Fondul Documentar Dobrogea de ieri și de azi
BIBLIOTECA VIRTUALĂ
Ziua Constanta
16:42 25 08 2024 Citeste un ziar liber! Deschide BIBLIOTECA VIRTUALĂ

Laurenţiu Mironescu şi Ovidiu Cupşa despre vânzarea Portului „Portul Constanţa ar trebui scos de sub controlul politicului"

ro

30 Aug, 2012 01:00 3504 Marime text
port_-_portul_constanta.jpgIntrarea României în Spaţiul Schengen are implicaţii mult mai mari decât cele legate de corupţia din ţara noastră şi de problemele de frontieră. Adevărata miză pentru obţinerea vizei o constituie, potrivit unor experţi, privatizarea CN Administraţia Porturilor Maritime SA Constanţa, o afacere evaluată, neoficial, la un miliard de euro, scrie Daily Business.

Specialiştii spun că olandezii se opun aderării României la Shengen. „Olanda şantajează România cu intrarea în Schengen pentru a obţine mai repede şi în condiţii foarte avantajoase managementul privat asupra Portului Constanţa şi, practic, controlul fluxului de mărfuri pentru Europa şi menţinerea Portului Constanţa într-o zonă mediocră din punct de vedere al volumului mărfurilor şi al cifrei de afaceri", declara senatorul PSD Marius Bota. Că olandezii sunt interesaţi de poarta noastră de ieşire la Marea Neagră o demonstrează protocolul de colaborare pe care cele două state l-au semnat în 2011.

Portul Rotterdam ar putea fi ameninţat

Potrivit analiştilor, acuzele au o logică economică. „Dacă România intră în Spaţiul Schengen, ar putea ameninţa supremaţia Portului Rotterdam, cea mai mare poartă de intrare a mărfurilor extracomunitare în Europa", explică pentru Daily Business expertul în transporturi Gabriel Marinescu. Laurenţiu Mironescu, fostul director al CN Administraţia Porturilor Maritime Constanţa, a spus că, din punct de vedere al fluxului de mărfuri, singurul competitor al Rotterdamului este, într-adevăr, Portul Constanţa.

Nu este pentru prima dată când se pune în discuţie managementul privat al portului. „FMI a spus de mult timp că pentru eficientizarea managementului companiilor naţionale şi al celor de stat se recomandă o astfel de soluţie. Acum, este o soluţie care nu este recomandată în privinţa Portului Constanţa, pentru că portul este mai important decât maximizarea profitului. Portul aduce beneficii pentru toată regiunea şi nu ar trebui ca singurul criteriu să fie maximizarea profitului", a spus fostul director al CNAPMC.

Recrutarea, pe criterii de competenţă

port_-_portul_constanta_panorama.jpg

Ovidiu Cupşa, director Ceronav, consideră că, din punct de vedere geografic, ne batem cu porturile sudice la Marea Neagră, nu cu Rotterdam. Consideră însă că un management privat este o soluţie bună pentru eficientizarea activităţii Portului Constanţa. „Cel mai bine ar fi ca portul să fie scos de sub controlul politic, iar recrutarea directorilor să se facă doar pe criterii de competenţă. Managerii nu ar trebui să răspundă politic, ci doar în faţa propriilor contracte", spune Cupşa.

El consideră că în acest fel s-ar reduce posibilitatea de a introduce persoane care nu au competenţă pentru a conduce eficient activitatea companiei.

Adevărata miză pentru obţinerea vizei o constituie, potrivit unor experţi, privatizarea CN Administraţia Porturilor Maritime Constanta, o afacere evaluată, neoficial, la un miliard de euro. România va afla luna viitoare verdictul în privinţa intrării în Spaţiul Schengen. Dincolo de „fumigenele" lansate de olandezi, care acuză corupţia şi problemele de la frontieră, ei sunt singurii care se opun aderării României la Schengen. Încă de anul trecut s-a spus că adevărata miză ar fi una economică, nu cea legată de corupţie şi crimă organizată.

Urmareste-ne pe Google News
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp

Ti-a placut articolul?

Comentarii