Fondul Documentar Dobrogea de ieri și de azi
BIBLIOTECA VIRTUALĂ
Ziua Constanta
11:44 25 11 2024 Citeste un ziar liber! Deschide BIBLIOTECA VIRTUALĂ

Evanghelia de la Costineşti

ro

16 Oct, 2010 00:00 7829 Marime text
3_epava_-_costinesti_epava_nava_evangelia.jpgUnul dintre simbolurile Costineştiului este, cu siguranţă, epava care zace de aproape o jumătate de secol în apele Mării Negre. În jurul eşuării acesteia s-au ivit numeroase legende, însă niciuna dintre ele nu a devenit un adevăr de netăgăduit, până acum.

Epava de la Costineşti are un nume, care este încă vizibil - Evanghelia -, aceasta fiind cea de-a patra denumire a vasului. Se spune că ar fi aparţinut armatorului grec Aristotel Onassis. Nava a funcţionat timp de 25 de ani şi, conform datelor de care dispunem, a fost lansată la apă pe 28 mai 1942, fiind un produs al şantierului naval Harland & Wolff din Belfast, acelaşi şantier unde a luat naştere şi Titanicul. Se pare că ambele nave au avut parte de un destin tragic, cu toate că, în cazul Evangheliei, poate fi ceva premeditat. Numele de  Empire Strength i-a fost dat de primul proprietar, Blue Star Line ltd, din Londra. După patru ani, proprietarul era Leyland & Co, iar numele navei devenea Saxon Star. În perioada 1950 - 1959 schimbă din nou proprietarii, numele păstrându-l. În anul 1961 era Redbrook, iar în 1965 este preluată de armatorul grec, care a redenumit-o Evanghelia. 

Cum a eşuat nava?

În privinţa datei eşuării, există anumite controverse. În timp ce unele voci spun că naufragiul s-ar fi produs în 1960, altele spun că data exactă ar fi 15 octombrie 1968, dauna acesteia fiind totală. Nava are 131,4 metri lungime, 17,4 metri lăţime şi 10,2 metri înălţime, un deplasament de 7.355 tone şi a fost un cargobot frigorific. O primă variantă a naufragiului ar fi fost o înţelegere între armatorul grec şi căpitanului vasului, care ar fi urmat să eşueze intenţionat vasul, pentru a încasa asigurarea, motivul fiind acela că navei îi expirase de doi ani dreptul de navigaţie. Evanghelia se pare că venea cu viteză de croazieră de la larg, de la câteva mile, având acelaşi curs pe care îl are şi acum, ca epavă. A fost chemată prin radio şi vizual, în mod repetat, fără vreun răspuns. Nava a eşuat având maşina pusă pe marş înainte şi cârma zero. Vremea şi vizibilitatea erau bune, marea nu era agitată, singura problemă a fost că evenimentul s-a petrecut noaptea. La mal existau luminile localităţilor Mangalia, 2 Mai şi Vama Veche. Urmele de gloanţe din navă nu datează din acea zi, ci au fost făcute ulterior, pentru simplul fapt că nava se afla chiar în axul poligonului de trageri de infanterie de la Vama Veche. Există şi alte legende legate de eşuarea Evangeliei. Nava ar fi fost plină cu portocale când a eşuat, sau cu măsline şi băuturi alcoolice. Altă legendă spune că gaura mare din navă ar fi fost făcută da armată, care ar fi folosit nava drept ţintă, iar alţii spun că în acea seară, căpitanul ar fi fost beat criţă. 

Urmareste-ne pe Google News
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp

Ti-a placut articolul?

Comentarii