fost acordat dat acest prim aviz, membrilor comisiei li s-a solicitat printr-o adresa sa verifice daca totul este in regula. "Prima data am fost acolo pe 9 august si am verificat spatiul. Am gasit, conform procesului verbal, o oficina, un laborator, un grup sanitar la parterul cladirii si un depozit la etaj. Acestea aveau gresie pe jos si peretii din zidarie zugraviti cu var lavabil. Oficina era dotata cu mobilier special. Laboratorul avea o suprafata de 2 mp si era dotat cu masa si dulap de laborator. Nu era dotat cu chiuveta si nu avea, la acea data, sursa de apa. Depozitul avea o inaltime de 1,60 m declarata. Nu s-a putut urca in el. Arata ca un pod si nu avea izolatie termica. Scara de acces catre acest depozit nu era in acel moment functionala", mai povesteste Rizea. In procesul verbal se mai specifica si faptul ca, pentru avizare, se vor face unele remedieri, cum ar fi racordul la reteaua de apa in laborator, dar si amenajarea depozitului pentru a fi in conformitate cu normele. Carmen Onciu trebuia sa ia, dupa realizarea modificarilor, legatura cu membrii comisiei, pentru un nou control. Pe 24 august, comisia de avizare din cadrul Colegiului Farmacistilor a fost chemata din nou din nou. "Am constatat ca s-a facut racordul cu apa rece in receptura, s-a acoperit podeaua depozitului din pod cu linoleum, s-a placat acoperisul cu rigips si s-a montat un aparat de aer conditionat in depozitul din pod pentru mentinerea temperaturii", explica Vasile Rizea. De asemenea, membrii comisiei au cerut proprietarei farmaciei un plan cadastral din care sa reiasa suprafata spatiului deoarece la o masuratoare orientativa spatiul are numai 23 de metri patrati la parter, in conditiile in care ar fi trebuit sa aiba 50 de metri.Ministerul Sanatatii nu se implicaDupa aceasta verificare, Rizea a trimis o adresa catre Ministerul Sanatatii prin care a cerut sa fie consiliat, deoarece Carmen Onciu a solicitat comisiei articolul din lege si paragraful care sa prevada inaltimea pe care ar trebui sa o aiba un spatiu de acest gen. "Doctorita Onciu a spus ca daca legea nu prevede asa ceva, nu intelege de ce noi ii cerem ca depozitul ei sa aiba o anumita inaltime. Aici nu am putut sa o contrazic. Din aceasta cauza am cerut ministerului sa ne consilieze, pentru a nu exista niciun fel de problema in acordarea sau nu a avizului de functionare. Dupa ce dam noi avizul, vine un reprezentant al ministerului ca sa dea autorizatia. De aceea, noi am propus celor de acolo sa vina cineva pentru a face controlul impreuna. Am trimis adresa catre MS pe 24 august, dar nu am primit nici un raspuns. Peste sase zile, doctorita Onciu ne trimite un memoriu in care spune ca a facut remedierile si ca a achizitionat rafturi metalice pentru depozitul din pod si se plange de faptul ca ne-am legat de suprafata. Si, pentru a ne arata ca este de buna credinta, anexeaza la memoriu si un plan al spatiului, realizat de catre o persoana autorizata. De aici, insa, au iesit la iveala alte probleme", declara Vasile Rizea.In sau langa Marvimex?Din planul pe care doctorita Onciu l-a trimis catre Colegiul Farmacistilor a reiesit ca imobilul in care intentioneaza sa-si deschida farmacia se afla pe strada Dumitru Marinescu nr. 13 A. Cu toate acestea, in prima cerere pe care a inaintat-o catre comisia de avizare se specifica faptul ca farmacia se va afla la nr. 17, in cadrul complexului Marvimex. Cu alte cuvinte, nu corespunde locatia. Rizea spune ca explicatia este destul de simpla. S-a incheiat un contract pe adresa Dumitru Marinescu 17, pentru ca aceasta corespunde complexului comercial si ar fi avut mari sanse de a obtine avizul, numai ca numarul 13 A este langa acesta si nu apartine Marvimexului. "Pentru a obtine autorizatie, a facut un contract cu cei de la Marvimex. De asemenea, proprietar al imobilului de la nr. 13 A este un anume Stefan Ion, nu SC Lavadi SRL, firma ce administreaza complexul Marvimex. Nu poate face parte dintr-un complex chiar daca are o alta adresa si un alt proprietar, chiar daca locatiile sunt in vecinatate", explica seful comisiei de avizare.Spatiul lui nea Stefan, administrat de SC Livadi SRLPe contractul de inchiriere dintre SC Lavadi SRL, firma care administreaza complexul Marvimex si Carmen Onciu, care s-a depus la Comisia din cadrul Colegiului farmacistilor, nu exista nicio stampila, nu se spune suprafata, locatia in complex, insa se spune adresa, la numarul 17. La cerere este atasat si planul cadastral al complexului comercial, iar numarul 13 A nu face parte din acesta, ci se afla in imediata sa apropiere. Conform legii, nu ar fi avut cum sa ia avizul, pentru ca nu se afla in complexul comercial. In momentul in care a cerut pentru prima data vizita membrilor comisiei, Carmen Onciu a declarat ca farmacia sa se afla pe Dumitru Marinescu nr 13 A. Avand in vedere situatia ambigua creata, comisia de avizare a cerut doctorului Onciu sa lamureasca locatia in care se afla, pana la urma, farmacia pe care vrea sa o deschida, adica la numarul 13 A sau la numarul 17. Carmen Onciu a raspuns ca adresa corecta este cea din contract, adica Dumitru Marinescu nr 17 si ca Marvimexul acopera spatii cu adresa postala pornind de la 13 pana la 17. Cu toate acestea, in planul cadastral al complexului comercial se spune foarte clar ca numarul corect al Marvimexului este 17, nu altul. De aici putem intelege ca numarul 13A nu este sub nicio forma pe domeniul Marvimex. In urma acestor nelamuriri s-a purtat o discutie cu Marius Vasea, administratorul SC Livadi SRL si al complexului comercial. Acesta, la inceput a spus ca nu gaseste contractul de inchiriere, apoi a declarat ca si spatiul de la 13 A este in incinta Marvimexului. "Dupa mai multe discutii s-a ajuns la concluzia ca spatiul de la 13 A, proprietatea lui Stefan Ion, este administrat tot de cei de la SC Livadi SRL, insa nu apartine de Marvimex. Mi s-a spus ca spatiul este al lui "nea Stefan", exact asa s-a exprimat, si ca este administrat tot de el. Cu toate acestea, faptul ca administratorul celor doua locatii este acelasi, nu inseamna ca fac parte din acelasi complex", spune Vasile Rizea. In ciuda tuturor deficientelor constatate si a neclaritatilor, comisia de avizare din cadrul Colegiului Farmacistilor a fost nevoita sa-si dea acordul pentru infiintarea farmaciei in cauza, in primul rand din cauza ca legea este destul de ambigua. "Ministerul nu ne-a raspuns, iar noi consideram ca legea ar trebui gandita in asa fel incat sa nu lase loc de interpretari", a conchis Vasile Rizea. Astfel, cu toate ca spatiul este unul inadecvat si cu o gramada de probleme, doctorita Onciu si-a deschis farmacia si isi continua in voie activitatea.Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp