Facilitatile pentru inovarea in santierele navale au fost reglementate
Facilitatile pentru inovarea in santierele navale au fost reglementate
28 Oct, 2004 00:00
ZIUA de Constanta
739
Marime text
Obiectivele Ordinului 256/2004 elimina diferentele dintre regulile aplicabile industriei constructoare de nave si cele aplicabile altor sectoare din industrie * Factorii care afecteaza sectorul constructiilor de nave sunt supracapacitatea, preturile scazute si distorsionarea comertului pe piata mondiala a constructiilor de nave
In urma cu cateva zile, s-a publicat in Monitorul Oficial un act normativ care reglementeaza ajutoarele de stat acordate in industria constructiilor de nave. "Este vorba de Ordinul 256/30 septembrie 2004 in urma caruia Consiliului Concurentei ii revine obligatia monitorizarii modului de acordare si folosire a ajutoarelor de stat acordate acestui sector economic", a declarat Ioan Badica, inspector-sef al Inspectoratului Teritorial de Concurenta Constanta. Controlul ajutoarelor de stat se exercita de catre Consiliul Concurentei in scopul de a urmari masura in care acestea sunt compatibile cu mediul concurential normal intr-o economie de piata in care preturile produselor si tarifele serviciilor sunt determinate de cerere si oferta. Obiectivele prezentului regulament sunt, in sensul cel mai larg posibil, de a elimina diferentele dintre regulile aplicabile industriei constructoare de nave si cele aplicabile altor sectoare din industrie. Factorii specifici care afecteaza sectorul constructiilor de nave sunt supracapacitatea, preturile scazute si distorsionarea comertului pe piata mondiala a constructiilor de nave. "Aici mai apare un fenomen si anume importanta deosebita a navelor care sporesc posibilitatea ca facilitatile sub forma de credite, suportate de stat, sa distorsioneze concurenta, a declarat Banica. Practic, obiectivele prezentului regulament tin de incurajarea unei mai mari eficiente si concurente intre santierele navale, in special prin promovarea inovarii si facilitarii reducerii capacitatilor de productie neviabile. Constructia de nave este singurul sector eligibil in ceea ce priveste ajutorul de stat pentru inovare. Consiliul Concurentei poate considera ca ajutorul pentru constructia de nave, pentru repararea si transformarea navelor este compatibil cu mediul concurential normal, numai daca acesta este acordat cu respectarea prevederilor legale.Sectoare beneficiare
Ajutorul acordat pentru inovarea in santierele existente, care se ocupa cu constructii de nave, repararea de nave sau conversia de nave, poate fi considerat compatibil cu un mediu concurential normal daca nu depaseste intensitatea bruta maxima a ajutorului de stat de 20%. Aceste tipuri de finantari indirecte acopera o arie larga de utilitati, printre care si inchiderea totala sau partiala a acestor santiere. In acest caz, intreprinderile care primesc ajutor pentru inchidere partiala nu trebuie sa fi beneficiat de ajutor pentru salvare sau restructurare in ultimii 10 ani. Pentru a se stabili natura ireversibila a inchiderilor care fac obiectul ajutoarelor, Consiliul Concurentei se va asigura ca facilitatile santierului naval raman inchise pentru o perioada de cel putin 10 ani. Alte segmente din industria constructoare de nave pentru care se acorda ajutoarele de stat sunt: ocuparea fortei de munca, creditele de export, dezvoltare. O alta forma este ajutorul regional pentru constructia, repararea sau conversia de nave ce poate fi considerat compatibil cu un mediu concurential normal doar daca intensitatea ajutorului nu trebuie sa depaseasca 22,5%. "Ajutorul autorizat, in conformitate cu prevederile actului normativ, nu poate fi cumulat cu alte forme de ajutor de stat sau cu alte finantari ale Uniunii Europene, daca prin acest cumul va rezulta o intensitate a ajutorului mai mare decat cea stabilita de prezentul regulament", a declarat in final Ioan Badica.Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp
Comentarii