Liderul SLN, Adrian Mihălcioiu, de Ziua Internaţională a Marinei Comerciale „Avem în faţă multe provocări. Ne dorim ca navigatorii români să fie acoperiţi legal“
Liderul SLN, Adrian Mihălcioiu, de Ziua Internaţională a Marinei Comerciale: „Avem în faţă multe provocări.
29 Sep, 2017 00:00
ZIUA de Constanta
3071
Marime text
Pentru a evidenţia importanţa navigaţiei în lume, dar şi problemele cu care se confruntă domeniul în contextul globalizării, Sindicatul Liber al Navigatorilor a marcat, joi, Ziua Internaţională a Marinei Comerciale.
Tema aleasă pentru acest an a fost „Conectarea navelor, porturilor şi oamenilor“, tocmai pentru a oferi oportunitatea concentrării asupra numeroşilor actori implicaţi în domeniile navigaţiei şi logisticii.
Potrivit SLN, sectorul maritim ar trebui să joace un rol semnificativ pentru crearea condiţiilor de creştere a prosperităţii şi stabilităţii pe uscat, prin promovarea comerţului pe mare. Evenimentul de ieri a început cu un scurt mesaj video adresat tuturor navigatorilor.
„Este o provocare pentru noi, sindicatele, deoarece suntem ultimul apărător al muncitorilor, al celor care lucrează în transporturi, împotriva unor abuzuri, unor legi care încearcă să muşte din drepturile acestor lucrători. La nivel global, companiile de shipping s-au globalizat, la fel şi operatorii portuari. Aşadar, ne-am globalizat şi noi. ITF a deschis de curând un office la Singapore. Mai avem câte un office în America, Asia, Europa, America de Sud şi Londra. Trebuie să răspundem provocărilor globalizării şi să apărăm drepturile oamenilor, iar astăzi, cu ocazia aniversară, marcăm şi punctele pe care le avem de îndeplinit.
SLN, ca organizaţie-structură a ITF şi ETF la nivel internaţional, îşi propune să aibă navigatori români mai bine plătiţi. Există în Europa o criză a locurilor de muncă, încercăm să facem front comun pentru a impune UE anumite criterii astfel încât navigatorii români să fie competitivi. Se lucrează la acest punct şi avem un membru în Comisia de Dialog Social de la Bruxelles. Este bine, dacă nu ai om acolo, nu ai acces la informaţii şi aştepţi să primeşti de la Guvern ceea ce cred ei că trebuie implementat sau nu“, a declarat, ieri, Adrian Mihălcioiu, liderul SLN.
„SLN apără drepturile navigatorilor români. Avem în faţă multe provocări. Ne dorim ca navigatorii români să fie bine acoperiţi legal, oriunde ar naviga“, a declarat Adrian Mihălcioiu.
Acesta a mai precizat că în fiecare lună există 100 de cazuri de navigatori care suferă din cauza legislaţiei. „Navigatorii nu ştiu să negocieze toate clauzele unui contract de muncă. Ei se uită la salariu şi la perioada de îmbarcare. Însă în contract sunt multe clauze pe care navigatorii nu le înţeleg“, a explicat liderul SLN. Navigatorii români au nevoie de un contract colectiv de muncă. Ne dorim să reuşim acest lucru“, a completat liderul SLN.
În România, potrivit lui Adrian Mihălcioiu, la ora actuală există 35.000 de brevete de navigatori. „Din aceştia, 24.000 sunt activi, adică navighează pe mare. Din cei 24.000, 16.000 sunt navigatori, iar restul - personal auxiliar, care navighează pe vase de croazieră. România, la ora actuală, are 12.000 de ofiţeri activi, care navighează“, a precizat liderul SLN.
Tema aleasă pentru acest an a fost „Conectarea navelor, porturilor şi oamenilor“, tocmai pentru a oferi oportunitatea concentrării asupra numeroşilor actori implicaţi în domeniile navigaţiei şi logisticii.
Potrivit SLN, sectorul maritim ar trebui să joace un rol semnificativ pentru crearea condiţiilor de creştere a prosperităţii şi stabilităţii pe uscat, prin promovarea comerţului pe mare. Evenimentul de ieri a început cu un scurt mesaj video adresat tuturor navigatorilor.
„Este o provocare pentru noi, sindicatele, deoarece suntem ultimul apărător al muncitorilor, al celor care lucrează în transporturi, împotriva unor abuzuri, unor legi care încearcă să muşte din drepturile acestor lucrători. La nivel global, companiile de shipping s-au globalizat, la fel şi operatorii portuari. Aşadar, ne-am globalizat şi noi. ITF a deschis de curând un office la Singapore. Mai avem câte un office în America, Asia, Europa, America de Sud şi Londra. Trebuie să răspundem provocărilor globalizării şi să apărăm drepturile oamenilor, iar astăzi, cu ocazia aniversară, marcăm şi punctele pe care le avem de îndeplinit.
SLN, ca organizaţie-structură a ITF şi ETF la nivel internaţional, îşi propune să aibă navigatori români mai bine plătiţi. Există în Europa o criză a locurilor de muncă, încercăm să facem front comun pentru a impune UE anumite criterii astfel încât navigatorii români să fie competitivi. Se lucrează la acest punct şi avem un membru în Comisia de Dialog Social de la Bruxelles. Este bine, dacă nu ai om acolo, nu ai acces la informaţii şi aştepţi să primeşti de la Guvern ceea ce cred ei că trebuie implementat sau nu“, a declarat, ieri, Adrian Mihălcioiu, liderul SLN.
Proiect menit să ajute cadeţii
Potrivit liderului SLN, urmează să fie lansat proiectul „Cadetul român“, cu scopul de a-i ajuta pe studenţi să îşi termine complet cadeţia, mai exact cele 12 luni necesare. „SLN lansează proiectul «Cadetul român». Ne-am propus să începem un proiect aproape pe cont propriu. Ca partener de proiect, deocamdată, avem doar Universitatea Maritimă din Constanţa. Desigur, sperăm, ca împreună, să reuşim să cofinanţăm un număr de studenţi, între 30 şi 50, care au fost deja într-o bursă a cadeţiei pe proiecte europene, gen Erasmus, şi să continuăm cu ei, pe lângă cele şase luni, până la împlinirea cadeţiei. De săptămâna viitoare, începem negocierile cu unele companii, pentru a vedea cine este să dispus, iar dacă proiectul va reuşi - şi eu cred că va reuşi -, vom da un exemplu pentru toţi şi îi vom ruga pe toţi ceilalţi actori să vină să includă acest mini-proiect la nivel naţional“, a adăugat Adrian Mihălcioiu.„SLN apără drepturile navigatorilor români. Avem în faţă multe provocări. Ne dorim ca navigatorii români să fie bine acoperiţi legal, oriunde ar naviga“, a declarat Adrian Mihălcioiu.
Acesta a mai precizat că în fiecare lună există 100 de cazuri de navigatori care suferă din cauza legislaţiei. „Navigatorii nu ştiu să negocieze toate clauzele unui contract de muncă. Ei se uită la salariu şi la perioada de îmbarcare. Însă în contract sunt multe clauze pe care navigatorii nu le înţeleg“, a explicat liderul SLN. Navigatorii români au nevoie de un contract colectiv de muncă. Ne dorim să reuşim acest lucru“, a completat liderul SLN.
În România, potrivit lui Adrian Mihălcioiu, la ora actuală există 35.000 de brevete de navigatori. „Din aceştia, 24.000 sunt activi, adică navighează pe mare. Din cei 24.000, 16.000 sunt navigatori, iar restul - personal auxiliar, care navighează pe vase de croazieră. România, la ora actuală, are 12.000 de ofiţeri activi, care navighează“, a precizat liderul SLN.
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp
Comentarii