"Majorarea pretului la energia termica livrata populatiei depinde doar de Consiliul Local Mangalia",
"Majorarea pretului la energia termica livrata populatiei depinde doar de Consiliul Local Mangalia",Societatea care furnizeaza, la Mangalia, agent termic, Rominterm SA, cauta solutii pentru a nu perturba producerea si distributia agentului termic in localitate. Dorinta Romintermului, ne asigura directorul societatii, Iulian Staicu, este de a asigura fara intrerupere servicii de calitate clientilor sai.
Care era situatia pe care ati gasit-o in 2003, in ceea ce priveste centralele termice, sistemele de distributie a energiei termice si pierderile de pe retele?
Pe 1 aprilie 2003 compania a preluat un numar total de 26 de centrale termice, din care 15 nemodernizate de la constructia lor, cu pierderi de peste 50% si cu randamente de circa 58%. In acelasi timp, retelele de distributie a energiei termice inregistrau un coeficient de pierderi de 37%, nefiind modernizate de aproximativ cinci ani.
Mai mult, doar 3% dintre apartamente beneficiau de apa calda de trei ori pe saptamana! Dupa cinci ani s-a reusit, cu investitii majore, modernizarea centralelor, a 83% dintre retelele de distributie, cu un randament total de peste 80%.
Sa inteleg ca furnizarea agentului termic, la Mangalia, era la pamant in momentul preluarii. Cum ati rezolvat problemele centralelor si retelelor termice?
Printr-o serie de investitii, efectuate pe etape. Intr-o prima etapa, in 2004, am montat peste 800 de aparate de masura a energiei termice, astfel ca s-a putut stabili necesarul clientilor de energie, pentru a putea proiecta, ulterior, modernizarea centralelor termice. In a doua etapa, care s-a derulat intre 2004 si 2007, au fost modernizate o serie de centralele termice: au fost dimensionate corect fata de situatia existenta, sursele de productie fiind transformate in puncte termice pentru cresterea eficientei.
O a treia etapa, care a fost planificata intre 2005 si 2010, include inlocuirea retelelor de distributie prin utilizarea de teava preizolata, care va avea drept principale beneficii reducerea pierderilor de agent termic si cresterea calitatii serviciilor. In fine, ultima etapa, cea a optimizarii, va avea loc intre 2008 si 2010 si va include montarea de aparate de cogenerare la centralele 10 si 9.
De asemenea, pentru sustinerea si completarea furnizarii de apa calda menajera si agent termic compania a initiat in 2005 un amplu proiect de identificare si utilizare de noi surse de energie regenerabila (solare). In prezent, compania are instalate in Mangalia peste 540 de panouri solare (circa 630 mp), concentrate in doua din cele 27 centrale termice operate si care asigura apa calda menajera si aport la caldura pentru un numar de 660 de apartamente dintr-un total de 800 de apartamente arondate.
Pana in 2009-2010 compania intentioneaza sa monteze in municipiul Mangalia un numar de 600 de panouri solare (aproximativ 720 metri patrati), necesarul investitional fiind estimat la aproximativ doua milioane USD.
Consilierii locali au afirmat, la ultima sedinta ordinara, ca gazele naturale vor "sosi" la Mangalia incepand cu 2009. Centralele termice din Mangalia sunt pregatite in acest sens?
Scopul nostru este sa asiguram calitatea serviciilor clientilor nostri, un partener important in acest sens fiind Primaria Mangalia. In parteneriat cu aceasta institutie vom demara, cat de curand, un program de adaptare a tuturor centralelor termice din oras (avem deja mai multe astfel de centrale dotate cu aparatura necesara) la gazele naturale.
Ce ne puteti spune despre sumele acumulate ca datorie, atat din partea statului, cat si din cea a Primariei Mangalia catre Rominterm?
Noi am ridicat un semnal catre primarie: bugetul de stat si cel local au de achitat catre noi 8,5 milioane RON din subventia la caldura. De asemenea, faptul ca inca nu avem aprobat un tarif corelat la costurile reale ale combustibilului a generat, deja, societatii pierderi financiare de 500.000 RON. Noi vom apela la Consiliul Local si, impreuna cu acesta, vom incerca sa ajungem la un acord privind esalonarea datoriilor. Clientii nostri, locuitorii orasului, trebuie sa stie ca facem tot posibilul si vom lua toate masurile ca ei sa nu fie afectati. Pot exista disfunctionalitati in furnizarea energiei doar in cazul neincasarii banilor. O eventuala majorare a pretului de productie si furnizare a gigacaloriei depinde numai de Consiliul Local. Acesta poate decide daca suporta integral subventia sau daca va majora si pretul catre populatie.
Scris de: {autor}M.D.M.{/autor}
Urmareste-ne pe Grupul de Whatsapp