Fondul Documentar Dobrogea de ieri și de azi
BIBLIOTECA VIRTUALĂ
Ziua Constanta
20:30 24 07 2024 Citeste un ziar liber! Deschide BIBLIOTECA VIRTUALĂ

Elevii de la tara, folositi ca mana de lucru

ro

03 May, 2003 00:00 812 Marime text

Problemele invatamantului rural raman neschimbate

In ciuda implementarii unui program de relansare, unitatile scolare din mediul rural se confrunta cu aceleasi probleme * Vinovatii principali sunt parintii care manifesta lipsa de interes vizavi de educatia copiilor * Majoritatea directorilor au solicitat calculatoare, mobilier adecvat pentru clase si cancelarii si, mai ales, ameliorarea fondului de carte * S-a constatat ca nu exista suficiente dotari specifice pentru orele de educatie fizica * Directorii intervievati au amintit de dificultatile cu care se confrunta in ceea ce priveste comunicarea si relatiile cu parintii * S-a solicitat sa fie distribuite materiale de dotare catre scolile mici care nu au primit fonduri si sa fie construite locuinte pentru cadrele didactice navetiste

Centrul de Educatie "2000+", in colaborare cu Centrul de Asistenta Rurala au efectuat un studiu de impact asupra programelor de relansare a invatamantului rural. Programul de relansare a invatamantului din mediul rural a beneficiat de sprijinul financiar al Bancii Mondiale, pentru derularea proiectului Ministerul Educatiei si Cercetarii primind 180 de milioane de dolari. Studiul de impact a fost realizat in doua etape, pe un esantion de 460 de scoli din cele opt judete-pilot, respectiv in Botosani, Buzau, Constanta, Gorj, Harghita, Maramures, Olt si Sibiu. Scopul primei etape a fost de a realiza o diagnoza asupra starii scolilor rurale inainte de demararea proiectului, iar cea de-a doua etapa, aflata in curs de desfasurare, urmareste evaluarea schimbarilor pe care proiectul le-a produs in aceste scoli.Din fiecare judet au fost alese cateva localitati din zona rurala, in Constanta fiind selectionate 46 de unitati scolare, dintre care 18 cu clase I-IV, 26 cu clase I-VIII si doua licee. Chestionarele au fost inmanate atat cadrelor didactice, directorilor, elevilor si parintilor, cat si reprezentantilor comunitatii locale. Intrebarile au fost elaborate in functie de statutul fiecarui grup. Astfel, chestionarele adresate directorilor si cadrelor didactice au pus accent pe oportunitatile pentru dezvoltarea populatiei scolare, resursele financiare de care dispun, relatiile dintre reprezentantii scolii, elevi si parinti, in timp ce chestionarele pentru elevi au vizat cunoasterea nivelului de informare a acestora cu privire la satisfactia in raport cu activitatea didactica. Despre problemele cu care se confrunta invatamantul rural au fost chestionati 178 de cadre didactice si 25 de directori.

Nimic nou sub soare

In ciuda faptului ca programul a fost bine promovat in mediul rural, multi dintre cei chestionati au declarat ca, in continuare, se confrunta cu deficiente serioase. Astfel, s-a amintit de dotarea slaba scolilor, lipsa mijloacelor moderne de comunicare, insuficienta bugetelor locale si dificultatea identificarii unor surse extrabugetare. Majoritatea directorilor au solicitat calculatoare, mobilier adecvat pentru clase si cancelarii si, mai ales, ameliorarea fondului de carte. Este bine stiut ca scolile din mediul rural nu dispun de biblioteci, astfel accesul elevului la carti fiind limitat. O alta necesitate este cea a manualelor si cartilor de specialitate care, si acestea, fie lipsesc, fie nu sunt suficiente. Pe langa aceste probleme, directorii unitatilor scolare au atras atentia asupra unora de ordin general, aici fiind incluse cele legate de scaderea demografica, lacunele legislative, lipsa de interes a elevilor, cresterea absenteismului si a abandonului, scaderea randamentului scolar. Mai multe cadre didactice din Constanta au amintit de un fenomen care, desi ar trebui sa duca la dezvoltarea educatiei, are efecte inverse. In ultima perioada, tot mai multe familii au migrat din zona urbana in cea rurala, acestea nemaiputand face fata costurilor traiului. In general, aceste familii nu manifesta un interes constant pentru scoala si pentru problemele cu care se confrunta copiii. Pe de alta parte, parintii si reprezentantii localitatilor constantene au mentionat ca, desi programul de dotare si eforturile directorilor scolilor si ale Consiliului local au adus progrese reale, mai exista o serie de probleme, cum ar fi deficientele sistemului de alimentare cu apa si ale celui de incalzire si starea mobilierului in unele clase. De asemenea, s-a constatat ca nu exista suficiente dotari specifice pentru orele de educatie fizica. Directorii intervievati au amintit de dificultatile cu care se confrunta in ceea ce priveste comunicarea si relatiile cu parintii. Motivele enumerate de directori sunt criza de timp a parintilor, distanta destul de mare dintre scoli si localitatea de domiciliu si, mai ales, starea materiala precara. In ciuda faptului ca, in cele mai multe cazuri, au fost eliminate situatiile in care parintii foloseau copiii ca forta de munca la lucrarile agricole, inca mai exista localitati in care unii elevi lipsesc de la cursuri pentru a-si ajuta rudele. Cei chestionati au propus, pentru dezvoltarea acestui sector, sa fie relansata activitatea economica, sa fie distribuite materiale de dotare catre scolile mici care nu au primit fonduri si sa fie construite locuinte pentru cadrele didactice navetiste.
Urmareste-ne pe Google News
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp

Ti-a placut articolul?

Comentarii