Fondul Documentar Dobrogea de ieri și de azi
BIBLIOTECA VIRTUALĂ
Ziua Constanta
16:16 24 07 2024 Citeste un ziar liber! Deschide BIBLIOTECA VIRTUALĂ

Inspectoratul Scolar nu informeaza profesorii

ro

18 Oct, 2006 00:00 1091 Marime text

Haos in invatamantul constantean

# Din cauza schimbarilor aparute peste noapte in domeniul legislativ, cadrele didactice sunt bulversate si nu mai inteleg nimic # Singurele informatii care le parvin sunt zvonurile ca nici Inspectoratul Scolar Constanta nu e la curent cu ultimele legi aparute in domeniu

Din cauza schimbarilor aparute peste noapte in domeniul legislativ, cadrele didactice sunt bulversate si nu mai inteleg nimic. La ora actuala, acestea nu stiu exact care sunt reglementarile privind incadrarea lor, in urmatorii ani, in sistemul de invatamant preuniversitar. Singurele informatii sunt la nivel de zvon. Si cum ar putea profesorii sa cunoasca ce le pregatesc guvernantii, odata cu intrarea in Uniunea Europeana, cand nici Inspectoratul Scolar Constanta nu e la curent cu ultimele legi aparute in domeniu. Se pare ca pe acestia nu-i intereseaza soarta profesorilor sau poate ca nu vor sa-i mai bulverseze, mai ales ca sindicalistii anunta un an scolar agitat. Ni s-ar fi parut normal ca inspectorii scolari sa-i informeze pe profesori despre noile reglementari, mai ales ca unii dintre acestia ar putea ramane pe drumuri din cauza dezinformarii. Este vorba de introducerea noului sistem de credite, care da dreptul de a profesa doar cadrelor didactice care au acumulat 300 de puncte. Acest numar se poate obtine din cele 180 de credite asigurate prin licenta si din masterat, care adauga 120 de credite transferabile. Avand in vedere implementarea din anul universitar 2005-2006 a noii structuri a ciclurilor de studii din invatamantul superior, in acord cu procesul de la Bologna, care prevede crearea spatiului european al invatamantului superior, guvernantii nostri au adoptat in 28.07.2005, Ordonanta de Urgenta pentru modificarea si completarea Legii numarul 288/2004 privind organizarea studiilor universitare.Guvernul vrea profesori europeniInitial, prin acest act se introducea masteratul didactic, in scopul profesionalizarii carierei didactice. Acesta are o durata de doi ani si este format din doua componente, una de pregatire psihopedagogica, care include minim 30 de credite si o componenta de pregatire profesionala, de cel putin 90 de credite. Daca pregatirea profesionala se face intr-un domeniu invecinat domeniului de licenta, se arata in ordonanta, acesta da posibilitatea absolventului de masterat sa predea, in completare de norma, si discipline din acest domeniu. Ordonanta mai preciza si faptul ca, pentru a putea preda in invatamantul liceal este nevoie, in mod obligatoriu, de o pregatire la nivel de masterat. Intre timp, adica in 29.11.2005, Parlamentul Romaniei revine asupra acestui act normativ si adopta legea numarul 346/2005 privind aprobarea Ordonantei de urgenta numarul 78/2005 pentru modificarea si completarea Legii numarul 288/2004 privind organizarea studiilor universitare.A mai ramas putin timp pentru finalizarea studiilorDe aceasta data insa, absolventii de facultate pot deveni profesori de liceu si fara masterat. Recenta ordonanta guvernamentala prevede, insa, ca absolventii ciclurilor de studii universitare de licenta sau masterat pot ocupa posturi didactice atat in invatamantul primar si gimnazial, cat si in invatamantul liceal, cu conditia obtinerii a minimum 30 de credite de studii transferabile din programul de pregatire psihopedagogica oferit de departamentele pentru pregatirea personalului didactic. Personalul existent in sistemul de invatamant care nu detine cele 30 de credite de studii transferabile, este obligat sa le dobandeasca in maximum 3 ani. Potrivit aceleiasi ordonante, absolventii cu diplome de masterat pot ocupa posturi didactice in invatamantul liceal, postliceal sau universitar, cu conditia ca acestia sa fi acumulat printr-o pregatire psihopedagogica minimum 60 de credite de studii transferabile. Programele de pregatire psihopedagogica sunt oferite de facultatile de Psihologie si Stiinte ale Educatiei precum si de departamentele pentru pregatirea personalului didactic abilitate de catre Ministerul Educatiei si Cercetarii. Anual, MEdC aproba cifrele de scolarizare pe specializari si programele de studii ale masterului didactic. Diploma, care contine un modul de specializare dintr-un domeniu apropiat licentei, da dreptul exercitarii profesiei didactice, in regim de completare de norma, in acel domeniu, se mai arata in ultimul act emis de Guvern, pe aceasta tema."Legea e valabila doar peste 5 ani"Pentru ca au "prins" cateva informatii privind viitorul lor, unii dintre profesorii constanteni urmeaza deja masterate la facultatile Universitatii Ovidius. Chiar daca nu mai sunt la prima tinerete, acestia se tem pentru cariera lor didactica si s-au inscris la master. Cum ramane insa cu cadrele didactice care nu cunosc ultimele prevederi legale din invatamant? Daca nu le vor afla din timp, se poate intampla ca acestia sa ramana pe drumuri. Desi fostul ministru secretar de stat in Ministerul Educatiei si Cercetarii, Paloma Petrescu afirma in cadrul sedintei Senatului din 10 noiembrie 2005, ca proiectul de lege pentru aprobarea OU a Guvernului nr. 78/2004, este extrem de important si este necesar ca acesta sa intre in vigoare, chiar pentru sesiunea de mobilitati de personal din anul 2006. Roxana Niculae, purtatorul de cuvant al ISJ Constanta, este de cu totul alta parere. Aceasta considera ca legea mai sus amintita se va aplica peste cinci ani si nu-i va afecta pe profesorii existenti in sistem.
Urmareste-ne pe Google News
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp

Ti-a placut articolul?

Comentarii