Fondul Documentar Dobrogea de ieri și de azi
BIBLIOTECA VIRTUALĂ
Ziua Constanta
14:26 16 08 2024 Citeste un ziar liber! Deschide BIBLIOTECA VIRTUALĂ

Înșelăciune în mediul online cu citații falsificate! Ce mesaje sunt trimise pe mail persoanelor vizate

ro

16 Aug, 2024 10:50 292 Marime text
Foto: Poliția RomânăPoliția Română avertizează că în ultima perioadă, a reapărut modul de operare „Government Impersonation Scam”, fiind vizați cetățenii de bună-credință, cărora le sunt transmise, de cele mai multe ori prin intermediul email-ului, citații falsificate.

În mod fals, acestea apar ca fiind emise de către autorități ale statului român (ex: Poliția Română).

Astfel, documentele falsificate informează destinatarii că ar fi implicați în infracțiuni grave legate de viața sexuală, precum pornografia infantilă, pedofilia și hărțuirea sexuală.

Autorii utilizează numele unor oficiali sau ofițeri de poliție, pentru a conferi autenticitate înscrisurilor, inducând în eroare și provocând panică în rândul populației.

Modul de operare

Înșelăciunea, cunoscută sub denumirea de „government impersonation scam”, presupune mai mulți pași:

1.       Crearea citațiilor falsificate: Documentele sunt elaborate pentru a semăna cu citațiile emise de Poliție, incluzând antetul instituției, ștampile și semnături falsificate ale unor oficiali din rândul Poliției Române;

2.       Citațiile falsificate sunt expediate prin email, adesea folosindu-se adrese false care le imită cele oficiale;

3.       Destinatarii sunt acuzați de fapte extrem de grave, precum pornografia infantilă, pedofilia sau hărțuirea sexuală, generând panică și confuzie;

4.       Citațiile falsificate cer adesea ca destinatarii să contacteze urgent un anumit număr de telefon sau o adresă de email ori să furnizeze informații personale sau bani pentru a „rezolva” problema.

Impactul asupra cetățenilor

Această formă de înșelăciune are un impact psihologic major asupra victimelor.

Acuzațiile de infracțiuni sexuale sunt extrem de grave, ceea ce poate duce la panică, stres și chiar la acțiuni necugetate. Unii cetățeni pot fi tentați să ofere informații personale, financiare ori sume de bani în încercarea de a clarifica situația, ceea ce poate duce la furtul datelor cu caracter personal sau la pierderi financiare.

La nivelul țării noastre au fost înregistrate fapte cu acest mod de operare, iar pentru o mai bună prevenție, cetățenii trebuie să se protejeze în mediul online și, astfel, recomandăm să aibă în vedere mai multe măsuri de contracarare, printre care:

1.       Cererile de comunicare a unor detalii financiare (via email, poștă, reclame, apeluri telefonice etc.) să fie tratate cu suspiciune;

2.       Verificarea dacă mesajul/apelul este legitim, prin apelarea directă a instituției la numărul de telefon oficial;

3.       Neaccesarea link-urilor sau atașamentelor dintr-un email sau SMS nesolicitat. Ștergerea imediată a acestuia!

4.       Maximizarea atenției la mesajele care conțin formule de adresare impersonale (ex: dear customer) sau greșeli gramaticale ori de scriere. Analizarea oricărui posibil detaliu care ar putea duce la depistarea unui înscris falsificat;

5.       Activarea și folosirea în mod constant a unei forme de autentificare în mai mulți pași, atunci când este posibil. Acești pași suplimentari pot preveni accesarea nelegitimă a contului;

6.       În cazul în care o persoană a fost victima unei infracțiuni, poate sesiza organele de urmărire penală prin plângere, sens în care aceasta trebuie să îndeplinească condițiile de fond și formă prevăzute de art. 289 din Codul de Procedură Penală, respectiv să conțină numele, prenumele, codul numeric personal, calitatea și domiciliul ori, pentru persoanele juridice, denumirea, sediul, codul unic de înregistrare, codul de identificare fiscală, numărul de înmatriculare în registrul comerțului sau de înscriere în registrul persoanelor juridice și contul bancar, indicarea reprezentatului legal ori convențional, descrierea faptei ce formează obiectul plângerii, precum și indicarea făptuitorului și a mijloacelor de probă, dacă sunt cunoscute.

De asemenea, plângerea în formă electronică îndeplinește condițiile de formă numai dacă este certificată prin semnătură electronică, în conformitate cu prevederile legale. Informarea corectă și vigilentă poate ajuta la prevenirea acestor genuri de fapte. Cetățenii trebuie să fie sceptici față de solicitările neobișnuite și să verifice întotdeauna autenticitatea documentelor primite.

„Protejați-vă informațiile personale/financiare și fiți conștienți de metodele pe care infractorii le folosesc pentru a induce în eroare!”

Citește și: 

Înșelătoriile de tip trading scam au devenit tot mai răspândite. Recomandări
Urmareste-ne pe Google News
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp

Ti-a placut articolul?

Comentarii