Guvernul a aprobat achiziţia de nave pentru salvarea vieţii omeneşti pe mare. Ce zice directorul ARSVOM
Guvernul a aprobat achiziţia de nave pentru salvarea vieţii omeneşti pe mare. Ce zice directorul ARSVOM
18 Mar, 2017 00:00
ZIUA de Constanta
4162
Marime text
Guvernul României a aprobat, prin ordonanţă de urgenţă, achiziţionarea câtorva nave de intervenţie pentru salvarea vieţii omeneşti de pe mare şi pentru depoluare, hotărârile fiind publicate în Monitorul Oficial al României. Investiţia era aşteptată şi extrem de necesară Agenţiei Române de Salvare a Vieţii Omeneşti pe Mare (ARSVOM), a explicat pentru ZIUA de Constanţa, directorul instituţiei, Dan Manole.
În hotărâre este prevăzut faptul că finanţarea proiectului de investiţii se realizează de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Transporturilor, în limita sumelor aprobate anual cu această destinaţie, precum şi din alte surse legal constituite, conform programelor de investiţii publice aprobate potrivit legii.
Potrivit notei de fundamentare a proiectului, în îndeplinirea obiectului său de activitate, ARSVOM are următoarele atribuţii: a) duce la îndeplinire obligaţiile ce revin statului român prin convenţiile şi acordurile internaţionale la care acesta este parte, referitoare la activitatea de căutare şi salvare a vieţii omeneşti pe mare; b) îndeplineşte sarcinile care îi revin din Planul naţional de pregătire, răspuns şi cooperare în caz de poluare marina şi c) execută intervenţii în caz de poluare.
ARSVOM are în dotare un parc de 12 nave: un remorcher maritim multifuncţional, trei nave SAR (Search and Rescue - căutare şi salvare), cinci şalupe de servitute şi trei şalupe de intervenţie pentru lansarea şi manevrarea barajului antipoluant, după cum urmează:
a) Remorcherul maritim HERCULES - construit în anul 1988 la Brăila, aflat în curs de modernizare, 6600 CP, 100 TBP. Nava este destinată în principal remorcajului greu, salvare nave, ranfluare şi secundar acţiunilor de depoluare;
b) două şalupe de căutare şi salvare - construite în anul 2002 în şantierul Tyovene OY, Finlanda, 820 CP. Navele sunt destinate exclusiv operaţiunilor SAR;
c) o şalupă-remorcher de căutare şi salvare - construită în anul 2001 în Șantierul Naval Mangalia, 840 CP. Nava este destinată în principal operaţiunilor SAR, asistenţă scafandri, remorcaj uşor şi doar accidental asistenţei la operaţiuni de depoluare;
d) cinci şalupe de servitute - construite în perioada 1981-1990 în URSS, 150 CP. Navele sunt destinate acţiunilor de suport, fără a fi implicate direct în operaţiuni de depoluare;
e) trei şalupe de intervenţie - construite în anul 2002 în Șantierul Naval Mangalia, 860 CP. Navele sunt destinate acţiunilor de intervenţie în operaţiuni de depoluare, în special pentru desfăşurat baraje.
Toate aceste nave nu au capacităţi de colectare şi/sau depozitare a reziduurilor de hidrocarburi.
De asemenea, ARSVOM dispune pentru activităţile de depoluare de echipamente folosite la depoluare, achiziţionate în anul 2001, după cum urmează: a) baraje antipoluare tip cortină (1.700 m pentru mare şi 1.000 m pentru port); b) baraje antipoluare gonflabile (3.300 m pentru mare şi 2.000 m pentru port); c) 7 pompe de recuperare, a hidrocarburilor (cinci bucăţi cu capacitate de 20 m3/h şi două bucăţi cu capacitate de 130 m3/h); d) zece tancuri portabile pentru depozitarea temporară a hidrocarburilor recuperate, cu o capacitate de 25 m3 fiecare.
În prezent, cu dotările existente, ARSVOM poate întreprinde activităţi de depoluare în cazul unor deversări minore. În cazul unor deversări majore, infrastructura ARSVOM este depăşită de situaţie şi există riscul de a nu putea duce la bun sfârşit o astfel de intervenţie. De aceea, este necesară dotarea ARSVOM cu o navă specializată care să acopere eficient etapele de colectare şi transport al reziduurilor şi care să joace rolul de centru de comandă în timpul intervenţiei. Nava specializată trebuie dotată cu sistem de detecţie a zonei poluate.
Nava specializată de depoluare va fi o construcţie monocorp, autopropulsată, destinată pentru limitarea zonei poluate prin desfăşurarea de baraje antipoluare; colectarea reziduurilor petroliere de la suprafaţa apei, împrăştiere de dispersanţi, optional, stins incendiu, remorcaj, transport de echipamente pe punte, asistenţă la lucrări offshore, colectare reziduuri solide şi navă suport pentru scafandri.
Prin achiziţia unei nave specializate de depoluare, construcţie nouă, vor fi aduse la îndeplinire obligaţiile statului care derivă din acorduri şi convenţii internaţionale, referitoare la pregătirea, intervenţia şi cooperarea în caz de poluare a mediului marin.
Valoarea totală a investiţiei, inclusiv TVA, este de 41.346 mii de lei, care va fi achitată în doi ani, eşalonat. Nava de depoluare va avea o lungime de 38 - 40 m, lăţime de aproximativ 8 - 10 m, pescajul de 2,6 - 3,2 m, având o autonomie de şapte zile pe mare.
Conform Notei de fundamentare a proiectului, pentru căutarea şi salvarea vieţii omeneşti pe mare (SAR - Search and Rescue), intervenţie care trebuie asigurată de statele riverane gratuit, în conformitate cu reglementările internaţionale, capacitatea ARSVOM este limitată din punctul de vedere al numărului maxim de persoane ce pot fi salvate, al zonei de acţiune, precum şi al condiţiilor meteo nefavorabile la momentul intervenţiei. În cazul unor accidente majore (număr mare de naufragiaţi), dotarea ARSVOM este insuficientă şi nu va putea duce la bun sfârşit o astfel de intervenţie. Niciuna dintre navele din dotarea actuală nu poate lucra în conjuncţie cu elicopterele ce participă la intervenţia de căutare şi salvare de vieţi omeneşti pe mare.
În viitor, se preconizează o creştere a activităţii la platformele petroliere din Marea Neagră. În cazul intervenţiilor în zona economică exclusivă, conform prevederilor Legii nr. 165/2016 privind siguranţa operaţiunilor petroliere offshore, acolo unde România are responsabilitate, se impune statului să poată interveni în cazul accidentelor la platformele petroliere.
Nava specializată SAR va fi o construcţie monocorp, autopropulsată, pentru navigaţia maritimă la o distanţă de până la 250 de mile marine faţă de locurile de adăpost. Dimensiunile principale ale unei nave vor fi: lungime corp 23-25 m, lăţime 6-7 m, pescaj 1,5-1,7 m, deplasament 40-45 t. Construcţia va fi realizată din aluminiu marin, având o geometrie a etravei ce reduce impactul la valuri, proiectată special pentru operaţiuni în condiţii de vreme foarte dificilă, având capacităţi de autoredresare. Nava specializată SAR va fi proiectată, echipată şi certificată în concordanţă cu regulile speciale ale unei societăţi de clasificare membre IACS (Asociaţia Societăţilor de Clasificare). Nava va fi echipată cu elemente auxiliare în funcţie de misiune.
Prin achiziţia a două nave specializate SAR, construcţii noi, vor fi aduse la îndeplinire obligaţiile statului care derivă din Convenţia internaţională din 1979 privind căutarea şi salvarea pe mare, adoptată de Conferinţa internaţională din 1979 privind căutarea şi salvarea pe mare, organizată de Organizaţia Maritimă Internaţională la Hamburg în perioada 9-27 aprilie 1979 (SAR '79) la care România a aderat prin Ordonanţa Guvernului nr. 115/1998, aprobată cu modificări prin Legea nr. 31/1999.
Valoarea totală a investiţiei, inclusiv TVA, este de 50.600 mii lei, pentru cele două nave SAR.
Nava „Perseus“ face parte din parcul de nave specializate pentru lucrări de dragaj, lucrări de întreţinere şi reparaţii construcţii hidrotehnice, măsurători topohidrografice, lucrări de semnalizare şi remorchere care pot participa la toate tipurile de lucrări şi intervenţii specifice Regiei Autonome Administraţia Fluvială a Dunării de Jos Galaţi. Remorcherul a fost construit în anul 1989 la Șantierul Naval Brăila, după un proiect elaborat în anul 1984, pentru a naviga în zonă de navigaţie nelimitată, urmând a fi folosit la: salvarea şi remorcarea navelor maritime avariate sau eşuate; spargerea gheţii pe sectorul maritim al Dunării de Jos de la Sulina până la Brăila, km 175, nava având clasă de gheaţă G60; manevra navelor maritime în radă şi port; participarea la activităţi de stingere a incendiilor care se produc la bordul navelor sau pe cheu; manevra şi remorcarea platformelor de foraj marin; aprovizionarea platformelor de foraj marin în cazul unor furtuni mai mari de gradul 4 de agitaţie al mării şi remorcaje maritime de linie.
În vederea menţinerii capacităţii de intervenţie a statului român în situaţii de urgenţă care pot apărea pe Dunăre, dar şi pentru reducerea costurilor de funcţionare ale AFDJ RA Galaţi, sunt necesare şi oportune modernizarea şi retehnologizarea remorcherului maritim multifuncţional cu clasă de gheaţă „Perseus“ - 6.600 CP. Modernizarea constă în principal în înlocuirea sistemului de propulsie, a diesel generatoarelor de marş şi de avarie/staţionare şi a instalaţiei de remorcare.
Valoarea totală a investiţiei, inclusiv TVA, este de 44.862 mii lei, sumă eşalonată în trei ani.
Remorcherul maritim multifuncţional „Hercules“ a fost construit în perioada 1986-1988 cu predarea finală în 1989, după un proiect elaborat în anul 1984.
Nava a fost utilizată la activităţile specifice de căutare şi salvare a vieţii omeneşti pe mare, salvare şi remorcare a navelor maritime aflate în pericol şi operaţiuni de depoluare şi a fost solicitată de-a lungul timpului să efectueze şi operaţiuni de spargere a gheţii pe sectorul maritim al Dunării. Activitatea de spargere a gheţii reprezintă un efort deosebit din punct de vedere tehnic, financiar şi uman, remorcherul maritim „Hercules“ fiind una dintre cele două nave construite şi echipate pentru acest fel de operaţiuni din România. Nava are un caracter strategic pentru România.
Având în vedere că remorcherul maritim „Hercules“ era depăşit tehnologic şi nu mai corespundea din punct de vedere tehnic, serviciile de modernizare şi retehnologizare au demarat în anul 2013, starea de uzură a corpului navei fiind de aproximativ 20%, iar uzura motoarelor principale, diesel generatoarelor, instalaţiilor, precum şi a altor echipamente fiind de aproximativ 75%.
Pentru ca această navă să îşi poată obţine certificatele de navigaţie şi să îşi reia rolul în condiţii minime de siguranţă, sunt necesare retehnologizarea şi modernizarea navei. Achiziţionarea unei nave multifuncţionale noi, similare ca dimensiuni şi putere, ar fi ajuns la o valoare de achiziţie de aproximativ 30 de milioane de euro.
Prin proiectul de modernizare, nava este supusă unei reconfigurări complexe în compartimentul maşină. Valoarea estimată a investiţiei la nivelul anului 2012 a fost de 36.506 mii lei, inclusiv TVA. Serviciile de modernizare şi retehnologizare au demarat în anul 2013. Etapele principale ale contractului sunt: realizarea proiectului tehnic şi execuţia serviciilor de modernizare şi retehnologizare a navei. Stadiul fizic şi valoric al serviciilor de modernizare şi retehnologizare a remorcherului maritim „Hercules“, din contractul iniţial, la nivelul lunii decembrie 2016, este de 95%. Din suma aprobată de 36.506 mii lei s-au executat lucrări în valoare de 34.718 mii lei. Valoarea restului de executat este în sumă de 12.699 mii lei, din care suma de 10.911 mii lei reprezintă lucrări suplimentare. Finanţarea este asigurată integral de la bugetul de stat.
Valoarea totală actualizată a investiţiei, inclusiv TVA, este de 47.417 mii lei.
Ce spune directorul ARSVOM despre achiziţia de nave
„Sunt nişte nave noi pentru îndeplinirea obligaţiilor statului roman, care şi-a asumat să salveze vieţi pe mare, ba mai mult, acum se obligă să asigure salvarea şi la platforme. Aceste nave noi pot face faţă acestor cerinţe, pentru că sunt nişte nave mai mari, de 24 de metri, cu autonomie mai mare, cu alte calităţi de salvare. Mai este o navă de depoluare, care poate efectua acţiuni de depoluare în mare deschisă, ceea ce nu se putea face până acum. La ultimul exerciţiu mare la care am participat, s-a constat că România nu posedă o navă de depoluare în mare deschisă. Aceste nave sunt o necesitate şi o urgenţă pentru România. Dacă se întâmpla ceva în zona platformelor, România nu avea cu ce să intervină“, a explicat directorul ARSVOM.O navă nouă de depoluare
Conform hotărârii nr. 93/2017, a fost aprobată Nota de fundamentare referitoare la necesitatea şi oportunitatea efectuării cheltuielilor aferente proiectului de investiţii „Navă specializată de depoluare“, beneficiar fiind Agenţia Română de Salvare a Vieţii Omeneşti pe Mare.În hotărâre este prevăzut faptul că finanţarea proiectului de investiţii se realizează de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Transporturilor, în limita sumelor aprobate anual cu această destinaţie, precum şi din alte surse legal constituite, conform programelor de investiţii publice aprobate potrivit legii.
Potrivit notei de fundamentare a proiectului, în îndeplinirea obiectului său de activitate, ARSVOM are următoarele atribuţii: a) duce la îndeplinire obligaţiile ce revin statului român prin convenţiile şi acordurile internaţionale la care acesta este parte, referitoare la activitatea de căutare şi salvare a vieţii omeneşti pe mare; b) îndeplineşte sarcinile care îi revin din Planul naţional de pregătire, răspuns şi cooperare în caz de poluare marina şi c) execută intervenţii în caz de poluare.
ARSVOM are în dotare un parc de 12 nave: un remorcher maritim multifuncţional, trei nave SAR (Search and Rescue - căutare şi salvare), cinci şalupe de servitute şi trei şalupe de intervenţie pentru lansarea şi manevrarea barajului antipoluant, după cum urmează:
a) Remorcherul maritim HERCULES - construit în anul 1988 la Brăila, aflat în curs de modernizare, 6600 CP, 100 TBP. Nava este destinată în principal remorcajului greu, salvare nave, ranfluare şi secundar acţiunilor de depoluare;
b) două şalupe de căutare şi salvare - construite în anul 2002 în şantierul Tyovene OY, Finlanda, 820 CP. Navele sunt destinate exclusiv operaţiunilor SAR;
c) o şalupă-remorcher de căutare şi salvare - construită în anul 2001 în Șantierul Naval Mangalia, 840 CP. Nava este destinată în principal operaţiunilor SAR, asistenţă scafandri, remorcaj uşor şi doar accidental asistenţei la operaţiuni de depoluare;
d) cinci şalupe de servitute - construite în perioada 1981-1990 în URSS, 150 CP. Navele sunt destinate acţiunilor de suport, fără a fi implicate direct în operaţiuni de depoluare;
e) trei şalupe de intervenţie - construite în anul 2002 în Șantierul Naval Mangalia, 860 CP. Navele sunt destinate acţiunilor de intervenţie în operaţiuni de depoluare, în special pentru desfăşurat baraje.
Toate aceste nave nu au capacităţi de colectare şi/sau depozitare a reziduurilor de hidrocarburi.
De asemenea, ARSVOM dispune pentru activităţile de depoluare de echipamente folosite la depoluare, achiziţionate în anul 2001, după cum urmează: a) baraje antipoluare tip cortină (1.700 m pentru mare şi 1.000 m pentru port); b) baraje antipoluare gonflabile (3.300 m pentru mare şi 2.000 m pentru port); c) 7 pompe de recuperare, a hidrocarburilor (cinci bucăţi cu capacitate de 20 m3/h şi două bucăţi cu capacitate de 130 m3/h); d) zece tancuri portabile pentru depozitarea temporară a hidrocarburilor recuperate, cu o capacitate de 25 m3 fiecare.
În prezent, cu dotările existente, ARSVOM poate întreprinde activităţi de depoluare în cazul unor deversări minore. În cazul unor deversări majore, infrastructura ARSVOM este depăşită de situaţie şi există riscul de a nu putea duce la bun sfârşit o astfel de intervenţie. De aceea, este necesară dotarea ARSVOM cu o navă specializată care să acopere eficient etapele de colectare şi transport al reziduurilor şi care să joace rolul de centru de comandă în timpul intervenţiei. Nava specializată trebuie dotată cu sistem de detecţie a zonei poluate.
Nava specializată de depoluare va fi o construcţie monocorp, autopropulsată, destinată pentru limitarea zonei poluate prin desfăşurarea de baraje antipoluare; colectarea reziduurilor petroliere de la suprafaţa apei, împrăştiere de dispersanţi, optional, stins incendiu, remorcaj, transport de echipamente pe punte, asistenţă la lucrări offshore, colectare reziduuri solide şi navă suport pentru scafandri.
Prin achiziţia unei nave specializate de depoluare, construcţie nouă, vor fi aduse la îndeplinire obligaţiile statului care derivă din acorduri şi convenţii internaţionale, referitoare la pregătirea, intervenţia şi cooperarea în caz de poluare a mediului marin.
Valoarea totală a investiţiei, inclusiv TVA, este de 41.346 mii de lei, care va fi achitată în doi ani, eşalonat. Nava de depoluare va avea o lungime de 38 - 40 m, lăţime de aproximativ 8 - 10 m, pescajul de 2,6 - 3,2 m, având o autonomie de şapte zile pe mare.
Două nave specializate SAR, în curtea ARSVOM
În hotărârea nr. 94/2017, a fost aprobată Nota de fundamentare referitoare la necesitatea şi oportunitatea efectuării cheltuielilor aferente proiectului de investiţii „Nave specializate SAR“, pentru beneficiarul - Agenţia Română de Salvare a Vieţii Omeneşti pe Mare, de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Transporturilor, în limita sumelor aprobate anual cu această destinaţie, precum şi din alte surse legal constituite, conform programelor de investiţii publice aprobate potrivit legii.Conform Notei de fundamentare a proiectului, pentru căutarea şi salvarea vieţii omeneşti pe mare (SAR - Search and Rescue), intervenţie care trebuie asigurată de statele riverane gratuit, în conformitate cu reglementările internaţionale, capacitatea ARSVOM este limitată din punctul de vedere al numărului maxim de persoane ce pot fi salvate, al zonei de acţiune, precum şi al condiţiilor meteo nefavorabile la momentul intervenţiei. În cazul unor accidente majore (număr mare de naufragiaţi), dotarea ARSVOM este insuficientă şi nu va putea duce la bun sfârşit o astfel de intervenţie. Niciuna dintre navele din dotarea actuală nu poate lucra în conjuncţie cu elicopterele ce participă la intervenţia de căutare şi salvare de vieţi omeneşti pe mare.
În viitor, se preconizează o creştere a activităţii la platformele petroliere din Marea Neagră. În cazul intervenţiilor în zona economică exclusivă, conform prevederilor Legii nr. 165/2016 privind siguranţa operaţiunilor petroliere offshore, acolo unde România are responsabilitate, se impune statului să poată interveni în cazul accidentelor la platformele petroliere.
Nava specializată SAR va fi o construcţie monocorp, autopropulsată, pentru navigaţia maritimă la o distanţă de până la 250 de mile marine faţă de locurile de adăpost. Dimensiunile principale ale unei nave vor fi: lungime corp 23-25 m, lăţime 6-7 m, pescaj 1,5-1,7 m, deplasament 40-45 t. Construcţia va fi realizată din aluminiu marin, având o geometrie a etravei ce reduce impactul la valuri, proiectată special pentru operaţiuni în condiţii de vreme foarte dificilă, având capacităţi de autoredresare. Nava specializată SAR va fi proiectată, echipată şi certificată în concordanţă cu regulile speciale ale unei societăţi de clasificare membre IACS (Asociaţia Societăţilor de Clasificare). Nava va fi echipată cu elemente auxiliare în funcţie de misiune.
Prin achiziţia a două nave specializate SAR, construcţii noi, vor fi aduse la îndeplinire obligaţiile statului care derivă din Convenţia internaţională din 1979 privind căutarea şi salvarea pe mare, adoptată de Conferinţa internaţională din 1979 privind căutarea şi salvarea pe mare, organizată de Organizaţia Maritimă Internaţională la Hamburg în perioada 9-27 aprilie 1979 (SAR '79) la care România a aderat prin Ordonanţa Guvernului nr. 115/1998, aprobată cu modificări prin Legea nr. 31/1999.
Valoarea totală a investiţiei, inclusiv TVA, este de 50.600 mii lei, pentru cele două nave SAR.
„Modernizarea şi retehnologizarea remorcherului maritim multifuncţional cu clasă de gheaţă «Perseus» - 6.600 CP“
Hotărârea nr. 95/2017 privind aprobarea Notei de fundamentare referitoare la necesitatea şi oportunitatea efectuării cheltuielilor aferente proiectului de investiţii „Modernizarea şi retehnologizarea remorcherului maritim multifuncţional cu clasă de gheaţă «Perseus» - 6.600 CP“ arată că finanţarea proiectului de investiţii se realizează de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Transporturilor, în limita sumelor aprobate anual cu această destinaţie.Nava „Perseus“ face parte din parcul de nave specializate pentru lucrări de dragaj, lucrări de întreţinere şi reparaţii construcţii hidrotehnice, măsurători topohidrografice, lucrări de semnalizare şi remorchere care pot participa la toate tipurile de lucrări şi intervenţii specifice Regiei Autonome Administraţia Fluvială a Dunării de Jos Galaţi. Remorcherul a fost construit în anul 1989 la Șantierul Naval Brăila, după un proiect elaborat în anul 1984, pentru a naviga în zonă de navigaţie nelimitată, urmând a fi folosit la: salvarea şi remorcarea navelor maritime avariate sau eşuate; spargerea gheţii pe sectorul maritim al Dunării de Jos de la Sulina până la Brăila, km 175, nava având clasă de gheaţă G60; manevra navelor maritime în radă şi port; participarea la activităţi de stingere a incendiilor care se produc la bordul navelor sau pe cheu; manevra şi remorcarea platformelor de foraj marin; aprovizionarea platformelor de foraj marin în cazul unor furtuni mai mari de gradul 4 de agitaţie al mării şi remorcaje maritime de linie.
În vederea menţinerii capacităţii de intervenţie a statului român în situaţii de urgenţă care pot apărea pe Dunăre, dar şi pentru reducerea costurilor de funcţionare ale AFDJ RA Galaţi, sunt necesare şi oportune modernizarea şi retehnologizarea remorcherului maritim multifuncţional cu clasă de gheaţă „Perseus“ - 6.600 CP. Modernizarea constă în principal în înlocuirea sistemului de propulsie, a diesel generatoarelor de marş şi de avarie/staţionare şi a instalaţiei de remorcare.
Valoarea totală a investiţiei, inclusiv TVA, este de 44.862 mii lei, sumă eşalonată în trei ani.
„Modernizarea şi retehnologizarea remorcherului maritim multifuncţional cu clasă de gheaţă «Hercules»“
Ultima hotărâre aprobată de Guvern, nr. 96/2017, privind reaprobarea Notei de fundamentare referitoare la necesitatea şi oportunitatea efectuării cheltuielilor aferente proiectului de investiţii „Modernizarea şi retehnologizarea remorcherului maritim multifuncţional cu clasă de gheaţă «Hercules»“, prevede că finanţarea proiectului de investiţii se realizează de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Transporturilor, în limita sumelor aprobate anual cu această destinaţie, conform programelor de investiţii publice aprobate potrivit legii.Remorcherul maritim multifuncţional „Hercules“ a fost construit în perioada 1986-1988 cu predarea finală în 1989, după un proiect elaborat în anul 1984.
Nava a fost utilizată la activităţile specifice de căutare şi salvare a vieţii omeneşti pe mare, salvare şi remorcare a navelor maritime aflate în pericol şi operaţiuni de depoluare şi a fost solicitată de-a lungul timpului să efectueze şi operaţiuni de spargere a gheţii pe sectorul maritim al Dunării. Activitatea de spargere a gheţii reprezintă un efort deosebit din punct de vedere tehnic, financiar şi uman, remorcherul maritim „Hercules“ fiind una dintre cele două nave construite şi echipate pentru acest fel de operaţiuni din România. Nava are un caracter strategic pentru România.
Având în vedere că remorcherul maritim „Hercules“ era depăşit tehnologic şi nu mai corespundea din punct de vedere tehnic, serviciile de modernizare şi retehnologizare au demarat în anul 2013, starea de uzură a corpului navei fiind de aproximativ 20%, iar uzura motoarelor principale, diesel generatoarelor, instalaţiilor, precum şi a altor echipamente fiind de aproximativ 75%.
Pentru ca această navă să îşi poată obţine certificatele de navigaţie şi să îşi reia rolul în condiţii minime de siguranţă, sunt necesare retehnologizarea şi modernizarea navei. Achiziţionarea unei nave multifuncţionale noi, similare ca dimensiuni şi putere, ar fi ajuns la o valoare de achiziţie de aproximativ 30 de milioane de euro.
Prin proiectul de modernizare, nava este supusă unei reconfigurări complexe în compartimentul maşină. Valoarea estimată a investiţiei la nivelul anului 2012 a fost de 36.506 mii lei, inclusiv TVA. Serviciile de modernizare şi retehnologizare au demarat în anul 2013. Etapele principale ale contractului sunt: realizarea proiectului tehnic şi execuţia serviciilor de modernizare şi retehnologizare a navei. Stadiul fizic şi valoric al serviciilor de modernizare şi retehnologizare a remorcherului maritim „Hercules“, din contractul iniţial, la nivelul lunii decembrie 2016, este de 95%. Din suma aprobată de 36.506 mii lei s-au executat lucrări în valoare de 34.718 mii lei. Valoarea restului de executat este în sumă de 12.699 mii lei, din care suma de 10.911 mii lei reprezintă lucrări suplimentare. Finanţarea este asigurată integral de la bugetul de stat.
Valoarea totală actualizată a investiţiei, inclusiv TVA, este de 47.417 mii lei.
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp
Comentarii