Fondul Documentar Dobrogea de ieri și de azi
BIBLIOTECA VIRTUALĂ
Ziua Constanta
//
17:30 22 12 2024 Citeste un ziar liber! Deschide BIBLIOTECA VIRTUALĂ

Info Sud-Est Consultanță copy-paste pe banii UE. Firmele nașei lui Alfred Simonis și a verișoarei ei, contracte pe bandă rulantă din PNRR și ITI Delta Dunării

ro

17 Dec, 2022 12:14 3279 Marime text
Camelia Huțan i-a cununat pe soții Simonis (foto stânga) – sursa: Instagram/ Camelia Huțan, în vacanță cu verișoara ei Dorica Pop, administratora celei de-a doua firme de consultanță (foto dreapta) – sursa: Facebook
  • Două firme anonime au obținut anul acesta 40 de contracte de consultanță IT pentru digitalizarea instituțiilor, în total peste jumătate de milion de euro. 
  • Banii sunt luați doar prin achiziție directă, de la primării din Tulcea, Constanța, Vaslui și un spital din Timiș, prin programele europene ITI Delta Dunării și PNRR. 
  • Una dintre firme este deținută de nașa lui Alfred Simonis, liderul deputaților PSD, și a obținut primul contract la doar o lună după înființarea companiei. Nașa este și consiliera lui Simonis la cabinetul parlamentar, după mai mulți ani în care a fost casnică.
  • Verișoara acesteia, cu experiență în catering și brutărie, deține cea de-a doua firmă, care a obținut și câte 21 de contracte într-o singură lună. Firma nu figura cu angajați anterior achizițiilor.
  • În multe dintre cazuri, achizițiile au fost finalizate la câteva minute de la inițierea procedurii în SEAP.
  • Multe dintre rapoartele de consultanță au fost livrate în același timp, la doar câteva zile de la semnarea contractelor, deși documentele ar fi trebuit să conțină analize și concluzii în urma studierii arhivelor și registrelor primăriilor. 
  • Info Sud-Est a analizat toate achizițiile și a parcurs o parte din rapoartele livrate la finalul consultanței: conținutul acestora este copy paste, deși trebuia să fie personalizat, specific pentru fiecare primărie. 
  • Mai mult, unele documente de la ambele firme sunt identice și conțin inclusiv aceleași greșeli de redactare. 
  • Primarii din Tulcea spun că au ajuns la consultanți prin șeful PSD al județului care i-a convocat la o întâlnire cu una din firme. Horia Teodorescu recunoaște că i-a chemat pe primari și le-a prezentat firma, ”dar nu i-a influențat”. 
  • Alfred Simonis ne-a transmis că nu răspunde ”aberațiilor”. Firma recomandată de Teodorescu ne-a cerut ”copie după buletin conform cu originalul” ca să stea de vorbă cu noi. Firma nașei lui Simonis ne-a transmis că “simplul fapt că rapoartele evidențiază aceleași aspecte nu scade valoarea acestora”. Ceilalți ne-au dat block sau au refuzat să facă declarații.
O investigație de Andreea Pavel și Adrian Anton 
Info Sud-Est.ro


SC Maxor Consulting SRL, o firmă specializată în consultanță IT, a fost înființată de Camelia Veronica Huțan în martie 2022 și are sediul într-un apartament din Sectorul 3. 

O lună mai târziu, societatea obținea primul contract pe bani europeni, semnat cu Primăria Grindu din Tulcea, pentru servicii de consultanță. Valoarea contractului era de 25.000 de euro. După patru zile de la prima achiziție, firma mai semna un alt contract de consultanță, cu Primăria Măcin, de aproximativ 24.000 de euro. În luna următoare, societatea lui Huțan încheia alt contract cu Primăria C.A. Rosetti, aflată tocmai la capătul Deltei, de 25.000 de euro.

De la casnică la consilier de parlamentar cu firmă de consultanță digitală

La datele de contact de pe platforma de achiziții publice, Maxor Consulting a trecut websiteul forfuture.ro. Însă acest site aparține altei companii, specializate în contabilitate.

În schimb, singura pagină de internet care ar putea să fie asociată cu numele firmei de consultanță – maxorconsulting.ro – nu are date sau persoane de contact și nu este funcțională. Ultima modificare pe site a fost făcută în 4 aprilie 2022, la trei săptămâni de la înființarea companiei. Domeniul este deținut de o persoană fizică.

Maxor Consulting nu este identificabilă nici pe Facebook sau altă rețea de socializare. Firma poate fi contactată doar prin site-ul de achiziții publice e-licitatie.ro, unde, pentru a avea acces la banii publici, este obligatoriu să înregistrezi și date de contact. 


Administratorul unic al firmei Maxor Consulting SRL este Camelia Huțan, o prietenă a Elenei Simonis, soția deputatului Alfred Simonis, liderul grupului parlamentar PSD din Camera Deputaților. 

Conform declarațiilor de avere ale soțului Cameliei Huțan, Adrian Darius Huțan (agent rutier în Timiș), femeia apărea ”casnică” în dreptul veniturilor, în documentele aferente anilor 2010, 2013, 2014, 2015 și 2017. 

În august 2018, Camelia Huțan și soțul său i-au cununat pe Alfred și Elena Simonis și au publicat fotografii pe Instagram cu tagul #godparents (nași).

Conform declarației de avere a soțului său din 2019, Camelia Huțan figura la acel moment drept consilieră la cabinetul parlamentar al lui Alfred Simonis. 

Camera Deputaților a refuzat să ne spună cine sunt consilierii lui Alfred Simonis, plătiți din bani publici, invocând regulile GDPR. Liderul deputaților PSD ne-a transmis că nu va răspunde ”aberațiilor”, că ”totul este tendențios” și ne-a transmis că a angajat-o consilieră pe Camelia Huțan înainte să-i devină nașă:

”Nu pot răspunde la asemenea aberații! Nu mă interesează ce fac în privat angajații mei! Salariul este de aproximativ 4000 lei. Iar data angajării e anterioară nunții. Happy? Totul e tendențios”, ne-a scris Alfred Simonis pe WhatsApp. 



În lipsa altor date de contact ale Cameliei Huțan, Info Sud-Est a sunat la numărul de telefon al Maxor Consulting de pe site-ul e-licitatie.ro. 

Pe contul de WhatsApp al numărului apare fotografia agentului rutier Darius Huțan, nașul lui Alfred Simonis. La telefon a răspuns un bărbat care ne-a spus că ne va transmite cu cine putem sta de vorbă, iar ulterior ne-a cerut să îi scriem pe e-mailul firmei și ne va răspunde ”când ajunge la birou”. 

A doua zi am primit punctul de vedere al Maxor Consulting:

“Contractele în baza cărora am prestat servicii de consultanță au rezultat în urma unor proceduri legale de achiziție. Procedurile au fost transparente dovadă că și dumneavoastră ați avut acces la ele. Referitor la conținutul rapoartelor va facem cunoscut că aceste realități sunt valabile la majoritatea instituțiilor din România constatările constituind o bună bază de plecare pentru digitalizarea activității în administrația publică. Simplul fapt că rapoartele evidențiază aceleași aspecte nu scade valoarea acestora”.


Verișoara nașei are experiență în catering și brutărie, dar face afaceri cu ”expertiză IT” pe bani europeni

Athos Total Consulting este o altă firmă de consultanță IT, deținută majoritar din iunie 2022 de Dorica Pop. Aceasta și Camelia Huțan, nașa lui Simonis, susțin pe rețelele de socializare că sunt verișoare. Cele două apar împreună într-o poză de grup la nunta lui Simonis din august 2018, dar și în mai multe poze din vacanțe pe care le-au petrecut împreună. Dorica Pop, Camelia Huțan și Alfred Simonis sunt, toți trei, din Timiș. 

Athos Total Consulting a primit într-o singură lună, din 10 noiembrie în 9 decembrie, 21 de contracte, în valoare totală de 54.000 de euro din PNRR, de la primării din județul Vaslui. 

În multe dintre cazuri, procedurile erau finalizate în SEAP în doar câteva minute. Președintele PSD al Consiliului Județean Vaslui, Dumitru Buzatu, a declarat că ”nu știe ce este cu firma asta”, dar că ”dacă achizițiile sunt corecte, care e problema?”.

Firmă cu ”experiență” la bani publici

Firma Athos Total Consulting, care acordă ”expertiză tehnică IT”, are o pagină web nefinalizată și parțial nefuncțională. Site-ul, care apare ca fiind nesecurizat, rulează sub o aparentă interfață profesionistă, dar singurele informații pe care aceasta le livrează sunt o adresă de e-mail, un mesaj de bun venit, un motto și un slogan. 

Începând cu 2020, Athos Total Consulting a obținut mai multe contracte de consultanță pe bani europeni cu diverse instituții publice din țară (Iași, Turnu Măgurele, Târgoviște, Ilfov etc), între care 14 achiziții în valoare de peste 340.000 euro, în localități din Tulcea și Constanța, dar și un contract de peste 24.000 euro cu Consiliul Județean Tulcea.

Înainte de preluarea firmei Athos abonată la bani europeni, Dorica Pop era angajata unei firme de catering. În anul în care a preluat firma de expertiză IT, Pop a lucrat pentru o fabrică de pâine și patiserie, și pentru o societate cu obiect de activitate în fabricarea ambalajelor din hârtie și carton. 

Unul dintre acționarii firmei Athos și fost administrator este Adriana Cioară, fără date de contact, dar cu un cont Facebook. Cioară ne-a dat block după ce i-am cerut un punct de vedere.

Analize livrate în câteva zile, rapoarte copy paste

Info Sud-Est a analizat toate procedurile de achiziție din SEAP și a solicitat tuturor primăriilor din județul Tulcea copii ale contractelor cu Athos și ale rapoartelor privind analiza nevoilor și digitalizarea proceselor specifice.

Zece dintre aceste primării au furnizat documentația solicitată.

Patru dintre rapoartele de analiză consultate au conținutul ”copy paste”, numele localităților fiind singurele schimbări operate de la un document la altul. 

Rapoartele de analiză conțin același număr de constatări, recomandări și concluzii, fie că a fost întocmit pentru Primăria Maliuc, o comunitate izolată din Delta Dunării cu sub 300 de locuitori și 7 angajați în primărie, fie că a fost întocmit pentru Primăria Greci, o comunitate dezvoltată, cu aproximativ 5000 de locuitori și 50 de angajați. 

În patru dintre cazuri, pe rapoartele de analiză primite de primării apare același număr de înregistrare, deși contractele sunt diferite.

Pe de altă parte, în cazul Primăriei Măcin, raportul de activitate întocmit de Maxor Consulting este identic cu raportul de activitate al Primăriei Mihail Kogălniceanu, pentru care a lucrat firma Athos Total Consulting. Documentele conțin inclusiv aceleași greșeli de redactare.

Multe dintre rapoartele de consultanță au fost livrate în același timp, la doar câteva zile de la semnarea contractelor, deși documentele ar fi trebuit să conțină analize și concluzii în urma studierii arhivelor și registrelor primăriilor.

Conform caietelor de sarcini consultate, firma de consultanță ar fi trebuit să întocmească:
  • ”Analiză și documentare de specialitate asupra proceselor/nevoilor specifice privind digitalizarea proceselor;
  • Studierea organigramei instituției;
  • Studierea regulamentului de organizare și funcționare al instituției și a oricăror alte documente care evidențiază modul în care activitatea instituției este desfășurată în mod curent;
  • Gradul de cunoaștere și înțelegere a procedurilor de lucru existente;
  • Identificarea și analiza registrelor instituției și a nomenclatorului arhivistic electronic;
  • Identificarea gradului de accesibilitate a informației atât din procesele curente de lucru, cât și din arhiva istorică a instituției;
  • Raport analiză și documentare de specialitate asupra proceselor, nevoilor specifice privind digitalizarea proceselor”.

În schimb, documentele consultate de Info Sud-Est arată că cel puțin 10 primării au primit același raport de analiză, cuvânt cu cuvânt și cu informații generaliste, fără detalii specifice și fără aspecte punctuale sau personalizate de consultanți pentru fiecare beneficiar în parte, așa cum cerea caietul de sarcini.

Practic, a fost întocmit un singur raport pentru care s-a plătit de cel puțin zece ori.

Într-o singură lună de la semnarea contractelor, firma a livrat rapoartele de analiză pentru opt primării. 

În două dintre cazuri, în Sulina (la capătul Deltei) și în Greci (la celălalt capăt, în Munții Măcin), consultanții susțin că au făcut documentarea completă, au analizat informațiile colectate, au scris și livrat analizele în doar 6 zile (din care două erau weekend) de la semnarea contractelor. 

Cu un an înainte de achizițiile pe bandă rulantă din 2022, firma Athos Total Consulting nu figura cu angajați și rula o cifră de afaceri de sub 100.000 de lei pe an, conform bilanțului depus de companie la Ministerul Finanțelor.

Primari: ”Horia Teodorescu ne-a convocat pe toți la Consiliul Județean, unde erau și consultanții de la Athos. Și acolo ni i-a recomandat, pentru digitalizare”


Mai mulți primari din județul Tulcea au explicat pentru Info Sud-Est că au aflat de firma Athos Total Consulting după ce au fost convocați de președintele PSD al Consiliului Județean, Horia Teodorescu.

Teodorescu ”le-a prezentat și recomandat” firma Athos pentru consultanță IT.

Primarii povestesc că au fost chemați ”într-un cadru festiv” la Consiliul Județean, unde firma le-a fost prezentată de șeful județului ca fiind una ”serioasă, cu multe contracte și experiență în mai multe județe”. 

”Așa că, neștiind pe nimeni aici, în zonă, lângă noi, am zis să facem cum spune domnul președinte”, ne-a povestit unul dintre primari.

”Dar să știți că nu toți au făcut, unii au refuzat și noi am fost șocați după aia pentru că noi îi știam apropiați de Teodorescu”, ne-a relatat alt edil.


Unii primari ne-au explicat că au refuzat ”recomandarea” pentru că ”părea ceva cum nu trebuie” și au relatat că unii edili întâmpină probleme acum în colaborarea cu consultanții: 

”Se mișcă greu, nu trimit hârtii complete. Pe unii i-a pus să își completeze singuri formularele pe care ar fi trebuit să le completeze consultanții. Sunt probleme, vă spun, trag de ei să termine proiectele”, ne-a povestit unul dintre primarii care au refuzat să dea consultanța IT la Athos Total Consulting. 


Horia Teodorescu a confirmat pentru Info Sud-Est că i-a convocat pe primari să le prezinte firma Athos Total Consulting, despre care susține însă că nu o cunoștea înainte ca reprezentanții săi să vină într-o audiență. Totuși, Consiliul Județean Tulcea pe care îl conduce a încheiat la rândul său un contract de consultanță IT cu Athos. 

Teodorescu a insistat că nu cunoaște legăturile acționarilor celor două firme cu colegul său de partid, Alfred Simonis, și susține că le-ar fi prezentat primarilor orice firmă ar fi venit să îi propună accesarea de fonduri pentru edili. Horia Teodorescu, președintele Consiliului Județean Tulcea (sursa foto: Inquam Photos/ Octav Ganea)Principalele declarații ale lui Horia Teodorescu:

”Pe firma asta nu am cunoscut-o (Athos Total Consulting, n.red.), ei au venit să-și prezinte serviciile și ceea ce fac, la Consiliul Județean. S-a convocat consiliul de specialitate și conducerea CJ și am făcut o expunere nouă cu ceea ce trebuie să facem și ce oportunități sunt în digitalizarea administrației. 
I-am luat pe cei care se ocupă de domeniu la masă și am discutat. Ideea a fost că trebuie să discutăm că trebuie făcute la nivelul primăriilor: “Păi, da, mă, prezentați marfa primarilor, explicați-le despre ce este vorba, în ceea ce vă gândiți voi să faceți și dacă ajungeți la concluzia că e ok, atunci ok”.
Ei (primarii, n.red.) au fost convocați la o ședință în care li s-a prezentat proiectul, că mulți primari habar nu aveau despre ce este vorba. Acolo li s-a expus oportunitatea de a accesa și de a digitaliza la nivel de UAT. În rest, ei au luat decizia, le-a aparținut, nimeni nu i-a influențat, nu le-a spus ceva, decât că mai sunt două-trei-patru luni până se închide aplicația.
Văd aici (din întrebări, n.red.) că au dat copy paste, să fie sănătoși. Habar n-am ce-au făcut, chiar nu știu, îți spun sincer. Nu știu ce au făcut acolo, dacă a semnat cineva. După s-au rupt discuțiile cu primarii în acest sens deoarece nu există timp să te ocupi de fiecare UAT cu detalii de genul ăsta.
Oricând vine o firmă la dumneavoastră să vă ceară să o prezentați în județ, dumneavoastră convocați primarii? De-a lungul timpului, da. Dacă există orice oportunitate și primarii ar trebui informați, se fac ședințe de informare diverse. Și noi, CJ o facem. 
Și le prezentați firme private? Dacă vine unul să-și prezinte o ofertă privată pe un domeniu, de ce nu?
Pentru că există SEAP pentru asta. Primarii pot merge acolo să-și caute oferte, sunt sute de firme. Să ne înțelegem, și de aici puteau să-și caute oferte. Drept dovadă, mulți și-au făcut cât au vrut, cum au vrut, unii n-au făcut.
Dar foarte mulți au luat de la firma de consultantă recomandată de dumneavoastră, Athos, care este totuși, din Timiș, din celălalt capăt al țării, interconectată cu firma nașei domnului Simonis. Habar n-am de unde este firma. Nici nu s-a mai discutat cu băieții ăia vreodată, ce-au făcut, habar n-am. N-o dau precum m-aș ascunde după cireș, chiar habar n-am. Nu știu.
Cum apreciați, în calitate de președinte CJ, modul în care s-a făcut consultanța? Înțeleg și vreau să și cred că tot ceea ce spui este adevărat. Eu chiar nu știu, mă întrebi de ceva care nu există în ograda mea, există în ograda primăriilor. Dacă au făcut așa, să fie trași la răspundere. Eu n-am nicio treabă, să nu li se aprobe proiectele și finanțarea (…) Acum să fim corecți, nu iau apărarea nimănui. După părerea mea, formatul digitalizării în sine al unui UAT răspunde chiar la aceleași componente, diferă doar populația, anumite date tehnice și suprafața, bănuiesc. Tehnic, dacă sunt 20 de inși, tot același lucru trebuie făcut. Dacă sunt 500, crește volumul de muncă, dar nu știu. Ca și președinte, toate proiecte (trebuie, n.red.) să fie perfecte și aplicate pe UAT-urile respective, să răspundă caracteristilor UAT-urilor. Dar de ce nu întrebați voi primarii? 
Primarii sunt nemulțumiți. Au zis că primesc documentația incompletă. Au spus că nu reușesc să dea de ei, că răspund foarte greu. Contactul dintre noi și ei s-a rupt de atunci. Nu mai este treaba noastră ce se întâmplă, ca și Consiliul Județean, la nivelul unui UAT, cât de bine își fac treaba. Nici n-a venit cineva să-mi zică mie, eu n-am nici contactele cu oamenii aceia și zici că sunt din Timiș. Habar n-aveam că sunt din Timiș și că ar avea relațiile de care ai spus (de prietenie cu Alfred Simonis, n.red.) Îmi dau cuvântul de onoare că habar nu aveam dacă nu-mi spuneai tu acum. Ei au venit vreo 3-4 inși și stăteau aici, să intre în audiență la mine pentru a prezenta ceva în județul Tulcea, să prezinte un proiect (…), nu mă pricep să-ți explic, crede-mă. Și le-am zis: ”Bine explicați-le la toți (primarii, n.red.). Cei care vor, nu vor, să fie sănătoși”.


Banii publici vs. identificarea jurnalistului

Athos Total Consulting ne-a cerut ”copie după buletin conform cu originalul” pentru a accepta să stea de vorbă cu reporterii Info Sud-Est. I-am trimis copie a legitimației de presă și am propus un interviu online, video, răspunzând astfel la cerința firmei de ”a cunoaște cu cine dialoghează”. Nu au mai răspuns.

Corespondența prin e-mailuri:

Athos Total Consulting: ”Avand in vedere ca primim multe mesaje de la persoane pe care nu le cunoaștem si nu știm ce mandat au și din partea cui, pentru a putea comunica cu dumneavoastra în continuare, avem rugămintea să ne trimiteți o copie de CI semnată de conformitate cu originalul”. 

Reporter ISE: ”Având în vedere că societatea dumneavoastră derulează proiecte finanțate din bani publici, informațiile solicitate sunt de interes public. Vă atașez legitimația de presă și linkuri către pagina personală de Facebook și către publicațiile unde îmi desfășor activitatea”. 

Athos Total Consulting: ”Din păcate avem experiențe anterioare cu persoane care au folosit fraudulos acte de acest tip motiv pentru care dacă doriți să comunicăm o copie a actului dumneavoastră de identitate va face posibil acest dialog. Considerăm că este dreptul nostru legitim de a cunoaște cu cine dialogăm acest lucru putând fi dovedit conform legilor din România doar cu actul de identitate”. 

Reporter ISE: ”O dovadă a deschiderii noastre la dialog și a transparenței depline este un interviu prin videocall pe care vă propunem să-l facem în cursul zilei de mâine, la ce oră stabiliți dumneavoastră. Aveți ocazia astfel să vedeți cu cine dialogați și să ne oferiți punctul de vedere solicitat cu privire la contractele derulate cu fonduri europene, pe care le-ați încheiat cu primăriile din mai multe județe”.


Nicio părere de la ministere

Întrebat ce părere are despre consultanța IT ”copy paste” furnizată primăriilor în vederea digitalizării, Sebastian Burduja, ministru al Cercetării, Inovării și Digitalizării, ne-a trimis la Ministerul Dezvoltării:

”Programele respective nu sunt gestionate de MCID. Există la fiecare program în parte organisme de monitorizare și evaluare, respectiv de verificare și control, care trebuie sa își facă treaba”. 


Cseke Attila, ministrul Dezvoltării, care are în subordine autoritatea de management a liniei de finanțare prin care s-au derulat aceste proiecte, nu a transmis un punct de vedere până la publicarea articolului.

Nici Autoritatea de Management pentru Programul Operațional Capacitate Administrativă (AM POCA) nu a transmis un punct de vedere până la publicarea articolului.

O investigație de Andreea Pavel și Adrian Anton

Articol preluat de pe Info-Sud-Est.ro
Urmareste-ne pe Google News
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp

Ti-a placut articolul?

Comentarii